Volvo Amazon ´66 - såld

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild

kvällsbelysning ska man ju ha ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Var och kikade på en Omega 3000 idag, men denna nådde inte upp till förväntningarna och var sämre än vad jag fått veta, lite dåliga bortförklaringar på vissa saker, så vi backade båda två i bytet, dock så fick jag ett mail med ett bud från en i umeå, som helt enkelt skulle ha bilen, så nu då bytet inte blev av sa jag att han var varmt välkommen att komma och köpa bilen så länge han inte försökte få ner priset något mer, så på tisdag kommer han och hämtar den.

Verkar bli mindre regn också, för jag vill skrota asconan så dom som ska ha delar från den och karossen kan hämta respektive nångång
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Efter allt för oseriösa köpare har jag beslutat för att grodan stannar i vinter, och i och med detta så inleds del två av historien om denna allt annat än fina Amazon. Efter att ha avverkat ca 300 mil med den så har man ju upptäckt ett och annat.

* Framvagnen lever sjurövare, torra bussningar, har kört teflonsprayskur vilket funkat kortsiktigt, mer teflonspray står på listan för att få tyst på dessa, eller de är väl egentligen bara en som låter, men den låter mycket också :P

* Dålig gång och lite svårstartad efter att ha stått över natten, klarar inte torrgasningar, utan smygstart utan gas gäller, sen kan man föööörsiktigt börja gasa, nya tänddelar och stroba tändningen är steg 1

* Det regnar in i bilen, har inte hunnit montera lister på förardörren ännu men de läcker ändå in på höger sida, koll vid kupefläkt skall göras och torpedvägg ska tätas och isoleras

* Höger torkararm gick av i nitningen, nita ihop alt leta upp en hel arm

* Vänster lyktsarg slapp utanför Burträsk, hel lyktpotta önskas om lyktsarg ska kunna sitta kvar

* Remmen vill slira ibland, förfina dom ombyggda fästena för opelgeneratorn måste göras

* Utsidan... här ska de stora lyftet göras, taket ska bättras på i grodgröna färgen, medans resten av bilen kommer våtslipas och sedan sprutas halvmatt svart, dock kommer scallops att randas på sidan, alltså, den blir halvmatt svart med grönt tak och gröna scallops

* Invändigt, förarstolen är sopslut både utvändigt och i stommen, passagerarstolen fastnar inte i spärren utan går vika fram utan att peta på spaken, original galonsäten i svart eller grönt ska inhandlas
- Golvmatta saknas, svart heltäckningsmatta på metervara kommer inhandlas, så kupen ska bli både trevlig och mindre högljudd

Tips på hur jag lagar ventilationsrutorna önskas, nitarna till övre gångjärnen är av, detta är alltså PYTTESMÅ nitar, hur fixar jag detta? jag vill kunna öppna och stänga smårutorna

Sedan önskas en omgång dåliga och billiga 4.5" fälgar, då jag har en omgång 195or dubbade bridgestone på lager, dessa provar jag inte ens försöka få fast på originalfälgarna, har 185or bak nu och jag har aldrig fått kämpa så mycket för att kränga på däck som då, så en extra uppsättning att byta fälgbana på önskas köpas
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Har idag gjort följande

bytt fördelarlock, rotor, brytare, stift
plockat lös förgasaren och haft isär den och rengjort allt
bytt soppapump till den från B20in som sitter i asconan

MEN, min lilla pärla vägrar starta ändå, öppnade den FUNGERANDE soppapumpen efter diverse startförsök och upptäckte att det var snustorrt där

Alltså, jag får ingen soppa ens till pumpen, så jag har två teorier

1: B18 pumpen hade en tjock bakelitpackning, men inte B20 pumpen, annars var dom identiska, kan de vara så illa att B20 pumpen har kortare pumparm så nu då jag har den pumpen tillsammans med bakelitpackningen så når inte armen in till kamnocken?

2: då ingen soppa kommer fram till pumpen så finns ju också teorin att 20 års dynga i tanken har släppt och nu satt igen ledningen, bilen står dåligt till så når inte med tryckluften för att prova blåsa igenom ledningen, så tanke nummer ett var att tvärlossa B20 pumpen och hämta igen B18 pumpen och helt enkelt för säkerhetsskull jämföra pumparna. Om dom är lika så får jag be några snälla kompisar om knuff så jag får bilen närmare garaget så jag når med tryckluften :)

Får återkomma med svar under morgondagen, men alla tips tages såklart gladeligen emot, gärna svar på OM de finns olika pumpar till B18/B20, mina pumpar har inget glaslock utan de är ett kupolformat typ aluminiumlock med en skruv i mitten, som man då kan ta lös när man ska rengöra pumpen
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ta en bit slang, koppla på på inmatningen på pumpen och ner med andra änden i en dunk bredvid så vet du ju rätt fort om det är pumpen eller tanken.
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

provade både blåsa och suga i ledningen, så fick mig en redig laddning soppa i käften, mindre mums då de fanns en godispåse till ens förfogande, den får vackert vänta... sen blåste jag, och pappa lyssnade baki tankhålet, då bubblade det friskt i tanken, så alltså är ledningen öppen, då jag kan få de att bubbla i tanken bara med att blåsa med mun framme vid motorn

så nu är det bara pumpen kvar... är en stor gissningslek då detta är första volvon jag äger, men jag deppar inte, jag får ju en himla massa ny kunskap på köpet, sen är de ju kul att hålla på med gamla veteranare, nog för att det är ännu roligare att köra en som går :lol: men som sagt, ingen idé att deppa, bara ta nya tag, är ju ingen svår motor så snart går den igen :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

En mekanisk pump kan du ju pumpa för hand. Koppla den till tankledningen och pumpa tills det kommer soppa, sedan sätter du fast pumpen i motorn och kör några varv på starten, då skall det spruta ur utloppet. Gör det inte det är det fel på pumpdrivningen. (fel mått på någonting)

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det är väl inte så troligt att det har hänt med din bil som hände med polarens Amazon (Martin Sköld här på forumet).

Han fick nötter i bränslepumpen. Typ hasselnötter eller nåt sånt som hamnat i tanken på nåt vis.
Låter helt otroligt, men det är sant. Hela bränslepumpen var full med krossat nötmos, så det kom inte många droppar bensin till förgasaren.

Kan det vara excentern på kammen som är sliten, eller är pumparmen på pumpen sliten/sned?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Det är väl inte så troligt att det har hänt med din bil som hände med polarens Amazon (Martin Sköld här på forumet).

Han fick nötter i bränslepumpen. Typ hasselnötter eller nåt sånt som hamnat i tanken på nåt vis.
Låter helt otroligt, men det är sant. Hela bränslepumpen var full med krossat nötmos, så det kom inte många droppar bensin till förgasaren.

Kan det vara excentern på kammen som är sliten, eller är pumparmen på pumpen sliten/sned?
den har gått klockrent, men har gått småpissigt ibland, då den stått så då har de samlats skit i pumpen, rengjort, gått som en klocka, men nu sista tiden har den blivit mer svårstartad, behövt chocke och mer och mer slutat svara på gas

några nötrester har inte hittats, pumpen som sitter där nu är klinisk invändigt, och ledningen är som sagt kollad

Jag måste ta lös pumpen imorgon och kolla mot gamla pumpen, om armen är nött eller vad det kan vara, i värsta fall får jag prova den igen, se om "nya" pumpen är mer död än den gamla, isf blir de beställa repsats från VP

har lite svårt att tro att kammen blivit sliten, då den gått som en klocka och varit lättstartad fram till för inte så länge sen, gick väldigt fort att den blev dålig, kammen nöts ju inte på en dag :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Pumpen är stendöd, eller pumpARNA, så måste ordna mig en annan pump, har tom kollat så bakelitdrevet är helt, och provat handpumpa båda pumparna med ledningarn anslutna med pumpen lös så att säga, händer nada, har iofs inte provat hjälpa pumpen att få fram soppa, skulle ha provat suga vid gasaren få se, men pumparna är ju slut oavsett, då ingen av dom orkar suga fram soppa

någon som sitter på en bättre pump eller vet vars man kan köpa elpump som ersätter mekanisk bränslepump?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

beställde en flång ny originalpump, då slipp ja renovera, blev nog billigare i slutändan att göra så
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ja, oftast är det så...

Nu behöver du ju iofs inte svar på din fråga, men Biltema har förgasarpumpar. Jag har med framgång matat dubbla solexar med en sån. Dock så åker man på att sätta dit en regulator med vanligtvis...
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Kezo skrev:Ja, oftast är det så...

Nu behöver du ju iofs inte svar på din fråga, men Biltema har förgasarpumpar. Jag har med framgång matat dubbla solexar med en sån. Dock så åker man på att sätta dit en regulator med vanligtvis...
Fick ett tips att biltema hade/har haft bra pumpar till förgasarmotorer, de kan vara bra att veta för framtida behov, kan säga som så att det är allt annat än sista gammelbilen jag äger... och garanterat inte sista amazonen för den delen heller ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Nu lever den! Skellefteå imorgon för en sista cruising för säsongen med några kompisar :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Gööt att höra att den har vaknat till liv igen! :racesmile
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Kan säga att det var en som jublade då den starta :P

Dock har jag fått fel brytare, men vi bytte kabeln iaf, för den gick av helt när jag peta på den, så nu är den iaf säker att köra imorgon, ska bara tanka och göra en snabb koll av vätskor, nog för att denna B18 är fantastisk och varken läker eller förbrukar vatten eller olja, inga blåpuffar från avgasröret tex, jag är helt fascinerad över denna totalt orenoverad B18A som dessutom stått i 18 år
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild

avgastrimmad 8) dock inget jag vill ha någon längre tid

Var ju på cruising i Skellefteå igår, var mest för att få träffa några gamla vänner jag inte träffat på drygt halvår, men trevlig cruising iaf med fina bilar och min amazon :lol: på väg hem så hände det som syns på bilden, JUST UTANFÖR SKELL! så blev 10 mil i höstmörkret med raka rör, var måttligt fränt :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Nu har Kermit fått sig ett nytt hem, själv fortsätter försäljning av lite karosser och något bra att köra till och från jobbet med kommer införskaffas så småningom
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar