Corvette- 69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Massa olika modeller alltså.

Min tanke var om det finns nån GM-bakaxel med diffbroms som inte är alltför stor och klumpig, så den kanske går att anpassa till min lilla Opel.
Det finns diffbroms till Commodore, men de är svåra att få tag på och kostar massor med pengar om man hittar nån.
Inbillar mig att en axel från tex Camaro eller nån liknande bil kunde vara lämplig?
Har ingen vidare koll på jänkaraxlar, bara att man ska passa sig för såna med C-clips till drivaxlarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Jag förstår vad du menar med axlar som är svåra att få tag på + kostar mycket.

Du är rätt ute att titta efter en 10-bultad från chevrolet, typ nova,camaro,chevelle etc.. finns olika spårvidder.
Det finns mycket delar till dom här axlarna.
Admiralen eller Diplomaten, hade de 10-bultade cheva axlar?

Förutom Blocket, så kan följande sidor vara bra att leta på.
www.nitroz.se Här säljs mycket delar till amerikanska bilar.
www.classiccars.se
www.usabil.se
www.summitracing.com Dom har nästan allt när gäller nya delar.

Amerikanska bilskrotarna, PG Larsson i Tibro (mkt serviceinriktad) och
Osby skroten (har ibland utförsäljning på gamla delar).
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Admiral / Diplomat tidiga -70 talare hade dedion bakaxel, alltså inte stel axel. Bra komfort men väldigt jobbig att flytta över till en Commodore.

För camaro/firebirdbakaxlar hör med:
http://home.swipnet.se/~w-17708/
http://www.118100.se/foretag/114357609/ ... rd-skroten

Han har nog lite olika grejer att välja på.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Nu har man åkt några svängar. Drivlinan och bilen verkar fungera bra.
Blev stående en kväll, men visade sig att säkringen hade gått, där jag hade dragit mycket extra el över (fläktar, bränslepump, mätare etc..) Så får lösa detta till nästa säsong.

Nu börjar planerna att skaffa komponenter till nästa säsong.

En priotet är att få dit skvalpplåtar i tråget. Samt borra upp kanalen mellan sumpen och oljepump från 13 till 16 mm. Förstår att skvalpplåtarna är viktigare. Vill nog göra detta innan man börjar köra tider. Så blir att lyfta motor en bit till hösten.

Sidoprojektet 2-hjuling pågår :wink:
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Tack för tipsen! Ska kolla runt lite.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Karlsson skrev:Tack för tipsen! Ska kolla runt lite.
Som mats skriver, så kolla gärna med camaro/firebirdskrotan. Prata med Björn, han är mycket kunnig och bra, där kan du nog få bra tips. Han har haft den sedan mitten på 80:e talet.

Mitten på 80:talet så fanns det både camaro-, chevelle- och firebirdskrot i GBG.
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Nu blev det en GM bil till. tjejerna i familjen övertalade mig till slut (inte lätt när man är minoritet. :wink: Så nu kanske man kan få ha Corsan själv framöver. :)
En 69:a med mindre startmotor, 5,7 liter och 4 vxl, samt gjord för 2. En bra choppingbil åt frugan och övningskörningsbil åt dottern.
Gissning vad det kan vara?

Pojkar behöver stora motorer, över 6,6 liter.
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Corvette

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Så det blev en Corvette till slut?

Du har nämnt dem fler än en gång Gunnar. :mhihi:

Ett stort grattis.
Garagebesök???
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Mats J;

Rätt gissat! :)

Oneyet;

Tack!
Det blev det till slut. Årsmodell 69, är ju en bra årgång i din familj. :D
Nöjer mig med en varvvillig smallblock och 295 suler bak, så kanske man kan göra en grus-out.
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Låter riktigt kul.
Garagebesök tycker jag låter som en jättebra ide. :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Går väl att få bra tryck i en smallblock också. Du får väl bygga på lustgas om inte annat...

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

:worthlesswithoutpics:


Grattis, nu finns det ju nästan en Corvette sektion här!
/Andreas
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Klart stroka till 383", så kan det bli riktigt trevligt med varvvilligt. Klart en varvvillig 427:a är inte dumt :)

Får bli live i framtiden istället för bilder. 8)
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Gunnar skrev: Får bli live i framtiden istället för bilder. 8)
Du menar att du kommer att köra Bilorienteringen med Corvetten?? :mhihi: 8) :racesmile :banana: :eek2: :king:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

OneYet skrev:
Gunnar skrev: Får bli live i framtiden istället för bilder. 8)
Du menar att du kommer att köra Bilorienteringen med Corvetten?? :mhihi: 8) :racesmile :banana: :eek2: :king:
Kan vara möjligt, behöver en solonoid till startmotorn.

Lite fakta
- 69:a intagen 76 till sverige.
- 350 motor, 4-vxl och diffbroms (inputen var att det sitter en admiral-utväxlingen i bakaxeln) Opelfantaster, kan detta möjligt vara rimligt?
- Targa (gäller för alla corvetter från den tiden exkl cab) och löstagbar bakruta.
- Svart med mörklila toning längre ner.
- Skärmbreddad bak och spoiler fram.
- Huv modefeirad för luftintag och scoop.
- Turbinfälgar med 295 bak och 255 fram
- Broms och styrservo som behovet är.
- Sitter edlebroock 1-plans insug, holley dubbelpump och headers. Vet ej mer vad som sitter i, utan blir att ta reda på.
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Diplomaten fanns ju med Cheva 350 eller 327 motor (tror det var olika beroende på årsmodell) så det låter inte helt omöjligt. Den hade även delad bakaxel (De-dion axel) åtminstone på senare modeller. Jag har haft en Admiral -71:a och en -73:a om jag minns rätt, men dom hade sexor. Men troligen var bakvagnen samma på Admiral och Diplomat.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag har inte så bra koll på KAD-modellerna (Kapitän, Admiral, Diplomat) men lite har man väl snappat upp.
Det finns en kille på Opel Sport Club som lagt i en smallblock i sin Admiral och bytt diffklump till en Corvette dito, jag tror inte det passade rakt av.
Lite fästen och sånt som fick byggas om typ.
Själva innanmätet kan säkert passa om man använder en utväxling från tex Diplomat V8.
Diplomat coupé V8 hade nån nedtrimmad version av Corvettemotorn (det var den enda som höll för Autobahnplågande tydligen).
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Mats och Karlsson,

Tack för inputen, skall bli kul att kolla upp.

Hade skaffat 2 st 455 Buick-70 motorer innan, så man kanske skulle bli unik med Buick BB-motor i Corvette:)
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Grattis till en läcker tillökning i garaget! :wink:
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
Skriv svar