Corvette- 69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Lite uppdatering
Nu håller topparna på att sättas ihop. Björn J (Nightmaan) har glas-
blästrat aluminium kåpor till motorn.
Har beställt Griffin aluminium kyl 29"x19"x3" bör räcka för kylning och separat automatlådekyl.
Samt kommer nya stötstänger, vipper, vippbrygger, pinnbultar
till topparna,... (högre hållf),så kan börja med hopmontering till julveckorna.
Funderar också på en ny SFI godkänd svängningsdämpare.
Blir funktion som gäller till nästa år också. När nöjd med funktion,så
kommer finishen.Får ta den tid det tar.
Blev 255/70/15 bak och 245/60/15 fram. Ska se om kan få plats med
275/60/15 bak under säsongen.
Nu håller topparna på att sättas ihop. Björn J (Nightmaan) har glas-
blästrat aluminium kåpor till motorn.
Har beställt Griffin aluminium kyl 29"x19"x3" bör räcka för kylning och separat automatlådekyl.
Samt kommer nya stötstänger, vipper, vippbrygger, pinnbultar
till topparna,... (högre hållf),så kan börja med hopmontering till julveckorna.
Funderar också på en ny SFI godkänd svängningsdämpare.
Blir funktion som gäller till nästa år också. När nöjd med funktion,så
kommer finishen.Får ta den tid det tar.
Blev 255/70/15 bak och 245/60/15 fram. Ska se om kan få plats med
275/60/15 bak under säsongen.
Provmonterade bakdäcken och fick skära upp lite på V sida vid skärmkanten.
Sändningen från USA kom med lite motordelar i fredags och har också
monterat ihop topparna.
Har rensat i kabelstammen fram och det blev en del.
Det blir en svängningsdämpare , som är SFI-godkänd och dubbla 14"
elfläktar är den fortsatta planen.
Så nästa steg blir nu att fortsätta montera och skaffa Shorter-Headders.
Blir ett par kromade. Dessa ska ge ungefär 25-30 Hk till mot orginal med
denna motorkombination, dock ca 10 Hk mindre än fullängd headders.
Dock finns inte till denna bil.
Ska försöka få lite bilder.
Har funderat på elektrisk vattenpump, för få bättre kylning/cirkulation vid
lägre varv
Sändningen från USA kom med lite motordelar i fredags och har också
monterat ihop topparna.
Har rensat i kabelstammen fram och det blev en del.
Det blir en svängningsdämpare , som är SFI-godkänd och dubbla 14"
elfläktar är den fortsatta planen.
Så nästa steg blir nu att fortsätta montera och skaffa Shorter-Headders.
Blir ett par kromade. Dessa ska ge ungefär 25-30 Hk till mot orginal med
denna motorkombination, dock ca 10 Hk mindre än fullängd headders.
Dock finns inte till denna bil.
Ska försöka få lite bilder.
Har funderat på elektrisk vattenpump, för få bättre kylning/cirkulation vid
lägre varv
Nu har björn och jag provmonterat topparna och verkar kunna gå ihop med insuget utan justering efter planing av toppar.
Satt dit starkare pinbultar till topparna.
Nu beställt shorter headders från USA, samt ett "extra" oljepumpkit, så blir lite bättre.
Väntar att montera toppar m.m tills fått dessa optimerade "grenrör", så
vi vet att man slipper lyfta på topparna en gång till för få dit dem.
Trångt,trångt och åter trångt brukar det vara.
Griffin kylet verkar få plats utan större justeringar.
Fortsättning följer...............
Satt dit starkare pinbultar till topparna.
Nu beställt shorter headders från USA, samt ett "extra" oljepumpkit, så blir lite bättre.
Väntar att montera toppar m.m tills fått dessa optimerade "grenrör", så
vi vet att man slipper lyfta på topparna en gång till för få dit dem.
Trångt,trångt och åter trångt brukar det vara.
Griffin kylet verkar få plats utan större justeringar.
Fortsättning följer...............
Tänkte uppdatera med bilder. Men batterierna till kameran var slut när
skulle ta fotona i garaget.
Nu är toppar portade,planade och slipade ventiler. Nya hårdare ventilfjädrar, tätningar och monterade på bil.Samt ny kamdrivning,
stötstänger,vipparmar + vipparmsaxel. monterat, men hittar inte
vipparmsaxelöverfallen. Nog gått med i soptunnan.
Oljepumpen är ny, där går dreven orginal mot ett aluminium lock och
bytt till stålplatta=minska friktionen, samt satt dit justerbart munstycke för reglera oljetrycket utifrån motorn.
Nya headders kommit på plats
Griffin-kyl och oljekyl på plats.
Samt försökt lätta mer fram och kupe.
Elsystemet omdraget fram. Ska bli spännade och se om något fungerar.
Nu kan bli ombyggnad av bakparti+ avgassystem!
skulle ta fotona i garaget.
Nu är toppar portade,planade och slipade ventiler. Nya hårdare ventilfjädrar, tätningar och monterade på bil.Samt ny kamdrivning,
stötstänger,vipparmar + vipparmsaxel. monterat, men hittar inte
vipparmsaxelöverfallen. Nog gått med i soptunnan.
Oljepumpen är ny, där går dreven orginal mot ett aluminium lock och
bytt till stålplatta=minska friktionen, samt satt dit justerbart munstycke för reglera oljetrycket utifrån motorn.
Nya headders kommit på plats
Griffin-kyl och oljekyl på plats.
Samt försökt lätta mer fram och kupe.
Elsystemet omdraget fram. Ska bli spännade och se om något fungerar.
Nu kan bli ombyggnad av bakparti+ avgassystem!
Lite uppdatering!
Blivit en del gjort med vinkelslipen nu!
Det jag trodde var omlagat i halva bagaget var skärpapp som låg på plåtenoch fanns en del kvar där under och avsaknat av en del annat. Fröken Gevalia varit framme. bakofångare nere och tank + lite annat.
Fått ner vikten del där bak + nya karosseriinfästningar + volvos motorkuddar som karosserigummi eftersom ej får tag på orginal.
Så blivit en del påbörjan av rostlagning på karossen också.
Möjlig förberedelse för möjlig omlack.
Har påbörjat fastsättning av V-headders. Lyfte på motor lite, så verkar kunna få dit nu.
Har en Ford cortina GT från -63, sog teknisk input från den och lotus
cortinan. Sistnämnda var tydligen av dåtidens snabbaste bruksbilar.
Därav blev lite sugen om det kanske ändå ska bli något i framtiden
Blivit en del gjort med vinkelslipen nu!
Det jag trodde var omlagat i halva bagaget var skärpapp som låg på plåtenoch fanns en del kvar där under och avsaknat av en del annat. Fröken Gevalia varit framme. bakofångare nere och tank + lite annat.
Fått ner vikten del där bak + nya karosseriinfästningar + volvos motorkuddar som karosserigummi eftersom ej får tag på orginal.
Så blivit en del påbörjan av rostlagning på karossen också.
Möjlig förberedelse för möjlig omlack.
Har påbörjat fastsättning av V-headders. Lyfte på motor lite, så verkar kunna få dit nu.
Har en Ford cortina GT från -63, sog teknisk input från den och lotus
cortinan. Sistnämnda var tydligen av dåtidens snabbaste bruksbilar.
Därav blev lite sugen om det kanske ändå ska bli något i framtiden


Blivit ytterligare lättningar i karossen. Jänkarna använder mycket plåt
och tyngder.
Nu är inne i slutet på rostlagning.
Funderar på en elfläkt eller 2 mindre. och behov fortsätta med avgassystem. Vill helst undvika att köra in kammen på 3000 rpm i 10-15 min med öppna headders, men kul skulle det vara.......
allt gott Gunnar
Om bara motorn går riktigt är öppna headers inte så farligt. Kompisen köpte en Roadrunner med 440 i Florida och säljaren körde med öppna headers på gatan! Det lät riktigt gött! Men om tändningen är ojämn och förgasaren felinställd kan det nog bli lite jobbigt...
Vi fick med "H" rör till Roadrunnern som vi satte på, dom slutade precis framför bakaxeln och det tystade ner motorn en hel del, fastän det inte satt på några ljuddämpare. Just tryckutjämningen mellan de två rören sänker ljudet en hel del.
/Mats J
Vi fick med "H" rör till Roadrunnern som vi satte på, dom slutade precis framför bakaxeln och det tystade ner motorn en hel del, fastän det inte satt på några ljuddämpare. Just tryckutjämningen mellan de två rören sänker ljudet en hel del.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
H röret bör sitta så långt fram som möjligt, (ofta bakkant av växellådan) men det kan vara i lite klenare dimension än resten av systemet, du kan ju även platta det lite. Det senaste verkar vara X istället, men det är nog ännu svårare att få till. Traditionellt anses det att du får 10% mer effekt och 10% lägre soppaförbrukning av ett H rör.
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Lite uppdatering!
Svetsningen och ombyggnad bak börjat ta form. Grovriktat fronten.
Hoppas kunnat fått bort ca 100 kg i bakpartiet nu. Baklucka,tank,fjädrar,
kofångare och Holley elpump på plats. Väntar med Fuel-cell till ev. besiktning gjorts. Återstår spackling och slipning på några ställen.
Väntar med lacken till framtiden! Dock skulle behövas!
Råkade tydligen slänga vipparmsaxel överfallen. Så se vad kan få tag
på dessa. Efter planat topparna, så passar inte insuget riktigt. Borde
tagit lika mycket insugssidan på topparna, så vinkel blev rätt. Men ska
se hur ordna. Ev omarbeta insuget.
Får ta bort fläkten till förmån för elfläkt m.a.p säketheten, så man
inte trasslar in sig när alla skydd är borta.
Någon som vet var man kan få tag på bra elfläktar som är bra.
Skulle helst behöva 17"-19" i storlek?
Nu lite roligare med motormek
Svetsningen och ombyggnad bak börjat ta form. Grovriktat fronten.
Hoppas kunnat fått bort ca 100 kg i bakpartiet nu. Baklucka,tank,fjädrar,
kofångare och Holley elpump på plats. Väntar med Fuel-cell till ev. besiktning gjorts. Återstår spackling och slipning på några ställen.
Väntar med lacken till framtiden! Dock skulle behövas!
Råkade tydligen slänga vipparmsaxel överfallen. Så se vad kan få tag
på dessa. Efter planat topparna, så passar inte insuget riktigt. Borde
tagit lika mycket insugssidan på topparna, så vinkel blev rätt. Men ska
se hur ordna. Ev omarbeta insuget.
Får ta bort fläkten till förmån för elfläkt m.a.p säketheten, så man
inte trasslar in sig när alla skydd är borta.
Någon som vet var man kan få tag på bra elfläktar som är bra.
Skulle helst behöva 17"-19" i storlek?
Nu lite roligare med motormek

-
- Dunderpostare!
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
- Ort: Göteborg
Du kan tex ladda upp bilder på www.geting.se för att ladda upp bilderna.
Undvik "å, ä och ö" i filnamnet.
Undvik "å, ä och ö" i filnamnet.
-692-