Tips inför norrlandssemester

Allt som INTE handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Andreas skrev:
Elias skrev:
Diesel Oscar skrev:Jag säger bara en sak: Norrland = farthållare.
Que? :think2:
Han menar nog långa, öde vägsträckor med lite trafik...

Ja, jag har farthållare som tur är :D

Aha, du menar höghastighetssträckor...... 8)
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Min erfarenhet av Norrlands inland är att jag aldrig har varit med om att folk kör så långsamt :o 75-80 på 90-vägar helt utan trafik och poliser lär det ju inte finnas heller.
Åkte från Skellefteå (som förövrigt var en vacker stad) till Saxnäs för lite fjällvandring vidare hem via inlandsvägen.
Verkligen beklämmande att se samhällena i inlandet. Husen är antingen tomma och ruckel eller inte målade på de senaste 20 åren och alldeles nedgångna. De husen som folk skötte om var oftast väldigt vackra med sin liggande panel och speciella stil. :up:

Men nu var detta en tråd för tips. Allt snack om att det inte är så farligt med myggen i Norrland är just det, snack. De är stora som sparvar och är så många att du inte ser mer än nån decimeter framför dig :roll: Okay då, jag överdriver lite men de är rätt elaka mot en stackars ovan sörlänning... :blush:

Annars rekommenderar jag Norrland skarpt. Man blir ju sugen på att skaffa en gammelmerca, kapa ner han i backen och på med en massa extraljus. :up:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Daniel Båge skrev:Men nu var detta en tråd för tips. Allt snack om att det inte är så farligt med myggen i Norrland är just det, snack. De är stora som sparvar och är så många att du inte ser mer än nån decimeter framför dig :roll: Okay då, jag överdriver lite men de är rätt elaka mot en stackars ovan sörlänning... :blush:
Jo he kan tyckas så, men bästa knepet är att tänka på akupunktur och VIPS! så ser du alla hundringar du tjänat in... :mhihi:
Daniel Båge skrev:Annars rekommenderar jag Norrland skarpt. Man blir ju sugen på att skaffa en gammelmerca, kapa ner han i backen och på med en massa extraljus. :up:
Mmm, sätter du solfilm runt om och jag menar RUNT OM, även fram så får du 1000 minus-poäng av alla medelålders människor norr om Dalälven.
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

I morgon åker vi!
Tack för alla tips.
Andreas Ekslätt
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

I går kom vi hem till regn, blåst och rusk...

Har varit en toppenresa! Känns som att man har sett nästan hela Norrland nu.
Körde E4:an norrut med stopp i de flesta städerna. Sedan E10 mot Kiruna. E45 till Karesunado, in i Finland och Norge till Narvik och in i Sverige vid Riksgränsen till Kiruna igen. Sedan inlandsvägen mot söder. Bilen har gått ca 470 mil under resan.

Höjdpunkterna har varit Kebnekaise fjällstation, bestigningen av Keb:s sydtopp (jobbigt!), treriksröset, besök i LKAB:s gruva i Kiruna, Bodens fästning, Abisko m.m

Tur att man hade farthållare, 16-tumsfälgar och ej sänkt bil. Större fälgar och sänkning hade inte funkat på de norrländska vägarna som ofta var ojämna och hade dålig beläggning. Plötsligt kunde det dyka upp stora vägarbeten med grusväg på Europavägarna.
Söder om Jokkmokk på E45 var det en sträcka på 4 mil (!) med GROVT grus. Trodde hela bilen skulle skaka sönder...

Lite kul är att vägar som här i söder skulle få hasigheten 70 eller 90 km/h i norr kan ha 110 km/h.

Norrland är :thumbsup:
Andreas Ekslätt
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Nu är ja hemma också efter min tripp i Norrland...måste dela med mig lite av upplevelsen. Bilden till vänster så ligger min bror utför ett 700 meter stup rakt ner, Skierfe heter toppen, otrolig utsikt över Sarek. Och så självklart ett kort från toppbestigningen av Keb :)
Bild Bild Bild

Mer bilder från resan hittar ni snart på www.tomtabacken.se
David Nordquist
Team Tomtabacken
Skriv svar