Volvo 142 TiC - Film!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Kalas!
Men kolla så att du får in triggersignal oxå! De är ju viktigast till att börja med. Sen när du får de, jaa då äre ju o se till att allt de andra stämmer!
Men jag tror nog att du kommer hitta ditt fel ganska snart..
Vad har du för triggergivare?? VR-sensor eller hall-givare??
MVH
Men kolla så att du får in triggersignal oxå! De är ju viktigast till att börja med. Sen när du får de, jaa då äre ju o se till att allt de andra stämmer!
Men jag tror nog att du kommer hitta ditt fel ganska snart..

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Postar så det viner...
- Kontakt:
kan ju var så oxå att MS:et inte har programvaran för tändningNicke Nyman skrev:Kalas!
Men jag tror nog att du kommer hitta ditt fel ganska snart..Vad har du för triggergivare?? VR-sensor eller hall-givare??
MVH

vilket jag kom på igår när jag skulel lägga mej...ska flasha boxen när jag får bärbara datorn å sen lägga in ny firmware samt extra koden för tändning.
jag har hallgivare i fördelaren...kommer köra trigger return.

/Johannes Selberg
-
- Postar så det viner...
- Kontakt:
liten update...
har donat lite med ms:et nu å monterat +12v och ett motstånd på 1k till tändsignalen,samt ett 100ohms motstånd till matnings strömen till hallgivarn....för att strömmen inte ska bli för stor.
byglade även XG1 med XG2....tydligen något man msåte göra för att styra tändningen med MS.

sen har jag även fått min laptop. donat på lite med program till den...
men jag får ingen kontakt med ms:et
Joooooobbigt jooooooobbigt!
men men jag ska ta nya tag, mycke annat som ska göras oxå..kylare,lufta bromsar, montera vrid stag till motorn bla bla bla bla..
har donat lite med ms:et nu å monterat +12v och ett motstånd på 1k till tändsignalen,samt ett 100ohms motstånd till matnings strömen till hallgivarn....för att strömmen inte ska bli för stor.
byglade även XG1 med XG2....tydligen något man msåte göra för att styra tändningen med MS.

sen har jag även fått min laptop. donat på lite med program till den...
men jag får ingen kontakt med ms:et

men men jag ska ta nya tag, mycke annat som ska göras oxå..kylare,lufta bromsar, montera vrid stag till motorn bla bla bla bla..

/Johannes Selberg
Här kanske du redan har kollat, men här finns allt du behöver veta om Extra-koden till MS.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Postar så det viner...
- Kontakt:
mycke mekande blir det....
ikväll åkte kylare å generator å sånt dit.

sen så koppla jag in RÄTT kabel i ms:et samt datorn å vips så fick man en massa värden på displayen.

dock helt fel version för att funka bra i megatune 2.25, så det ska flashas om till megasquirtnspark-extra koden.
sen sånt roligt som att ställa tändning, hitta nån hyffsad mapp att lägga in...ragga mappare.
förstår ni hur otroligt det är om jag kommer mej till pite med den :shock:
hoppas hoppas hoppas allt går vägen innan lördagen
ikväll åkte kylare å generator å sånt dit.

sen så koppla jag in RÄTT kabel i ms:et samt datorn å vips så fick man en massa värden på displayen.

dock helt fel version för att funka bra i megatune 2.25, så det ska flashas om till megasquirtnspark-extra koden.
sen sånt roligt som att ställa tändning, hitta nån hyffsad mapp att lägga in...ragga mappare.
förstår ni hur otroligt det är om jag kommer mej till pite med den :shock:
hoppas hoppas hoppas allt går vägen innan lördagen

/Johannes Selberg
-
- Kontakt:
Gött för dig! 
På msnordic.mine.nu tycker ja de borde finnas någon som har en tändningsmapp att börja med! Stroblampa är ju något att ha med sig ut när du ska starta!
Hoppas de går vägen!
Ser fram emot att se den in action på lördag!

På msnordic.mine.nu tycker ja de borde finnas någon som har en tändningsmapp att börja med! Stroblampa är ju något att ha med sig ut när du ska starta!

Hoppas de går vägen!

Ser fram emot att se den in action på lördag!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Postar så det viner...
- Kontakt:
Stånk å stön!
nu är det då rätt version av msns-extra i boxen...bredbandslamdan sitter där. dragit om strömmen till sprutet (dog vid CRANK).
men! Aset vill inte tända....jag e ju noob nå otroligt på sprut, men jag tycker det borde få den å ge gnista eller ska det donas i lådan för det?
kollade upp en massa kablar ikväll... strömmen till spoeln är rätt samt till tändmodulen....kabeln till hallgivarn kolla jag inte , men den ska vara rätt från när jag löde in motsånden.
någon som har tips
nu är det då rätt version av msns-extra i boxen...bredbandslamdan sitter där. dragit om strömmen till sprutet (dog vid CRANK).
men! Aset vill inte tända....jag e ju noob nå otroligt på sprut, men jag tycker det borde få den å ge gnista eller ska det donas i lådan för det?
kollade upp en massa kablar ikväll... strömmen till spoeln är rätt samt till tändmodulen....kabeln till hallgivarn kolla jag inte , men den ska vara rätt från när jag löde in motsånden.
någon som har tips

/Johannes Selberg
-
- Kontakt:
-
- Normal postare
- Kontakt:
Mät om du har spänning till spolen.
Koppla strob till tändkabel nr 1 och mät tändförställningen (och få samtidigt indikation på gnista + trigger).
Vilken typ av trigger har du? (Hall eller VR/induktiv ?)
Indikerar MegaTune att du har varvtalssignal när du drar runt motorn? (om inte är triggern ur funktion)
Kolla så du inte har gjort general-felet att koppla matningen till huvudreläet via fel kabel i tändlåset så du släcker reläet när du drar runt motorn.
Koppla strob till tändkabel nr 1 och mät tändförställningen (och få samtidigt indikation på gnista + trigger).
Indikerar MegaTune att du har varvtalssignal när du drar runt motorn? (om inte är triggern ur funktion)
Kolla så du inte har gjort general-felet att koppla matningen till huvudreläet via fel kabel i tändlåset så du släcker reläet när du drar runt motorn.
-
- Postar så det viner...
- Kontakt:
[quote="Mattias Sandgren"]Mät om du har spänning till spolen.
spolen har ström när den ska ha det
gjorde det igår men då var det ingen gnista som sagt.
hall
då är min trigger ur funktion, om jag minns rätt från igår
Kolla så du inte har gjort general-felet att koppla matningen till huvudreläet via fel kabel i tändlåset så du släcker reläet när du drar runt motorn.[ gjorde så först, men tog mej i nackskinnet å ändra till rätt/quote]
spolen har ström när den ska ha det
gjorde det igår men då var det ingen gnista som sagt.
hall
då är min trigger ur funktion, om jag minns rätt från igår

Kolla så du inte har gjort general-felet att koppla matningen till huvudreläet via fel kabel i tändlåset så du släcker reläet när du drar runt motorn.[ gjorde så först, men tog mej i nackskinnet å ändra till rätt/quote]

/Johannes Selberg
-
- Normal postare
- Kontakt:
-
- Postar så det viner...
- Kontakt:
fördelarmonterad hallgivare.Mattias Sandgren skrev:Vilken typ av Hall-givare är det?
Och hur ser ditt triggerhjul ut?
Kan du hålla i givaren och bara vifta något metalliskt framför och få varvtalsindikeringen att gå upp i MegaTune?
kollade lite ikväll.... det e ju bra om man kopplar +12v och jord till hallgivarn där det ska vara +12v och jord....å inte till oanvända portar i tändmodulen

men det såg ut att vara en del oxid i kontaktstycket till fördelaren så den gav bara varvsignal ett par gånger av dom gånger jag prova vrida på starten...
jag har kopplat efter tändningen efter dom här anvisnigarna om bosch tändmodule å fördelar hall. http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
Tack för tips mattias! guld värt!

/Johannes Selberg
-
- Normal postare
- Kontakt:
Klart du ska ha hjälp å tips! 
Men det är nog lite sent att åka på EDPS imorrn nu..
Hur har du stummat fördelaren?
Ett tips är att du tar ett gammalt fördelarlock och borrar upp ett stort hål vid 1:an och kollar vart gnistan hoppar. För att du ska få signal från Hall-givaren 40-50 grader före ÖDP så måste du troligen vrida fördelaren lite och det ger att gnistan hoppar lite fel i locket, rotorn missar helt enkelt. Bäst är att ha triggern från vevaxeln så du kan vrida fördelaren som du vill.. men se det som steg två i utvecklingen.

Men det är nog lite sent att åka på EDPS imorrn nu..

Hur har du stummat fördelaren?
Ett tips är att du tar ett gammalt fördelarlock och borrar upp ett stort hål vid 1:an och kollar vart gnistan hoppar. För att du ska få signal från Hall-givaren 40-50 grader före ÖDP så måste du troligen vrida fördelaren lite och det ger att gnistan hoppar lite fel i locket, rotorn missar helt enkelt. Bäst är att ha triggern från vevaxeln så du kan vrida fördelaren som du vill.. men se det som steg två i utvecklingen.

-
- Postar så det viner...
- Kontakt:
jo EDPS uteblir som för många andra
men man får äta glass å titta på resten
fördelarn är inte stummad, är den senare modellen utan uttag för vacuumklocka....säg inte att den fladdrar i graderna trots de
jobbigt...
hmmm men vad ska man köra med hallgivare då... massa säger trigger return....ännu fler time based? kan man säga ett det ena är bättre än den andra

fördelarn är inte stummad, är den senare modellen utan uttag för vacuumklocka....säg inte att den fladdrar i graderna trots de

hmmm men vad ska man köra med hallgivare då... massa säger trigger return....ännu fler time based? kan man säga ett det ena är bättre än den andra

/Johannes Selberg
-
- Kontakt:
Har du tandhjul så kan du ju köra med GT1 givaren som du köper på ELFA. Jag har 2st liggandes dock som jag inte kommer använda som du kan få köpa! En av dom! Den bör funka bra med MS för ja vet flera som använder den till MS...142 tixer skrev:jo EDPS uteblir som för många andramen man får äta glass å titta på resten
![]()
fördelarn är inte stummad, är den senare modellen utan uttag för vacuumklocka....säg inte att den fladdrar i graderna trots de![]()
jobbigt...
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72