kardanaxel skrev:
Det är specialpolyester jag använder. Ska enligt tillverkaren klara 160 grader så det är inga problem.
En skiva blir väl flera hundra grader? Jag vet inte hur mycket strålningvärme en skiva generar så 160 grader kanske räcker.
Jag tänkte också på det här. Men jag antar ju att man har kört för sakta om den typ smälter. Om man kör fortare så blåser det mer luft och kyls mer...
Jag är faktiskt inte orolig alls över detta. Men det lär vi märka i helgen då ett par ska gå i bmw cupen. Jag körde ju med en bromssköld drygt ett varv på ringen som bara klarade 60 grader och den hände ingenting med.
De kommer nog inte vara något problem de där. Visst kommer de blir varmt, men 160 grader? Njaa de tror jag inte att de blir. Jaa kanske om man ligger i och ilar på som en sårad och sen bara tvärstannar och lämnar bilen, men jag hoppas på lite mera kylning än så efter hård körning, inte bara för bromsarnas skull utan även för motorns skull.
Ser galet bra ut Axel! Jobba på medans du inte har regering..
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
kardanaxel skrev:Jag körde ju med en bromssköld drygt ett varv på ringen, som bara klarade 60 grader och den hände ingenting med.
Men däremot en del annat på den bilen
/Schirmer
Jag kommer aldrig glömma denna resan. Den stönande O-ringstanten, reinfelt utan streck och den galne professor shirmer, samt räserverkstan som hade en nobels bromsok hängandes över porschen. Vilket gäng!
Då var det bara att börja om med nyborrat block igen!
Överfallen laddade med andra uppsättningen nya lager. Spelet uppmätt och klart för slutmontering!
På avslutningsdagen blev det även lite os-tema i garaget
Mr. Diesel svände förbi å skiftade kamrem och gav goda råd till en nybörjare som jag. Mycket bra hjälp
Sen slutade det helt plötsligt så här igen...
När jag monterat alla kolvringarna och skulle montera kolvarna på stakarna så stämde inte stakarna!!!
Bussningen i lilländen var helt enkelt för liten så det gick precis å få i kolvbulten om man slog i den med en gummiklubba och tog i ordentligt Så nu ska det mätas på spelet i morn och sen får det bli ett nytt samtal till Motor Nord... Behöver jag tillägga att jag börjar tröttna på det här nu...
Så här tråkigt mår bilen för tillfället.
Denna uppdateringen är egentligen en vecka gammal så nu har stakarna skickats till sundsvall för honing och ska befinna sig på posten nånstans på väg tillbaka nu. Hoppas få dom i morn eller på tisdag!
Adolfsson skrev:Lider med dig axel, tråkigt när man betalat folk att plocka fram bra produkter och dom gör fel flera gånger.
Hoppas du får kompensation och en ursäkt.
Jag har skrivit om telefonsamtal och krångel offentligt lite grann på rejsa men det är känsligt. Jag tycker det är känsligt att hänga ut företag å folk på nätet men även jag har väl min gräns...
Men nån ursäkt kommer jag aldrig få därifrån (jag har aldrig varit otrevlig för samtalen har alltid varit när han är skyldig mig grejer eller pengar)
Det kostade mig över 3500 kr för å borra om blocket till de andra kolvarna och det ersatte de hälften av och det gick helt smärtfritt. Någon mer kompensation är inte aktuell i dagsläget mer än de pengarna jag lagt ut på frakt.
Som jag skrev på Rejsa så är inte allt som hänt just deras fel men jag har väl fått fel kontaktperson och haft mycket otur tyvärr.
Idag fick jag tillbaks stakarna och de kändes jättebra i spelet!
Det var minsann en duktig motorrenoverare de anlitade i alla fall och snabbt gick det!
Efter en tysklandsresa kan inspirationen glöda igen... Nä då, inspirationen har funnits hela tiden men nu fick jag en lucka i bromsköldstillverkandet så nu har jag skruvat lite motor nån strötimme denna veckan och jag har nästa vecka på mig med.
Började med å hämta en svarv för någon vecka sen som fick ta plats i mitt halvfärdiga föråd.
Sen har jag svarvat mig en egen kolvringskompressor. De jag hittade i butiker fungerade inte alls.
Och då kunde jag äntligen montera kolvar och stakar.
Oljepumpen har ramlat på plats med.
Det jobbiga är att jag helt glömt bort hur motorn såg ut när jag plockade ner den... Så det är sprängskisser och uteslutningsmetoden som gäller!
Nicke Nyman skrev:Axel, man ska alltid ha minst en eller två bultar över när man har monterat ihop motorn...
Jo, men jag försöker kolla om det finns fler hål med gängor att skruva i nåt i hela tiden... Har bra sprängskisser och ska få en hel hög med motorbilder från ett annat projekt så det löser sig nog. Men man tänker ju efter en sekund innan man skruvar dit tråget tex...hmm, var det inte fler prylar här under innan...?
haha! Roligt att man inte är själv med minnesproblem. Fast, det är klart, det kanske bara var sjukt länge sedan du plockade isär den. Schysst med en svarv!
Nicke Nyman skrev:Axel, man ska alltid ha minst en eller två bultar över när man har monterat ihop motorn...
Jo, men jag försöker kolla om det finns fler hål med gängor att skruva i nåt i hela tiden... Har bra sprängskisser och ska få en hel hög med motorbilder från ett annat projekt så det löser sig nog. Men man tänker ju efter en sekund innan man skruvar dit tråget tex...hmm, var det inte fler prylar här under innan...?
Har man glömt nåt under ventilkåpan må de vara, men oljetråget, usch va drygt!
Lycka till i fortsättningen du! Ska bli gytt o höra sången på denna sen!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman skrev:Axel, man ska alltid ha minst en eller två bultar över när man har monterat ihop motorn...
Jo, men jag försöker kolla om det finns fler hål med gängor att skruva i nåt i hela tiden... Har bra sprängskisser och ska få en hel hög med motorbilder från ett annat projekt så det löser sig nog. Men man tänker ju efter en sekund innan man skruvar dit tråget tex...hmm, var det inte fler prylar här under innan...?
När jag kollade där på min senast låg det massa bitar från tråget i det "stora" tråget, när jag bytte det lilla. Tur jag kollade det....men du har ju haft det nere desto mer, så du har väl blästrat och kromat insidan t.o.m.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
en sak som är lätt att missa är att köpa nya skruvar till svänghjulet. Det är ett måste och dessutom är det bra att lägga lite extra gänglåsning på just dem. Finns lite folk som haft problem med detta i BMW turbo kretsar.
En liten snabb uppdatering. Bilderna är en vecka gamla. Var en specialbult i till en glidskena till kamkedjan som gått av så i veckan har jag väntat på delar. Nu har jag fått dom så till veckan hoppas jag det blir en kväll över och då ska det nog börja likna en motor sen!
kardanaxel skrev:Hade missat era inlägg tidigare, men ja, det är nya bultar till bla: block, topp och svänghjul så jag lär få en hel hink med bult över
Dåså, då är allt i sin ordning!
Har du köpt något "färdigt" kompressorkit eller bygger du fästen osv själv?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72