Andreas K skrev:gällande catchtanken så kan du ju bara mata den med orginalpumpen och sen ha en bättre pump ur catchen. Sen får du ändra returen från motorn ner i catchen och en retur från catchen till tanken.
Enkel lösning! Det gäller bara att originalpumpen klarar pumpa upp så pass mycket då men det borde väl inte vara några problem. Då ska det bara räknas ut hur stor pump vi behöver. Fredrik brukar vara bra på att säga typ: " en sån här superduper-extra-allt-sak behöver du med, det lägger vi till i listan!" Så det löser sig nog!
Haha, anar jag hämd ifrån min projekttråd. Iofs så brukar jag alltid "lura" på folk lite större grejor, för jag vet hur det är själv, har man väl börjat trimma så tar det aldrig stopp
Har hittat på ytterligare lite dumheter nu, får väl höras ikväll!
Andreas K skrev:gällande catchtanken så kan du ju bara mata den med orginalpumpen och sen ha en bättre pump ur catchen. Sen får du ändra returen från motorn ner i catchen och en retur från catchen till tanken.
Enkel lösning! Det gäller bara att originalpumpen klarar pumpa upp så pass mycket då men det borde väl inte vara några problem. Då ska det bara räknas ut hur stor pump vi behöver. Fredrik brukar vara bra på att säga typ: " en sån här superduper-extra-allt-sak behöver du med, det lägger vi till i listan!" Så det löser sig nog!
Haha, anar jag hämd ifrån min projekttråd. Iofs så brukar jag alltid "lura" på folk lite större grejor, för jag vet hur det är själv, har man väl börjat trimma så tar det aldrig stopp
Har hittat på ytterligare lite dumheter nu, får väl höras ikväll!
Haha. Ja vi syns väl om en stund!
Snackade med Per Stacke nyss om lite koppling så han skulle försöka hitta nått som orkar med. Han var inte van vid så här extremt vrid sa han... Har själv inte tänkt på motorn som extrem direkt...
Eftersom det inte blir något vidare tryck för orginalpumpen samt att returen går i catchen så lär orginalpumpen klara sig bra, framförallt om du gör catchen hyfsat stor.
En bildelssäljare som slår i katalogen kommer säga att du behöver en dubbelskivig koppling medan folk i praktiken kör med enkelskiva väldigt länge.
Andreas K skrev:Eftersom det inte blir något vidare tryck för orginalpumpen samt att returen går i catchen så lär orginalpumpen klara sig bra, framförallt om du gör catchen hyfsat stor.
En bildelssäljare som slår i katalogen kommer säga att du behöver en dubbelskivig koppling medan folk i praktiken kör med enkelskiva väldigt länge.
Precis, kopplingen jag har liggandes till saaben ska orka med ca 900 Nm i konstant vrid. Dock så kommer den att bli ganska så elak och svårkörd = mycket svarta sträck
Den 2 skiviga som jag har i skylinen, ska enliga japanerna orka med upp till 750hk (varför dom nu angiver det i hk) vilket torde bli en bit över 800Nm i en skyline motor. Denna är däremot väldigt lättkörd och lättrampad, morsan skulle utan problem kunna ta bilen och åka och handla. Däremot så känner man ju att det är värre grejor om man släpper upp kopplingen lite för fort, den är inte så förlåtande som vad den koppling med organiska(sitter sådana orginal i de flesta bilarna) lameller är.
Andreas K skrev:Eftersom det inte blir något vidare tryck för orginalpumpen samt att returen går i catchen så lär orginalpumpen klara sig bra, framförallt om du gör catchen hyfsat stor.
Stacke pratade om att använda originalsvänghjulet istället. Det är ju ett dubbelmasse svänghjul eller vad det nu heter så det skulle tydligen fjädra lite. Då kan du köra med en enskivig koppling rätt snällt.
Pumpen orkar nog med ja. Men om man snider ihop en egen cathtank var placerar man de olika ut och ingångarna bäst för att få så lite turbulens som möjligt? Skulle det vara vettigt tex. att mata motorn från botten och låta returen gå in toppen av tanken och returen ner till bensintanken nån centimeter ner från toppen?
vill man ha lite turbulens kan man trycka in med pumpen i catchtankens botten om man vill. Jämför med att spola vatten i en hink, har man slangen i vattnet bubblar det mindre.
Släng dubbelmassa svänghjulet om det går. På 325 24v brukar det väl byta till 12v enkelmassahjul.
Ang tankkonstruktion på E36 så hittade jag detta i mitt handboksbibliotek:
"Höger tankhalva är i botten försedd med ett flödeskärl med labyrintutformat tillopp. I detta är bränslepumpen monterad. Vänster tankhalva har en självständig sugstrålpump (konstigt ord) med kontinuerlig returmatning. Genom denna sker också påfyllning av höger tankhalva från vänster."
Allt citerat ur ett häfte med allmän information om E36 från BMW Serviceskola i Sverige, stort...
Med hjälp av den fina bilden som är med så tolkar jag det som att man genom att köra returbränslet igenom någon form av ejektorgrej i vänster tank pumpar det över till höger hela tiden.
Vänster och höger tank är ju sammanbundna över kardanen så då rinner väl bränslet tillbaka till vänster när det är fullt i höger.
Fråga mej inte hur detta påverkas av inkopplingen av en catchtank (för jag vet knappt hur de funkar), men något säger mej att man kanske inte ska mixtra för mycket med returflödet tillbaka till originaltanken, så man inte riskerar att köra tomt i högerdelen där ju pumpen sitter.
Andreas K skrev:vill man ha lite turbulens kan man trycka in med pumpen i catchtankens botten om man vill. Jämför med att spola vatten i en hink, har man slangen i vattnet bubblar det mindre.
Släng dubbelmassa svänghjulet om det går. På 325 24v brukar det väl byta till 12v enkelmassahjul.
Fick ett annat mail igår från ppf som påstod att original svänghjulet bara höll till 0.5 bar ungefär sen brukade det gå sönder... Så det är nog bättre att byta!
Tryckte precis iväg ett mail till usa igen... Fy väre vilken tid det tar att skriva när man inte varit igång med engelskan på ett tag! Men jag har fått svar från en firma nu i alla fall som kan fixa grejer. (Bara att få svar på mail verkar vara en bedrift när det gäller det landet..) Får se hur de ligger till prismässigt med.
Ja du annars åker jag bara skidor och sover... eller inte Har faktiskt garagekväll ikväll eller mailkväll än så länge...
Kan ju lägga in två bilder som bevis på att jag gjort nåt!
Det är en första prototyp till luftintaget i fronten. Den är gjuten i en polerytanplast som tål 120 grader efter härdning. Är en hel del att justera tex. godstjocklek på några ställen och vissa kanter. Den ska vara helt klar att användas när den plockas ur formen. alltså ingen efterbearbetning.
ERnsT skrev:Kan meddela att axel lämnat glädjefabriken.
"Lite fattigare, men mycket gladare"
"One small step for a human, a giant jump for this project"
Har också lagt beställning på lite mer roliga prylar, 1 set till M3an och ett till min svarte skyline, vad det är får dock axel berätta.
Japp! Gjädjen höll sig ända hem till provmonteringen...Vi får nog dra igång din svets å justera till den lite!
Jag hade ju en betalning på 15 kilo spackel att kräva in med så det blev ju inte så farligt dyrt Bild kommer framöver!
Din beställning kan man väl säga hör ihop med sprit...
Ryktet gör gällande att en mycket tungt lastad vinteromega rullade in i en bussverkstad i närheten av Jönköpings flygplats igår.
Ur omegans innandömen vällde en otroligt stor mängd motordelar av det seriösare slaget, exempelvis stora spjälhus, 24-ventilstoppdelar, suspekta hydraulikdelar med namnet "BMW Rolls Royce GmbH" på, gjutjärnsblock med plats för sex hyfsade kolvar, femspettad ZF växellåda puls en massa annat jox.
Allt skrubbades och tvättades i en kallavfettningstvätt ytterst noggrant av en yngling ifrån Jönköpings södra förorter .