Vasaloppet!

Allt som INTE handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Ingår ej vansbro simmningen i klassikern med? Efter vad man har hört låter det mer vansinigt än dom båda andra tillsamans.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

* Engelbrektsloppet, 60 km, alternativt Vasaloppet eller Öppet Spår, 90 km, på skidor.
* Vätternrundan, 300 km, på cykel.
* Vansbrosimningen, 3 km.
* Lidingöloppet, 30 km löpning.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Neider skrev:Ingår ej vansbro simmningen i klassikern med? Efter vad man har hört låter det mer vansinigt än dom båda andra tillsamans.
Utan att ha genomfört det så tror jag att Vansbro är det lättaste att genomföra.
Vasaloppet är svårast att träna inför pga de gröna vintrarna här i södra Sverige....
Andreas Ekslätt
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Andreas skrev:
Neider skrev:Ingår ej vansbro simmningen i klassikern med? Efter vad man har hört låter det mer vansinigt än dom båda andra tillsamans.
Utan att ha genomfört det så tror jag att Vansbro är det lättaste att genomföra.
Vasaloppet är svårast att träna inför pga de gröna vintrarna här i södra Sverige....
Personligen så låter Vätternrundan lättast, det kankse tar 3 dagar men i mål kommer man ju :-).

Det jag har hört om Vansbrosimmningen från en som simmat det är att det är svinkalt i vattnet och du får räkna med en fot i ansiktet då och då och det sjukaste att människor slår på varandra hårt för att komma fram i vattnet fortare.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

jag har inga tankar på att göra klassikern på ett bra tag... Jag vill hellre satsa helt på en gren eller två för man hinner ju inte å bli bra på allt.

Sen är det alltid is och snö när jag åker förbi vansbro så det ger en avskräckning varje gång :-?
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
chrisse
Postar så det viner...

Inlägg av chrisse »

Martin Fåglefelt skrev:* Engelbrektsloppet, 60 km, alternativt Vasaloppet eller Öppet Spår, 90 km, på skidor.

jag fattar inte att folk gör sånt frivilligt. jag menar cykla, springa eller åka skidor när det finns bilar
BMW 520 diesel finbilen
Ford Express ladugårdsbilen
Ford Anglia 101E deluxe -59 projekt
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

chrisse skrev:
Martin Fåglefelt skrev:* Engelbrektsloppet, 60 km, alternativt Vasaloppet eller Öppet Spår, 90 km, på skidor.

jag fattar inte att folk gör sånt frivilligt. jag menar cykla, springa eller åka skidor när det finns bilar
det finns något som heter motion/hälsa :tongue: att ha något mål...tex ett lopp är ett bra sätt att hålla igång träningen...sen är det otroligt kul att göra sådana saker...det är en skön stämmning på dessa evenemang..massor av glada människor

/marathonlöpare 8)
David Nordquist
Team Tomtabacken
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Jag har ståt vid målgången vid Ironman, nästan bara vinnaren såg glad ut :D Dom som kom i mål verkade bara vara förvånade att dom kom i mål i huvud taget :D

Men en mil kan jag sträcka mig till att det är normal, jag tränade för ett 7,2km lopp en gång, det fick räcka :D

Men inponerade ni som orkar hålla på :thumbsup:
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Är det någon som ska ställa upp i vinter?
För mig som gammalt missionärsbarn nere ifrån småland kan det bli tufft, har inte åkt många km längdåkning i min uppväxt. Nu blir det att kämpa med inlines och stavar. Jag ska göra ett försök på en klassiker och där ingår ju vasan, så det är bara att bita i det sura äpplet.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Bra du påminde mig :thumbsup: Anmälde mig nu.
Är riktigt revanchsugen efter i våras!

Nu ska man bara bli av med den här svininflensan eller vad det är för skit så man kan träna igen...
/Axel Byrmo

Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Satt och sökte tekniktips på youtube när jag sprang på en attitudekändis i en film, se 3,20 in.
http://www.youtube.com/watch?v=J7j6TqPy ... -fresh+div

Nu får snart snön komma så jag kan lägga undan inlinesen och ta ut de nya skidorna. :)
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Henke skrev:
Nu får snart snön komma så jag kan lägga undan inlinesen och ta ut de nya skidorna. :)
Ta och lägg undan dom redan nu och försök få tag i ett par rullskidor istället! Det tipset är bättre en youtube för tillfället :wink: Det är en enorm skillnad mellan inlines och rullskidor. Inlinsen går för lätt helt enkelt.
Sen får man väldigt bra balansträning på rullskidorna som man har nytta av på snön sen.

Men visst är man sugen nu! Här har det varit snö en gång så det hade gått att åka på fotbollsplanen men det hann smälta innan jag kom hem från jobbet...

Föresten, fy väre vad tidigt det mörknar nu :o Jag missade lite lätt idag så jag fick åka sista milen på rullskidorna i mörker... :roll:
/Axel Byrmo

Zleepy
Superpostare!
Kontakt:

Inlägg av Zleepy »

Hur går det med träningen där nere i söder???
Blir mitt första vasalopp nu i vinter.
Har just kommit igång med träningen på riktigt igen efter jul å nyår.
Men nu blev det ju lite halvkallt här uppe, har haft -30 ett tag. 8)
VW Sharan -01
Subaru Legacy -90
VW 1500 t3 -63
Volvo 142 -68
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Det går bra! Jag har åkt varannan dag sen i mitten av december. Så mycket har jag aldrig kunnat åka innan men tyvärr börjar det kännas i axeln nu...

Men om fem minuter ska jag ut i strålande solsken -15 grader och ca 4 - 5 dm snö i terängen. Det är väldigt bra för å vara här nere i söder! :D

Förstår om det inte blir mycket tränat när det är -30 :o Då hade jag satsat på att vilat mig i form istället. :wink:
/Axel Byrmo

Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Han med att använda rullskidorna 3 ggr innan kylan kom. Efter det har jag åkt runt 10 mil på snö.
Nu när tekniken börjar komma så är det faktiskt riktigt kul. Det tråkiga här i Göteborg är att vi inte har några långa spår.
Den 14e feb tänkte jag åka ett seedningslopp i Nässjö, hoppas på att kunna spara ungefär 1 h i starten.
Kämpa på.
Zleepy
Superpostare!
Kontakt:

Inlägg av Zleepy »

Tråkigt med korta spår... Vi har ju både 10 km och 15 km spår här.
Sen har jag hämtat hem den gamla hemgjorda skotersladden så nu ska det dras spår upp efter älven. Borde få till ett spår på 20 km iaf :mhihi:
Slipper oxå åka in till centralorten för att åka.
Ska själv åka seedningslopp 24 januari i Hoting. Tror man kan tjäna massa tid där. Slippa stå i den första backen å trampa.
Sen så har då kylan släppt sitt grepp för den här gången, så nu blir det ut och nöta 8)

Kämpa på bara
VW Sharan -01
Subaru Legacy -90
VW 1500 t3 -63
Volvo 142 -68
Zleepy
Superpostare!
Kontakt:

Inlägg av Zleepy »

Så där ja. Då har man varit till Hoting på seednings tävling.
Förkyld och eländig plågade man sig runt de 40km på 2.30 och några sekunder. 8) Är själv rätt nöjd med tiden, undrar just vad storfräsarna i den här tråden är nöjda med för tider??? 8)

Blir kanske en sväng till Fredrika och tävling där om det finns tid och möjlighet.
VW Sharan -01
Subaru Legacy -90
VW 1500 t3 -63
Volvo 142 -68
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Zleepy skrev:Så där ja. Då har man varit till Hoting på seednings tävling.
Förkyld och eländig plågade man sig runt de 40km på 2.30 och några sekunder. 8) Är själv rätt nöjd med tiden, undrar just vad storfräsarna i den här tråden är nöjda med för tider??? 8)

Blir kanske en sväng till Fredrika och tävling där om det finns tid och möjlighet.
Jättebra tid! Den kan du vara nöjd med :thumbsup:

Hoppas inte du räknar in mig i gruppen storfräsare för det vet jag inte om jag vill...

Var inne och kollade på resultaten men det verkade vara få åkare :( Sa dom nåt efteråt om de kom upp i 100 deltagare. Det är ju inte 100 personer i listan och då gäller det inte som seedningslopp.

Vad heter du föresten... Kan vara kul att veta i kommande resultatlistor.
/Axel Byrmo

kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Har varit på träningsläger i Orsa över en långhelg. Men tyvärr blev det bara backträning. Jag har fått en inflamation i axeln så vasaloppet är hotat :(

Nu har jag fått byta målsättning och den är att ta sig till start.

Om nån är sugen på att åka men inte har plats än så kan ni höra av er två veckor innan så får vi se.
/Axel Byrmo

Zleepy
Superpostare!
Kontakt:

Inlägg av Zleepy »

Samuel Lindberg var namnet iaf.

De sa där borta att det skulle vara över 100 deltagare men när man kollar listan så ser det ju lite konstigt ut. Men men vi får se. Vi ska då prova å skicka in resultaten för att se om det funkar ändå.

Hoppas du får ordnin på axeln, den används ju ganska flitigt under ett vasalopp så...
VW Sharan -01
Subaru Legacy -90
VW 1500 t3 -63
Volvo 142 -68
Skriv svar