BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G Såld...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Klubbordförande
-
- Klubbordförande
Blir inga bilder på ett tag för datan har tagit semester men jag har meckat rätt mycket bränslesystem denna veckan. Har mest funderat ut vad jag behöver för kopplingar för det jag hade fått stämde nästan inget av. Alla gamla slangar är borta i alla fall, catchtanken är monterad och jag har bytt pumpen i tanken.
Sen var jag på skroten igår och fick tag i lite aluminiumrör å leka med så idag har jag svarvat till ett verktyg och provat att pressa lite insugskonor. Funkade jättebra förutom att rören jag hade var svetsade så de sprack det sista.
Sen var jag på skroten igår och fick tag i lite aluminiumrör å leka med så idag har jag svarvat till ett verktyg och provat att pressa lite insugskonor. Funkade jättebra förutom att rören jag hade var svetsade så de sprack det sista.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

-
- Deluxpostare!
-
- Deluxpostare!
-
- Klubbordförande
-
- Klubbordförande
Har varit dålig på att uppdatera nu när man är utan data, men det har jobbats på desto mer. Växellåda, avgassystem och allt under bilen är färdigt. Det nya bränslesystemet är klart, all el har kopplats och stolar och bälten är monterade igen m.m
Sen har jag plockat bort alla grejer som hör ihop med kompressorn och skruvat tillbaks originalsakerna då tanken var att starta upp motorn som original och ut och köra in den några mil.
Så ikväll var det tänkt att den skulle startas för första gången faktiskt
Så jag hällde i olja i motorn och altting har checkats osv osv... Fick hjälp av elproffset Oscar som gjorde ett fint elsystem till pumparna men när vi provkörde systemet så läckte det där jag låtit svetsa på kopplingar på catchtanken tyvärr. Blir till å riva bort tanken och svetsa om och trycksätta tanken innan man monterar den i bilen nästa gång.
Annars så verkade det nya bränslesystemet funka fint!
Sen har jag plockat bort alla grejer som hör ihop med kompressorn och skruvat tillbaks originalsakerna då tanken var att starta upp motorn som original och ut och köra in den några mil.
Så ikväll var det tänkt att den skulle startas för första gången faktiskt

Annars så verkade det nya bränslesystemet funka fint!
/Axel Byrmo

-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
-
- Klubbordförande
-
- Klubbordförande
Du kan vara lugn! Det var problemet med de där dumma gängorna i tanken som ställde till det bara. Jag lät en kille svarva till svetsändar med An6 anslutning istället som sedan svetsades på tanken och det var i den skarven det läckte.Nicke Nyman skrev:Läkte de i nån av de svetsar som var på tanken när den levererades eller har de blivit svetsat i efterhand?
Nu ska jag snart åka in med tanken till kylarfabriken i Jönköping så fixar dom till det.
/Axel Byrmo

man ser rätt bra under tiden man svetsar om det blir tätt men det går ju missa. Hade de varit miggat hade de läckt överalltkardanaxel skrev:Det var tigsvetsat och det såg bra ut med mina otränade ögon.Andreas K skrev:Se till att ordna tigsvetsning på allt som ska vara tätt! Det syns direkt med tig om det blir något hål eller liknande.

/Andreas
-
- Kontakt:
-
- Klubbordförande
-
- Kontakt:
-
- Deluxpostare!
Det beror nog på vem som håller i handtaget. Tig-fogarna som var gjorda i efterhand fick tanken att likna en vattenspridare.Andreas K skrev:man ser rätt bra under tiden man svetsar om det blir tätt men det går ju missa. Hade de varit miggat hade de läckt överalltkardanaxel skrev:Det var tigsvetsat och det såg bra ut med mina otränade ögon.Andreas K skrev:Se till att ordna tigsvetsning på allt som ska vara tätt! Det syns direkt med tig om det blir något hål eller liknande.
Jag hade nog gjort det tätare med MIG (obs skrytvarning), men det är nog mest eftersom jag aldrig provat TIG. Vem har ett aggregat man kan få låna och lära sig på?

Slopa dieselskatten!!
-
- Deluxpostare!
kardanaxel skrev:Har varit dålig på att uppdatera nu när man är utan data, men det har jobbats på desto mer....... Bla bla bla, bygga massa, montera, bygga om, montera tillbax original,.... Annars så verkade det nya bränslesystemet funka fint!
Förutom att man tydligen INTE får med o-ringar till AN6-nipplarna på tryckregulatorn vilket gör att motorrummet får en ofrivillig tvätt med bensin.
Ska det anses bra eller dåligt?
Slopa dieselskatten!!
Handhavandet är ju klart en stor del i det, problemet med mig är att det kan bli porer i som är svåra att se, med tig ser man poren tydligt och kan lägga igen den.Diesel Oscar skrev: Det beror nog på vem som håller i handtaget. Tig-fogarna som var gjorda i efterhand fick tanken att likna en vattenspridare.
Jag hade nog gjort det tätare med MIG (obs skrytvarning), men det är nog mest eftersom jag aldrig provat TIG. Vem har ett aggregat man kan få låna och lära sig på?
Angående o-ringarna så brukar väl nipplarna tätas med antingen gängtätnig eller bricka? O-ringar bör ju vara i den dyrare varianten, Viton. Vanliga sortimentssorten börjar läcka ganska omgående.
/Andreas
-
- Deluxpostare!
-
- Styrelseledamot