BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G Såld...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Andreas K skrev:
kardanaxel skrev:
Andreas K skrev:hur gillar glasfibern värmen? jag har något liknande men i plåt.
Det är specialpolyester jag använder. Ska enligt tillverkaren klara 160 grader så det är inga problem.
En skiva blir väl flera hundra grader? Jag vet inte hur mycket strålningvärme en skiva generar så 160 grader kanske räcker.
Jag tänkte också på det här. Men jag antar ju att man har kört för sakta om den typ smälter. Om man kör fortare så blåser det mer luft och kyls mer... :D
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Sturesson skrev:
Andreas K skrev:
kardanaxel skrev: Det är specialpolyester jag använder. Ska enligt tillverkaren klara 160 grader så det är inga problem.
En skiva blir väl flera hundra grader? Jag vet inte hur mycket strålningvärme en skiva generar så 160 grader kanske räcker.
Jag tänkte också på det här. Men jag antar ju att man har kört för sakta om den typ smälter. Om man kör fortare så blåser det mer luft och kyls mer... :D
Jag är faktiskt inte orolig alls över detta. Men det lär vi märka i helgen då ett par ska gå i bmw cupen. Jag körde ju med en bromssköld drygt ett varv på ringen som bara klarade 60 grader och den hände ingenting med.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De kommer nog inte vara något problem de där. Visst kommer de blir varmt, men 160 grader? Njaa de tror jag inte att de blir. Jaa kanske om man ligger i och ilar på som en sårad och sen bara tvärstannar och lämnar bilen, men jag hoppas på lite mera kylning än så efter hård körning, inte bara för bromsarnas skull utan även för motorns skull. ;)

Ser galet bra ut Axel! Jobba på medans du inte har regering.. 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

kardanaxel skrev:Jag körde ju med en bromssköld drygt ett varv på ringen, som bara klarade 60 grader och den hände ingenting med.
Men däremot en del annat på den bilen :roll:

/Schirmer
Slopa dieselskatten!!
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Diesel Oscar skrev:
kardanaxel skrev:Jag körde ju med en bromssköld drygt ett varv på ringen, som bara klarade 60 grader och den hände ingenting med.
Men däremot en del annat på den bilen :roll:

/Schirmer
:mhihi: :mhihi:
Jag kommer aldrig glömma denna resan. Den stönande O-ringstanten, reinfelt utan streck och den galne professor shirmer, samt räserverkstan som hade en nobels bromsok hängandes över porschen. Vilket gäng!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Hej hopp!

Nu har det kommit lite grejer och motorn har fått lite omtanke igen.

Har fått en fin catchtank från
http://www.nymanmotorsport.se

Bild

Lite bränsleslang

Bild

Lite spridare

Bild

regulatorer och filter

Bild

Nya pumpar

Bild

Och ett gäng kopplingar

Bild

Då var det bara att börja om med nyborrat block igen!

Bild

Överfallen laddade med andra uppsättningen nya lager. Spelet uppmätt och klart för slutmontering!

Bild

På avslutningsdagen blev det även lite os-tema i garaget :D

Bild

Mr. Diesel svände förbi å skiftade kamrem och gav goda råd till en nybörjare som jag. Mycket bra hjälp :up:

Bild

Sen slutade det helt plötsligt så här igen... :bang2: :bang2: :bang2: :bang2:

Bild

När jag monterat alla kolvringarna och skulle montera kolvarna på stakarna så stämde inte stakarna!!! :(
Bussningen i lilländen var helt enkelt för liten så det gick precis å få i kolvbulten om man slog i den med en gummiklubba och tog i ordentligt :eek: Så nu ska det mätas på spelet i morn och sen får det bli ett nytt samtal till Motor Nord... Behöver jag tillägga att jag börjar tröttna på det här nu...

Så här tråkigt mår bilen för tillfället.

Bild

Denna uppdateringen är egentligen en vecka gammal så nu har stakarna skickats till sundsvall för honing och ska befinna sig på posten nånstans på väg tillbaka nu. Hoppas få dom i morn eller på tisdag!
/Axel Byrmo

Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Lider med dig axel, tråkigt när man betalat folk att plocka fram bra produkter och dom gör fel flera gånger.
Hoppas du får kompensation och en ursäkt.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Adolfsson skrev:Lider med dig axel, tråkigt när man betalat folk att plocka fram bra produkter och dom gör fel flera gånger.
Hoppas du får kompensation och en ursäkt.
Jag har skrivit om telefonsamtal och krångel offentligt lite grann på rejsa men det är känsligt. Jag tycker det är känsligt att hänga ut företag å folk på nätet men även jag har väl min gräns...

Men nån ursäkt kommer jag aldrig få därifrån (jag har aldrig varit otrevlig för samtalen har alltid varit när han är skyldig mig grejer eller pengar)

Det kostade mig över 3500 kr för å borra om blocket till de andra kolvarna och det ersatte de hälften av och det gick helt smärtfritt. Någon mer kompensation är inte aktuell i dagsläget mer än de pengarna jag lagt ut på frakt.

Som jag skrev på Rejsa så är inte allt som hänt just deras fel men jag har väl fått fel kontaktperson och haft mycket otur tyvärr.
/Axel Byrmo

kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

:banana: Idag fick jag tillbaks stakarna och de kändes jättebra i spelet!
Det var minsann en duktig motorrenoverare de anlitade i alla fall och snabbt gick det!
/Axel Byrmo

kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Efter en tysklandsresa kan inspirationen glöda igen... :D Nä då, inspirationen har funnits hela tiden men nu fick jag en lucka i bromsköldstillverkandet så nu har jag skruvat lite motor nån strötimme denna veckan och jag har nästa vecka på mig med.

Började med å hämta en svarv för någon vecka sen som fick ta plats i mitt halvfärdiga föråd.

Bild

Sen har jag svarvat mig en egen kolvringskompressor. De jag hittade i butiker fungerade inte alls.

Och då kunde jag äntligen montera kolvar och stakar.

Bild

Oljepumpen har ramlat på plats med.

Bild

Det jobbiga är att jag helt glömt bort hur motorn såg ut när jag plockade ner den... :roll: Så det är sprängskisser och uteslutningsmetoden som gäller!
/Axel Byrmo

Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Axel, man ska alltid ha minst en eller två bultar över när man har monterat ihop motorn... ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Nicke Nyman skrev:Axel, man ska alltid ha minst en eller två bultar över när man har monterat ihop motorn... ;)
Jo, men jag försöker kolla om det finns fler hål med gängor att skruva i nåt i hela tiden... Har bra sprängskisser och ska få en hel hög med motorbilder från ett annat projekt så det löser sig nog. Men man tänker ju efter en sekund innan man skruvar dit tråget tex...hmm, var det inte fler prylar här under innan...? :roll:
/Axel Byrmo

David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

haha! Roligt att man inte är själv med minnesproblem. Fast, det är klart, det kanske bara var sjukt länge sedan du plockade isär den. Schysst med en svarv! :D
-692-
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

kardanaxel skrev:
Nicke Nyman skrev:Axel, man ska alltid ha minst en eller två bultar över när man har monterat ihop motorn... ;)
Jo, men jag försöker kolla om det finns fler hål med gängor att skruva i nåt i hela tiden... Har bra sprängskisser och ska få en hel hög med motorbilder från ett annat projekt så det löser sig nog. Men man tänker ju efter en sekund innan man skruvar dit tråget tex...hmm, var det inte fler prylar här under innan...? :roll:
Har man glömt nåt under ventilkåpan må de vara, men oljetråget, usch va drygt!

Lycka till i fortsättningen du! Ska bli gytt o höra sången på denna sen! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Martin Fåglefelt

Inlägg av Martin Fåglefelt »

kardanaxel skrev:
När jag kollade där på min senast låg det massa bitar från tråget i det "stora" tråget, när jag bytte det lilla. Tur jag kollade det....men du har ju haft det nere desto mer, så du har väl blästrat och kromat insidan t.o.m. :blush:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

du har väl sträckbultar i motorn? då borde du få en del gamla över. :mhihi:
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

en sak som är lätt att missa är att köpa nya skruvar till svänghjulet. Det är ett måste och dessutom är det bra att lägga lite extra gänglåsning på just dem. Finns lite folk som haft problem med detta i BMW turbo kretsar.
/Andreas
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

En liten snabb uppdatering. Bilderna är en vecka gamla. Var en specialbult i till en glidskena till kamkedjan som gått av så i veckan har jag väntat på delar. Nu har jag fått dom så till veckan hoppas jag det blir en kväll över och då ska det nog börja likna en motor sen!

Fick dit lite mer prylar på blocket i alla fall.

Bild
/Axel Byrmo

kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Hade missat era inlägg tidigare, men ja, det är nya bultar till bla: block, topp och svänghjul så jag lär få en hel hink med bult över :mhihi:
/Axel Byrmo

Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

kardanaxel skrev:Hade missat era inlägg tidigare, men ja, det är nya bultar till bla: block, topp och svänghjul så jag lär få en hel hink med bult över :mhihi:
Dåså, då är allt i sin ordning! :mhihi:

Har du köpt något "färdigt" kompressorkit eller bygger du fästen osv själv?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar