kardanaxel skrev:Då så var motor och låda ur bilen! Delade på motorn och lådan med så nu är det bara att slänga upp blocket i stativet och fippla isär det
Ska få lite mekhjälp under veckan med så det blir lite fart på mig
Mekhjälp, ånej jag ska bara titta på och vara arbetsledare.
Är riktigt sugen på att få skruva litegrann, just nu så är det förmycket plastning och elände på mitt egna bygge.
Frownlayer skrev:låter kul... hinner du bli klar tills vårträffen på uråsa(om det blir någon)?
Jodå det ska nog allt bli en vårträff på uråsa. Om axel blir klar? Beror väl på hur mycket jag skrämmer upp honom på torsdag. Nädå, målet är såklart att den ska vara igång ivår och att den ska vara hyffsat kvick då
Frownlayer skrev:låter kul... hinner du bli klar tills vårträffen på uråsa(om det blir någon)?
Jodå det ska nog allt bli en vårträff på uråsa. Om axel blir klar? Beror väl på hur mycket jag skrämmer upp honom på torsdag. Nädå, målet är såklart att den ska vara igång ivår och att den ska vara hyffsat kvick då
Målet är att kunna åka till ringen i Maj Det är väl iofs. nästan bara jag som tror lite grann på det i dagsläget...
Uråsa beror ju på när det är, men det gick ju bra med omegan sist med så det blir nog inga problem
Paus för kvällsmacka
Vev, vevstakar och kolvar kvar nu. Allt ser riktigt fint ut än så länge... förutom att det fanns en hel del vatten i oljan... Blir nogrann undersökning av både topp och block senare i kväll.
Nu så får det snart vara bra för ikväll! Motorn är i molekyler och toppen ska lämnas in för kontroll imorn. Kunde inte se några fel i blocket. Slänger med veven med imorn så de får kolla på den med men jag tror inte att den behöver slipas.
Sen har vi försökt gå igenom allt så nu är väl läget lite mer under kontroll
Sådär ja, kvällens/nattens arbete fortlöpte bra. Inga större konstigheter.
Allt var rent och fint precis som det ska vara. Var dock ett litet märke på veven vid 6ans vevstake får se vad dom säger om det hela... Skulle tro att motorfirman rekomenderar en slipning/polering.
ERnsT skrev:Sådär ja, kvällens/nattens arbete fortlöpte bra. Inga större konstigheter.
Allt var rent och fint precis som det ska vara. Var dock ett litet märke på veven vid 6ans vevstake får se vad dom säger om det hela... Skulle tro att motorfirman rekomenderar en slipning/polering.
Köhler har nya vevstakar med längre slag annars.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
ERnsT skrev:Sådär ja, kvällens/nattens arbete fortlöpte bra. Inga större konstigheter.
Allt var rent och fint precis som det ska vara. Var dock ett litet märke på veven vid 6ans vevstake får se vad dom säger om det hela... Skulle tro att motorfirman rekomenderar en slipning/polering.
Köhler har nya vevstakar med längre slag annars.
Är det stakar som rekomenderas tillsammans med överladdning? H profil? och vad kostar dom? Hur pass mycket längre är dom?
Mycket frågor på en gång, men det låter intressant. Tyvärr så är planen att inte varva onödigt mycket. Men men, man vet ju aldrig.
ERnsT skrev:
Är det stakar som rekomenderas tillsammans med överladdning? H profil? och vad kostar dom? Hur pass mycket längre är dom?
Mycket frågor på en gång, men det låter intressant. Tyvärr så är planen att inte varva onödigt mycket. Men men, man vet ju aldrig.
Hallå. Nu är jag lite snurrig. Vevstakar kan man inte få längre slag av. Jag menar vevaxlar med längre slag.
Jo jo, det är jag med på, men länge vevstakar är alltid trevligt...
Veven är väl ganska så ok slag på. Kan ju varva ganska så mycket med den och 3 liter volym med överladdning, det kan inte bli annat än bra.
kardanaxel skrev:Jo det har ju diskuterats lite... Hur mycket klarar originalveven i varvtal? Det borde vara där begränsningen ligger för varvstoppet
En balanserad orginalvev med den slaglängden borde du kunna varva 8000-9000 med. Förutsatt att man har koll på kyl och smörjsystemet så att det räcker till.
Nyss hemkommen från träningsläger på längdskidor i sälen så förra veckan vart det inte mycket gjort...
Toppen är provtryckt och ventilerna kollade och allt var ok. Veven är kontrollmätt och polerad. Ska hämtas på fredag.
Igår hämtade jag lite plaster på posten som ska användas till bromskylningsprojektet. Ikväll ska jag fixa finishen på formen till höger luftintag fram så jag förhopningsvis kan få fram en testbit denna veckan i alla fall.
Sen gjöt jag ett golv för två veckor sen i mitt reservdelsförråd som jag bygger samtidigt.
ERnsT skrev:Hur går det för dig pajk?
Blir det några delar beställda? Är alla frågetecken uträtade?
Sitter på jobbet just nu så ikväll blir det inte mycket gjort...
Men ett frågetecken skulle ni kunna hjälpa mig med... Bensintanken är ju uppdelad i två delar (en på var sida om kardanen) Men jag hittar inget utjämningsrör under. Inkommande till motorn kommer från vänstra sidan men ligger det en pump i den andra och pumpar över hela tiden eller hur fungerar det? Ska bygga en cathtank så jag måste få klart för mig hur det fungerar.
gällande catchtanken så kan du ju bara mata den med orginalpumpen och sen ha en bättre pump ur catchen. Sen får du ändra returen från motorn ner i catchen och en retur från catchen till tanken.
Andreas K skrev:gällande catchtanken så kan du ju bara mata den med orginalpumpen och sen ha en bättre pump ur catchen. Sen får du ändra returen från motorn ner i catchen och en retur från catchen till tanken.
Enkel lösning! Det gäller bara att originalpumpen klarar pumpa upp så pass mycket då men det borde väl inte vara några problem. Då ska det bara räknas ut hur stor pump vi behöver. Fredrik brukar vara bra på att säga typ: " en sån här superduper-extra-allt-sak behöver du med, det lägger vi till i listan!" Så det löser sig nog!