Corvette- 69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Massa olika modeller alltså.
Min tanke var om det finns nån GM-bakaxel med diffbroms som inte är alltför stor och klumpig, så den kanske går att anpassa till min lilla Opel.
Det finns diffbroms till Commodore, men de är svåra att få tag på och kostar massor med pengar om man hittar nån.
Inbillar mig att en axel från tex Camaro eller nån liknande bil kunde vara lämplig?
Har ingen vidare koll på jänkaraxlar, bara att man ska passa sig för såna med C-clips till drivaxlarna.
Min tanke var om det finns nån GM-bakaxel med diffbroms som inte är alltför stor och klumpig, så den kanske går att anpassa till min lilla Opel.
Det finns diffbroms till Commodore, men de är svåra att få tag på och kostar massor med pengar om man hittar nån.
Inbillar mig att en axel från tex Camaro eller nån liknande bil kunde vara lämplig?
Har ingen vidare koll på jänkaraxlar, bara att man ska passa sig för såna med C-clips till drivaxlarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag förstår vad du menar med axlar som är svåra att få tag på + kostar mycket.
Du är rätt ute att titta efter en 10-bultad från chevrolet, typ nova,camaro,chevelle etc.. finns olika spårvidder.
Det finns mycket delar till dom här axlarna.
Admiralen eller Diplomaten, hade de 10-bultade cheva axlar?
Förutom Blocket, så kan följande sidor vara bra att leta på.
www.nitroz.se Här säljs mycket delar till amerikanska bilar.
www.classiccars.se
www.usabil.se
www.summitracing.com Dom har nästan allt när gäller nya delar.
Amerikanska bilskrotarna, PG Larsson i Tibro (mkt serviceinriktad) och
Osby skroten (har ibland utförsäljning på gamla delar).
Du är rätt ute att titta efter en 10-bultad från chevrolet, typ nova,camaro,chevelle etc.. finns olika spårvidder.
Det finns mycket delar till dom här axlarna.
Admiralen eller Diplomaten, hade de 10-bultade cheva axlar?
Förutom Blocket, så kan följande sidor vara bra att leta på.
www.nitroz.se Här säljs mycket delar till amerikanska bilar.
www.classiccars.se
www.usabil.se
www.summitracing.com Dom har nästan allt när gäller nya delar.
Amerikanska bilskrotarna, PG Larsson i Tibro (mkt serviceinriktad) och
Osby skroten (har ibland utförsäljning på gamla delar).
Admiral / Diplomat tidiga -70 talare hade dedion bakaxel, alltså inte stel axel. Bra komfort men väldigt jobbig att flytta över till en Commodore.
För camaro/firebirdbakaxlar hör med:
http://home.swipnet.se/~w-17708/
http://www.118100.se/foretag/114357609/ ... rd-skroten
Han har nog lite olika grejer att välja på.
/Mats J
För camaro/firebirdbakaxlar hör med:
http://home.swipnet.se/~w-17708/
http://www.118100.se/foretag/114357609/ ... rd-skroten
Han har nog lite olika grejer att välja på.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Nu har man åkt några svängar. Drivlinan och bilen verkar fungera bra.
Blev stående en kväll, men visade sig att säkringen hade gått, där jag hade dragit mycket extra el över (fläktar, bränslepump, mätare etc..) Så får lösa detta till nästa säsong.
Nu börjar planerna att skaffa komponenter till nästa säsong.
En priotet är att få dit skvalpplåtar i tråget. Samt borra upp kanalen mellan sumpen och oljepump från 13 till 16 mm. Förstår att skvalpplåtarna är viktigare. Vill nog göra detta innan man börjar köra tider. Så blir att lyfta motor en bit till hösten.
Sidoprojektet 2-hjuling pågår
Blev stående en kväll, men visade sig att säkringen hade gått, där jag hade dragit mycket extra el över (fläktar, bränslepump, mätare etc..) Så får lösa detta till nästa säsong.
Nu börjar planerna att skaffa komponenter till nästa säsong.
En priotet är att få dit skvalpplåtar i tråget. Samt borra upp kanalen mellan sumpen och oljepump från 13 till 16 mm. Förstår att skvalpplåtarna är viktigare. Vill nog göra detta innan man börjar köra tider. Så blir att lyfta motor en bit till hösten.
Sidoprojektet 2-hjuling pågår

Som mats skriver, så kolla gärna med camaro/firebirdskrotan. Prata med Björn, han är mycket kunnig och bra, där kan du nog få bra tips. Han har haft den sedan mitten på 80:e talet.Karlsson skrev:Tack för tipsen! Ska kolla runt lite.
Mitten på 80:talet så fanns det både camaro-, chevelle- och firebirdskrot i GBG.
Nu blev det en GM bil till. tjejerna i familjen övertalade mig till slut (inte lätt när man är minoritet.
Så nu kanske man kan få ha Corsan själv framöver.
En 69:a med mindre startmotor, 5,7 liter och 4 vxl, samt gjord för 2. En bra choppingbil åt frugan och övningskörningsbil åt dottern.
Gissning vad det kan vara?
Pojkar behöver stora motorer, över 6,6 liter.

En 69:a med mindre startmotor, 5,7 liter och 4 vxl, samt gjord för 2. En bra choppingbil åt frugan och övningskörningsbil åt dottern.
Gissning vad det kan vara?
Pojkar behöver stora motorer, över 6,6 liter.
Går väl att få bra tryck i en smallblock också. Du får väl bygga på lustgas om inte annat...
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Kan vara möjligt, behöver en solonoid till startmotorn.OneYet skrev:Du menar att du kommer att köra Bilorienteringen med Corvetten??Gunnar skrev: Får bli live i framtiden istället för bilder.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Lite fakta
- 69:a intagen 76 till sverige.
- 350 motor, 4-vxl och diffbroms (inputen var att det sitter en admiral-utväxlingen i bakaxeln) Opelfantaster, kan detta möjligt vara rimligt?
- Targa (gäller för alla corvetter från den tiden exkl cab) och löstagbar bakruta.
- Svart med mörklila toning längre ner.
- Skärmbreddad bak och spoiler fram.
- Huv modefeirad för luftintag och scoop.
- Turbinfälgar med 295 bak och 255 fram
- Broms och styrservo som behovet är.
- Sitter edlebroock 1-plans insug, holley dubbelpump och headers. Vet ej mer vad som sitter i, utan blir att ta reda på.
Diplomaten fanns ju med Cheva 350 eller 327 motor (tror det var olika beroende på årsmodell) så det låter inte helt omöjligt. Den hade även delad bakaxel (De-dion axel) åtminstone på senare modeller. Jag har haft en Admiral -71:a och en -73:a om jag minns rätt, men dom hade sexor. Men troligen var bakvagnen samma på Admiral och Diplomat.
/Mats J
/Mats J
Jag har inte så bra koll på KAD-modellerna (Kapitän, Admiral, Diplomat) men lite har man väl snappat upp.
Det finns en kille på Opel Sport Club som lagt i en smallblock i sin Admiral och bytt diffklump till en Corvette dito, jag tror inte det passade rakt av.
Lite fästen och sånt som fick byggas om typ.
Själva innanmätet kan säkert passa om man använder en utväxling från tex Diplomat V8.
Diplomat coupé V8 hade nån nedtrimmad version av Corvettemotorn (det var den enda som höll för Autobahnplågande tydligen).
Det finns en kille på Opel Sport Club som lagt i en smallblock i sin Admiral och bytt diffklump till en Corvette dito, jag tror inte det passade rakt av.
Lite fästen och sånt som fick byggas om typ.
Själva innanmätet kan säkert passa om man använder en utväxling från tex Diplomat V8.
Diplomat coupé V8 hade nån nedtrimmad version av Corvettemotorn (det var den enda som höll för Autobahnplågande tydligen).
Anders Karlsson
-
- Deluxpostare!