e30 touring turbokonvertering, film
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
- Ort: habo
hej, de var ett tag sen man skrev här, för hållt på med besiktning 
Men de e fixat nu, de va lite 2or på spendelled ,felinställt ljus läckande avgas (gick av på vägen in till besiktning) bromsrör.
Sen fick jag problem med avgasvärden så jag bytte tändstift, termostat, tempgivare, olja,filter. lånade en till katt och svetsade dit, så fick jag 4 i hc-värde

svetsar lite på röret

modifierar för 740 katten.



här är hela aset nerplockat efter bes.


slängde i snurran lite snabbt för att se hur de blev:)
de e nu de roliga börjar

Men de e fixat nu, de va lite 2or på spendelled ,felinställt ljus läckande avgas (gick av på vägen in till besiktning) bromsrör.
Sen fick jag problem med avgasvärden så jag bytte tändstift, termostat, tempgivare, olja,filter. lånade en till katt och svetsade dit, så fick jag 4 i hc-värde


svetsar lite på röret

modifierar för 740 katten.



här är hela aset nerplockat efter bes.


slängde i snurran lite snabbt för att se hur de blev:)
de e nu de roliga börjar
662hk nuff said.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
- Ort: habo
tackar:)
Lägger upp lite bilder på vad jag har hunnit med under julhelgen, samanfattar med att jag inte ska köpa ett grenrör i rostfritt utan wg fläns igen,,, det var mkt svårt att bågsvetsa det
Någon som vet om det går att MIGa rostfritt? har för mig att de inte gick..

Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
ska gänga lite för laddtrycksstyrning tog dock ingen efterbild

gamla ruttna spridare

gängar för vaccum till dump å mätare

bmw 535 spridare flödar 222cc@3bar har jag för mig, inte säker.
har äver dragit tryckrör på avgassidan och satt dit btren, pluggat orginal vevhusventilation som går in i insuget, ska ha en catchtank:)
någon som har en oljefilterflyttare?
Lägger upp lite bilder på vad jag har hunnit med under julhelgen, samanfattar med att jag inte ska köpa ett grenrör i rostfritt utan wg fläns igen,,, det var mkt svårt att bågsvetsa det


Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

ska gänga lite för laddtrycksstyrning tog dock ingen efterbild

gamla ruttna spridare

gängar för vaccum till dump å mätare

bmw 535 spridare flödar 222cc@3bar har jag för mig, inte säker.
har äver dragit tryckrör på avgassidan och satt dit btren, pluggat orginal vevhusventilation som går in i insuget, ska ha en catchtank:)
någon som har en oljefilterflyttare?

662hk nuff said.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Megapostare!
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
- Ort: Reftele (Bredaryd)
Det går utmärkt att svetsa i rostfritt, pga. det är ett väldigt "rent" material, du kan svetsa med mig/mag/tig. men kom ihåg att det är mycket krom i rostfritt så du får kräma på ordentligt så att det smälter ihop fint.Någon som vet om det går att MIGa rostfritt? har för mig att de inte gick..
Jag har svetsat rostfritt med både TIG och MIG. (jobbade på jt-avgasteknink under 1 år.) och inget av det var så svårt.
du kan svetsa med både rostfri eller vanlig tråd. skillnaden är att den vanliga tråden kommer att börja rosta.
Mä Völvon på Bréé...
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
- Ort: habo
Ja men tjeena va waste! haha håll på en hell kväll och BÅGADE ihop wg röret med pinne -.- det var lagom roligt hahaFrownlayer skrev:Det går utmärkt att svetsa i rostfritt, pga. det är ett väldigt "rent" material, du kan svetsa med mig/mag/tig. men kom ihåg att det är mycket krom i rostfritt så du får kräma på ordentligt så att det smälter ihop fint.Någon som vet om det går att MIGa rostfritt? har för mig att de inte gick..
Jag har svetsat rostfritt med både TIG och MIG. (jobbade på jt-avgasteknink under 1 år.) och inget av det var så svårt.
du kan svetsa med både rostfri eller vanlig tråd. skillnaden är att den vanliga tråden kommer att börja rosta.

kan väl tvätta av aset någon dag framöver och knäppa lite pics.Adolfsson skrev:Snyggt! Ska bli kul och se den på ställ!
Du ska inte lägga ut din S4? Hade varit kul och se, man behöver inte meka med bilen för att lägga ut den
Tack för att ni kommenterar, var i stan idag och köpte lite slangar och rör för tomgångsmotorn, vevhusventilationen och dumpen idag, kopplade in liyte laddtrycksstyrning i förmiddags och härjade =)
662hk nuff said.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
- Ort: habo


litet mellanrör , öppningarna är till bump och tomgångsotor.
Observera att jag gjorde allt utav ett feltema avgasrörs stump.
lackade de svart sen med.

ganska kass bild på tryckrören och oljeavrinningen från turbon

ska lägga bandage på grenröret här

här är en liten specialare, avlastning för toppen, vet att den ser klen ut men det är 2st patentband i tjockled svetsat på en 1,3 plåt.
Man ser dumpen och btren monterad i bakrunden

brutalt kass bild men vem kommer ihåg kameran??

här är avlastningen i lagom spänn tkr jag, tror att den gör sin sak.
662hk nuff said.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
- Ort: habo
Det är hellungt! de är alltid bra med kritik så de e ja tacksam för.Knigth Rider skrev:Vill inte klaga! Men det ser ut som att du skulle ha lite
högre strömstyrka på svetsen.
Så svetsfogen smälter in mer. Om du inte har svetsat färdigt.
Annars ser det väldigt bra ut!
jag antar att det är "mellanröret" som du menar?
Svetsar men en äldre 3-fasare och strömstyrkan mella de olika lägena är ganska stora, och läge tre är för mkt för avgasrör, så jag kör på 2an.
MEN dom 2 st sömmarna som går runt hela röret på var sida körde jag på ettans strömstyrka för att sömmen skulle lägga sig ovanpå, sen slipade jag ner sömmarna. Dom 2 svetssömmarna är bara till för att silikonslangen ska täta 100%!
Mvh
662hk nuff said.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Det är ju alltid svårt att svetsa i tunt mattrial för precis innan det
bränner igenom är det som bäst! Äldre svetsmaskiner är ju svårare
att ställa in.
Ett tipps är att man kör typ punktkörning ett kort uppehåll:
(så svetsfogen kallnar ner lite)
www.mig-welding.co.uk/thin-metal.htm
Det är välldigt intressant att följa ditt projekt!
Lycka till med forsättningen!
bränner igenom är det som bäst! Äldre svetsmaskiner är ju svårare
att ställa in.
Ett tipps är att man kör typ punktkörning ett kort uppehåll:
(så svetsfogen kallnar ner lite)
www.mig-welding.co.uk/thin-metal.htm
Det är välldigt intressant att följa ditt projekt!
Lycka till med forsättningen!

Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
- Ort: habo
Fick lite gjort idag med, började med att åka in till storstan och handla lite
Och när jag kom hem hade det kommit paker ifrån kl racing och posten, kanon tänkte jag, uppstart ikväll

et oljefilter från volvo 360 som inte är så "högt", för att få plats bakom grenröret.

oljetemp å laddtryck, samt lite silissar

blev ett lass ifrån stan med, lite 3" rör och en liten dämp.
Jag är rädd att dämparen är för liten, men den som lever får höra..

så nu kunde jag dra klart tryckrören på insugssidan, ush va ful den e underifrån..

Mitt fina ihoppaplock, från v. Oljetryck-oljetemp-oljetillsförel till turbo.
Tyvärr bygger den för mkt ut åt sidan så det går inte att gänga i den i blocket, surt sa räven och jag började med avgas ist.

Lite punktat, detta är efter downpipen:)

ska ta med kamera ut imorgon för dehär hålller ju inte..

Punktade fram till diffen och hängde upp dämpen sen tog jag kväll, om jag inte jobbar imorgon så kommer jag nog helsvetsa hela avgassystemet å lacka de.

Och när jag kom hem hade det kommit paker ifrån kl racing och posten, kanon tänkte jag, uppstart ikväll


et oljefilter från volvo 360 som inte är så "högt", för att få plats bakom grenröret.

oljetemp å laddtryck, samt lite silissar


blev ett lass ifrån stan med, lite 3" rör och en liten dämp.
Jag är rädd att dämparen är för liten, men den som lever får höra..

så nu kunde jag dra klart tryckrören på insugssidan, ush va ful den e underifrån..

Mitt fina ihoppaplock, från v. Oljetryck-oljetemp-oljetillsförel till turbo.
Tyvärr bygger den för mkt ut åt sidan så det går inte att gänga i den i blocket, surt sa räven och jag började med avgas ist.

Lite punktat, detta är efter downpipen:)

ska ta med kamera ut imorgon för dehär hålller ju inte..

Punktade fram till diffen och hängde upp dämpen sen tog jag kväll, om jag inte jobbar imorgon så kommer jag nog helsvetsa hela avgassystemet å lacka de.
662hk nuff said.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
- Ort: habo
några bilder säger er än 1000 ord.

Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Gott nytt år

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Gott nytt år

662hk nuff said.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
-
- Dunderpostare!
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
- Ort: Göteborg
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
- Ort: habo
okejj, nu skall jag försöka förklara de senaste veckorna hyffsat smidigt.
Upstart var för läänge sedan. konstaterade att bilen gick som en påse skit med 535 spridarna. kolla så alla funka, spännde/släppte motfjädern i LMM utan resultat. bytte till orginal spridare och så gick han!!
Precis som vanligt, Inget turboladd?! blush:
jaha tänkte jag. såklart en läcka, provtryckte och tätade lite småpysande tryckrör/ vaacum till broms men inga stora läckage.
Fortfarande inget turboladd...
Hmm, den får soppa till alla cylindrar och går på alla cylindrar ingen läcka...Turboras?? Det är ju ny turbo?! Ringde en polare som kom upp med några turbos så vi testade några olika, någon lite rackare fick jag upp 3hekto från 5500rpm till varvstopp..
Så då fanns de ju bara en sak. de måste ju vaara fett med läck i grenröret eller nå vajsing med toppen tänkte jag. så jag bestämde mig för att riva bort toppen och kolla läget med den.
Då fann jag felet, Grenrörspackningen va helt år skogen feltillverkad
ebay kvalle, sjukt att det ens gick att få på aset.. klantigt av mig men det gick väl helt enkelt för fort när jag monterade grenröret, som för övrigt fickk moddas en heldel. Sen står ju motorn väldigt snett. Skyller ifrån mig lite
Så när det blev lite mottryck åkte ju alla avgaser ut mellan grenrörspackningen( och den var inte felvänd eller dyligt)
Sen blev de lite jobbigt när jag såg att det droppade under tråget, aluröret till oljereturen hade spruckit
Jag och min kompis hade troligen tryckt ner oljereturslangen lite för hastigt i alla turbobyten de blev,, FY
då va ja glad, de va bara att hinka ur motorn så nu e tråget inlämnat på svetsning.. igen. och de ska bli grovt!
Summan av kardemumman, laddtrycksproblem, fick åka 0,5 bar med orginalspridare==
Motorn ur nu för att svetsa om tråget.
Ni kanske tycker att det var konstigt att jag inte märkte läckage på avgassidan, de brukar ju fläkta lite. Men jag testade hela tiden utan downpipe så de fläktade mkt överallt!

Uploaded with ImageShack.us

blivit lite bättre vän med min kompis.

lackade downpipen i nån dyyr coating lack.. typ
gör om gör rätt

precis laddat 0,5 lite glad blev ja då

rev dän toppen för liyte inspektion när jag hittade läckaget.
Upstart var för läänge sedan. konstaterade att bilen gick som en påse skit med 535 spridarna. kolla så alla funka, spännde/släppte motfjädern i LMM utan resultat. bytte till orginal spridare och så gick han!!
Precis som vanligt, Inget turboladd?! blush:
jaha tänkte jag. såklart en läcka, provtryckte och tätade lite småpysande tryckrör/ vaacum till broms men inga stora läckage.
Fortfarande inget turboladd...

Hmm, den får soppa till alla cylindrar och går på alla cylindrar ingen läcka...Turboras?? Det är ju ny turbo?! Ringde en polare som kom upp med några turbos så vi testade några olika, någon lite rackare fick jag upp 3hekto från 5500rpm till varvstopp..


Så då fanns de ju bara en sak. de måste ju vaara fett med läck i grenröret eller nå vajsing med toppen tänkte jag. så jag bestämde mig för att riva bort toppen och kolla läget med den.
Då fann jag felet, Grenrörspackningen va helt år skogen feltillverkad


Så när det blev lite mottryck åkte ju alla avgaser ut mellan grenrörspackningen( och den var inte felvänd eller dyligt)
Sen blev de lite jobbigt när jag såg att det droppade under tråget, aluröret till oljereturen hade spruckit








Jag och min kompis hade troligen tryckt ner oljereturslangen lite för hastigt i alla turbobyten de blev,, FY
då va ja glad, de va bara att hinka ur motorn så nu e tråget inlämnat på svetsning.. igen. och de ska bli grovt!
Summan av kardemumman, laddtrycksproblem, fick åka 0,5 bar med orginalspridare==




Motorn ur nu för att svetsa om tråget.
Ni kanske tycker att det var konstigt att jag inte märkte läckage på avgassidan, de brukar ju fläkta lite. Men jag testade hela tiden utan downpipe så de fläktade mkt överallt!

Uploaded with ImageShack.us

blivit lite bättre vän med min kompis.

lackade downpipen i nån dyyr coating lack.. typ

gör om gör rätt


precis laddat 0,5 lite glad blev ja då

rev dän toppen för liyte inspektion när jag hittade läckaget.
662hk nuff said.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
- Ort: habo
Hej igen, projektet har tyvärr stått still i en hel månad pga gubben ja lämnade bort tråget till aldrig fixade de. så nu tog jag saken i egna händer. Har laborerat lite men får inte bilen till att gå vettit med 535 spridarna.
Så jag har byggt extrasprut nu istället. Bara elen kvar.
Har en tryckvakt som är inställd på att sluta vid 0,3bar som i sin tur sluter ett relä som skickar på mos i 2st extraspridare på tryckröret.
ska försöka ta bättre bilder, glömde ta kort på resultatet.
Jag kör alltså med orginalspridare.
körde 3/4" så de e 20mm invändigt..typ


bild på t-röret som ja pula ihop, sätter jag på tilloppet.
Sen ser man de fina spridarhylsorna:)


så lödde jag på nipplar på 2 spridarhylsor. de blir alltså slang mellan denna och t-röret.
Synd att jag glömde ta efterbild, har svetsat dit gängstänger så man klämmer fast spridarna ordentligt.
Hejj:)
Så jag har byggt extrasprut nu istället. Bara elen kvar.
Har en tryckvakt som är inställd på att sluta vid 0,3bar som i sin tur sluter ett relä som skickar på mos i 2st extraspridare på tryckröret.
ska försöka ta bättre bilder, glömde ta kort på resultatet.
Jag kör alltså med orginalspridare.



bild på t-röret som ja pula ihop, sätter jag på tilloppet.
Sen ser man de fina spridarhylsorna:)


så lödde jag på nipplar på 2 spridarhylsor. de blir alltså slang mellan denna och t-röret.
Synd att jag glömde ta efterbild, har svetsat dit gängstänger så man klämmer fast spridarna ordentligt.
Hejj:)
662hk nuff said.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp