BMW 325 Twinturbo

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Hade ute och luftade bilen lite idag. Har bytt termostat till en 65graders och nu en härligt låg temp. 70 grader på tomgång och ca 80 när man belastar den lite. Tror det blir max 90 grader på bana som det är nu.

Vingen är inte klar. Den är ful och hög med en är rätt form och material. Och nej det är inte trä invändigt, sitter bara i ändarna som jag fäster sidostyckena i. Det tillkomer sidostycken, vayerkors och rätt vinkel mm. Höjden är inte säkert jag ändrar, över taket har man det absolut bästa flödet med luft, raka strömmar och ingen turbulens.

Tog bilder på bromsarna med, skivorna ska kasseras, har ny liggandes med dessa får sitta på till det blir mer aktuellt. Fälgarna är i raceskick...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
/Andreas
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Härliga bilder! :thumbsup:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Den bilen är hård! Riktigt fränt bygge, jag vill se och höra den live nån gång.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Karlsson skrev:Den bilen är hård! Riktigt fränt bygge, jag vill se och höra den live nån gång.
inom en inte allt för avlägsen framtid...
/Andreas
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Well, kolla min signatur, de är allt ja har att säga! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Det var skoj att få höra besten. Låter riktigt elakt, både i och utanför kupen.
Tror det kommer bli riktigt bra med vajerkors till vingen. Höjden är ju precis lagom! :saythat:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

var ute och åkte idag, fy faro va bra bilstackaren går, provade magnetventilen så jag fick märkbart bättre bottendrag och lite mer laddtryck, tippar på 500hk som det var nu. Mer effekt behövs egentligen inte, men varför vara sansad. Sen vänjer man sig rätt snart vid detta så det blir nog bra med lite mer pulver...
/Andreas
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Lite uppdatering:

Var med på träffen på moholmen och körde lite. Var mest där för att testa bromsar och styrning vilket fungerade bra. Motorn funkade fint efter lite justering men började gå på 5 cylindrar precis när den skulle upp på släpet.


Där låg en ventiltallrik lös på 1ans kolv visade sig. Gammal skräp mao. Beställde ny kolv och nya ventiler samma kväll från usa. Motorn skulle ändå ur men det blev ju lite dyrare vinter än vad jag tänkt...

Bild
Som flugor på ett flugpapper eller vad man säger. Synd bara att finishen var så dåligt motorrummet i år, till nästa år blir det fint!


Nu sitter det 1mm större ventiler i hela toppen samt att det är fräst racesäten, detta kommer nog synas på bromspappret. Passade även på att balansera botten. Sen började på trågprojektet som jag tänkt på. Svetsade i orginal tråget men det är svårt att få det tätt och det blir fult till slut. Fräsade därför ut ett ny.

Bild

Eftersom jag fick vänta på delar passade jag på att modfiera bilen så jag får bak motorn 25cm. Sen kommer den nog åka ner ytterliggare 2cm om jag kan få till kardanvinkel mm rätt.
Motorn hänger bara på plats så den lutar både i längs och sidled men man ser var den hamnar.
Bild
Bild
/Andreas
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Insuget var lite bredd för utrymmet och var svetsat på orginalflänsen. Fixade därför en riktig fläns och svetsade om det. Otrolig skillnad på gammal och ny aluminium. I den gamla fick jag lägga många punkter för att få det tät men med den nya flänsen blev det perfekt direkt.

Här sitter motorn närmare slutplaceringen, gjort ett motorfäste på förarsidan vilket är det svåraste, på andra sidan kan jag använda orginal när jag "bara" gjort ett nytt fästhål i bilen.

Bild
Bild
Bild

Motorn ska ur igen, sen ska motorrummet slipas till och målas.
/Andreas
Emil C
Megapostare!
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 feb 2008 20:58
Ort: Vetlanda

Inlägg av Emil C »

Det här kallar jag racemek!! Otroligt coolt.
Detta följs noga. mer bilder mer bilder :bow2:
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Blir riktigt bra detta. Känns som att det snart är dags för ett garagebesök igen så att man får syna den nya installationen i sömmarna :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Tog lite nya bilder för att visa statusen idag, bilen står på pallbockar så svårt att få till bra bilder:

Här kan man se motorplaceringen.
Bild
Bild

Bild

Instrumenten är utbytta mot dash, det är väldigt svårt att hinna se något på vanliga mätare när det börjar röra sig så det är väldigt bra att ha.
Bild
/Andreas
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Har du skruvat fast startmotorn ordentligt nu? :wink:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

De är lite charmigare att göra det på plats :)
Nylock sitter det med nu.
/Andreas
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Härligt bygge nästan mittplacering av motor.
Lycka till med fortsättningen! :racesmile
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

Synd att du ska sälja,
grym bil!
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Andreas,

det blir intrssant när man läser en annan annons. Uppgradering :lol:

"Enda bytet som är intressant är mot C6 Z06."
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Det är ju inget enormt intresse på BMWn så den blir kanske kvar, tycker bara det är synd att den skall stå ett tag till för jag har verkligen ingen tid att skruva med den.

Precis Gunnar min tanke är att sälja C5an + denna och köpa en generation nyare, de är ju bra för man kan åka på bana med dem utan massa jobb :D
/Andreas
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Surt att du ska sälja den, men jag förstår också varför. För mycket skruva och för lite köra, vet precis hur det är.

En Corvette C6 är minst sagt potent och ganska enkel att hålla igång vad jag förstått.
Däckkontot lär väl bli lidande bara... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Jobba 60h per vecka + hus + hund mm blir lite tufft.
är en z06 som gäller isf + ett gäng r-däck :D
/Andreas
Skriv svar