Opel Rekord 24V -69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

... och kardan, han bara centrifugera...

Bild
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

aj det såg illa ut, hur gick det till?
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag gasade fullt. Det är ju enda sättet att testa att skiten håller, och det gjorde den inte.

Nållagren på knutkorset har nog krupit ur sina lägen lite, finns ingen riktig låsning för dem utom en ingjuten plastring.
Ser värre ut än det är, jag ska leta lite i gömmorna i morgon. Har ett par olika kardanstänger liggande, det går säkert att smida ihop nåt bra.
Golvet och bakaxeln verkar ha klarat sig iaf, ljuddämparen har fått ett par bucklor bara.
Anders Karlsson
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Har du kardanring??

Usch, varje gång man är ute o åker o snyter på så väntar man ju bara på att de ska bli nå knäppt me de där... Usch...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det går inte ha nån vettig kardanring där bak. Bakaxeln rör ju sig upp och ner en del.
Där fram sitter ingen ring heller, men där är det original Omegakardan svetsad från fabriken.

Det roliga är ju att jag kört med den här kardanen hela 2007 utan bekymmer, förutom lite vibrationer i högre fart då.
Men nu, när det sitter en sexa i bilen, då pallar den inte trycket längre.
Tyder väl på att det är lite mer ork i denna motorn, men den går ändå inte så hårt tycker jag.
Nästa vecka blir det väl till att börja riva ner kardanstången och börja leta reservdelar. Har lite grejer liggande som borde gå att använda.
Anders Karlsson
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ok!

Men jag vet pojkar i den här stan som åker omkring med ovala kardanringar. Är ju en billig försäkring om de skulle hända igen... Jag har bara kardanring där fram där jag själv sitter. Bara för ifall olyckan skulle vara framme så kanske man klarar kroppen iaf!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

går det inte ha någon form utav kedja/vajer runt kardanen? det borde ju stoppa upp rätt bra?!
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

hansen racing har en smidig kardanring som jag köpte till bmwn, är delningsbar så den är inte dragraceklassad förviso...
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag kommer aldrig att köra nån form av legal dragracing med den här bilen.
Visst är det bra att ha kardanring och sprängskydd, men jag har för lite pulver för att köra av kardanstången.
Det här raset berodde på att det inte gick så bra att återanvända 35 år gamla knutkors med ingjuten plastlåsning.
Plasten gick väl sönder när jag pressade ur korset för att kunna svetsa ihop kardanstången.
Jag får gänga i ett par låsskruvar istället, eller svetsa ett par loppor så nållagren sitter fast.
Anders Karlsson
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Precis! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag har inte rört bilen sen "raset", men i lördags fick jag iaf lite gjort på bruksbilen.
Åkte till Göteborg på fredag em och hämtade ett rostfritt avgassystem, det gamla har varit av ett tag.
Typ sen i mars...

Blev lite kontrast mot den brun-gråa underredsmassan.
Bild

Fint och bra. Ska peta dit original slutröret nån gång, nuvarande slutar lite för långt in under kofångaren.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Gjorde ett halvhjärtat mekande i lördags och skruvade loss resterna av kardanstången.
Röret var buckligt på ett par ställen och jag tyckte det såg en aning snett ut också, så det var bara att kasta.
Ena örat på yoken var ovalt, och den var allmänt tilltygad så den åkte i skrotbingen tillsammans med röret.
Sågade av främre delen som är splinesad och sitter i mittenknuten, den måste svarvas ren och sen svetsas fast i ett nytt rör.
Hittade en "ny" yoke och knutkors i gömmorna som ska monteras i andra änden.
Så nu behöver jag en rejäl svarv, ett rör på ca 700 mm med 2" ytterdiameter och ca 2,5 mm godstjocklek och en balanseringsmaskin för kardanstänger. Nån som har det så här i semestertider?
Nä, det ska man väl inte tro.

Börjar bli lite småless på "entusiastbilsmek", det är ju bara gammalt skräp som går sönder hela tiden :x
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

I måndags blev det en liten resa till Göteborg med resterna av kardanstången, fick tag i en firma där som förhoppningsvis hinner få ihop det innan helgen. Blir väl ett äkta "Bilsportmek" natten innan Eksjö om grejerna blir färdiga, annars är det risk att bilen blir stående hela denna sommaren också.

Nu när skrotet ändå stod på pallbockar så passade jag på att bygga om avgassystemet lite. Det hängde lite väl lågt förut, ca 3 cm från marken.

Sågade bort det gamla fulröret med flexbit.
Bild
Inte mindre än fyra skarvar på en meter rör, det är bra jobbat.

Dit med ett nytt fint Biltema racingspecial rör.
Bild
Fick göra en liten knyck på det, därav alla fula svetsar till vänster i bild.

Ner på backen för att kolla frigången.
Bild
Nu är det säkert fyra cm, räcker gott och väl för såna som mig.
Anders Karlsson
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

kul att det händer saker. Har 8cm frigång och det räcker länge, är bara i backen ur garaget det tar i. 4 cm kräver nog att du har flexrör så de inte slår sönder allt för mycket om de häktar i.
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag skippade flexröret just pga att det var det som tog i mest... :roll:
Det här blir bra så länge, jag får lyxa till det och bygga avgastunnel nån gång sen.
Anders Karlsson
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Du kan ju pulssplita avgassystemet och bygga med mindre rör. Jag har dubbla 2,5or de gör ju lite på höjden med om man vill slippa bygga en tunnel.
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag får se hur det blir sen om jag får dit M3 extraktorröret, det är väl dubbelt system hela vägen på dem? Kommer från en M3 3,2.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jaha, då har man bokat tid för mappning/effektmätning hos Maxxtuning i Vrigstad den 19 augusti :uhoh2:
Hoppas motorn överlever tills dess, vore ju retligt att gasa sönder nåt nytt lagom till dess.
Kardan bör väl vara klar innan dess iaf, går och väntar på att det ska ringa från Spaldings kardanservice i GBG nu.
Anders Karlsson
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Håller tummarna!
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Wish me luck... :roll:

Har haft kraftig fotsvett hela kvällen, beror väl på att jag börjar känna tidspressen nu. Dålig början på semestern.

Idag har jag iofs inte gjort nånting, bara slappat, fikat lite, käkat lite, kollat på det ostadiga vädret. Känns bra, så ska semester vara.
Anders Karlsson
Skriv svar