Jag och flickvännen ska åka norrut på en Norrlandsturné v 30.
Vi kommer i lugn takt att åka utmed kusten uppåt och sedan till Kebnekaise där vi ska fjällvandra och bestiga toppen (8848 möh!... eller var det kanske bara 2111 m...?)
Sedan så ska vi troligtvis ta den lilla svängen runt treriksröset när man ändå är "i trakten".
Hemfärden blir på inlandsvägen i inlandet.
Vi ska turista utmed vägen och stanna till i alla små byhålor för att få den riktiga norrlandskänslan
Resan kommer nog ta ca 2-3 veckor och boendet blir nog en mix av vandrarhem, hotell och tält.
Jag skulle vilja ha lite tips på vilka turistmål som man borde/måste besöka på resan. Många av er som läser här bor ju i Norrland eller har väl själva varit där på semester.
Även tips på bra/billig logi är välkommen.
Ska också till Kebnekaise fast vecka 34 , hur ska ni vandra?
En ide som du säger är att ta kusten på ena hållet och inlandsvägen på det andra. Ett annat tips är att man kan åka över norge (väldigt mycket kringelikrokar), men ganska tuff natur med fjordarna. Vid inlandsvägen finns Orsa björnpark som kan vara kul att se.
Sedan är det bra att vara medlem i Svenska turistföreningen. Många vandrahem och alla fjällstugor är anslutna till detta och det blir bra rabatter när man ska tälta eller sova i stugor kring fjällstugorna/vandrahemmen. Man tjänar in medlemsavgiften ganska snabbt när man är uppe och vandrar några dagar i fjällen. Det är ändå ganska dyrt att sova inne i stugorna runt kebnekaise. Det är trevligare och en skönare naturupplevelse att sova i tält i dessa områden
Nordquist skrev:Ska också till Kebnekaise fast vecka 34 , hur ska ni vandra?
En ide som du säger är att ta kusten på ena hållet och inlandsvägen på det andra. Ett annat tips är att man kan åka över norge (väldigt mycket kringelikrokar), men ganska tuff natur med fjordarna. Vid inlandsvägen finns Orsa björnpark som kan vara kul att se.
Sedan är det bra att vara medlem i Svenska turistföreningen. Många vandrahem och alla fjällstugor är anslutna till detta och det blir bra rabatter när man ska tälta eller sova i stugor kring fjällstugorna/vandrahemmen. Man tjänar in medlemsavgiften ganska snabbt när man är uppe och vandrar några dagar i fjällen. Det är ändå ganska dyrt att sova inne i stugorna runt kebnekaise. Det är trevligare och en skönare naturupplevelse att sova i tält i dessa områden
V 34 har jag tyvärr börjat att jobba igen...
Vi har en kompis som jobbar på Kebnekaise fjällstation så vi kommer att bo där (väldigt förmånligt) och bara gå dagsturer därifrån, upp till toppen och kanske någon mer. Sedan så är det ju 2 mils vandring från Nikkaloukta (där vägen slutar) till fjällstationen också.
Medlemskapet i turistföreningen kostar 300 kr och då får man 50 kr lägre avgift per natt i deras vandrarhem, dvs 6 övernattningar för pay-off. Tveksamt om det kommer bli lönsamt för vår del eftersom vi även kommer att bo på SVIF:s vandrarhem, hotell, tält m.m
Jag är grymt sugen på detta nu! Men det är ju 2,5 veckor kvar till semestern...
Lägg till några bastu-omgångar också så tjänar man in det . Det kommer bli helgött i vilket fall som helst, bara man få bra väder och ett par sköna skor . I år ska vi satsa på att börja söder ifrån och gå igenom Sarek och sedan komma till Keb på slutet. Sägs vara mycket trevlig natur i Sarek och dess dalar.
Om du är på väg upp kan du också ta Finsk-Norsk-Ryska gränsen...är ju inte långt kvar ...det sägs vara lite mer sport att springa in på den ryska sidan
Lite bilder från förra gången ja va där....så vi får igång lite stämning eftersom det är snart vi ska dit. Bild1 Bild2 Bild3
Ni får självklart titta förbi i Umeå och Skärgården!
