Opel Rekord 24V -69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Efter en månads tystnad är det dags för update!

Har mest grejat med Jimmys Megasquirt den senaste tiden, det trilskas nåt alldeles vansinnigt. Får ingen ordning på eländet.

Så för att döva sorgerna rullade vi ut Rekorden i solskenet.
Bild
Sketig och fin. Får väl svabba av den nån gång när det blir plusgrader.

Sen började det prutta och låta. Usch då!
http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson ... 090228.mp4
Använd VLC

Tyvärr verkar inte mitt Megasquirt helt pålitligt heller, motorn går bara på kallstartsinställningar. Sen dör den när den kommit upp i lite temperatur. Går väl att lösa på nåt vis hoppas jag, annars får man ta fram stora plånboken och köpa DTA som de tuffa grabbarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Den låter ju fint ju..
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Låter trevligt Karlsson!

Man bli själv väldigt sugen på att lufta någon sommar bil nu :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Man måste väl hålla liv i tråden kanske...

Inga nya bilder (känns mest som om det blir på samma grejer hela tiden).
Men lite har väl hänt. Håller på att mecka med styrningen, det trilskas lite med mig.
Jag har iaf lyckats justera bort lite bump-steer (hoppas jag). Nu återstår att få till lika många rattvarv från mittenläget till höger/vänster fullt rattutslag. Det har gått att vrida ratten mer åt höger innan, lite knepigt...
Jag hoppas även att jag blir av med det irriterande "huggandet" när man vrider ratten. Det beror på lite väl skarp vinkel på ett knutkors, men lite trixande och fixande så blir nog det bra det med.

Motorn har jag inte rört, men den de första oljedropparna har trängt ut från tråget. Ett ställe mitt i en svetsskarv (det var ju väntat) och även längst bak på tråget där det sitter mot växellådan.
Det är mindre kul, kan vara trågpackningen eller en läckande packbox. I båda fallen måste jag troligen släppa ner framvagnen för att kunna lossa tråget. Nej tack...

Dessutom vill jag ut och köra, nu! Det är ju vår och jag har gamla däck att elda upp!
Anders Karlsson
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Karlsson skrev: Dessutom vill jag ut och köra, nu! Det är ju vår och jag har gamla däck att elda upp!
KGW2?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Igår var Mästermappare Zeb och jag ute och åkte en sväng i veteranbilen.
Efter lite trixande med en generator som inte ville ladda och lite mer trixande med ett Megasquirt som stänger av motorn ibland så åkte vi iaf en tur.

Efter några vändor på Gölarakan så blev det hyfsad fart på motorn tyckte jag iaf, fartupplevelsen blir ganska påtaglig när det väsnas och skakar som en stenkross.
Motorn låter fint (högt) också, men en ventiltryckare verkar ha svårt att få upp oljetryck. Det tickar ganska hårt på tomgång, kanske får hälla i lite tjockare olja.
Det blir ganska rejäla vibrationer i bilen när man kommer upp i lite fart, svårt att känna var det kommer ifrån. Jag får testa att ändra vinkeln på bakaxeln lite, det kan nog ge såna fenomen.

Vissa problem uppenbarade när man skulle vända bilen, styrningen är helt åt skogen. Det funkar inte alls helt enkelt.
Små styrutslag går bra, lite nervös pga toe-out, men så fort man vrider om ratten ordentligt så hoppar och hugger det i hela bilen.
Jag tror det får bli gamla hederliga kulmuttern igen, kuggstång är för modernt för min gamla bil.
Lite tyngre kanske, men förhoppningsvis blir det lite lättare att styra ordentligt. Det är ju ingen draaagster...
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Rev dän kuggstången idag och skruvade tillbaka den gamla hederliga snäckan istället. Kuggstången väger 7 kg, snäckan väger 10 kg. Det kan jag leva med.
Tyvärr blev det ju problem med den också, som jag iofs visste sen innan.
Bilden visar passagerarsidan av bilen, fronten är till vänster i bilden.

Bild

Styrstaget ska sitta paralellt med undre länkarmen, men det gör det inte nu som synes. Inre styrleden måste flyttas fram en bit för att det ska bli bra.
Hur ska man göra? Bara förlänga styrarmen som kullederna sitter i är ingen bra idé, dels för att det kan vara lurigt att svetsa i styrgrejer och dels för att man då flyttar ner styrleden en bit.
Yttre styrleden ska sitta där den sitter, eftersom det ger lite snabbare styrning med kort styrarm där.
Jag lurar lite på att göra nån förlängningsbit som går att skruva i de gamla hålen för styrlederna, och sen ett nytt koniskt hål som sitter längre fram.
Får nog bli en tur till skroten och botanisera bland olika styrstag och grejer till gamla Oplar. Borde ju gå att knåpa ihop nåt som funkar.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jaha, nu har jag grävt ner mig ännu djupare i framvagnsträsket...
Hur jag än vrider, vänder och kapar mina styrstag så blir det inte bra.

En märklig bild som ska föreställa förarsidan...
Bild

Rakt underifrån.
Bild

Från sidan.
Bild

Orkar inte förklara hur jag menar riktigt, men tanken är iaf att styrstaget ska vara lika långt som undre länkarmen. Annars blir det tydligen konstigt sägs det.
Jag ska testa att köra såhär nu så märker jag hur bilen beter sig.
Blir det helt åt skogen så sätter jag tillbaka kuggstången och försöker få ordning på den igen, det måste ju gå på nåt vis.

En ny förstärkning för torpedväggen fick det bli också, den blev väldigt stabil och bra iaf. Svetsat en trekantig alubit mellan bromscylindrarna.
Bild

Jag fixade lite med bromsarna också, borrade i oken fram så det bara blir en krets. Blir lite mindre skarvar och T-kors och så blir det lättare att lufta bromsarna.
Borrat ett litet hål...
Bild
... som tittar igenom på andra sidan.
Bild
Blir nog bra hoppas jag.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Igår tröttnade jag på mig själv och rev dän snäckan. Sen satte jag tillbaka kuggstången, och denna gången mätte jag ungefär tusen gånger på alla möjliga ställen innan jag drog fast den.
Det blev lite justeringar av fästhålen till kuggstången, den satt antagligen lite för lågt på ena sidan.
Sen tog jag tag i "Projekt-bygga-bort-huggandet-i-ratten". Det blev tre knutkors på rattaxeln nu, och det innebär att axeln måste ha ett stöd nånstans annars blir den alldeles lealös.
Svetsade fast en plåtvinkel på ett lager som jag trädde på axeln, så var det löst.
Det känns bra när man vrider på ratten iaf, återstår att se om det funkar på riktigt.
Ska ta lite bilder på skrotet imorrn så man ser vad jag menar.

Stötte på ett annat problem för ett tag sen när jag tänkte skruva på mina nya R-däck. Fälgen tar i bromsoket i bak...
Tycker jag känner igen det där? Var det inte problem med det för ett par år sen? Jodå.
Det sitter VW Golf framskivor i bak nu och de har ganska lågt "ET" eller vad man ska kalla det. Därför hamnar även oket långt ut och då tar det i fälgen. Dessutom har skivorna liten diameter så oken hamnar nära navet i fälgen.
Hur löser man det här utan att lägga en förmögenhet på nya räserbromsar i blingförpackning?
Jo, jag behöver låna en svarv, eller låna en person med en svarv.
Det som ska göras är att svarva om ett par spacerplattor och göra en styrhylsa för fälgen. Nån som har tillgång till svarv innan helgen?
Anders Karlsson
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Karlsson skrev: Jo, jag behöver låna en svarv, eller låna en person med en svarv.
Ring herr ordförande.
Eller herr Jakob Josefsson som svarvade spacers till mig.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Herr Jakob Josefsson ringde till mig idag, så det löser sig! :)
Anders Karlsson
marcus
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Karlsson skrev:Herr Jakob Josefsson ringde till mig idag, så det löser sig! :)
Så röda faran infinner sig på moholm?
Marcus Carlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Nej, det blir tyvärr inget Moholm med Rekorden. Blev lite ändrade planer med bakbromsarna, jag ska byta till andra skivor och det förde med sig att jag måste ändra fästena till bromsoken.
Ska skissa lite på dem ikväll, tänkte ge Google Sketchup en chans.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Här kommer lite intressanta bilder på en kuggstång.

Monterad rakt och fint denna gången, hoppas jag...
Bild

Bild

Tre knutkors på rattaxeln, nu hugger det inte i styrningen längre.
Bild

Sen har jag börjat bygga om bromsarna bak, orkade inte med att oken tar i fälgarna hela tiden. Hängt dit en Vectra skiva och dragit åt handbromsen så oket sitter fast. Sen kunde jag mäta för det nya okfästet.
Bild
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Bromsoksfästena är klara! Jättetack till Jakob som fixade dem! :blommor:

Så här ser de ut.
Bild

Bild

Bild

Monterat på bakaxeln.
Bild

Bild

Som vanligt hade jag mätt lite fel, så jag måste tyvärr fila lite på distansen mellan stora fästet och okets fäste. Tur att det finns bandslip på jobbet! 8)
Anders Karlsson
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Nu vill jag inte vara en partypooper men, insexskruvarna du har där är inte rostfria direkt. De rostar oerhört lätt.

:wave:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

Daniel Båge skrev:Nu vill jag inte vara en partypooper men, insexskruvarna du har där är inte rostfria direkt. De rostar oerhört lätt.

perfekt! då behövs ingen loctite.. ;)
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

Karlsson skrev: Bild
UH! ser nu att du har högkvalitativa pallbockar från smidmek! :mhihi:
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Daniel Båge skrev:Nu vill jag inte vara en partypooper men, insexskruvarna du har där är inte rostfria direkt. De rostar oerhört lätt.

Gör de? De som sitter överst på axeln har suttit där i säkert tre år och skallen är slipad lite för att gå fritt för axelröret. Inte en rostfläck vad jag kunnat se än så länge, de har varit utomhus i regn också.
Det är ju ingen brukshink man kör med på vintern heller, och det mesta brukar bli lite lagom infettat när man skruvar med grejerna.
Jakob skrev:
Karlsson skrev: Bild
UH! ser nu att du har högkvalitativa pallbockar från smidmek! :mhihi:
Jajamen, rejäla grejer! Tur att bilen inte är så tung...
Anders Karlsson
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

Karlsson skrev:
Jajamen, rejäla grejer! Tur att bilen inte är så tung...
du skulle nog klara ställa bilen på en sån om du bara hittar balans punkten. ;) har för mig att dom klarade 4 ton innan dom säckade ihop.
Skriv svar