Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Tigerskinnet måste man ju spara, det är ju helrätt mode just nu.
Taket är en sorglig historia, trycker man ut en buckla så dyker det upp en ny nån annanstans på taket. Plåten har sträckt sig en smula.
Alternativet istället för plasttak är att skarva dit ett rakt plåttak, men jag är lite allergisk mot just det jobbet. Känns svårt att få stolparna bra så rutorna passar.
Taket är en sorglig historia, trycker man ut en buckla så dyker det upp en ny nån annanstans på taket. Plåten har sträckt sig en smula.
Alternativet istället för plasttak är att skarva dit ett rakt plåttak, men jag är lite allergisk mot just det jobbet. Känns svårt att få stolparna bra så rutorna passar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Taket på den röde är rakt och fint så vitt jag kunnat se. Den bilen har ju bara haft en ägare innan mig, och han var inte raggare trots att han var från Tidaholm.
Skulle ju gå att vaxa upp taket ordentligt och gjuta av det. Sen kanske man kan såga ur det buckliga taket och falsa till en kant för plasttaket.
Tål att funderas på det här...
Hur som helst så ska motorn igång så snart som möjligt, måste sätta lite fart med de sista småprylarna nu.
Sen får nog den röde stå orörd fram till våren, så kan jag plocka isär den svarte under vintern.
Skulle ju gå att vaxa upp taket ordentligt och gjuta av det. Sen kanske man kan såga ur det buckliga taket och falsa till en kant för plasttaket.
Tål att funderas på det här...
Hur som helst så ska motorn igång så snart som möjligt, måste sätta lite fart med de sista småprylarna nu.
Sen får nog den röde stå orörd fram till våren, så kan jag plocka isär den svarte under vintern.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Har inte uppdaterat på ett tag nu märkte jag. Beror på att det inte har hänt så mycket i garaget.
Men i torsdags fick jag iaf min julklapp, en Innovate LC-1 bredbandslambda.
Så igår kl 13.30 sågade jag av avgassystemet, byggde om byxröret så att det inte riskerar att släpa i backen. Svetsade i gängan för bredbandssonden också.
Sen fyllde jag upp oljekylet med olja och skruvade fast det.
Sen var klockan 21.30 så då åkte jag hem.
Kvar att göra innan uppstart:
Kylarslang mellan termostathus och kyl.
Koppla in värmepaketet på nåt vis, låter enkelt men delar från -69 och -92 funkar inte alltid så bra ihop.
Fylla upp kylsystemet med vatten eller jordgubbsaft.
Montera och koppla in kylfläkten.
Trippelkolla elsystemet så jag verkligen vet att det kommer att brinna upp.
Knåpa ihop en startmapp till sprutet.
Koppla in LC-1an efter konstens alla regler.
Brum, brum...
Men i torsdags fick jag iaf min julklapp, en Innovate LC-1 bredbandslambda.
Så igår kl 13.30 sågade jag av avgassystemet, byggde om byxröret så att det inte riskerar att släpa i backen. Svetsade i gängan för bredbandssonden också.
Sen fyllde jag upp oljekylet med olja och skruvade fast det.
Sen var klockan 21.30 så då åkte jag hem.
Kvar att göra innan uppstart:
Kylarslang mellan termostathus och kyl.
Koppla in värmepaketet på nåt vis, låter enkelt men delar från -69 och -92 funkar inte alltid så bra ihop.
Fylla upp kylsystemet med vatten eller jordgubbsaft.
Montera och koppla in kylfläkten.
Trippelkolla elsystemet så jag verkligen vet att det kommer att brinna upp.
Knåpa ihop en startmapp till sprutet.
Koppla in LC-1an efter konstens alla regler.
Brum, brum...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Trippelkollade elsystemet igår, bara för att vara på säkra sidan.
I med ett batteri, skickade på lite mos i leddninga, och "plopp" så gick en säkring som jag satt dit i en extra säkringshållare.
Jaha, börja följa kablaget från säkringen och ut i bilen. Hittar inget fel.
I med en ny säkring. "Plopp" så gick en gammal hederlig porslinssäkring i bilens original säkringsdosa.
Vad i hela friden är detta? Hade inget schema över bilen till hands, så det blev till att ge upp och åka hem.
Fick iaf liv i kupefläkten och instrumenten, klen tröst.
Väl hemma konsulterades ett elschema för Rekord C -67 till -71.
Säkringen som gått förser blinkers och bromsljus med ström, så antingen har blinkrelät gett upp eller så är det kortis nånstans i bromsljusena.
Gammal god el från -69 är inte avancerad, men väldigt jobbig när det börjar strula.
Det suraste är att allt utom vindrutespolningen funkade förra året och sen dess har bilen bara stått i garaget.
Får ta nya tag idag, blir nog till att fräscha upp original elsystem lite grann.
I med ett batteri, skickade på lite mos i leddninga, och "plopp" så gick en säkring som jag satt dit i en extra säkringshållare.
Jaha, börja följa kablaget från säkringen och ut i bilen. Hittar inget fel.
I med en ny säkring. "Plopp" så gick en gammal hederlig porslinssäkring i bilens original säkringsdosa.
Vad i hela friden är detta? Hade inget schema över bilen till hands, så det blev till att ge upp och åka hem.
Fick iaf liv i kupefläkten och instrumenten, klen tröst.
Väl hemma konsulterades ett elschema för Rekord C -67 till -71.
Säkringen som gått förser blinkers och bromsljus med ström, så antingen har blinkrelät gett upp eller så är det kortis nånstans i bromsljusena.
Gammal god el från -69 är inte avancerad, men väldigt jobbig när det börjar strula.
Det suraste är att allt utom vindrutespolningen funkade förra året och sen dess har bilen bara stått i garaget.
Får ta nya tag idag, blir nog till att fräscha upp original elsystem lite grann.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Lekte lite med elsystemet idag och det gav resultat.
Blinkers, bromsljus, tuta och motorn fungerar.
Vänta lite?
Motorn startade visst, sådär i förbifarten. Brum brum!
Startade inte på första försöket, men på det tredje brölade sexan igång på iaf 5,5 cylindrar.
Väldigt grovmappat såklart, varvräknaren visar fel och sprutet varnade för att kyltempgivaren var felkalibrerad å det grövsta.
Det går att lösa med lite elektronisk kärlek.
Jag är ganska nöjd nu...
Det blev ingen film denna gången, men det kanske kommer lite när det ska mappas senare.
Blinkers, bromsljus, tuta och motorn fungerar.

