Hade ute och luftade bilen lite idag. Har bytt termostat till en 65graders och nu en härligt låg temp. 70 grader på tomgång och ca 80 när man belastar den lite. Tror det blir max 90 grader på bana som det är nu.
Vingen är inte klar. Den är ful och hög med en är rätt form och material. Och nej det är inte trä invändigt, sitter bara i ändarna som jag fäster sidostyckena i. Det tillkomer sidostycken, vayerkors och rätt vinkel mm. Höjden är inte säkert jag ändrar, över taket har man det absolut bästa flödet med luft, raka strömmar och ingen turbulens.
Tog bilder på bromsarna med, skivorna ska kasseras, har ny liggandes med dessa får sitta på till det blir mer aktuellt. Fälgarna är i raceskick...
Det var skoj att få höra besten. Låter riktigt elakt, både i och utanför kupen.
Tror det kommer bli riktigt bra med vajerkors till vingen. Höjden är ju precis lagom!
var ute och åkte idag, fy faro va bra bilstackaren går, provade magnetventilen så jag fick märkbart bättre bottendrag och lite mer laddtryck, tippar på 500hk som det var nu. Mer effekt behövs egentligen inte, men varför vara sansad. Sen vänjer man sig rätt snart vid detta så det blir nog bra med lite mer pulver...
Var med på träffen på moholmen och körde lite. Var mest där för att testa bromsar och styrning vilket fungerade bra. Motorn funkade fint efter lite justering men började gå på 5 cylindrar precis när den skulle upp på släpet.
Där låg en ventiltallrik lös på 1ans kolv visade sig. Gammal skräp mao. Beställde ny kolv och nya ventiler samma kväll från usa. Motorn skulle ändå ur men det blev ju lite dyrare vinter än vad jag tänkt...
Som flugor på ett flugpapper eller vad man säger. Synd bara att finishen var så dåligt motorrummet i år, till nästa år blir det fint!
Nu sitter det 1mm större ventiler i hela toppen samt att det är fräst racesäten, detta kommer nog synas på bromspappret. Passade även på att balansera botten. Sen började på trågprojektet som jag tänkt på. Svetsade i orginal tråget men det är svårt att få det tätt och det blir fult till slut. Fräsade därför ut ett ny.
Eftersom jag fick vänta på delar passade jag på att modfiera bilen så jag får bak motorn 25cm. Sen kommer den nog åka ner ytterliggare 2cm om jag kan få till kardanvinkel mm rätt.
Motorn hänger bara på plats så den lutar både i längs och sidled men man ser var den hamnar.
Insuget var lite bredd för utrymmet och var svetsat på orginalflänsen. Fixade därför en riktig fläns och svetsade om det. Otrolig skillnad på gammal och ny aluminium. I den gamla fick jag lägga många punkter för att få det tät men med den nya flänsen blev det perfekt direkt.
Här sitter motorn närmare slutplaceringen, gjort ett motorfäste på förarsidan vilket är det svåraste, på andra sidan kan jag använda orginal när jag "bara" gjort ett nytt fästhål i bilen.
Motorn ska ur igen, sen ska motorrummet slipas till och målas.
Det är ju inget enormt intresse på BMWn så den blir kanske kvar, tycker bara det är synd att den skall stå ett tag till för jag har verkligen ingen tid att skruva med den.
Precis Gunnar min tanke är att sälja C5an + denna och köpa en generation nyare, de är ju bra för man kan åka på bana med dem utan massa jobb