Mercedes-Benz 300D -88, dubbelturbo med sikte på Nürburgring

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Bromsskivor bak verkar ha hittats. Blev ett par skivor från AMG E50 -97'a, 316x28mm. De främre skivorna på AMG'n, alltså. :mhihi:
Hoppas farbror tomte dyker upp med dem innan fredag. Hoppas att han skickar med de tillhörande 4-kolvsoken också. :roll: :wink:

Saknar bromsok fram då alltså.. Leta vidare! :mhihi:

Edit: Huvudbromscylinder kan nog vara klokt att byta också. Ska plugga lite på fenomenet bromsvåg, tror jag.
Någon som har idéer?

Edit2: Ja, jag vet. Det är överdrivet. 8) Tillfället gör tjuven, och tillfället gör krulltottens hår krulligare. Jag fick rätt bra priser imo.
Lika bra att passa på att slå till när det blir billigare än att handla på Biltema...
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Jag känner... på gott och ont... att jag spårar ur mer och mer med den här bilen. :cry:
Min plånbok hatar mig, likaså budgeten för året. :roll:

Jag hittade ett par bromsok för frambromsarna. Kärlek vid första ögonkastet. Dessa vill jag ha! :lol:
Har tyvärr inte råd med dem just nu, men jag vill jag vill jag vill!
Med lite tur så finns de kvar när pengar skvalar in igen.. :roll:

Bild
Bild

Edit: Idag fick jag tillbaka oljetråg från svetsaren! Nu kan vi slå ihop resten av motorn och sänka ner skiten i bilen. :D
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Hittade en skön bild som togs på donatorbilen när den strippades.
Pallbockar? Vad ska man ha det till? :lol: :mhihi:

Bild
740fredrik
Megapostare!

Inlägg av 740fredrik »

Kul med ett diesel projekt! Skall bli intressant att se motorbygget, inte så ofta man ser rejält trimmade dieslar.
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

740fredrik skrev:Inte så ofta man ser rejält trimmade dieslar.
Och det är synd det 8)
Slopa dieselskatten!!
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

När man heter John och är på jobbet kan man bli understimulerad ibland. Det är ibland bra, och ibland katastrof. :mhihi:
Idag var det dags att testa en av dessa urspårade idéer. Baklucke-bygge!

Har velat haft en baklucka som är clean och diskret, MEN har vinge. Typ M3 CSL-stuk, brutalt snyggt. Bild

Kap-slip-och-svets-dags!
Börjar med ful-luckan, för att testa idéen. Visar det sig att det går att få bra, då får fin-luckan en omgång också.
Hann inte med så långt idag, men man kan få ett hum om vad tanken är bakom det hela..

Bild

Bild
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Sådär ja.. då var det garage-kväll igen. Som vanligt bestog kvällen av en del tänkande och fem delar idioti, precis som det ska vara. :lol: :roll:
Jag har ibland tålamod som en ekorre på red bull, så jag satte genast fart med den riktiga bakluckan.

Mätte lite och skissade upp..
Bild

Har insett varför Mercedes har börjat rosta på senare år. Lagrena med lack är är tjocka på den här 80-talaren! Med oscillerande tryckluftdriven började jag jobba med kornstorlek 240... bara att glömma. Ruggigt tungjobbat, skulle tagit ordentligt lång tid.
Gick ner till kornstorlek 40.. och då rev det lite bättre. :mhihi:

Slipade plåtrent.
Bild

Markerar mitten på luckan. Två gånger, varav den ena faktiskt är korrekt. :roll:
Loppar fast de två första delarna i vingen..
Bild
Bild

Börjar jobba på tårtbitar för att fixa buktningen i luckan. (rätt tacksamt att den är så fyrkantig ändå.. )
Bild

...och jodå. Hjärnan hade räknat rätt hyfsat ändå. Blev ganska okej resultat, men sen tog svetstråden slut. Jippie.
Bild
Kan nog bli rätt snyggt ändå..
Bild

Imorrn ska vi försöka hinna med att svetsa färdigt alla delar och slipa ner svetsarna. Ont om tid imorgon dock, så vi får se hur det går.
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Skönt med reält garage. Man kan glida dit och pula i nån timme efter jobbet precis hur man vill.
Blev inte så mycket gjort idag, men började med baksidan i alla fall. Formen ter sig mer och mer..

Bild

Om det nu skulle bli "fel" downforce från den här luckan.. då ska det bannemig bli symmetriskt fel åtminstone!
Bild

Har dessutom fått den utomordentligt dåliga idéen att låta gjuta om den färdiga luckan i glasfiber. Usch, ibland haglar det dyra idéer. Får bli till 2009 om någon gång. Plåt ÄR coolt!
Viktbesparing delux dock, bara bakluckan lär väga 15 kg, och då överdriver jag definitivt INTE.
Motorhuv? Tror knappt 40kg räcker. Tung som jag-vet-inte-vad.
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

CSL-luckan blir nog riktigt bra!
Kommer bli stiligt. Och väldigt ovanligt att se på en Merca.
Den extra vikten får du bara kompensera med mer effekt då.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

Ska bli spännanade att se resultatet av vingen :thumbsup:
/Andreas
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Samuel S skrev:CSL-luckan blir nog riktigt bra!
Kommer bli stiligt. Och väldigt ovanligt att se på en Merca.
Den extra vikten får du bara kompensera med mer effekt då.
Hann med lite på lunchen idag också. Abstinensbesvär? Vem? Jag? :roll:
Bild
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Idag hände litegrann med luckan och mycket i resten av garaget. Tänkte visa ett par garagegrannar..

BMW E30 Touring. M50B25 med i princip bara namnet gemensamt med orginalmotorn. Väldigt påkostad i tid och pengar. Matad av Garret GT42.
Lackades invändigt idag, blev bra med tanke på omständigheterna.
Bild
Bild

BMW E30 Coupé. Kommer bli rätt pil-frisk den också, borde klara av en 10s på strippen i alla fall.
Bild

Nästa har vi en Nissan 300ZX -85'a. Den körde 11,83 år 2006, sen spårade projektet ur såpass att den aldrig lämnade garaget 2007. :lol:
Startad och närapå klar nu. Jag har en viss... respekt... för detta åket.
Bild
Bild
Bild

Sist och definitivt minst. Fiat 127 med 1-litersmotor på 50hk. Enligt papper. 700kg orginal med full tank.
Receptet består i att kapa ur allt långsamt och hinka i en Corrado G60-motor. Med tillhörande framvagn. :o
Skrota den slöa kompressorn och pressa ner en turbo modell precis lagom.
Frisk ägare? Nä. :mhihi:
Bild
Bild
Corrado-framvagnen nerpressad. Passar lagom sånär som på 20-30cm bredare spårvidd. Jaja, det löser sig nog. :roll:
Senast redigerad av 1 John, redigerad totalt 21 gånger.
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

För övrigt blev bakluckan klar idag.
Bild

Imorgon blir det spackelspade och slipdamm i näsan. Kanske lack på fredag?

Bilen ser lite ledsen ut där ute. Paris-Dakar-höjd w124! 8)
Bild
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Detta projekt ser ja fram emot att följa..funderar själv på att bygga turbo på en 300d, kanske inte dubbel men går det bra för dej så kanske det blir :)
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Idag kopplade jag om lufttryck-systemet i garaget, nu är det betydligt mer kräm än tidigare med fast monterad avskiljare för vatten och olja. Mycket nöje! Tog dock vansinnig tid..

Spacklade upp luckan iaf. Imorgon lär inte mycket hända, men på fredag så! :boxing:
Bild
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Nu har det inte hänt mycket på länge. Jag råkade dra upp 1½ vecka till Sälenfjällen och spenderade lite bil-byggar-pengar. :mhihi:

Efter hemkomsten gick jag och drog på mig en förkylning, så då blev man sängliggande i en vecka.
Lite har det hänt i alla fall. Luckan är inte lackad ännu, men jag har hållt på och trilskats med motorn. Allt klart för ilyft av motorn nu, så snart ska man göra det..

Yokohama A048 r-däck inhandlade, lätt begagnade. 245 fram, 255 bak.. då ska vi bara hitta ett par passande 17"-fälgar till dessa... och hoppas att de passar på bromsarna. :mhihi:

Bild
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Bromsarna passar sånär på att jag behöver göra om bromsskölden - vilket inte var någon överraskning, då det kommer dras kylning till naven.
Bild

För övrigt håller jag på och funderar på vad man kan göra åt väghållningen. H&R Cupkit är ju en väg att gå, men jag vill gå snäppet längre.
De flesta bussningar i fram och bakvagn kommer bytas ut till solida dito'n, men sen då?

Tanken jag har är att byta ut de separata fjädrarna och stötdämparna till coilovers, som får monteras i fjäderbenstornet - som i sin tur får styvas upp i tillräcklig mängd då de inte riktigt är byggda för all den lasten.
Tänker man till lite då samtidigt kan man då styra upp camber och casterjustering - det kan bli spännande.
Kikar man på denna DTM 190'a kan man se ungefär hur jag tänkt mig..
Bild

Bollar ut tanken här litegrann, det finns ju gott om chassiekompetenta personer på detta forum, så kom gärna med idéer. (Passa på medans jag fortfarande går att påverka :mhihi: )
...än så länge är den delen av bilen bara i huvudet, då jag inte anser mig ha råd med kompetenta coilovers ännu.
Hursomhelst, oavsett när det blir - denna bil ska bli riktigt kul!
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Tyvärr har jag lite tråkiga nyheter.

Inte såpass tråkiga som om projektet vore lagt på is, men mitt mål att köra bilen under sommar 2008 är skrotat.
Orsaken är mina ganska många semestrar till Sälen under årets vinter och vår. Har varit där 4 gånger hittills denna säsong, åker upp nu på fredag igen..

Nu betyder inte det här att bilen blir desto mindre urspårad, snarare tvärt om. Nu kan planerna spåra ur ordentligt! :mhihi:

Snabb skiss på ytterligare urspårning?

Mål inför 2009

[ ] Chassie
  • Coilovers - finns inte bolton, så detta blir custom..
    Renoverad och lackerad framvagn/bakvagn, bussningar
    Broms-historian som ni redan känner till
    Bromsvåg och hydralisk handbroms i separat system
[ ] Megalättning. Kan man komma ner under 1200kg? Inte räknat på det ännu, men det lär märkas när man börjar plocka isär bilen igen.
  • Skärmar, huv och baklucka i glasfiber.
    Dörrar?
    Tak?
[ ] Motor.. kanske hitta en 24v-motor? Ingen prio på det, men att nå 400hk på drivhjulen tycker jag är ett trevligt mål i kombination med målvikten.
[ ] Jänkeautomat med manuellt ventilhus.
[ ] Fullbur, fyra sportstolar. Custom instrument.
[ ] Registrerad som ombyggt fordon.
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Dags att lyfta den här tråden, då det börjar bli aktuellt igen.
Har bytt garage och hamnat på ca 160 kvm yta där jag har avsatt ungefär 35-40 kvadrat för Mercedes-urspårning. :mhihi:
Skaffat blästerutrustning och börjat trixa med lite olika delar för att lära mig använda det på rätt sätt.
Tanken är att härnäst bulta ner chassie och blästra så det blir fint och trevligt att jobba med.

Här är ett kompressorfäste till en Corrado G60 som halvvägs fått sig en omgång. Lite före-efter-varning på den bilden.
Har även testat att blästra plenum, fälgar och ett kompressorhus till en turbo. Kul grej!

Bild
marcus
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Har det hänt nåt mer här? Ett kul bygge, vore synd om det dog ut...
Skriv svar