Budget-Gt'ns status.
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Det blev ju fint lille vän! Olja till turbon kan du väl ta från oljetrycksgivaren? Skaffa en sån där Y-koppling på biltema och lite slang och grejer så ska du se att det fixar sig. Jag kan ta en sväng förbi Hydroscand och kolla om de har nåt bra, bara du tar reda på vilka nipplar och gängor du behöver.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Majahapp... Har kommit så långt att ja dragit hem bilen te garaget. Dock inte kört in den. Börjat tillverka kretskort för att få "Mega-Sqvalaren" att förstå sig på Volvos språk.
(Nån som är sugen på kretskort till Knackgivare och "60-2" VR-givare? Asså, så de passar till MS 2,2. Fråga Karlsson vad jag menar, för ja vet inte vad ja pratar om)
(Nån som är sugen på kretskort till Knackgivare och "60-2" VR-givare? Asså, så de passar till MS 2,2. Fråga Karlsson vad jag menar, för ja vet inte vad ja pratar om)
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Tog tag i kretskorten idag. Passade på att göra 4st Knacksensorkretsar och 3st VR-givarkrestar.
För den som undrar så kan man göra så här:
Skriv ut negativ på vanligt papper, och belys med UV-ljus i 20 min:

Lägg i skiten i framkallningsvätska i 5 min:

I mät' i stekpannan, som inehåller lite etsvätska. ca 40 grader:

När all onösnakd koppar och vätska har förenats i nån sorts härlig symbios, kan du ta upp kortet.

Sen är det bara att studera resultatet:

Oj! Hejdlöst vad enkelt det lät....
Men nu är korten klara för borrning.
För den som undrar så kan man göra så här:
Skriv ut negativ på vanligt papper, och belys med UV-ljus i 20 min:

Lägg i skiten i framkallningsvätska i 5 min:

I mät' i stekpannan, som inehåller lite etsvätska. ca 40 grader:

När all onösnakd koppar och vätska har förenats i nån sorts härlig symbios, kan du ta upp kortet.

Sen är det bara att studera resultatet:

Oj! Hejdlöst vad enkelt det lät....
Men nu är korten klara för borrning.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Nu har ja lämnat elektroniken bakom mig, och insett att man inte kan framkalla motorer i stekpannan.
När ja gick från köket till vardagsrummet hittade en märklig man i tamburen.

Ja slet med mig honom ut till Tågacenter, och satte´n i arbete. Vi fick riva ur den gamla motorn (och elen som hörde till denna) och sanera hele bilen på mögel. Den var i princip vit innuti.

Sen är det en massa slit och släp som ja inte orkar skriva om just nu. Men lite bilder får det bli. Det får bli lite stresslösningar på det mesta nu. Innan entusiasmen tar slut. Skriv om det är några frågetecken, eller synpunkter.

När ja gick från köket till vardagsrummet hittade en märklig man i tamburen.

Ja slet med mig honom ut till Tågacenter, och satte´n i arbete. Vi fick riva ur den gamla motorn (och elen som hörde till denna) och sanera hele bilen på mögel. Den var i princip vit innuti.

Sen är det en massa slit och släp som ja inte orkar skriva om just nu. Men lite bilder får det bli. Det får bli lite stresslösningar på det mesta nu. Innan entusiasmen tar slut. Skriv om det är några frågetecken, eller synpunkter.

Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Nu börjar det närma sig...
Det största som är kvar att göra är att koppla in styrsystemet till motorn. Det kommer att bli ett chippat LH2.4 med 80mm LMM till att börja med. (sen vet man ju aldrig om ett MS hittar in under huven).
Sen ska mittkonsolen och lite annat småtjafs (som instrumentering) på plats.
Har bokat bes-tid den 20/9 (tror jad det var). Hoppas och tror att det ska gå att få fart på grejorna tills dess.
Det största som är kvar att göra är att koppla in styrsystemet till motorn. Det kommer att bli ett chippat LH2.4 med 80mm LMM till att börja med. (sen vet man ju aldrig om ett MS hittar in under huven).
Sen ska mittkonsolen och lite annat småtjafs (som instrumentering) på plats.
Har bokat bes-tid den 20/9 (tror jad det var). Hoppas och tror att det ska gå att få fart på grejorna tills dess.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Hade ja inte varit helt igenproppad i hele hôvet, så hade du gärna fått komma hit och konsultera lite i ämnet. Men vi kan ju ta det typ nästa vecka eller nåt... När ja återuppstått.Karlsson skrev:Anfäkta och regera!
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Judo.
Ja, nu har den vaknat. Efter diverse mindre explosioner och huvudbry. Vet inte vad det var som gjorde att den hoppade igång... men det gjorde den...
Nu ska det bara sättas i belägg i bakbromsarna, sätta dit ett expansionskärl, dra lite vattenledningar te tôboon och fixa lampor och annat onödigt.
Sen kan ju en växelspak vara att föredra.
Så det bär nog iväg till beskitning på fredag.
Ja, nu har den vaknat. Efter diverse mindre explosioner och huvudbry. Vet inte vad det var som gjorde att den hoppade igång... men det gjorde den...
Nu ska det bara sättas i belägg i bakbromsarna, sätta dit ett expansionskärl, dra lite vattenledningar te tôboon och fixa lampor och annat onödigt.
Sen kan ju en växelspak vara att föredra.
Så det bär nog iväg till beskitning på fredag.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Ok.. undra vad det är för en...Larsson skrev:
Han har jag sett på mitt jobb!

Förresten så sköt ja fram besiktningen en bete... Så illa surt å stressa.
Den ska nog va bes. & klar te Uråsa iaf.
Man måste ju gilla sunkiga bromsar!! Haha! Eller ja.. det mesta i bakvagnen är rätt sunkigt.

Men ja hyvlade in en redig i instrumentpanel. Gjord av dödsmetall.

Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Raggarbil. Raggarbil, RAGGARBIIIIL! (sjung i valfri hockey-melodi)

Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
tror bestämmt jag känner igen polisongerna. heter han gert?Larsson skrev:Han har jag sett på mitt jobb!Hjerpe skrev:
[ja njuter]
SLISK racing MFR
vw passat -02 tdi
SLISK racing MFR
vw passat -02 tdi
Ingen aning... Så kan det vara...Biiiver skrev:heter han gert?
Nu ska ja te beskitningen och hämta ett gäng 2'or.
Typ bälten som ätis upp av råttor. Hastighetsmätare som ej funkar, etc.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Blev visst inte så farligt..
Bälten bak. Men ingen får ju sitta där ändå! Blir ju för tungt.
Tuta. Ja kan vråla...
Nedre bäramsbussningar. Hmm... äsch.!
Bälten bak. Men ingen får ju sitta där ändå! Blir ju för tungt.
Tuta. Ja kan vråla...
Nedre bäramsbussningar. Hmm... äsch.!
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Köp en bakaxel med diffbroms så kanske det följer med bra bussningar! Änna, änna?
Bälten bak? Regga om den till en -69 så behövs det inga.
Tuta behöver man bara i medelhavsländerna.
Färdigt! Vi ses imorrn!
Bälten bak? Regga om den till en -69 så behövs det inga.
Tuta behöver man bara i medelhavsländerna.
Färdigt! Vi ses imorrn!
Anders Karlsson
Hehe! Idag har Gt'n fått komma in i garaget och värma sig lite. Kom på att det inte är nån glykol i motorn. Imorrn när det förhoppningsvis har tinat upp, så ska ja tömma ut vattnet och hälla på lite glykol... Hoppas inte skiten har poppat ur nån plugg bara... Då kanske Tappen blir trött.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
-
- Gör inte annat än skriver...
Den klarade sig. Tacka växthuseffekten för det!
Det är lite mycket bilar och skit nu, så ja besiktigar den nog inte förrän den är inne i sin "period" till våren... typ mars eller nåt.
Då har den ju gått och blivit veteran också, så då är det ju bes. vartannat år därefter. Och skattefri. Det blir nog någon form av njutning.
Det är lite mycket bilar och skit nu, så ja besiktigar den nog inte förrän den är inne i sin "period" till våren... typ mars eller nåt.
Då har den ju gått och blivit veteran också, så då är det ju bes. vartannat år därefter. Och skattefri. Det blir nog någon form av njutning.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
-
- Gör inte annat än skriver...
Sådäringa...
Nu var det visst mer än ett år sen senaste uppdatering här.
Efter mitt lilla misslyckade försök på uråsa okt.-07, så blev bilen ståendes i nästan ett och ett halvt år. Sen byttes bakbälten och bussningar i bakvagnen. Dessa har gett bilen 2'or sen ja köpte den. Därför har ja aldrig använt bilen mer än en månad i stöten. Men nu är de bytta. Beställde en bes.tid, och dônade igenom skiten utan anmärkning. Så ska det vara...
Det som behöver fixas nu är...
- Bilen behöver en ganske go sänkning i baken. Har plockat ut alla hundra kilo skrot som tidigare legat i kofferten (kardanaxlar, lyktor, mattor till div. bilar, lastbils-stänklappar, generatorer, startmotorer, däck, styrskåp till nån maskin på lampen och mycket annat nödvändigt) . Detta resulterade i ett redigt 80-stuk.
- Den beter sig ganska roligt på vägen. Känns som att den flyter omkring lite som den vill. En hjulinställning i fram, och en genomgång av bakvagnen. Nånting måste vara löst. När man svänger, känns det som om fälgarna är skeva. REJÄLT. Den liksom studsar i sidled.
- Fixa dörrhandtaget på passagerarsidan. Dörren går inte öppna från insidan. "Samåkningskompisarna" börjar bli lite griniga på att behöva veva ner fönstret för att öppna dörren.
- Schbbrrzz.. äsch.. Shimsa om dumpen. Anar att det kan vara den som öppnar vid gaspådrag när laddet kommer över 1,5.
Sen letar ja ju ständigt efter en diffbroms. Men, men... den kan ja ju fortsätta drömma om.
Nu var det visst mer än ett år sen senaste uppdatering här.
Efter mitt lilla misslyckade försök på uråsa okt.-07, så blev bilen ståendes i nästan ett och ett halvt år. Sen byttes bakbälten och bussningar i bakvagnen. Dessa har gett bilen 2'or sen ja köpte den. Därför har ja aldrig använt bilen mer än en månad i stöten. Men nu är de bytta. Beställde en bes.tid, och dônade igenom skiten utan anmärkning. Så ska det vara...
Det som behöver fixas nu är...
- Bilen behöver en ganske go sänkning i baken. Har plockat ut alla hundra kilo skrot som tidigare legat i kofferten (kardanaxlar, lyktor, mattor till div. bilar, lastbils-stänklappar, generatorer, startmotorer, däck, styrskåp till nån maskin på lampen och mycket annat nödvändigt) . Detta resulterade i ett redigt 80-stuk.
- Den beter sig ganska roligt på vägen. Känns som att den flyter omkring lite som den vill. En hjulinställning i fram, och en genomgång av bakvagnen. Nånting måste vara löst. När man svänger, känns det som om fälgarna är skeva. REJÄLT. Den liksom studsar i sidled.
- Fixa dörrhandtaget på passagerarsidan. Dörren går inte öppna från insidan. "Samåkningskompisarna" börjar bli lite griniga på att behöva veva ner fönstret för att öppna dörren.
- Schbbrrzz.. äsch.. Shimsa om dumpen. Anar att det kan vara den som öppnar vid gaspådrag när laddet kommer över 1,5.
Sen letar ja ju ständigt efter en diffbroms. Men, men... den kan ja ju fortsätta drömma om.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88