Projekttråd: BMW 323 TIC

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

danne skrev:Men Nicke, det är nån som har kapat upp ett hål i din huv... 8)
Joo, ja vet, den ligisten skulle ha SPÖ! :mhihi: Så går de när man bygger bil efter låga motorkuddar som därefter sabbar oljetråg! Då när man byter till kuddar i delrinplast så åker motorn upp och de blir för trångt, men de är bra de där, då kommer värmen ut! Ska bygga ett "Scoop" i vinter är de tänkt! :D

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Kan nu säga att bilen har stått still helt sen BR då den inte ville vara med längre! Har inte gjort ett skit på den! Mer än rullat den in och ut ur garaget för att kunna städa!

I vinter ska iaf bakvagnen göras i ordning, bussningar osv, ändrade hjulvinklar.
Effektmässigt för nästa säsong så känner jag såhär, de är jättekul med typ 500hk, men de är mycket som ska stämma på min bil då! Så istället tänkte jag att laddtrycket får stanna på typ 1,0-1,2bar MAX osså kör man med de. Laddar ju 0,8bar nu och de skjuter på duktigt alltså! Vill ju kunna köra lite bana o så oxå ju så då passar de fint me de laddtrycket! R-däck på de där så kommer den bli ruggit rolig! :D

Kommer även bygga en sugmotor (m20b23) som ska komphöjas, toppen ska extremportas, riktigt vass sugmotorkam, andra ventilfjädrar, glidspjäll och trattar. VEMS motorstyrning förståss! :D

De va väl lite uppdateringar! Snön har börjat falla lite lätt här nu iaf! Roligt och hemskt, de är både och!

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Lägger in lite bilder på saker som bilen ska få i vinter!

Först en bild på hallgivaren som ska förse trigger till VEMS för kamsync! :D Har en lika dan på vevaxeln nu för att trigga VEMS för bränsle och waste fire!

Bild

Och här är tändspolen, en av 6st som ska förse varje cyl med gnista!

Bild

Detta är väl sakerna som bilen skall få i vinter! Ev byte till en mindre turbo oxå! :oops: :roll:

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ha, ni som trodde man stannat av helt hade fel! ;) Dock så går allt lite långsammare denna vinter, inte lika stora operationer men kommer väl ha fullt upp att komma ut i april/maj iaf! :roll:

Aja, har iaf nu bytt turbo, bytt till lillebror till HX40 nämligen HX35.

Inlopp: 54mm
Utlopp: 60mm

Här kommer lite bilder!

Jämförelse HX40 mot HX35 avgasfläns
Bild

Lite gnussning på kompressorhuset bara!
Bild

Avgassídan, surt med inbyggd WG men ordnar på samma vis som HX40in.
Bild

Inloppet..
Bild

På golvet då..
Bild

Detta skall väl ge motorn en annan karaktär. Förhoppningsvis! Tidigare laddtryck för min snälla motor!
Skall snart börja modda grenröret för denna turbo!

Hej så länge! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Här kommer en bild på trattarna som jag kommer använda mig av till plenumbygget på E21an!

Bild

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Hallååå!

Va ett tag sen man i den här tråden! Iaf så har jag ju bytt aggregat till säsong 06. Har gjort om grenröret idag nu för att kunna få dit den nya turbon eftersom de är T3 fläns o inte T4 som de va sist! De vart bra faktiskt, och aggregatet kommer hamna så man faktiskt kan ta bort ventilkåpan utan att plocka bort turbon, de känns bra!

Kommer bilder till veckan på nya turboplaceringen! Håll till godo!

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
RFC Roger
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

Heja Nicke, Driv på bygget, snart är det vår (även i Norrland va?) :wink:
Team RFC P1800 Streetdragstercruisergatbilsräserkonbanträff-bil
:jaaaa: Chevrolet V8 thunder!
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

RFC Roger skrev:Heja Nicke, Driv på bygget, snart är det vår (även i Norrland va?) :wink:

Just nu är de -12 grader och lätt snöfall... Men fråga igen i början på april kanske jag kan svara nåt annat! ;)

Bilen ska jag försöka färdigställa inom 2 månader faktiskt! De är mitt mål iaf!

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
RFC Roger
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

Du behöver säkert en 40-50hk lustgas i bilen också? Har en full tub till salu (2000 spänn). Fraktfritt till Strängnäs i Maj? :wink:
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

RFC Roger skrev:Du behöver säkert en 40-50hk lustgas i bilen också? Har en full tub till salu (2000 spänn). Fraktfritt till Strängnäs i Maj? :wink:
Jag vill inte använda fuskgas, ja föredrar att tvångsmata motorn med luft istället! Jag tycker du borde hänga på 2st Holset HX60 aggregat på nån av V8 bilarna o sen ut o köra, tro mig, du skulle ledigt passera 1000hk då! ;)

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
gzon
Dunderpostare!

Inlägg av gzon »

Nicke Nyman skrev:
RFC Roger skrev:Du behöver säkert en 40-50hk lustgas i bilen också? Har en full tub till salu (2000 spänn). Fraktfritt till Strängnäs i Maj? :wink:
Jag vill inte använda fuskgas, ja föredrar att tvångsmata motorn med luft istället! Jag tycker du borde hänga på 2st Holset HX60 aggregat på nån av V8 bilarna o sen ut o köra, tro mig, du skulle ledigt passera 1000hk då! ;)

Adios! 8)
Det räcker väl med ett HX60 för 1000Hk? :roll:
/Martin Gustavsson
RFC Roger
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

Skulle gärna montera kompressor, har hängt dit flera ProChargers på mina och andras bilar. :lol: Det får bli nästa steg när kassan fyllts på och tiden finnes. Men lustgasen kommer alltid att vara på... :mhihi:

Anledningen till en liten pust lustgas på turbobilar brukar vara att de är lite "sega" i starten. "Manta-Hilmersson" har löst det snyggt (läs dyrt?) genom en liten kompressor som kopplas ur vid ca 1 bars totaltryck, sedan laddar ju turbon för fullt.
gzon
Dunderpostare!

Inlägg av gzon »

RFC Roger skrev:Skulle gärna montera kompressor, har hängt dit flera ProChargers på mina och andras bilar. :lol: Det får bli nästa steg när kassan fyllts på och tiden finnes. Men lustgasen kommer alltid att vara på... :mhihi:

Anledningen till en liten pust lustgas på turbobilar brukar vara att de är lite "sega" i starten. "Manta-Hilmersson" har löst det snyggt (läs dyrt?) genom en liten kompressor som kopplas ur vid ca 1 bars totaltryck, sedan laddar ju turbon för fullt.
Det finns ju annars fina kolfiberkopplingar som tå att man "slirar" upp betastning i motorn o när starten går så släpps bara sista biten o kopplingen greppar. De kostar dock en slant.
Senast redigerad av 1 gzon, redigerad totalt 26 gånger.
/Martin Gustavsson
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Gzon: Ett HX60 är nog just på gränsen till 1000hk men på en motor som levererar 700hk som sugmotor bör ju 300överladdade HK inte vara något problem, men de är manligt med 2 aggregat på vinkelmotor!

RFC Roger: Om du slängde automatlådan på hyllan och skaffade dig en manuell Jericho låda så kan du starta med launchcontrol och bygga upp ett laddtryck, önskat sådant, säg 0,8bar och sen kliva av kopplingen o vips så har du bra snurr på maskin!

Men visst, kompressor är fina saker men ack så lik sugmotor då! ;)

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
RFC Roger
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

Det finns många roliga kombinationer att testa, jag kör dock med säkra kort. De manuella lådor som mig veterligen finns som pallar effekt har också ett skrikande oljud. Jag vill ha mer komfort än så...

Våran BMW M3-kompis från Ö-vik Peter Hammarström satsar ju också på kompressor, det är kul!

Nä, nu måste jag ut i garaget, fick lite inspiration!
Håcke
Superpostare!

Inlägg av Håcke »

:mhihi: ha ha, 1000 hästar hit och tusen hästar dit, det räcker med mina 115 bara pumpen hade ståt pall :(
Lycka till med era byggen...

Puss
Volvo V70 -98
Ski-doo 500 ss 05
½Polaris 400 sks -87
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Håcke skrev::mhihi: ha ha, 1000 hästar hit och tusen hästar dit, det räcker med mina 115 bara pumpen hade ståt pall :(
Lycka till med era byggen...

Puss
Grymt trist att de inte funka för dig Håcke, men nya fräscha grejjer, sälja dieseln o köpa en F7a. Enda utvägen! ;)

Du måste skaffa dig en ren racebil Roger! De går inte att åka komfort jämt, du börjar låta som en nära kompis till mig, de ska gå galet fort men inte leva om nåt...

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
RFC Roger
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

Nicke, jag har åkt racebilar hela 90-talet (dragrace) så nu vill jag åka längre sträckor än 402m också men minst lika fort förstås, och dessutom svänga tvärt ibland. Det är bara ett problem: det är dubbelt så svårt att bygga en sån bil. :teacher:
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

RFC Roger skrev:Nicke, jag har åkt racebilar hela 90-talet (dragrace) så nu vill jag åka längre sträckor än 402m också men minst lika fort förstås, och dessutom svänga tvärt ibland. Det är bara ett problem: det är dubbelt så svårt att bygga en sån bil. :teacher:
Joo, de är sant, men köp en EVO 9a o toktrimma! ;) Eller är de för få cyl? ;)

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
RFC Roger
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

Alla förslag som innehåller Volvo P1800 & V8 är välkomna. Och som kostar runt 100 papp :mhihi:
Skriv svar