hammarlack håller iaf...Anders Toll skrev:Bonnigt eller inte bonnigt. Det är frågan.
Jag vill ha färg som håller, det är allt.
Tack för tipsen! Beställt muttrar.
Projekt: BMW 318 is -90
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Ratt med snabblåsfäste har jag aldrig hört att man behöver... Och fönsternät har jag för mig bara är krav om man åker utan sidoruta eller med denna nervevad! Men detta är bara gissningar från mig..Anders Toll skrev:Vad krävs det för att bilen ska få vagnsbok, dvs godkänd för tävling?
- Bur
- bälte + stol
- huvudströmbrytare
- huvlås
- bogserögla
- fönsternät
- ratt med snabblåsfäste
Allt godkänt förstås.
Något jag glömt?

Ska du bli seriös på riktigt nu..?!

/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
¨Anders Toll skrev:Jag hittar ingen bra översikt.kardanaxel skrev:Du kanske har hittat detta i något speciellt reglemente.
Kanske. Eller jag funderar mest.kardanaxel skrev:Ska du bli seriös på riktigt nu..?!
Framför allt handlar det om att de grejor jag gör nu ska bli riktiga så man slipper göra om sen.
det är nog svårt att hitta någon översikt. Du får kika runt lite på de klasser som skulle kunna vara intressanta. Sen kan du jämföra och försöka bygga så att du har möjlighet att köra i flera olika klasser/serier!
Ska bli kul att se e30:n förvandlas till en riktig rejsmaskin! Lycka till!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
Eftersom bilen bara står på pallbockar
så glömmer jag hela tiden bort att fråga:
På besiktningen fick jag anmärkning på att det ven ganska mycket från kardanen/bakvagnen. Och det är ett högt vinande ljud när man kör. Besiktningsmannen trodde att det var kardanaxellagret (eller vad det heter). Är det en svår grej att byta? Det låter enkelt, så länge man kan lyfta bilen ordentligt.

På besiktningen fick jag anmärkning på att det ven ganska mycket från kardanen/bakvagnen. Och det är ett högt vinande ljud när man kör. Besiktningsmannen trodde att det var kardanaxellagret (eller vad det heter). Är det en svår grej att byta? Det låter enkelt, så länge man kan lyfta bilen ordentligt.
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
De är inte så svårt, de är lite jobb men har du bilen uppe på pallbockar så bör de gå rätt smidigt, du får plocka ner avgassystemet, lossa mot låda och diff, sen sist själv stödlagret som de heter! Men ja är skeptiskt till att de är de som viner så mycket... Tror mera på diffen!Anders Toll skrev:Eftersom bilen bara står på pallbockarså glömmer jag hela tiden bort att fråga:
På besiktningen fick jag anmärkning på att det ven ganska mycket från kardanen/bakvagnen. Och det är ett högt vinande ljud när man kör. Besiktningsmannen trodde att det var kardanaxellagret (eller vad det heter). Är det en svår grej att byta? Det låter enkelt, så länge man kan lyfta bilen ordentligt.
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Sen för att fortsätta förklara hur du ska byta lagret, jag vet inte hur din kardan är gjort, men jag tror du har en bult precis innanför knutkorset, en M12 tror jag de är med 19mm skalle på. Skruva upp denna och dra isär kardanen allt eftersom du skruvar ut, då är de splines där. Men FÖRST, innan allt detta ska du märka upp kardanen så du sätter ihop den på samma sätt igen, gör 2 märken mitt emot varandra på de 2 delarna som de blir! När du fått isär kardan i 2 delar tar du och sliter loss själva gummidelen, upphängningen till kardanaxeln. Då sitter lagret där alldeles ensamt o skäms för att de har gått sönder. Dit med en avdragare o dra loss de. Sen köper du en nytt stödlagersats på BMW eller mekonomen eller vart du nu köper reservdelar. Men eftersom du är seriös åker du på BMW.
Trycker dit allt, knacka försiktigt med en gummihammare så att lagret glider in dit de ska. Kolla i din mekhandbok hur mycket du ska förspänna stödlagergummit när du hänger tillbaks kardanaxeln. Ihopmonteringen av kardanen sker i bakvänd ordning bara!
Lycka till!
Ps. Jag är INTE säker på om din kardan sitter ihop med en bult, på min E34 gjorde den de. Ds.

Lycka till!
Ps. Jag är INTE säker på om din kardan sitter ihop med en bult, på min E34 gjorde den de. Ds.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Nja, M42 sitter i 318is E30 medans M44 sitter i 318is E36 och i Z3 1.8iAnders Toll skrev:Det som är bra är ju att M42-motorn slutade tillverkas -98 eller när det var. Det borde finnas reservdelar/extramotorer i mängd.Nicke Nyman skrev:Aha, E30-boken bjuder alltså bara till med M10 och M20 motorn. Tråkigt värre säger jag! Men så kan de vara. Joo E36 hade M42 motorn.
M40/M42-motorn är med i min Hynes-bok eller pratar ni om någon annan mekbok?
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Äger en Bmw, kör en Volvo
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
De är ju skumt att de inte finns med i E30 handboken över M42 motorn. Jag är inte så haj på 4cyl BMW motorer... Om den bara satt i E30 borde den ju finnas med tycker ja. E34a då? 518??Ando skrev:Nja, M42 sitter i 318is E30 medans M44 sitter i 318is E36 och i Z3 1.8iAnders Toll skrev:Det som är bra är ju att M42-motorn slutade tillverkas -98 eller när det var. Det borde finnas reservdelar/extramotorer i mängd.Nicke Nyman skrev:Aha, E30-boken bjuder alltså bara till med M10 och M20 motorn. Tråkigt värre säger jag! Men så kan de vara. Joo E36 hade M42 motorn.
M40/M42-motorn är med i min Hynes-bok eller pratar ni om någon annan mekbok?
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö