Är det inte 10% det brukar göra?Ando skrev: Jo, men ett sportluftfilter gör säkert 10 hk
M3E30 -87 Skulle bara...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Jovisst! Då plockar du ju ut 297 hk och så avrundar man lite uppåt för förlusterna i bänken. Vipps så har du 300 kusar! Skitbra!
Det är bra att du börjat komma igång och smida lite Samuel, du kan ju inte bara åka modellbil med de "tyffa" grabbarna...

Det är bra att du börjat komma igång och smida lite Samuel, du kan ju inte bara åka modellbil med de "tyffa" grabbarna...

Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
och för oss som inte vet hur en E30M3 ser ut...? Försår att det är en BMW.. men kan man inte få se nåra bilder på "hela skönheten"?
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Så ser de ut. Fast Samuels är svart. Men den på bilden har ägts av en annan Samuel. Och en Daniel.
Typ en 316 med skärmbreddare och lite bredare C-stolpar. Ett par extra ventiler, några extra kubik och katigare hjulupphängning.
Samt en växellåda med 1an ner åt vänster och diffbroms.
+ femhundraelva andra saker som de riktiga M3E30-nördarna kan svara på...

Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Vad blir det för däck på de nya fälgarna, samma typ av Michelin r-däck som tidigare??
Frågar igen, vad blir det för typ av insug, original?? Eller något som genererar ljud av den här typen?? http://www.rennfotos.de/videos/the_sound_of_dtm.mpg
Frågar igen, vad blir det för typ av insug, original?? Eller något som genererar ljud av den här typen?? http://www.rennfotos.de/videos/the_sound_of_dtm.mpg

/David Söderblom
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Jag ska ha helt vanliga michelin gatdäck på fälgarna. Sen får jag se hur det blir med r-däcken. Jag har ju r-däcken kvar iallafall. Men funderar lite på Toyo R888 eftersom det är de enda r-däck som finns i rätt dimension.Söderblom skrev:Vad blir det för däck på de nya fälgarna, samma typ av Michelin r-däck som tidigare??
Frågar igen, vad blir det för typ av insug, original?? Eller något som genererar ljud av den här typen?? http://www.rennfotos.de/videos/the_sound_of_dtm.mpg
Luftmängdmätaren är ju redan bortplockad så något annat insug blir det ju förståss. Men kolfiberbox är lite för dyrt. Så det får väl bli nåt hemma smide till att börja med. Men ljudet kan du nog räkna med.

BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Blir samma tillsvidare. Möjligtvis bygger jag om till coilover fram för att kunna ställa cornerweighten lättare. Vore iofs kul att ha ställbara dämpare nu när man lärt sig lite mer.Söderblom skrev:Hjulupphängning blir oförändrad mot tidigare vad gäller stötdämpare och fjädrar?? Fast du har ju ingen anledning till att byta då den gått riktigt bra!!
Vet annars en bil som de gamla delarna skulle passa bra på...
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Har du någon uppfattning om vad som är billigast, att köpa Bilstein Grupp-N dämpare genom Forza (som är generalagent för Bilstein i Sverige) eller genom BMW??
Du hade väl regn-kittet, dvs det mjukare (och det enda som finns fortfarande)??
http://www.forza.se/listor/Bilstein%20R ... 20Kund.PDF
Jag får väl åka ner till Johan när jag är hemma se vad han kan ge för pris...
Du hade väl regn-kittet, dvs det mjukare (och det enda som finns fortfarande)??
Frågan är vad det motsvarar om man kollar på Bilsteins lista, men om man försöker "tolka" siffrorna så borde regnkittet ligga mellan Grupp-N och Club Sport.BMW Grupp-N katalog skrev:31 32 2 221 922 shock absorber FA 235/270
31 32 2 483 088 shock absorber FA 300/300
33 52 2 221 909 shock absorber RA 165/170
33 52 2 483 087 shock absorber RA 200/200
31 31 1 127 285* ring d = 51mm
31 33 2 221 861 coil spring FA 120 N
31 33 1 128 522* spring plate pad FA upper
31 33 1 128 523* spring plate pad FA upper
33 53 2 221 865 coil spring RA 180 N
33 53 1 136 385* spring plate pad lower
33 53 1 136 386* spring plate pad lower
33 53 1 136 387* spring plate pad lower
33 53 2 128 610* spring plate pad upper
http://www.forza.se/listor/Bilstein%20R ... 20Kund.PDF
Jag får väl åka ner till Johan när jag är hemma se vad han kan ge för pris...
/David Söderblom
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Nu har vi lagt i motorn i bilen. Lite kvar på avgassystem och elsystem innan jag kan starta. Jag valde andra motorkuddar som va 1cm lägre för att få ner tyngdpunkten lite. Det slutade med att jag fick svetsa om både extraktor och avgassystem. Modifiera växellådsbalk, flytta styrväxeln bakåt och göra om diverse fästen. Fortfarande lite tveksam om det kommer gå utan att tråget tar i. Men vad gör man inte för 10mm.
Har plockat bort lite kablar också som inte används och sparat några gram till.

Har plockat bort lite kablar också som inte används och sparat några gram till.

BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Lite kablar som inte används. Det är ändå inte allt. Tänk va mycket onödigt man åker runt och släpar på. Bara detta knippe väger 7.6kg

Dessa kablar används inte heller längre och satt i kaberlhärvan till motorn.
Detta plus att jag inte använder luftmängdmätaren längre gör 6-7kg till.

Vems. styrsystem som man bygger och programmerar själv. Beställde aluminium ändplattor men fick plexi till ena sidan. Så det blev lite 2fast2furios över den.

Men å andra sidan så väger plexit mindre.




BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Kul att du bygger på VEMS...
Då är vi ju 2 som har de i klubben, kanske nån mer oxå som sitter o kör me de men inte yttrar sig! Du kommer nog tycka som mig att de är jätteenkelt att använda o grymt bra med tanke på pengarna man lägger ut på de! 
Sen, om du kommer ha VEMS-display i låda, se till att lådan INTE kan jorda mot chassit, de kommer resultera med bränd processor i VEMS-boxen! De va de ja råkade ut för... =(
MVH


Sen, om du kommer ha VEMS-display i låda, se till att lådan INTE kan jorda mot chassit, de kommer resultera med bränd processor i VEMS-boxen! De va de ja råkade ut för... =(
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Bra då kan vi ju hjälpa varandra om vi får problem.Nicke Nyman skrev:Kul att du bygger på VEMS...Då är vi ju 2 som har de i klubben, kanske nån mer oxå som sitter o kör me de men inte yttrar sig! Du kommer nog tycka som mig att de är jätteenkelt att använda o grymt bra med tanke på pengarna man lägger ut på de!
MVH

Men enkelt?! Nu kanske det är enkelt mot va det va i början. Jag köpte detta för 2 år sedan när det inte fanns någon fungerande firmware, ingen program att mappa i och ingen manual.
Höll på att slita av mitt hår i 2 månader för att få det att funka. Det visade sig sen att det va fel i firmwaren. Sen la jag skiten på hyllan. Men nu verkar det ju va kanon när megatune funkar.
Hur länge har du haft ditt? Kör du med det än?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag har ju kört med mitt den här säsongen, vart ju inte så många mil innan ett elfel brände processorn i boxen, men de har funkat jättebra! Jag kör med det än o kommer nog inte överge de heller någonsin faktiskt, om ja inte blir onödigt rik nångång så kanske man skaffar ett Autronic eller MoTech men de kommer nog inte hända... Ja har ju haft grymt mycke hjälp av en kompis, Mattias heter han. De är han som lött ihop min box o dragit all kabel o så, ja har nog mest bara vart med på sidan o hjälpt till o hålla osv... Men man har lärt sig grymt mycke! Ja ska pressa Mattias o regga sig här, så kan han hjälpa dig om de är nåt problem..Samuel Lindkvist skrev:Bra då kan vi ju hjälpa varandra om vi får problem.Nicke Nyman skrev:Kul att du bygger på VEMS...Då är vi ju 2 som har de i klubben, kanske nån mer oxå som sitter o kör me de men inte yttrar sig! Du kommer nog tycka som mig att de är jätteenkelt att använda o grymt bra med tanke på pengarna man lägger ut på de!
MVH![]()
Men enkelt?! Nu kanske det är enkelt mot va det va i början. Jag köpte detta för 2 år sedan när det inte fanns någon fungerande firmware, ingen program att mappa i och ingen manual.
Höll på att slita av mitt hår i 2 månader för att få det att funka. Det visade sig sen att det va fel i firmwaren. Sen la jag skiten på hyllan. Men nu verkar det ju va kanon när megatune funkar.
Hur länge har du haft ditt? Kör du med det än?

Lycka till!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72