Corvette- 69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Till förra säsongen blev det byte av kamaxel med duration 292/302 grader och kamdrivning, dubbel kamkedja + bearbetade kuggdrev (inget sintergods).
Nu har insug portats mot insugspackning, dock borde ta mer på insug på toppen, det skiljer 1-2 mm på vissa ställen. Så är inte optimalt m.a.p turbulens som kan bli mellan större kanaler på insug mot topp, men är bättre än vad det var innan.
Headders har också portats mot packning.
Förvärmningskanalerna på topparna till insug har satts igen med 18 mm
frostpluggar. Skall tydligen bli 10-15 Hk till enligt tester man gjort, så
en billig trimningsåtgärd. Temperaturen på insugslöften blir lägre!
Köpte kit för omstyckning av förgasare, återkommer om detta, för är en hel vetenskap och testning som behövs.
Satt dit vacummätare, lambdasond (Bosch 15 dollar i USA) och
Biltemas mätare. Detta verkar fungera!
Nu har insug portats mot insugspackning, dock borde ta mer på insug på toppen, det skiljer 1-2 mm på vissa ställen. Så är inte optimalt m.a.p turbulens som kan bli mellan större kanaler på insug mot topp, men är bättre än vad det var innan.
Headders har också portats mot packning.
Förvärmningskanalerna på topparna till insug har satts igen med 18 mm
frostpluggar. Skall tydligen bli 10-15 Hk till enligt tester man gjort, så
en billig trimningsåtgärd. Temperaturen på insugslöften blir lägre!
Köpte kit för omstyckning av förgasare, återkommer om detta, för är en hel vetenskap och testning som behövs.
Satt dit vacummätare, lambdasond (Bosch 15 dollar i USA) och
Biltemas mätare. Detta verkar fungera!
Vacummätare är det som är viktigt för bl.a kunna ställa in Holley förgasaren korrekt.OneYet skrev:Nu får du förklara närmare. Hur då?Gunnar skrev:Satt dit vacummätare, lambdasond (Bosch 15 dollar i USA) och Biltemas mätare. Detta verkar fungera!
Vacummätare och lambdasond. Hur hänger de ihop?
Byte till vassare kam kan medföra lägre vakum till motorn och eftersom
fördelare, automatlåda, servobromsar och förgasare styrs av vakum.
I mitt fall har vakumet halverats med denna kam, det medför att jag måste ändra inställningen i förgasaren. Nu har jag en Holley 750 vakum förgasare där sekundär portarna är vakumstyrda.
Det finns också en tillskottsventil i förgasaren för extra bränsle som styrs av vakum som sitter på primär sidan (vid dubbelpump, så sitter 2 st.) och den har jag bytt från 6,5" hg till 3,5" hg. Mitt vakum vid tongång (växel i) gått från ca 14 till ca 8" hg vid byte av kamaxel. 8/2=4 väljer en 1/2 under detta värde.
Sedan sitter det blandskruvar, som skall justeras till max vakum erhålls vid tongång. Sedan finns huvud munstycken, acc.pump munstycken, olika styvhet på fjädrar för styra öppningen av sekundärportararna etc. därav så vill jag se hur det påverkar vakumet vid förändringar av förgasare.
En annan sak är det finns en gräns då bromsarna börjar tappa funktion och vill se vad gränsen går, ex. vid nästa kambyte. Fördelarens påverkan vet jag ej ännu.
Lambdasonden är mer en gradering för få en erfarenhet vad som händer med värdena då man förändrar förgasaren tillsammans med koll på stiften. Hittils har bilen fått för lite bränsle!
Kommer ev. sätta dit en avgastemp.mätare också för se hur tempen ändrar sig vid olika blandningsförhållanden.
Tyvärr är Holley-förgasarna sådan att de vill ha mycket bränsle för
att korrigera för alla läckage:), men är tacksamma att skruva med, annars är Rochester ett bättre alternativ om man vill ha låga driftkostnader vid normal körning.
Kanske hade varit lättare med insprut

Har placerat lambda under fläns på headders! Får se hur hållbarheten är på givaren med blyad bensin, för har hört att det kan ta stryk på sikt.

-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Amrekanarna var ju tidiga med att använda vakumstyrning till många
olika saker. Äldre amrekanare hadde ju till & med vindrutetorkare som
drevs av vakum! så vid mycket gaspådrag så tappade dom fart!
Med deras stora motorer gick ju det mesta bra!
Intressant beskrivning! Förstår att det är mycket som påverkas när man
gör förändringar på motorn. Lycka till med fortsättningen!
olika saker. Äldre amrekanare hadde ju till & med vindrutetorkare som
drevs av vakum! så vid mycket gaspådrag så tappade dom fart!
Med deras stora motorer gick ju det mesta bra!

Intressant beskrivning! Förstår att det är mycket som påverkas när man
gör förändringar på motorn. Lycka till med fortsättningen!

Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Här kommer några bilder på delar och den holley förgasare som kan bli
aktuell i framtiden Holley 800 dubbelpump.
Är några delar från ett kit som Holley har för optimering.
Först till vänster är det ventiler till flottörhuset
Därefter tillskottsventiler, accpumpmunstycken, kammar till accpump,
membran till accpump 30cc resp 50cc och fjädrar till sekundärsidan om är vacumstyrd. Det som saknas här är olika storlekar för huvudmunstyckena.

Här är en bild på 800 dubbelpump, vänstra sidan är primär sidan, den del som används vid normal gång och högra, där flottörhus och mellanplatta är isärskruvade används när man skall ha riktigt kul och kanske kan lukta bränt gummi.

aktuell i framtiden Holley 800 dubbelpump.
Är några delar från ett kit som Holley har för optimering.
Först till vänster är det ventiler till flottörhuset
Därefter tillskottsventiler, accpumpmunstycken, kammar till accpump,
membran till accpump 30cc resp 50cc och fjädrar till sekundärsidan om är vacumstyrd. Det som saknas här är olika storlekar för huvudmunstyckena.

Här är en bild på 800 dubbelpump, vänstra sidan är primär sidan, den del som används vid normal gång och högra, där flottörhus och mellanplatta är isärskruvade används när man skall ha riktigt kul och kanske kan lukta bränt gummi.

-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Nu börjar portningsdelen. Detta är ett sidoprojekt som är tilltänkt att komma dit senare och ev. kan det bli en motor som görs vid sidan om och letar efter lämpligt 455 block helst från 75-76.
Här är avgaspackning (inristade) som passats in till avgaskanaler och slipas "ner" innåt i kanalen samt förstora "flaskhalsen" i mitten i kanalen något via en sido radie och "toppen" på botten.

Här är avgaspackning (inristade) som passats in till avgaskanaler och slipas "ner" innåt i kanalen samt förstora "flaskhalsen" i mitten i kanalen något via en sido radie och "toppen" på botten.

Här kommer några bilder till på topp och ventiler.
Nu har vi gjort en bedömning vad som behöver göras.
ventilskaften är 0,02-0,03 mm slitna uppe på skaftet mot toppen av skaftet och ca 0,05 mm längre ner på skaftet. Bör vara max 0,01.
Så blir större rostfria ventiler 2,13" mot 2" insug resp 1,77" mot 1,62" på avgas. samt byta till brons-styrningar
I förbränningsrummet slipat ut runt ventilsäten. Får så hur mycket mer man behöver ta för de större ventilerna.
Visar några bilder på avgaskanalen, behöver ta upp diametern runt ventilsätet och slipa ner botten-radien så den blir flackare. Samt slipa runt ventilstyrningssätet och ta ner den. samt ta bort alla vassa kanter.
Insugssidan ungefär likadan, men behöver ej ta ut lika mycket runt styrningsätet.
Sedan behöver sätta plugg för oljekanaler i toppen. fram till -69 hade man
solida stötstänger och olja tillfördes till vipparmar genom kanal i toppen och från -70 så används håliga stötstänger som smörjer från lyftare till
vippor. Detta gäller med hydraulisk kam och vid mekanisk kam, så skall
man tänka på annat.




skall man ej täppa till dessa.
Nu har vi gjort en bedömning vad som behöver göras.
ventilskaften är 0,02-0,03 mm slitna uppe på skaftet mot toppen av skaftet och ca 0,05 mm längre ner på skaftet. Bör vara max 0,01.
Så blir större rostfria ventiler 2,13" mot 2" insug resp 1,77" mot 1,62" på avgas. samt byta till brons-styrningar
I förbränningsrummet slipat ut runt ventilsäten. Får så hur mycket mer man behöver ta för de större ventilerna.
Visar några bilder på avgaskanalen, behöver ta upp diametern runt ventilsätet och slipa ner botten-radien så den blir flackare. Samt slipa runt ventilstyrningssätet och ta ner den. samt ta bort alla vassa kanter.
Insugssidan ungefär likadan, men behöver ej ta ut lika mycket runt styrningsätet.
Sedan behöver sätta plugg för oljekanaler i toppen. fram till -69 hade man
solida stötstänger och olja tillfördes till vipparmar genom kanal i toppen och från -70 så används håliga stötstänger som smörjer från lyftare till
vippor. Detta gäller med hydraulisk kam och vid mekanisk kam, så skall
man tänka på annat.




skall man ej täppa till dessa.
Här kommer ett par bilder på avgaskanaler som är påbörjade med grovslipning.
Översta bilden visar från ventilsätet, där hålet vid sätet är förstorad, samt
tagit ut runt styrningsätet (är en större flaskhals på avgassidan än insug).
Kort-radien, om man ser som går närmast ventilsätet ner i kanalen, har lagt tillbaka så mycket som man vågat och försökt få den "flack".
Nedre bild är från utblåset och försökt öppna i "mitten" för få ökat flöde där det är minst area. Samt jämna till yta och få bort "gjut-skägg"


Översta bilden visar från ventilsätet, där hålet vid sätet är förstorad, samt
tagit ut runt styrningsätet (är en större flaskhals på avgassidan än insug).
Kort-radien, om man ser som går närmast ventilsätet ner i kanalen, har lagt tillbaka så mycket som man vågat och försökt få den "flack".
Nedre bild är från utblåset och försökt öppna i "mitten" för få ökat flöde där det är minst area. Samt jämna till yta och få bort "gjut-skägg"


Asså förlåt Gunnar men strunta i bilen och få igång den här pärlan. Den ser ju mer klassisk ut än min gamla Triumph.Gunnar skrev: Kanske skulle sätta igång denna sak från -72 som står i hörnet.
Habegäret grep mig starkt. Vi får starta en MC-avdelning i klubben helt klart.
Pallbocks MC kanske vi skulle kalla oss iofs.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Då har du startat Pallbocks MC i klubben!OneYet skrev:
Asså förlåt Gunnar men strunta i bilen och få igång den här pärlan. Den ser ju mer klassisk ut än min gamla Triumph.
Habegäret grep mig starkt. Vi får starta en MC-avdelning i klubben helt klart.
Pallbocks MC kanske vi skulle kalla oss iofs.


Gamla engelska cyklar kan inte bli mer klassiskt. HD, Indian,.. är kult.
Behöver skaffa en renoveringsats till förgasarna och göra rent dem innan uppstart, samt i med lite stålull i dämparn inför besiktning.
Då kanske vi åker till sommarn

Här kommer några bilder. Får datera upp efterhand, då jag ej kunnat denna teknik tidigare med att lägga in bilder
Första bilden visar efter att fått dit plasthuv med scoop, för få plats med
filter och adapter till förgasare. Fått dit crom-fälgar med däck 245 mm fram och 255 bak.
Andra bilden där det är 2 fläktar 10" fram som styrs tillsammans genom
kyl och oljekyl till lådan. Samt en fläkt 16" bak som styrs för sig. Valt
givare och reglering för kunna ställa när fläktarna skall gå igång. Har haft problem med få riktig kylning. Dock när jag gjorde hål huv och satte på
scoop så blev det bättre. Skulle det inte fungera till sommarn med vassare kam, så finns det en special vattenpump som ger effektivare kylning.


Första bilden visar efter att fått dit plasthuv med scoop, för få plats med
filter och adapter till förgasare. Fått dit crom-fälgar med däck 245 mm fram och 255 bak.
Andra bilden där det är 2 fläktar 10" fram som styrs tillsammans genom
kyl och oljekyl till lådan. Samt en fläkt 16" bak som styrs för sig. Valt
givare och reglering för kunna ställa när fläktarna skall gå igång. Har haft problem med få riktig kylning. Dock när jag gjorde hål huv och satte på
scoop så blev det bättre. Skulle det inte fungera till sommarn med vassare kam, så finns det en special vattenpump som ger effektivare kylning.