Angående hemresan så kan ni ju antingen åka från Kebnekaise mot Ammarnäs/Sorsele/Storuman alt Hemavan/Tärnaby och ta sikte på just Storuman. Därifrån kan ni åka E45 ända ner till Karlstad. Är rätt bra väg och finns mycket fin natur och se längs vägen. Annars så är Norge ett bra tips! De är fina serpentinvägar bitvis och otroligt fin natur där. Då kan ni sikta på Mo I Rana från TreRiksRöset och sen åka i grannlandet ner till Oslo kanske eller ta sikte mot Karlstad i höjd med Oslo.
Spännande resa har ni framför er iaf! Vi får hoppas att allt går bra!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Håller med Nicke, ta Inlandsvägen, kanske mycket skog, men se till att ha planerat vad ni ska besöka innan ni åker, annars kan man sitta och vänta på att något ska "dyka upp". Risken är att det inte gör det, det finns men kanske inte precis vid E45:an.
Kusten kommer ni garanterat att hinna spana in senare somrar.
En avstickare till HÖGA kusten kan dock rekomenderas, likaså LJUSA kusten (Piteå-Luleå), Piteå främst.
Det blir inlandsvägen (E45) som vi kommer att åka på hemvägen.
Blir väl att åka in i alla småorterna (Gällivare, Jokkmokk, Arvidsjaur, Vilhelmina, Storuman osv.) och ta ett varv runt torget så man kan säga att man varit där.
Höga kusten har vi tänkt att besöka på vägen upp, men LJUSA kusten har jag inte hört talas om tidigare så det måste vi ju besöka också.
Jag vill gärna åka ner i en gruva så det får det väl bli i Kiruna, och dammen i Porjus har man ju hört talas om så den vill man ju se.
Andreas skrev:Det blir inlandsvägen (E45) som vi kommer att åka på hemvägen.
Har kört E45:an upp till några mil ovanför Orsa idag. Så vi hann inte riktigt in på det riktiga norrlandsteratoriet. Men vi stannade inte vid något turistställe, så det var mest skog vi fick se som sagt. Vi svängde ut mot Höga kusten och sitter på en sunkig camping utanför Kramfors. Ligger längst ute vid havet. Fick en riktigt äckligt stuga först, men klagade och fick byta.
Har lite styft 30 mil kvar till Skellefteå.
Om man får tid över runt S-å trakten vad ska man göra då?
Har hört något om Lapplandsveckan. Var är detta evenemang och hur långt?
Andreas skrev:
Blir väl att åka in i alla småorterna (Gällivare, Jokkmokk, Arvidsjaur, Vilhelmina, Storuman osv.) och ta ett varv runt torget så man kan säga att man varit där.
Höga kusten har vi tänkt att besöka på vägen upp, men LJUSA kusten har jag inte hört talas om tidigare så det måste vi ju besöka också.
I Jokkmokk finns ju samemuseét Ajtte, väl värt ett besök. Maten på restaurangen är lokal och ganska bra om jag inte minns fel.
Stek ripa i stenmurkelsås med lingonspegel håller väl ett tag i alla fall.
Ljusa kusten är alltså Luleå och Piteå med omnejd. Anledningen är att de två kommunerna brukar ligga topp tre i solligan varje år. DESSUTOM har vi ju midnattsljus, inte att förväxla med midnattssol. Det fixar ni på Kebne och i Nikkaluokta.
Kolla som sagt vart ni ska åka ocg vad ni ska titta på, guidning är alltid bäst men det finns ju enormt mycket att läsa om på nätet som man kan ta med sig om man vill ha stenkoll.
Även om ni inte har så långt hem när ni kommer dit rekommenderar jag att ni fortsätter E45 ända till Vänersborg och passar på att göra en avstickare inåt landet i Dalsland.
Jonas Öhman skrev:Även om ni inte har så långt hem när ni kommer dit rekommenderar jag att ni fortsätter E45 ända till Vänersborg och passar på att göra en avstickare inåt landet i Dalsland.
Japp, jag har funderat på det med. Dalsland verkar fint och man vill ju se den berömda akvedukten i Håverud.
Ytterligare ett tips: Ta sista (?) fika/matpausen i Grästorp. Lunnevibadets café har både kakor, smörgåsarr och maträtter av lokalproducerade råvaror. Även Flakebergs församlingshem är värt ett besök för fika.