Nya bruksbilen (såld)

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ljungström
Superpostare!

Nya bruksbilen (såld)

Inlägg av ljungström »

Märke & modell
Volvo 940 SE 2,3 Herrgårdsvagn

Årsmodell
1997

Mätarställning
27.200 mil

Effekt & vridmoment
135 hk/230Nm

Prestanda
Tillräckliga

Historia om bilen
En brukande ägare för mig, först som förmånsbil, sedan privatbil. Fullstämplad servicebok, aldrig underkänd på besiktningen.

Skick
Mycket gott med tanke på ålder och mil. Finns några enstaka små stenskott, dörruppslag och ett brännhål i passagerarstolen. Polerbara tvättrepor från maskintvätt.

Syfte
Ska ersätta vår 244 Jubileum som bruksbil

Motor
B230FK, lättrycktrubo

Växellåda & kraftöverföring
5-växlad manuell låda, M90

Kaross
Original. Rails & extriör färganpassning som ingick i SE-paketet. Stänkskydd runt om.

Chassi
Orginal

Fälgar & Däck
16 tums "Auriga", nya Goodyeardäck beställda. (Slitna Michelin sitter på)

Inredning
Grått halvläder och träinlägg som ingick i SE-paketet.

Elektronik & Stereo
Äldre Blaupunkt Kiel CD-spelare, 4 originalhögtalare

Utrustning
ECC, elhissar, elspeglar, rails, halvskinn, träpaneler, lättmetallfälgar, lackade stötfångare + bakspeglar, fjärrstyrt centrallås med larm, avtagbar dragkrok, insynsskydd, låsbara hjulmuttrar, CD-spelare, Nokian friktionsdäck på stålfälg, passagerarairbag.

Framtidsplaner
Rekond & polering. Reparation av brännhål i passagerarstol. Montering av bensinvärmare 091-B. Lite originaltillbehör så som textilmattor, armstöd med mugghållare osv kommer nog tillkomma.

Mål
En fräsch och välfungerande bruksbil med bra utrustning.

Övrigt
En sen -97a med ekonometer, sidoairbags & träpanel på askkoppen(infördes under modellåret)

Bilder

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 ljungström, redigerad totalt 1 gång.
Toyota Avensis 2,2 Premium -09
Volvo 245 GL -88
ljungström
Superpostare!

Inlägg av ljungström »

Vintern 2005 plockade jag och en kompis ur 2 st bensinvärmare typ 091-B ur två 945:or som jag skulle sälja. Tanken var att vi sedan skulle sätta i dessa i våra bruksbilar. Tiden gick och värmarna låg kvar på hyllan i garaget. När jag sedan i våras köpte en 945 -97 som ersättare till den 244 -87 jag kört sedan 2002 tog projektet ny fart.

Min 945 -97 har samma motortyp och samma värmesystem (ECC) som den 945 -96 som vi plockade värmaren ur vilket underlättade mycket under installationen. Vattenpumpen hade oxiderat sönder fullständigt och en bättre begagnad införskaffades därför. I övrigt inga större problem, dock är det något bekymmer med bränsletillförslen vilket gör att värmaren får bränsle stötvis och därmed låter lite som en gammal tändkulemotor när den går. Men den går i alla fall!

Bilder:

Själva värmaren är monterad mellan kylaren och motorn på 700/900-bilar med 4 cyl turbomaskin. Det finns förbereda hål för staget som håller värmaren. På bilar utan turbo sitter värmaren på hjulhuset på passagerarsidan.

Bild

Vattenpumpen skall egentligen sitta längre ner i motorrummet men då den gamla pumpen var svårt sargad av vägsalt och annat elände valde vi att montera den en bit ut.

Bild

Även värmarens styrenhet är flyttad jämfört med originalplaceringen. Den skall egentligen sitta nere vid batteriet fram mot strålkastare. Detta tyckte vi var trångt och krånglig så vi gjorde ett nytt fäste som skruvades dit där ABS-enheten sitter.

Bild

Tidur typ 4 monterat under mittarmstödet

Bild

Nästa steg är att fixa fjärrstart till värmaren med hjälp av denna http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=8997.htm
och en gammal mobiltelefon samt att montera en tryckutjämnare på bränsleslangen så värmaren går jämnare och tystare.
Volvo 245 GL -88
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Va härligt med folk som håller fast vid de gamla hederliga volvobilarna och dessutom tar sig tid att montera begagnade origínaltillbehör :o !! Inte för att jag själv är någon volvofanatiker över huvud taget (tycker mest att 945 är en för dyr 745), men detta förtjänar respekt.
Slopa dieselskatten!!
quattroM
Postar så det viner...
Kontakt:

Försäkring och sbp

Inlägg av quattroM »

Dom där värmarna är helrätt, har själv en i min A6:a. Det värsta är ju att hitta nån plats till dom där framme.

Vet ni om man behöver tänka på något vad gäller besiktning och försäkring, när man monterar bensinvärmare?
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

Diesel Oscar skrev:Va härligt med folk som håller fast vid de gamla hederliga volvobilarna och dessutom tar sig tid att montera begagnade origínaltillbehör :o !! Inte för att jag själv är någon volvofanatiker över huvud taget (tycker mest att 945 är en för dyr 745), men detta förtjänar respekt.
Intresse behöver inte ju vara rationellt Oscar!
Martin .. Sköld
ljungström
Superpostare!

Re: Försäkring och sbp

Inlägg av ljungström »

quattroM skrev:Dom där värmarna är helrätt, har själv en i min A6:a. Det värsta är ju att hitta nån plats till dom där framme.

Vet ni om man behöver tänka på något vad gäller besiktning och försäkring, när man monterar bensinvärmare?
Så länge värmaren inte är fastsatt på ett direkt olämpligt vis så kan nog inte SBP påpeka nåt. Försäkringen borde inte heller kunna påverkas tycker jag.

(Min svärfar är har hållt sig mycket kritisk till projektet och hävdat att om vi väl får igång värmaren kommer bilen brinna upp. Som om han skulle vet nåt om sånt, han har ju bara varit bilmekaniker sedan 1964...)
Volvo 245 GL -88
petnoga
Megapostare!

Re: Försäkring och sbp

Inlägg av petnoga »

ljungström skrev: (Min svärfar är har hållt sig mycket kritisk till projektet och hävdat att om vi väl får igång värmaren kommer bilen brinna upp. Som om han skulle vet nåt om sånt, han har ju bara varit bilmekaniker sedan 1964...)
Jag och pappa monterade i en beggad värmare i vår gamla V70 tdi (import). Fast det var nog något elfel i någon styrenhet, så nån styrenhet i själva värmaren brann upp efter några månader...
Men eftersom den var helförsäkrad gick det ju på brandskyddet och då fick vi en ny värmare monterad på volvo... :lol:

Men jag kan inte annat än hålla med, det är grymt bra! Mamma saknar värmaren väldigt mycket eftersom de inte har motorvärmaruttag på hennes jobb. Det är en väldig lyx att bara hoppa in och åka när alla andra står och skrapar rutorna och fryser... :)

/Petrus
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Martin skrev:
Diesel Oscar skrev:Va härligt med folk som håller fast vid de gamla hederliga volvobilarna och dessutom tar sig tid att montera begagnade origínaltillbehör :o !! Inte för att jag själv är någon volvofanatiker över huvud taget (tycker mest att 945 är en för dyr 745), men detta förtjänar respekt.
Intresse behöver inte ju vara rationellt Oscar!
Uppenbarligen inte..... Men vid närmare eftertanke, är det rationellt någon gång?? :roll:
Slopa dieselskatten!!
ljungström
Superpostare!

Inlägg av ljungström »

Var på väg hem från universitetet i går vid 17-tiden. Kommer mot en ljuskorsning där jag ska höger, kör således i högerfilen. Jag kör själv i min fil, i vänsterfilen står kanske 3-4 bilar still. En av dessa får problem med bilen och kommer inte iväg vid grönt. Bilen bakom honom svänger då över i högerfilen (tror det är heldragen linje mellan filerna) utan att titta tillräckligt noga. Jag hinner upptäcka faran och bromsar och tutar så gott det går men kör in i hans framhjul/skärm i ganska låg fart.

Min stötfångare får repor och jack, ett blinkersglas går åt skogen (har suttit på i två månader max) och en buckla i skärmen. På hans bil kunde vi bara se en mosad navkapsel och en repig fälg, frågan är väl om framvagnen fick en kyss också.

Han är vållande enligt försäkringsbolagen så jag får den 11 år och 28300 mil gamla stötfångaren omlackad gratis. Inte helt fel.

Skadad stötfångare
Bild

Stötfångare ur läge
Bild

Buckla i skärmen (svår att se, är precis över plåtpressningen på skärmen)
Bild
Volvo 245 GL -88
ljungström
Superpostare!

Inlägg av ljungström »

Då var den såld till förmån för en ny Toyota Avensis.

Riktigt usla andrahandsvärden på gamla volvobilar, vi gav ju 35.000 kr för 2 år sedan och nu fick vi bara 34.000 kr.
Volvo 245 GL -88
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

ljungström skrev:Då var den såld till förmån för en ny Toyota Avensis.

Riktigt usla andrahandsvärden på gamla volvobilar, vi gav ju 35.000 kr för 2 år sedan och nu fick vi bara 34.000 kr.
:P
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Skriv svar