Vänta lite?
Motorn startade visst, sådär i förbifarten. Brum brum!
Startade inte på första försöket, men på det tredje brölade sexan igång på iaf 5,5 cylindrar.
Väldigt grovmappat såklart, varvräknaren visar fel och sprutet varnade för att kyltempgivaren var felkalibrerad å det grövsta.
Det går att lösa med lite elektronisk kärlek.
Jag är ganska nöjd nu...

Det blev ingen film denna gången, men det kanske kommer lite när det ska mappas senare.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Tack tack!
Det känns bra att bilen är körklar nu, säsongen 2009 är inte hotad av att bilen inte blir klar iaf.
Nu är jag långledig till efter nyår, så det kommer att bli en del pysslande i garaget. Har ju en extra kaross stående som ska plockas ner, vore kul att komma igång med den också.
Det var synd att vi inte filmade, det var ganska gott ryt i sexan!
Det känns bra att bilen är körklar nu, säsongen 2009 är inte hotad av att bilen inte blir klar iaf.
Nu är jag långledig till efter nyår, så det kommer att bli en del pysslande i garaget. Har ju en extra kaross stående som ska plockas ner, vore kul att komma igång med den också.
Det var synd att vi inte filmade, det var ganska gott ryt i sexan!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nädå, lite film ska det väl bli. Tänkte köra in spisen enligt konceptet "ge den lite lagom belastning uppför en backe".
Det är tydligen bra för kolvringarna, de behöver skapligt med tryck och värme för att härda in ordentligt.
Det är tydligen lätt att de tappar spänsten annars, och då blir det dålig kompression.
Måste lufta bromsarna och kopplingen innan jag kan ge mig ut på provtur bara.
Det är tydligen bra för kolvringarna, de behöver skapligt med tryck och värme för att härda in ordentligt.
Det är tydligen lätt att de tappar spänsten annars, och då blir det dålig kompression.
Måste lufta bromsarna och kopplingen innan jag kan ge mig ut på provtur bara.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
I lördags testade vi att grilla liten BMW över sakta eld.


Tyvärr blev det dålig glöd, så vi lät den hänga och självdö istället.
Det är alltid bra att testa grejerna med nåt gammalt skräp innan man hänger upp lite finare karosser...
Tyvärr blev det dålig glöd, så vi lät den hänga och självdö istället.
Det är alltid bra att testa grejerna med nåt gammalt skräp innan man hänger upp lite finare karosser...

Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Fick ett plötsligt anfall av ordningssinne, så jag slängde en massa grejer i en hög.

En del av prylarna ska upp i de här fina kvalitetshyllorna från Jula!

Blir väl lite sortering av skrot också, hittade saker jag inte visste fanns.
En del av prylarna ska upp i de här fina kvalitetshyllorna från Jula!
Blir väl lite sortering av skrot också, hittade saker jag inte visste fanns.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kunde inte sagt det bättre själv. Donerade min sån till garaget när jag flyttade ut. Orkade bara inte plocka isär och ihop eländet igen.Andreas K skrev:jag ser att du köpte samma typ av eländeshylla som jag, den man skruvar ihop, tar ju flera timmar och slänga ihop dem där. Klickhyllor är smidigt fast kanske inte lika bra.

Men de är rätt bra när de väl sitter ihop.

Förresten vill jag passa på att gratulera Karlsson på 3000-inläggsdagen.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Ja, man vet aldrig vad som göms under all bråte. Jag kommer nog att hitta minst ett råttbo iaf...marcus skrev:Mustigt Anders!
Vem vet du kanske hittar en rekord till om du letar lite
Jo, det var ganska drygt att skruva ihop dem. Särskilt när skruvarna har tumfattning på skallen och muttrarna har mm... Kändes inte helt bra ibland, drog nog runt gängorna på ett par st.Widell skrev:Kunde inte sagt det bättre själv. Donerade min sån till garaget när jag flyttade ut. Orkade bara inte plocka isär och ihop eländet igen.Andreas K skrev:jag ser att du köpte samma typ av eländeshylla som jag, den man skruvar ihop, tar ju flera timmar och slänga ihop dem där. Klickhyllor är smidigt fast kanske inte lika bra.
Men de är rätt bra när de väl sitter ihop.
Förresten vill jag passa på att gratulera Karlsson på 3000-inläggsdagen.
Ska man byta garage nån gång så är det bara att slänga in dem nånstans i Omegan.
Testade lastförmågan lite idag, tryckte in två st fiberskivor á 1220x2440 mm i skuffen. Fick böja skivorna lite för att få in dem på längden, bredden var inga problem. Gött med stor bil.
Och det här blir inlägg nr 3001!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare