Volvo 245 -88 "Lilla Skôpet Laban" med bilder
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Nu har jag en motor av Hjerpe på G den stavas ET i slutet. Det är en turbomotor. Av en annan vän har jag en topp med dubbelt så många ventiler som jag har nu... en symbios kan resultera i stordåd... ska jag satsa?.... risken är att jag måste skaffa en m90 då... (inte militär-ställ)
Alltså en b21 Et + b234f.
i sådana fall läggs ribban först på 250hk. sen när pengarna finns så kanske http://www.youtube.com/watch?v=SbHEPbS9ZeU
hmm.. nej, men seriöst. kanske ett kul sidoprojekt. Är det värt att göra om delarna är så gott som gratis.

Alltså en b21 Et + b234f.
i sådana fall läggs ribban först på 250hk. sen när pengarna finns så kanske http://www.youtube.com/watch?v=SbHEPbS9ZeU
hmm.. nej, men seriöst. kanske ett kul sidoprojekt. Är det värt att göra om delarna är så gott som gratis.


Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Skaffa då för allt i världen inte en M90 låda. Du kommer rensa 3ans drev vid en passering av 200hk. Köp dig en ZF-låda från BMW (sitter på M3 E36 samt dieselbilarna) istället och svetsa om sprängkåpan. Då har du gött med låda för bra med snyt.
I övrigt så tycker jag de verkar kanon! Men frågan är om du inte måste göra ventilurtag i kolvarna när du kör med 16V topp på en 8v bottendel.
Bra att du insett de roliga i turbo...
I övrigt så tycker jag de verkar kanon! Men frågan är om du inte måste göra ventilurtag i kolvarna när du kör med 16V topp på en 8v bottendel.
Bra att du insett de roliga i turbo...

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
ZF låda från BMW? Jag är ingen oljeshejk.Nicke Nyman skrev:Skaffa då för allt i världen inte en M90 låda. Du kommer rensa 3ans drev vid en passering av 200hk. Köp dig en ZF-låda från BMW (sitter på M3 E36 samt dieselbilarna) istället och svetsa om sprängkåpan. Då har du gött med låda för bra med snyt.
I övrigt så tycker jag de verkar kanon! Men frågan är om du inte måste göra ventilurtag i kolvarna när du kör med 16V topp på en 8v bottendel.
Bra att du insett de roliga i turbo...

Turbo...tja, det är ju iofs kul, men jag vill egentligen bara köra ifrån alla andra med en sketen bruksbil...

(Och då tänker ni...250hk i en 245a drar inte ifrån många bilar..."nja", svarar jag då....det räcker om man aldrig bromsar...

Det är därför jag inte kommer ladda för mycket. Det får det väl bli en'na e30 till sen...


Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
asså...iofs, bara svetsa om sprängkåpan eller? vad kostar en sån ungefär?Nicke Nyman skrev:Precis, från BMW!De är mindre jobb o svetsa om en sån så den passar mot rödmotorn än att svetsa synkringar på 3an.
Ajööken!
Jag ska nog satsa på att få in b234an först med m47, så får jag se när det finns tid att tillverka ett turbogrenrör för 16v.+turbo
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jo du svetsar bara om sprängkåpan. De är ju så skottsäkra så man ska tabba sig ordentligt om de ska gå illa. De ligger mellan 2500kr och 5000kr. Beroende på skick och vem som vet vad som säljer och inte...Martin Fåglefelt skrev: asså...iofs, bara svetsa om sprängkåpan eller? vad kostar en sån ungefär?
Jag ska nog satsa på att få in b234an först med m47, så får jag se när det finns tid att tillverka ett turbogrenrör för 16v.+turbo

M47a är ett bra mål men förvänta dig inga stordåd av den.

Angående grenrör så har du inte tid, hör av dig! Ryktet säger att www.nymanmotorsport.se är grymma!

Ajöken!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
Både ZF och BMW är från tyskland, oljeshejker är oftast av arabiskt ursprung, förstår inte vad det skulle ha för negativ inverkan på ditt projekt....Martin Fåglefelt skrev:ZF låda från BMW? Jag är ingen oljeshejk.

Särskilt inte som jag har en ZF (eller om det var en Getraglåda) till BMW 524td E28 liggande i stallet. Låg fin etta för breda uppställ i alla korsningar samt riktigt hög femma för fett asfaltstuggande på autobahn, eehhh.....
Den kostar någonstans mellan en back läsk och 2000kr. Troligen mest åt läskbacken.

Slopa dieselskatten!!
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Jag försökte slita bort komponenten men det var tungt.Andreas K skrev:det sitter någon konstig komponent på förarsidan uppe på motorn, den bör du nog ta bort innan du tar ur motorn
Idag är det lambda, motorkuddar, växellåda, avgas som skall kapas, sen lyft...sen väntan på andra bilen. Sen återupprepning. Och sen ilyft, och efter det väntas kabelhärvakopplande.
Den ska rulla till Söndag.

Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Behöver all hjälp jag kan få. med lite el. och motor-fysik.
Dessvärre ser det värre ut med att hinna färdigt till Uråsa. Det blev visst en fruktansvärt sen mekarkväll...men för en gång skull finns motivation.
Sen att det låg ett löst drev och lite söndriga kul-lager bland kamremmen höjer ju bara spänningen.
Tack för hjälpen idag, grabbar.
Det blir nog bra.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg