Idag har ja gjort ett stag till i buren, de sista hoppas jag. Bakom stolarna i lagom höjd så att de finns något att sätta bältena i. Har köpt bältena av Filip, samt fjäderbensstag och rattnav. Nu ska de bara inhandlas en ratt. Påbörjade även tvättning av allt klister som är kvar sen asfaltsmattorna. Diesel är fina grejor, iaf när de gäller o få bort gammalt klister. Värre för luftvägarna...
Downpipen moddades lite oxå så de blir enklare för fortsättningen av den!
Allt för idag, kommer bilder när ja har tid o tömma kameran...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
I måndags gjorde ja återledningen från wastegaten in i downpipen, samt svetsade dit en mutter som nippeln med tillhörande bromsrör kan sitta i för att kunna kolla mottryck!
Ikväll blir de garaget... Mera gjort då hoppas ja!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Vart bara en massa grisjobb ikväll, tvätta invändigt me diesel! Fibbmeister va förbi o hjälpte mig oxå! Tack för de!
Satte fast lådan på mitt tomma block o lyfta i detta paket. Provmonterade kardan och ser att de fattas typ 30mm... Har ni några tips på hur ja ska lösa detta? Nu sitter standard stödlager där men har hört att man ska använda stödlager från 740, ser de annorlunda ut?
Sen, de lilla locket med de röda krysset på, är de bara att försiktigt borra hål o sen slå ut locket? O vips så har man hastighetsvajeruttag?
Tacksam för svar angående kardan!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nja, jag hade nog gjort det besvärligt för mig och förlängt kardan.
Tappen som sticker ut från medbringaren på växellådan ska in i ett nållager på kardan. Det är dumt att inte använda det, lätt att förstöra hardyskivan annars.
Det går inte att fixa en distans vid diffen och flytta fram kardan lite? Nya hål för stödlagret bara och distans vid diffen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson skrev:Nja, jag hade nog gjort det besvärligt för mig och förlängt kardan.
Tappen som sticker ut från medbringaren på växellådan ska in i ett nållager på kardan. Det är dumt att inte använda det, lätt att förstöra hardyskivan annars.
Det går inte att fixa en distans vid diffen och flytta fram kardan lite? Nya hål för stödlagret bara och distans vid diffen.
Har fått svar på hur man ska göra o de är faktiskt så att man gör en distans vid medbringaren/hardyskivan... De är samma sak om man ska åka med M90 låda i 240. Så ja tror nog att de blir o göra så!
Men har även tänkt att man kanske skulle flytta fram hela axeln oxå genom att göra en distans bak på bakaxeln.
Vi får se hur de blir! Ska forska lite mera...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Lambdapluggen är svetsad. Downpipen är klar, ska bara sammansättas med övriga avgassystemet nu så är den biten klar. Gjorde triggerfästet klart. Vart S M U T T ! Påbörjade ihopsättning av diffen... Känns kul!
På baksidan av detta block är de borrat ett 7mm hål som går över en M6 pinnbult som sticker ut ur blocket. Därav så kan inte själva blocket inte röra på sig än om de ser ut så med endast en M8-bult. Blev otroligt bra, sitter riktigt stabilt. Nu är de bara o märka ut vart triggerpunkterna ska sitta på remskivan och sätta fast dessa.
Allt för idag...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Växellådsbalken blev ikväll tillverkad sen mät-ingenjör Hellquist vart förbi! Blev Riktigt bra! Grenröret är lindat till 75% o väntar på mer bandage. Hellquist påbörjade lite elmek medans ja helsvetsade växellådsbalken. Här kommer de lite bilder...
Smutt filterhållare med uttag för oljetryck och oljetemp!
Allt för ikväll då...
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Va ett tag sen ja skrev nå känner ja men har hänt en del i garaget... Bilderna visar en del av allt som hänt... Behöver hjälp att fixa med bakaxeln. Har jagat en man (Axel) som kan de där me lamelldiffar osv men får inte tag i honom.
Toppen är ihopsatt och redo för montering. Ska göra fäste för tändspolarna inom kort, sen ska ja nog påbörja härvbygge. Får se om Mr Sandgren kan kika förbi o komma med lite råd.
Primad invändigt!
Bakaxeln ligger på bänken...
Fälgarna redo för montering!
Där ligger den förargliga bakaxeln... Vet inte va ja ska ta mig till...
Hej!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Kvällens mek då, jaa ja åkte o hämtade min ratt ja beställt samt köpte lite färg till insidan av bilen. Instrumentpanelen redo för att monteras för gott. Börjar kännas fint de här nu. Har även gjort en kardanring. Tack till Jens G (Laddtryckskonsult) för lite support innan tillverkning.
Bilder som vanligt.
Den passar perfekt i. Kan ju vara bra o kolla de innan man smäller dit den. När den är svetsad i karossen är de bökigare o fixa. 10x50mm plattjärn har ja använt!
Monterar nog denna på lördag! Känns kul!
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72