Nu börjar glädjen komma! Innan var det bara nervöst och konstigt.
Fungerade hur bra som helst Tog oroväckande lång tid att få upp oljetryck och en glömd jordning av motorn, men sen hände det grejor!! Efter påkopplat bränsle och tändning så hoppade han igång direkt och den går hur fint som helst. Skramlar inget, tickar inte och framförallt det läckte inte någon stans
Kan knappt förstå att den gick så här bra efter allt jag varit på och pillat på!
Fredrik filmade så det borde dyka upp imorgon.
Stort tack till Fredrik för mekandet ikväll och ett jättetack till Oscar Utan er hade det inte gått!
Har bytt olja idag och skruvat lite givare. Nu håller jag på att pussla ihop fronten och har lite kvar där. Blir lagom att hugga tag i pappa när han kommer från jobbet så vi kan skruva dit huven och flytta bandsågen.
Igår körde jag 10 meter Sen var jag tvungen att åka iväg. Men det gick fint å rulla ut på 1:an och backa in i garaget sen igen! Har monterat min gamla GT-läpp med och markfrigången är hela 5,5 cm nu
Men det suger gott i magen efter en provtur nu!! Hoppas jag hinner med det efter jobbet imorn.
Idag har jag varit hos Millway så då fick jag med mig lite fjädrar och grejer hem med som ska bytas snarast och sen ska jag ner med bilen till Samuel i nästa vecka å finjustera.
Det sitter ingen kompressor på nu. Det enda som skiljer utanpå motorn från original är bränslesystemet. Det är väl inne i motorn det är intressant nu.
Såg faktiskt inte äns några smutsprickar i oljestrålen som kom ur tråget
Bilder var det med ja... Min data är kass men jag ska se om jag kan lägga in lite i mammas dator och ladda upp imorn.
Men Fredrik har en film från uppstarten så tjata på att han lägger upp den på youtube
Kör med lite belastning, det mår kolvringarna bäst av. Gärna lite uppförsbacke och gasa på upp till en 4000 rpm.
Lager och sånt kör man inte in, de ska ju ha oljefilm hela tiden. Kolvringarna däremot ligger ju an mot cylinderväggen, så de behöver "härdas" eller vad man ska kalla det. Då får de bra spänst och tätar bra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Håller på och kör in motorn för fullt nu Har haft ett rejält bränsleläckage ur amaturen och ett fäste till avgassystemet som jag glömt skruva åt. Annars fungerar det klockrent! Körde 10 mil ikväll och temp osv är jättestabilt. Tänkte köra 50 mil innan jag gasar fullt men det tar tid å få ihop milen när man inte har besiktigat och bara kan köra "till och från verkstad"...
Oljedimman står tät i garaget precis efter uppstart.
Observera Fredriks fina låneskjorta med rosett på magen