BMW M3 3.2 Coupé -96
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
Då skulle jag inte vilja vara i dina kalsonger!Anders Toll skrev:Trevlig reseskildring!
Du köper ju bilar oftare än jag byter kalsonger! :mhihi:
På banan så är bilen tömd på precis allt.Anders Toll skrev:Jag gissar att du inte kör omkring med en massa grejor i bilen på ringen. Vad gör du av packning, verktyg, extra däck etc under ringenkörningen? Finns det skåp att hyra eller hur gör man?
Vi bor hemma hos Herr & Frau Schumacher och där har vi möjlighet att ha saker i deras garage, det är väldigt smidigt. Min bil står ju hemma hos dom också.
I andra fall så är det väl allra vanligast att man kan lämna grejer där man bor också.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Jag fick med mig 9 varv med på film hem från senaste resan.
Har köpt en ny liten fin kamera som jag provade lite. Är mycket nöjd med bilden, men ljudet blev rätt kasst, kameran sitter i en vattentät låda och den släppte visst inte in nåt ljud. Det får jag förbättra till nästa gång.
Har lagt upp två av varven.
Detta varvet kanske inte är så bra tidsmässigt, men ändå underhållande att se eft jag kommer ikapp Ringtaxin efter halva varvet. Den släpper inte om, så jag får ligga bakom vilket är rätt kul det också. Taxin kör även om två bilar på fel sida, trodde faktiskt de var mer ordentliga. Här ser man också hur duktig jag är och kör om på rätt sida :) (på ringen får man alltså bara köra om på högersidan)
Filmen är från söndag 14/9
http://www.youtube.com/watch?v=g6-Tgf7gh-k
Här kommer ett ganska fint och fritt varv. Dock så är det nedsatt hastighet på banan Wehrseifen-Exmühle och det droppar lite regndroppar där och där. Dock en tid på 8.15 BTG.
Här gör även jag en olaglighet... (första och enda gången)
Filmen är från måndag 15/9
http://www.youtube.com/watch?v=AfpNN57OHY4
Har köpt en ny liten fin kamera som jag provade lite. Är mycket nöjd med bilden, men ljudet blev rätt kasst, kameran sitter i en vattentät låda och den släppte visst inte in nåt ljud. Det får jag förbättra till nästa gång.
Har lagt upp två av varven.
Detta varvet kanske inte är så bra tidsmässigt, men ändå underhållande att se eft jag kommer ikapp Ringtaxin efter halva varvet. Den släpper inte om, så jag får ligga bakom vilket är rätt kul det också. Taxin kör även om två bilar på fel sida, trodde faktiskt de var mer ordentliga. Här ser man också hur duktig jag är och kör om på rätt sida :) (på ringen får man alltså bara köra om på högersidan)
Filmen är från söndag 14/9
http://www.youtube.com/watch?v=g6-Tgf7gh-k
Här kommer ett ganska fint och fritt varv. Dock så är det nedsatt hastighet på banan Wehrseifen-Exmühle och det droppar lite regndroppar där och där. Dock en tid på 8.15 BTG.
Här gör även jag en olaglighet... (första och enda gången)
Filmen är från måndag 15/9
http://www.youtube.com/watch?v=AfpNN57OHY4
-
- Klubbordförande
-
- Dunderpostare!
Och den ända kommentaren som passar till detta är väl:Samuel på rejsa skrev: På vissa av curbsen kör jag konsekvent på, har lärt mej det mer och mer vilka curbs jag tjänar på att gena över. Särkilt curben innan Adenauer Forst (bromsar allt efter curbsen) och vid Wipperman tjänar jag mycket tid på, men även Hatzenbach gör rätt mycket. Men man lär ju sej hela tiden, så det kan kanske finnas fler genvägar att ta för att räta ut banan lite.
"Optimala spårvalet är inte alltid på asfalten här på nordslingan"

Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Jo, nu när du säjer det, han hade og den stilen. Inte bara till utseendet.David Alesand skrev:Skön bilhandlare, ser ut som Sasha!
Men som tur var så var det inte han som sålde bilen, bara nån slags hjälpreda.
Jag kan väl göra mej förstådd på tyska iallafall, och förstår det rätt så bra.Larsson skrev:En liten fråga bara: Du talar rätt god tyska eller? Eller klarar man sig BRA(!) med god engelska vid affärer i tyskland??
Ibland kan man klara sej med engelska, men det är inte självklart. Oftast är det väl nån på en bilfirma som kan engelska, men jag har varit på en stor BMW-firma en gång där inte nån kunde engelska, så det är inte självklart att det går.
Och visst är det sant. Fast han menade nog att man ska använda gräset ocksåERnsT skrev:Och den ända kommentaren som passar till detta är väl:Samuel på rejsa skrev: På vissa av curbsen kör jag konsekvent på, har lärt mej det mer och mer vilka curbs jag tjänar på att gena över. Särkilt curben innan Adenauer Forst (bromsar allt efter curbsen) och vid Wipperman tjänar jag mycket tid på, men även Hatzenbach gör rätt mycket. Men man lär ju sej hela tiden, så det kan kanske finnas fler genvägar att ta för att räta ut banan lite.
"Optimala spårvalet är inte alltid på asfalten här på nordslingan"

Och det har jag inte börjat med än, som tur är!
-
- Dunderpostare!
Såg dina klipp och hamnade snart på detta: http://www.youtube.com/watch?v=GrhgAGhQU0s Kalsongbyte på föraren? 
Är det ofta dolda krön eller är det ovanligt?

-692-
Det var ju ett lite annorlunda ställe att få stopp på bilen...David Alesand skrev:Såg dina klipp och hamnade snart på detta: http://www.youtube.com/watch?v=GrhgAGhQU0s Kalsongbyte på föraren? :-?
Men det är väldigt mycket dolda krön, och man kan aldrig säkert veta vad som står bakom krönet. Finns ju inga flaggvakter.
Nu ligger jag efter här i tråden igen. Får se till att komma ikapp lite.
Först en reserapport från senaste resan till Ringen i oktober:
Fredag 10/10
Kl 20.25 så lyfter Ryanair flight 8689 från Småland Airport i Växjö med destination Düsseldorf Weeze. Fyra förväntansfulla pajkar med hjälmar i handbagaget längtar med hela hjärtat tillbaks till äran och hjältarnas land.
5 min före beräknad tid landar vi 21.50 på tysk mark.
Hos Hertz hoppades vi på att lösa ut en Polo, men fick istället vårdnaden om en läskig Ford Fusion. Den är ful, men funkade nog nästan bättre än vad den gav intryck av.
Knappade in Herschbroich am Ring i navigatorn och gav oss av. Det är 14 mil och borde tagit 1,5 timma, men blev istället ca 20 mil och 2,5 tim pga avstängda vägar och en tjurig navigator som inte fattar avstängningar.
01.00 fick jag återse min kära lila farkost igen. Sen - välbehövligt sömn.

Lördag 11/10
Vi tog god tid på oss med frukost och åt oss riktigt mätta.
Besök hos bankomaten i Adenau, där efter upp till Brünnchen för att försöka ta en titt på VLN-rejset. Där tränades det på banan för fullt eft schemat blivit uppskjutet pga morgondimma. Vädret var fantastiskt, dryga 20 grader och sol. Starten inväntades på gräset vid Wippermann och det dröjde nog till framåt efter 14 innan starten gick. Promenad nerför Steiltrecke, runt karusellen och tillbaks till Frau Fusion som stog och väntade vid Brünnchen.
Intag av en stabil schnitzel med mycket mayo på uteserveringen i Breidscheid.
Sen var det dags att ta tag i min bil.
Efter lite plankor, trixande och försiktighet så kom den ner från uppfarten. Packa ur alla däck och lösa prylar in i garaget och kolla över den lite.
Iväg till Barwailer för en liten tvätt. Allt redo för imorrn!
Dessert på Pistenklause framåt kvällen.

Frau Fusion
Söndag 12/10
Banan planerades öppna kl 8.00. Det misslyckades verkligen.
Vi kom upp kanske 8.30-9 nångång och fick parkera i fuktig och tjock dimma.
Dimman släppte väl på parkeringen runt 11, men den låg kvar på andra delar av banan. Först framåt kl 13 så hördes de efterlängtade orden i högtalarna att die strecke är öffnet.
Men vilket väder vi fick då! Strålande sol och runt 25 grader varmt. Inte fel med lite extra sommardagar och dessutom på bästa platsen man vet.
Så långt låter ju allt bra, men konsekvensen av bra väder blir ju också att det är otroligt mycket folk som kommer dit. Parkeringen och tillfartsvägarna var helt igenkorkade som man nu vant sig vid när det är heldagsöppet. Men idag var det nog rekord av besökare runt banan, det stog folk precis överallt. Brünnchen/Pflantzgarten helt överfullt, på andra ställen stog det folk och lutade sig mot insidan av staketet och kollade...!
Jag höll mig ute på banan eller parkeringen hela dagen, åkte av i Bredscheid för att tanka så man slipper köerna vid Nürburg.
Såklart inga fria varv, men jag fick bra träning i helljus-blinka-handen och rätt så trevliga varv utan att ligga på max direkt. Tider från runt 9 min ner till 8.15 som snabbast pga trafik. Bilen funkar super, körs hårt och fort utan att klaga.
Stängning av banan vid 18.30 ungefär.
Kvällen bjöd på bygdens godaste rumpstek på Pinocchio.

I väntan på att dimman ska försvinna.

Breddad Schubert-diesel

Två rätt så olika gammelmercor på besök.
Måndag 13/10
Privat trackday på förmiddagen. Så efter frukost så tog vi vår fantastiska Fusion på små leriga och branta vägar upp till baksidan på karusellen för att ta en titt därifrån.
Eft banan skulle öppna kl 12 så var vi där i god tid. Öppning kl 12.30 och även idag i riktigt fint väder. Förhoppningarna var ju att det idag skulle va färre folk och mycket körning, det var också något färre bilar men ändå rätt så välfyllt. Och det som var dumt var att i förhållande till antalet bilar så var det väldigt mycket olyckor. Dessutom som innan på måndagar, arbete på banan med att byta räcken. Totalt kan man säja att förutsättningarna var lika som på dagen innan. Trevligt, men inga möjligheter till några nya personbästan direkt.
Mitt på dagen så tog två av pajkarna sin Fusion till flygplatsen och flög hem.
Själv så tänkte jag satsa på sista timmen och köra den fem varv på raken i en förhoppning om att få det lite fritt. Vid en avstängning pga olycka vid 17-tiden så parkerade längst fram vid zakspeed-huset för att komma ut riktigt tidigt vid påsläpp. Tyvärr blev det så olyckligt att vid 17.30 så meddelas det att banan inte öppnas något mer alls idag. Sedär ja - slut på denna säsongen.
Hem och byta till gat-hjulen och packa in det mesta i bilen.
Kvällsavslutning på Pistenklause.

Redo först ut på banan.
Tisdag 14/10
Frukost 7.30 därefter direkt hemfärd.
Hårt chassie och ojämna tyska betongvägar är ingen bra kombination.
Det skakar loss saker på bilen. Vi stannade flera gånger och att lyfta upp och känna, försöka skruva åt nånting. Hittade inget, men kom hem som vi skulle ändå. Får bli lite sökning efter lösa delar och mycket användning av Loctite framöver.
Sammanfattningsvis en riktigt bra resa. Bilen går fantastiskt bra, verkligen hemma på banan. Som förare så kan jag förbättras mer, finns alltid mer att lära sej på Ringen, men det känns riktigt bra och är alltid lika kul att köra! Nu är väl denna säsongen slut, men jag är garanterat tillbaks till nästa.
Först en reserapport från senaste resan till Ringen i oktober:
Fredag 10/10
Kl 20.25 så lyfter Ryanair flight 8689 från Småland Airport i Växjö med destination Düsseldorf Weeze. Fyra förväntansfulla pajkar med hjälmar i handbagaget längtar med hela hjärtat tillbaks till äran och hjältarnas land.
5 min före beräknad tid landar vi 21.50 på tysk mark.
Hos Hertz hoppades vi på att lösa ut en Polo, men fick istället vårdnaden om en läskig Ford Fusion. Den är ful, men funkade nog nästan bättre än vad den gav intryck av.
Knappade in Herschbroich am Ring i navigatorn och gav oss av. Det är 14 mil och borde tagit 1,5 timma, men blev istället ca 20 mil och 2,5 tim pga avstängda vägar och en tjurig navigator som inte fattar avstängningar.
01.00 fick jag återse min kära lila farkost igen. Sen - välbehövligt sömn.

Lördag 11/10
Vi tog god tid på oss med frukost och åt oss riktigt mätta.
Besök hos bankomaten i Adenau, där efter upp till Brünnchen för att försöka ta en titt på VLN-rejset. Där tränades det på banan för fullt eft schemat blivit uppskjutet pga morgondimma. Vädret var fantastiskt, dryga 20 grader och sol. Starten inväntades på gräset vid Wippermann och det dröjde nog till framåt efter 14 innan starten gick. Promenad nerför Steiltrecke, runt karusellen och tillbaks till Frau Fusion som stog och väntade vid Brünnchen.
Intag av en stabil schnitzel med mycket mayo på uteserveringen i Breidscheid.
Sen var det dags att ta tag i min bil.
Efter lite plankor, trixande och försiktighet så kom den ner från uppfarten. Packa ur alla däck och lösa prylar in i garaget och kolla över den lite.
Iväg till Barwailer för en liten tvätt. Allt redo för imorrn!
Dessert på Pistenklause framåt kvällen.

Frau Fusion
Söndag 12/10
Banan planerades öppna kl 8.00. Det misslyckades verkligen.
Vi kom upp kanske 8.30-9 nångång och fick parkera i fuktig och tjock dimma.
Dimman släppte väl på parkeringen runt 11, men den låg kvar på andra delar av banan. Först framåt kl 13 så hördes de efterlängtade orden i högtalarna att die strecke är öffnet.
Men vilket väder vi fick då! Strålande sol och runt 25 grader varmt. Inte fel med lite extra sommardagar och dessutom på bästa platsen man vet.
Så långt låter ju allt bra, men konsekvensen av bra väder blir ju också att det är otroligt mycket folk som kommer dit. Parkeringen och tillfartsvägarna var helt igenkorkade som man nu vant sig vid när det är heldagsöppet. Men idag var det nog rekord av besökare runt banan, det stog folk precis överallt. Brünnchen/Pflantzgarten helt överfullt, på andra ställen stog det folk och lutade sig mot insidan av staketet och kollade...!
Jag höll mig ute på banan eller parkeringen hela dagen, åkte av i Bredscheid för att tanka så man slipper köerna vid Nürburg.
Såklart inga fria varv, men jag fick bra träning i helljus-blinka-handen och rätt så trevliga varv utan att ligga på max direkt. Tider från runt 9 min ner till 8.15 som snabbast pga trafik. Bilen funkar super, körs hårt och fort utan att klaga.
Stängning av banan vid 18.30 ungefär.
Kvällen bjöd på bygdens godaste rumpstek på Pinocchio.

I väntan på att dimman ska försvinna.

Breddad Schubert-diesel

Två rätt så olika gammelmercor på besök.
Måndag 13/10
Privat trackday på förmiddagen. Så efter frukost så tog vi vår fantastiska Fusion på små leriga och branta vägar upp till baksidan på karusellen för att ta en titt därifrån.
Eft banan skulle öppna kl 12 så var vi där i god tid. Öppning kl 12.30 och även idag i riktigt fint väder. Förhoppningarna var ju att det idag skulle va färre folk och mycket körning, det var också något färre bilar men ändå rätt så välfyllt. Och det som var dumt var att i förhållande till antalet bilar så var det väldigt mycket olyckor. Dessutom som innan på måndagar, arbete på banan med att byta räcken. Totalt kan man säja att förutsättningarna var lika som på dagen innan. Trevligt, men inga möjligheter till några nya personbästan direkt.
Mitt på dagen så tog två av pajkarna sin Fusion till flygplatsen och flög hem.
Själv så tänkte jag satsa på sista timmen och köra den fem varv på raken i en förhoppning om att få det lite fritt. Vid en avstängning pga olycka vid 17-tiden så parkerade längst fram vid zakspeed-huset för att komma ut riktigt tidigt vid påsläpp. Tyvärr blev det så olyckligt att vid 17.30 så meddelas det att banan inte öppnas något mer alls idag. Sedär ja - slut på denna säsongen.
Hem och byta till gat-hjulen och packa in det mesta i bilen.
Kvällsavslutning på Pistenklause.

Redo först ut på banan.
Tisdag 14/10
Frukost 7.30 därefter direkt hemfärd.
Hårt chassie och ojämna tyska betongvägar är ingen bra kombination.
Det skakar loss saker på bilen. Vi stannade flera gånger och att lyfta upp och känna, försöka skruva åt nånting. Hittade inget, men kom hem som vi skulle ändå. Får bli lite sökning efter lösa delar och mycket användning av Loctite framöver.
Sammanfattningsvis en riktigt bra resa. Bilen går fantastiskt bra, verkligen hemma på banan. Som förare så kan jag förbättras mer, finns alltid mer att lära sej på Ringen, men det känns riktigt bra och är alltid lika kul att köra! Nu är väl denna säsongen slut, men jag är garanterat tillbaks till nästa.
Här är en film av njån ringenbesökare, där jag finns med fyra gånger:
http://www.youtube.com/watch?v=xCO7wUoMYc0
Och så några bilder som jag köpt av ringenfotograf:

http://www.youtube.com/watch?v=xCO7wUoMYc0
Och så några bilder som jag köpt av ringenfotograf:

Sen jag kom hem från Tyskland i oktober så har bilen mest stått still, men nu får det väl bli dags att ta tag i den igen.
Det som ska ske nu är den årliga kampen mot Bilprovningen. I år reg.bes med bur.
Igår så tog jag tag i saken, bokade först en besiktningstid. Sen hem till garaget och bytte till besiktningsbelägg, demonterade frontläppen, skruvade upp fjäderbenen 2 cm och plockade ur sparcostolarna.
Blir väl en kväll till för att montera originalstolar, vaddera buren och montera besiktgningsbakluckan utan vinge. Sen bör vi vara klara för besiktning. Bara hoppas att bilprovningen uppskattar porschebromsar och ställbara fjäderben på en reg.bes...
Har även skaffat mig en sånhär:

Återstår att se om det är lika skoj och utvecklande som det säjs.
Det som ska ske nu är den årliga kampen mot Bilprovningen. I år reg.bes med bur.
Igår så tog jag tag i saken, bokade först en besiktningstid. Sen hem till garaget och bytte till besiktningsbelägg, demonterade frontläppen, skruvade upp fjäderbenen 2 cm och plockade ur sparcostolarna.
Blir väl en kväll till för att montera originalstolar, vaddera buren och montera besiktgningsbakluckan utan vinge. Sen bör vi vara klara för besiktning. Bara hoppas att bilprovningen uppskattar porschebromsar och ställbara fjäderben på en reg.bes...
Har även skaffat mig en sånhär:

Återstår att se om det är lika skoj och utvecklande som det säjs.
Det är ju lite det man är rädd för. Fel ratt har ju jag också...Andreas K skrev: Det blir nog underkänt. Förr pratade de om begränsad regbesiktning som bara gällde buren men i min brorsas m3 fick han nedslag bla. på fel et på fälgarna, fel ratt mm.
Men jag testar får vi se.
Vilken station underkände brorsan?
-
- Klubbordförande