Uråsa 31 Maj - Säsongspremiär på asfalt

Här snackar vi om kommande träffar.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Anders Toll skrev:
Granis skrev:De har kollat från lokala streetrace klubben här om möjligheten att fixa så det går att köra 402 m på Uråsa oftare. Men vad de fått reda på är att för den sträckan behövs det hyras in räddningspersonal för 3500 kr
Men det är väl bara om man kör tävling och med licens? Vi kör ju inte tävling så vi behöver inte heller licens...
Och har man ingen licens kan det ju inte hända några olyckor. :roll:

Inget illa menat, men de reglerna finns av en anledning, och även om vi inte "måste" ha räddningspersonal borde vi nog inte köra 402 m utan...
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Widell skrev:
Anders Toll skrev:
Granis skrev:De har kollat från lokala streetrace klubben här om möjligheten att fixa så det går att köra 402 m på Uråsa oftare. Men vad de fått reda på är att för den sträckan behövs det hyras in räddningspersonal för 3500 kr
Men det är väl bara om man kör tävling och med licens? Vi kör ju inte tävling så vi behöver inte heller licens...
Och har man ingen licens kan det ju inte hända några olyckor. :roll:

Inget illa menat, men de reglerna finns av en anledning, och även om vi inte "måste" ha räddningspersonal borde vi nog inte köra 402 m utan...
Ska du tänka så, så ska det nog finnas räddningspersonal till konbanan också.
Zeb Arvidsson
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Zeb skrev:Ska du tänka så, så ska det nog finnas räddningspersonal till konbanan också.
Jo, fast hur fort går en motorstark bil efter 402 m? Finns ju inga möjligheter att komma upp i liknande hastigheter på en konbana. Farten dödar. Så enkelt är det tyvärr.

Hur hade det här slutat på Uråsa tror du?
http://www.youtube.com/watch?v=zL-ZFaKuiAY
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Staketet hade väl gått åt som vanligt...

Nä, allvarligt talat så kommer vi nog aldrig upp i den farten BMWn hade i filmen.
Trots det så kan man ju åka av banan och rulla ett par varv, ibland krävs det inte mycket för att en bil ska välta.

Vill folk köra rakt fram så ordnar vi väl det, men för att vara på säkra sidan så får vi väl köra 1/8 mile.

Om vi inte gör en dragstrip som är 400 m, då är det ju ingen "riktig" dragstrip... :roll:

Och dessutom ser det inte ut som att jag hinner få klart Rekorden, så jag får väl köra med Omegan. Inte kul för mig, men ni andra kan ju få ett par goda skratt när skeppet kränger omkring bland konorna...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Widell skrev:
Zeb skrev:Ska du tänka så, så ska det nog finnas räddningspersonal till konbanan också.
Jo, fast hur fort går en motorstark bil efter 402 m? Finns ju inga möjligheter att komma upp i liknande hastigheter på en konbana. Farten dödar. Så enkelt är det tyvärr.

Fast samtidigt, får du sladd i konbanan i säg 60 knyck och hamnar på gräsplätten i jämte (läs gräsfält), så kan du nog slå runt ett varv. Jag voltade ju med en bil i 40.....

Några tankar bara... OM man räknar bort de bilar som är byggda för gata/dragracing (Team RFC), så kommer väl de flesta upp i säg 160-180 kanske...
Sen tar vi en konbanebil (BMW'sar :D ), och de kanske i en bana håller 90 knyck. Går något fel, och prickar staketet, är det ju självklart mer risk för dargracingföraren, givetsvis. Men man blir nog rätt mörbultad på konbanan med. (Då fel är sprängda däck, tappat drivaxel)

Men att hålla 90 knyck på konbana, ha lite för varma gatdäck, tappa fästet, glida ut i guppigt gräs, och slå runt, det är farligt det med.

Men diskussionen handlade ju egentligen inte om jämförelse, så... jag vet inte hur jag ska ställa mig i fråga om vad jag tycker.

Jag tycker rakt-fram köra är roligt, drifting och konbana också, och rally. Kör så det ryker 8)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

min bil borde göra över 200 på 402m med vanliga däck så fart kan det ju bli.
Men jag tycker att säkertsrisken är ganska liten. Risken är ju att någon halkar på asfalten också osv, risker finns överallt.
/Andreas
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

Ja, vi kanske borde åka tåg istället? :wink:
-692-
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Karlsson skrev:... så jag får väl köra med Omegan. Inte kul för mig, men ni andra kan ju få ett par goda skratt när skeppet kränger omkring bland konorna...
Omegor trivs på uråsa :mhihi:
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

kardanaxel skrev:
Karlsson skrev:... så jag får väl köra med Omegan. Inte kul för mig, men ni andra kan ju få ett par goda skratt när skeppet kränger omkring bland konorna...
Omegor trivs på uråsa :mhihi:
Jo, om det är en Sportive. Min är ju bara en Sport...

Med 18" ballongdäck dessutom...
Anders Karlsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Widell skrev:

Det hade gått åt [CENSUR] :rolleyes:

Okej, så du anser att det är farligare att köra 402 meter än konbana? Jag skulle i så fall säga att det beror
något alldeles på konbanan det. Jag har kört konbana på Uråsa där det har gått uppåt i alla fall 130 km/h
och i dom farterna är inte jag så pigg på att tappa kontrollen och dåna av banan heller.

Videon är kanske inte det mest lyckade argumentet för att köra ens 201 meter då han tappar kontrollen innan dess.

Men min ståndpunkt är ändå att det inte behövs säkerhetspersonal vid 402 meter, det behövs inte säkerhetspersonal vid
201 meter, det behövs inte säkerhetspersonal vid konbanekörning. Jag är ju visserligen inte heller en anhängare
av det allerstädes närvarande hjälmkravet och jag tycker att bältesanvändning borde vara upp till var
och en och vill man ha rutorna nervevade så vill inte jag stå i vägen. Men hey, vi är alla olika. Jag tycker verkligen
att det skulle kunna räcka med att annonsera med: "Vi kör på Uråsa, det finns ingen säkerhetspersonal på plats,
vi tänkte köra konbana och 402 meter" Den som läser annonsen kan väga nöjet att köra kontra risken/konsekvensen
om det händer något och komma fram till att denne vill dyka upp eller inte, med hjälm, bälte och rutor eller utan
och sen är det inte mer med det.

I en perfekt värld kanske.
Zeb Arvidsson
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Hade inte tänkt blanda mej i den här diskussionen eftersom jag inte ska vara med och köra, men nervevade rutor är jag verkligen av erfarenhet emot.

På ett stubbrejs i höstas så kördes det med nervevade rutor, och i ena änden av åkern fanns en hög med gödsel. Mot slutet av dagen så var det en bil som körde för långt upp på högen och rullade runt, och då gick det ändå inte särskilt fort, väldigt långt ifrån några 100km/h. Föraren fick ut handen genom rutan och knäckte två fingrar och slet av ett par nervtrådar och fick operera handen. Hade rutan varit uppvevad hade det antagligen inte kunnat hända.

Nu tror jag inte det kommer finnas nån sån gödselhög på uråsa, men ni kanske förstår vad jag menar...
Granis
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Kommer klubbprylarna åka neråt? Skulle behöva skylthållare, och t-shirt om det finns några.
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Granis skrev:Kommer klubbprylarna åka neråt? Skulle behöva skylthållare, och t-shirt om det finns några.

jag hoppas jag kan komma med klubbprylarna annars får vi se till så dom kommer med.
Robert Gustafsson
Carlsson
Megapostare!

Inlägg av Carlsson »

Jag funderar på att komma (första träffen)

Vad händer? Bränner man mycket gummi? Jag har ju bara min vanliga sommardäck, inget att byta till. kan man bara komma och kolla? Hur blir det med avgifterna då? Kan man bestämma sig om man vill köra på plats eller måste det föranmälas?
Albin Carlsson
Saabnörd
Saab 9-3 SS Aero 2.8T V6 -06
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Ett par vändor i konbanan klarar väl de flesta däck, om de inte är helt slut från början.
Bara kolla kostar inget, blir man körsugen är det bara att betala och köra.
Anders Karlsson
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

1. Viktor "frownlayer" Gustafson - Volvo 142 - RWD
2. Alexander Widell - BMW 325 E30 - RWD
3. Anders "Karlsson" Karlsson - Opel Rekord 24V - RWD
4. Andreas Karlsson - BMW 320 -86 RWD (prel.)
5. Daniel Båge - Mazda Miata - Klassen för små, små japanska cabbar med fjantig motor
6. Calle Adolfsson-Audi TT quattro-4WD eller något dieselsnålt litet as eller något helt annat.
7. Samuel Lindkvist - BMW M3 - RWD
8.Fredrik "Granis" Svensson - Volvo 855 - FWD
9. Marcus Andersson - Miata RWD eller Corsa FWD
10. Fredrik Nordquist - Antingen saaben -FWD eller skylinen 4WD/RWD
11. Jakob Josefsson - Porsche 911 RWD
12. Thomas Andrén - BMW 316i E30 RWD (nästan 100%)
13. Axel Byrmo - Bmw (eller golf i veteranklassen...)
14. Anton Andersson med störst sannolikhet BMW 323 E36 RWD
15. Joacim Bagge_(Turbo) Räser VW Caddyn!! FWD
16. Sören Ottosson - BMW M3 - RWD
17. Andreas Sturesson - Miata - RWD
18. Martin Gustavsson - BNR34 - AWD
19. David Knutsson - BMW 318is - RWD
20. Kim Adler - BMW 525i E34 24v - RWD
21. André Lidén-Saab 900-FWD
22. Anders Toll - Nissan Micra - Klassen för små, små japanska bilar med fjantig motor
23. Simon, Tobias Holmgren - Bmw 318is e30 RWD vi kör två på en om det går bra.

Äger i dagsläget varken Miata eller Mondeo så jag stryker mig själv.
Som det är nu tänker jag åka ner iaf, och grilla korv.
:-?
-692-
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Carlsson skrev:Jag funderar på att komma (första träffen)

Vad händer? Bränner man mycket gummi? Jag har ju bara min vanliga sommardäck, inget att byta till. kan man bara komma och kolla? Hur blir det med avgifterna då? Kan man bestämma sig om man vill köra på plats eller måste det föranmälas?
Om du skall dit så kan du komma förbi Bromölla så kan vi ha följe om du vill.
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Carlsson
Megapostare!

Inlägg av Carlsson »

Mae skrev:
Carlsson skrev:Jag funderar på att komma (första träffen)

Om du skall dit så kan du komma förbi Bromölla så kan vi ha följe om du vill.
Gärna det :)
Albin Carlsson
Saabnörd
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Carlsson skrev:
Så ska det låta, ju fler saabar desto bättre :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Carlsson
Megapostare!

Inlägg av Carlsson »

ERnsT skrev:
Carlsson skrev:
Så ska det låta, ju fler saabar desto bättre :D
Javisst! Nu är ju inte min ngn skönhet, men köra kan den :)
Albin Carlsson
Saabnörd
Skriv svar