Opel Commodore GS/E -77

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Tillverkade en "proffsig" avskärmning till kylaren idag.

Bild

Vissa lyxar till det med aluminiumplåt eller kolfiber, jag kör med vanlig polykarbonat.
Får väl se om det gör nån skillnad, när man kör i lite fart blir aldrig motorn särskilt varm,
men när man står still en stund så kan den krypa upp lite i temp.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det gick riktigt bra på Kullen idag, strålande sol också som grädde på moset!

Bilen höll ihop hela dagen, men bromsarna började bli ganska dåliga efter ett tag. Troligen beläggen som blev för varma, kan även vara lite luft kvar i systemet. Pedalen blev lite svampig ibland.
Annars kändes den bra att köra, mer välbalanserad än jag trodde trots gjutjärnssexan i fram.
Labbade lite med däcktryck också, tyckte det kändes bäst på 2,2 bar varmt.
Känns dock att den är ganska mjuk i karossen, det knakade och lät lite konstigt i golvet :roll:
Får kolla efter sprickor undertill inför nästa träff.
Det gick att hålla i ganska bra under bron, noterade 160 km/h på mätaren. Borde väl vara ca 145-150 på riktigt.
Gick upp till läge 9 på framdämparna, så nu är det bara 15 snäpp kvar till max 8)
Anders Karlsson
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Låter ju riktigt roligt. 8)

Blir det helsvetsad kaross precis som Old School Nascar nu då?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag tänkte nog svetsa fast lite extra plåtbitar på väl valda ställen.
Ska även byta ytterligare några bussningar i framvagnen, det finns ganska många i en sån här gammal konstruktion.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Kollade över bromsarna lite snabbt idag, beläggen var inte så slitna som jag trodde. Men det var lite gropar i materialet på sina ställen, troligen har jag fisbromsat utan att tänka på det och dels stekt beläggen och även kokat bromsoljan.
Får bli att pumpa i lite ny bromsolja, beställde även andra belägg idag. Det blev äkta Ate-belägg, lite vassare än Mintex-beläggen som sitter i nu.

Jag har ett "big-brake" kit liggande, 310 mm Wilwoodskivor och Brembook från Seat Cupra. Saknar bara en adapter till oket så är det bolt-on, men det får nog vänta till i vinter känns det som.
Vill bara tanka och köra nu! :drive:
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Ytterligare en banträff avklarad idag, denna gången var det Sviestad med OpelSportClub och GTI-klubben.

Bilen skötte sig fint, bromsarna känns bra nu sen jag bytte till lite mindre ok bak. Det blev breddade tvåkolvs originalok med 40 mm kolvar.
Jag kör med den ställbara reduceringen på minsta möjliga tryck, och det känns bra.
Det går fortfarande att låsa bakhjulen om man vill, märktes särskilt i inbromsningen efter långrakan där det är ganska ojämn asfalt. Lätt att dosera bromsarna ändå, och de tar förvånansvärt bra för att vara helt original från -77.
Enda som är gjort egentligen är stålomspunna slangar, Ate blue racing bromsvätska och så är alla ok och huvudcylinder renoverade.

Får väl se om jag hinner med nån mer körning i år, det har gått åt ganska mycket däck på tre träffar nu.
Den sliter mest fram pga mycket vikt där, frågan är om man ska satsa på hårdare gummiblandning eller vrida upp stötdämparna mer.
Körde på läge 12 av 24 idag, bilen känns stabil och neutral men går mot lätt understyrd om man tar i lite för mycket.
Får klura lite på det här i vinter, mer fjäder och krängare fram kan vara en väg att gå.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Ett stycke alumiunium.

Bild

:roll:
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 13 gånger.
Anders Karlsson
Frownlayer
Megapostare!

Inlägg av Frownlayer »

ahh... det är gissa vikten. jag gissar 5.8 KG.
närmst vinner aluminiumklumpen :mhihi:
Mä Völvon på Bréé...
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det ska bli apatrar till bromsok fram. Har ett par Brembook liggande, sparar en del vikt och borde klämma åt lite bättre.
Ska dit med större skivor också, 296x28 mm från Omega. Nu är skivorna 271x22 mm, fast de är ganska slitna så de är nog snarare 20 mm tjocka nu.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Eftersom mitt FTP-program verkar ha pajat och jag inte orkar installera nått nytt så länkar jag bilder till facebook.
Blir extra kul när alla icke bilintresserade polare frågar vad det är för konstigt skrot jag fotograferar :mhihi:

Nåväl, idag for jag till garaget och skruvade lite på riktigt för första gången på nästan tre månader.
Resultatet blev det här:

Ett styck Brembook testmonterat på en spindel och ett nav utan bromsskiva.

Bild

Lite höftat försök att visa offseten mellan navet och oket, blir nog inga problem med de fälgarna jag har.

Bild

Mätte ungefär 200 gånger för att få reda på två mått till bromsoksadaptern, men det är bättre att mäta några gånger för mycket istället för att fräsa fel en gång.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Då var centrumhålen i skivorna svarvade, från 70 till 88 mm.

Monterat på navet.

Bild

Bara provmonterat nu, ska dit med tjocka brickor och längre skruv. Det är lite olika hålbild på skivorna och naven, skivorna är 5x110 med 13-14 mm hål för hjulskruvarna.
Naven har 5x108 med 10,5 mm hål, så det måste till en rejäl bricka för att skallen ska ligga emot ordentligt.

Bromsok påhängt på skivan.

Bild

Bild

Beläggen kommer inte att ta på hela slitytan som synes, men det gör inte så mycket.
Tänkte kolla med Stacke på PEAN om det finns några bra belägg till de här oken, de som sitter i nu är ganska tunna.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Mer spännande bilder på bromsok! :roll:

Gjorde en adapter i plast, vågade inte ge mig på det riktiga materialet direkt.

Bild

Beläggen ligger rätt mot skivan.

Bild

Nu börjar det tidskrävande arbetet att fräsa fram de riktiga adaptrarna i aluminium.
Tar sin lilla tid i min Julafräs, den klarar inte att ta så mycket material i taget.
Tur att man är ledig ett par dagar nu...
Anders Karlsson
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Bultarna kommer ta all lasten från bromsoken, och aluminium är ju inte så jättestarkt och gänglängden är inte så lång. Går det att fräsa ner ett par spår som oket ligger i, så att det finns lite material som tar last om skruvarna släppt lite? Bara ca 3mm borde vara en bra hjälp.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Godstjockleken där skruvarna sitter är 15 mm med M12 gänga.

Ska fundera på det där med spåren, det dumma är att klackarna på oken inte är raka så det kommer inte att styra så bra.
Har ingen CNC-fräs heller så det är bara raka fräsningar som gäller.
De gamla adaptrarna som hängde med oken har bara gängade hål, det verkar ha hållit bra.
Mina adaptrar kommer att ha mer gods överallt också.
Anders Karlsson
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Tycker det ser väldigt fint & proffsigt ut! Modeller är ju alltid bra!
Då ser man ju bättre hur det passar ihop.
Lycka till med fortsättningen! :racesmile
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Underbart att få följa denna bil, efter ha sett den stående under många år vid macken mellan Ulricehamn och Borås. Ett stort grattis!

Fantastiskt bygge och underbara bilder.

Jag undrar om du vet vilken kvalitet på alumunium du har? Många konstruktion-aluminium är starkare än vissa stålkvaliteter.

Har du du använt Julafräsen och kört något stål, isåfall vad har du använt för verktyg som max, pinnfräs?
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Om dom gamla adaptrarna bara hade hål borde det ju duga.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Gunnar:
Jag kommer inte ihåg vilken sorts aluminium det är, men nånting liknande 7075 tror jag det är.
Man skulle ju kunna anodisera dem när de är klara, det ökar ythårdheten en hel del. Märks på profilerna vi har på jobbet, pulverlackade är mycket mjukare än de som är anodiserade.

Jag har kört lite i stål med Julafräsen, största problemet är nog att chucken är lite klent lagrad så det börjar vibrera.
Största fräsen som jag har är 10 mm, det är den jag kör med nu.
Det som jag tycker är svårast är att få motordelen med chucken i rät vinkel mot koordinatbordet. Allt går ju att vrida och svänga lite hur man vill.

Mats:
Ja, jag tror nog detta kommer att duga. Ska ta en jämförande bild på mina adaptrar och de som hängde med oken, det kommer att bli mer gods i mina.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Fräste lite idag, funkar inget vidare med Julafräsen. Den är för klen på alla möjliga håll, glapp i lagret till chucken så det blir vibrationer i hela fräsen.
Chucken gängar upp sig så frässtålet trycks upp i chucken, inte bra.
Dessutom går det inte att dra åt pelaren ordentligt så motordelen och chucken flyttar sig när man fräser. Blir inte så raka fräsningar då.

Det får bli att ta med grejerna till jobbet nästa vecka och stanna kvar nån kväll och köra klart i den gamla manuella fräsen vi har där.
Långt kvar till våren än... 8)
Anders Karlsson
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Tack för infon om julafräsen!

7075, om det är i T6-tillstånd, då har du valt starkaste standard materialet på marknaden :lol:
Därefter komer väl Dural-aluminium som flygindustrin använder.
7075 tror fungerar bra till flera sorters ytbehandling för få hårdare yta.
Har funderat på om man skulle kunna belägga kanalerna på ex. insug
med hårdanodisering eller teflonbehandling för få mindre friktion på ytan.
Men jag vet ej hur det påverkar luftströmningar och kanske isåfall av liten betydelse,....
Har ni hårdanodisering på jobbet?
Vad tror du och panelen om detta?
Skriv svar