VW 1500 -68

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Det var åka-och-köpa-glass-kväll :D
Bild

Gav mig på ett hjullager byte, det regnar ju ändå så då kan man lika gärna byta hjullager. :roll:
Bild

Efter att ha plundrat jobbets verktygsförråd på avdragare, momentnycklar mm så var lagret änligen bytt. Ska bli kul att se hur länge det håller. Nått fel har man säkert gjort.

Så nu kan lilla bilen blicka ut över sjön igen.
Bild
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Fina bilder. Hoppas gammlingen får snurra många mil nu med nya lager. Men den får väl snart gå i vinter ide. :D
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

Bild
Jag som i glädje trodde att det var en dubbeldajm..
Martin .. Sköld
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Delad glädje är dubbeldaim...eller? :wink:

Som veteranbilsägare så får man tydligen vara beredd på allt. Det har börjat droppa lite olja från motorn nu.
Funderar på vad jag glömt dra åt. Men jag har inte skruvat något alls med delar som berör oljesystemet. :think2:
Börjar bli orolig att det är oljekylen som gett upp i sommar.
Mycket tyder på att läckaget kommer från ovansidan av motorn.
Det mest intressanta är väl om man kan få bort fläktkåpan utan att ta ner motorn... :(

Men jag tror inget tar skada av att köra ändå. Bara man fyller på bensin och tankar olja. :roll:
Gutta
Megapostare!

Inlägg av Gutta »

Sturesson skrev: Men jag har inte skruvat något alls med delar som berör oljesystemet
Hoppas det löst sig!
om inte, är inte ventilkåps packningarna i korkmatreal som läcker? vill minnas att jag fick byta de varje år för att det inte skulle läcka. Alt. gå över till den något dyrare packningen i gummi? kostade säkert 25kr iställer för 15kr.
Men tittar men på bilden från 14aug.-09 kan man ana lekage i kylen...
Nästa gång (om det nu blir någon mer gång) du lyfter ut motorn skulle jag rekomendera att även byta olje pumpen...

Lycka till!
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Gutta skrev:
Sturesson skrev: Men jag har inte skruvat något alls med delar som berör oljesystemet
Hoppas det löst sig!
om inte, är inte ventilkåps packningarna i korkmatreal som läcker? vill minnas att jag fick byta de varje år för att det inte skulle läcka. Alt. gå över till den något dyrare packningen i gummi? kostade säkert 25kr iställer för 15kr.
Men tittar men på bilden från 14aug.-09 kan man ana lekage i kylen...
Nästa gång (om det nu blir någon mer gång) du lyfter ut motorn skulle jag rekomendera att även byta olje pumpen...

Lycka till!
Har bytt packningarna och ena klämmbågen. Det skulle ändå inte kunna vara dem eftersom jag har olja på ovansidan av motorn.

Men bilden du tipsade om var bra, då blir man ju mer säker.
Jag var väl som vanligt lite härje på et när jag skulle skruva ihop motorn.
Får väl ta och ordna ett nytt kyl mm till nästa gång. Ska komma ihåg pumpen också.

Frågan är när det blir bara, för tillfället hinner man knappt byta blöja. Idag kissade tösabiten innan jag hunnit bli färdig med den nya. Jaha, bara dit med ny igen. Färdig, gött. Sara lyfter upp en lagom skriktrött unge och vad händer då? Prutt och brak. Dags för ny blöja... :roll: 3min senare prutt och brak igen. 4 blöjor på 5 min är inget dåligt rekord. :thumbsup:
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Man får grattulera till att blivit Pappa. Kan trösta dej med att man får rutin med det med. Det kan gå lika smidigt som att byta packning på bilen. Men familjen tar ju sin tid. Men det är det värt sen när barnen växer upp. Lycka till o hällsa familjen. :lovies: Kram Robert :D
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Jag hörde någonstans att det senaste nu när man har småbarn o tycker
det är jobbigt att byta blöja. Är att man kan ge dom " torrmjölk"

Så kan man bara ta dammsugaren sedan. Eller jag kanske hörde fel. :D

Hoppas det går bra i allafall!!!! Hälsningar Robert.
Skriv svar