Jaha, det har inte mappats nåt vidare men jag har bokat tid för mappning hos Maxxtuning i vår!
Tills dess ska jag roa mig med att bygga om avgassystemet.
Börjar bli dags att byta ut originalburken från -77...
Nu blir det enkelt 2,5" hela vägen istället för lapptäcket som är nu.
Kanske till och med tjänar nån hästkraft på att ha samma dimension hela vägen
Jag plockade bort luftmängdmätaren också och knölade dit det största Biltemafiltret jag kunde hitta
Spikband är fina grejer...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Då var avgassystemet klart, blev inte så vackert men det verkar hålla tätt iaf.
Dålig markfrigång som vanligt...
Lite trångt bland krängare, bakaxlar och allt annat skrot.
Ännu tightare mellan tanken och reservhjulsbaljan. Det lär väl dunka och slå där sen...
Och så nån sorts avslutning på det hela. Funderar på att lyxa till det med nåt snyggare slutrör, det här sticker inte ut så mycket.
Det brummar ungefär lika mycket som innan, men utan skrammel från allt löst skrot som var inuti den gamla originalburken.
Vi får väl se om den klarar dB-gränserna i sommar
Anders Karlsson
[quote="Karlsson"]Då var avgassystemet klart, blev inte så vackert men det verkar hålla tätt iaf.
Dålig markfrigång som vanligt...
Jag har själv svetsat eget avgassystem på några bilar och det är
lätt att missbedöma markfrigången när man har bilen upphissad
och hjulen hänger fritt! Några sentimeter kan vara mycket när
man har en bil som redan är låg!
Har ibland fått göra om allt när bilen har kommit ner på hjulen!
Det är ganska mycket plats mellan växellådan och tunneln, skulle nog gå att trä igenom ett 3" rör också men då blir det trångt.
Just denna växellådan är väldigt slank och smidig, Opels Strassburglåda (en TH180) som satt där original är betydligt större på alla håll.
De flesta racerbanor har max 95 dB som gräns, det gäller vid förbikörning på full gas. Brukar mätas vid nån raksträcka.
Avgasljudet blir nog inte så farligt, det kan bli värre med insuget. Har ju bara ett öppet pappersfilter där så det bölar rejält när motorn får jobba lite.
Anders Karlsson
Har ju ett litet sidoprojekt med separata spjäll, nu har det kommit ytterligare en liten bit på väg.
Man måste ha nån nytta av sin motorburna kusin, han hade visst en TIG-svets i garaget.
Inte så tokiga svetsfogar med tanke på att det är gjutet skräpalu, varav hälften från BMW dessutom...
Tyvärr var det lite trångt att komma åt på sina ställen så det är inte klart än, men vi kör nog vidare nästa helg.
Sen lär det bli lite lagom pyssligt att få ihop alla spjällaxlar och länkage på rätt sätt, alla delar ligger lösa i en påse nu...
Anders Karlsson
Insuget är färdigsvetsat, så nu ska det bara slipas ur i kanalerna så det blir lite roligare för luften att fara fram där.
Sen kanske jag ska montera ihop alla lösa delar som hör till, massor med spjällaxlar och länkage
Utöver det har jag haft nere framvagnen och oljetråget, tätat om packningen mellan tråg och motorblock. Har haft en irriterande oljeläcka i fram och bakkant av tråget, så kan man ju inte ha det på en sån här lyxbil.
När jag ändå hade loss framvagnen så passade jag på att mäta lite på bussningarna mellan framvagn och kaross, de gamla är mjuka som skumgummi.
Skickade lite ritningar till Millway, vi får väl se om det dyker upp nåt tufft i stenhård plast
Anders Karlsson
Försökte få till lambda 1 på tomgång idag, det var inte det lättaste. Testade att köra closed loop på bredbandslambdan men då fetade det på nåt fruktansvärt.
Har nog missat nån inställning för lambdan skulle jag tro, det går ju att ställa in hur många % det får reglera som mest.
Provkörde lite grann på låglast också, det märks att det är en del "gropar" i mappen där det går magert. Det skjuter lite i luftfiltret när man går på gasen vid vissa varvtal och belastningar.
Lite svårt att sitta och knappra och köra samtidigt när man är själv tyvärr så jag fick inte till det så bra.
Märks en del skillnad mot original Motronic faktiskt, motorn tar sig kvickare när man gasar iväg.
Luftmängdmätaren stryper ju över hela registret, så nu när luften får friare väg så uppför sig motorn betydligt trevligare.
Oljetempmätaren verkar fungera, jag satte givaren i original oljenivågivarens hus. Hoppas att kablarna till givaren klarar varm olja, jag noterade 95 grader som mest efter att ha stått stilla en bra stund och torrgasat och grejat. Oljetermostaten funkar uppenbarligen som den ska också, slangarna till oljekylet blev varma och gosiga.
Tempen sjönk ganska snabbt neråt 75-80 grader sen när jag körde lite grann, var väl inte uppe i mer än 70 knyck men det räckte tydligen.
Anders Karlsson
Igår fick jag hjälp av Viktor Brink, vi fick bilen att gå helt ok efter ett tag. Sen när jag kollade på engelska DTA-forumet så fick jag ett tips om "MAP barometric compensation".
Alltså att MAP-sensorn kompenserar bränslemappen vid olika tryck.
Det första som hände när jag hade aktiverat den och startade motorn var att den gick väldigt magert, så jag fick öka på bränslet en del.
Efter ett tag fick jag den att gå på ungefär 14,7:1 AFR utan att det pendlade allt för mycket
Fick öka på soppan en del lite längre upp i mappen också så efter ett tag kunde jag hålla den på 2500 rpm med 14,7:1 AFR. Bådar ju gott inför besiktningen men man ska väl inte ropa hej än kanske
Provkörde lite också och nu verkar den gå ganska ok, inga större tendenser till att den dränker sig eller går för magert. Jag tror faktiskt att jag vågar köra den till Vrigstad nu
Anders Karlsson
Ja, det har pendlat mellan total eufori och nattsvart depression i flera veckor nu...
Eller inte.
Faktum är att det enda som är lite jobbigt är att motorn gått så fett så oljan blir utspädd. Jag luktade lite på oljestickan idag innan jag startade hyvelbänken och det doftade ganska mycket bensin.
Som tur är har jag förberett mig med olja så det räcker till ett extra byte. Kanske ska lyxa till det och hälla i färsk olja innan jag åker söderut.
Anders Karlsson