Projekt: BMW 318 is -90

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Anders Toll skrev:Bonnigt eller inte bonnigt. Det är frågan. :-)

Jag vill ha färg som håller, det är allt.

Tack för tipsen! Beställt muttrar.
hammarlack håller iaf...
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Vad krävs det för att bilen ska få vagnsbok, dvs godkänd för tävling?

- Bur
- bälte + stol
- huvudströmbrytare
- huvlås
- bogserögla
- fönsternät
- ratt med snabblåsfäste

Allt godkänt förstås.

Något jag glömt?
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Anders Toll skrev:Vad krävs det för att bilen ska få vagnsbok, dvs godkänd för tävling?

- Bur
- bälte + stol
- huvudströmbrytare
- huvlås
- bogserögla
- fönsternät
- ratt med snabblåsfäste

Allt godkänt förstås.

Något jag glömt?
Ratt med snabblåsfäste har jag aldrig hört att man behöver... Och fönsternät har jag för mig bara är krav om man åker utan sidoruta eller med denna nervevad! Men detta är bara gissningar från mig.. :blush: Jag har egentligen bara erfarenheter från HT2. Du kanske har hittat detta i något speciellt reglemente.

Ska du bli seriös på riktigt nu..?! :D
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

kardanaxel skrev:Du kanske har hittat detta i något speciellt reglemente.
Jag hittar ingen bra översikt.
kardanaxel skrev:Ska du bli seriös på riktigt nu..?! :D
Kanske. Eller jag funderar mest.

Framför allt handlar det om att de grejor jag gör nu ska bli riktiga så man slipper göra om sen.
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Anders Toll skrev:
kardanaxel skrev:Du kanske har hittat detta i något speciellt reglemente.
Jag hittar ingen bra översikt.
kardanaxel skrev:Ska du bli seriös på riktigt nu..?! :D
Kanske. Eller jag funderar mest.

Framför allt handlar det om att de grejor jag gör nu ska bli riktiga så man slipper göra om sen.
¨
det är nog svårt att hitta någon översikt. Du får kika runt lite på de klasser som skulle kunna vara intressanta. Sen kan du jämföra och försöka bygga så att du har möjlighet att köra i flera olika klasser/serier!

Ska bli kul att se e30:n förvandlas till en riktig rejsmaskin! Lycka till!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Eftersom bilen bara står på pallbockar :bang2: så glömmer jag hela tiden bort att fråga:

På besiktningen fick jag anmärkning på att det ven ganska mycket från kardanen/bakvagnen. Och det är ett högt vinande ljud när man kör. Besiktningsmannen trodde att det var kardanaxellagret (eller vad det heter). Är det en svår grej att byta? Det låter enkelt, så länge man kan lyfta bilen ordentligt.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Anders Toll skrev:Eftersom bilen bara står på pallbockar :bang2: så glömmer jag hela tiden bort att fråga:

På besiktningen fick jag anmärkning på att det ven ganska mycket från kardanen/bakvagnen. Och det är ett högt vinande ljud när man kör. Besiktningsmannen trodde att det var kardanaxellagret (eller vad det heter). Är det en svår grej att byta? Det låter enkelt, så länge man kan lyfta bilen ordentligt.
De är inte så svårt, de är lite jobb men har du bilen uppe på pallbockar så bör de gå rätt smidigt, du får plocka ner avgassystemet, lossa mot låda och diff, sen sist själv stödlagret som de heter! Men ja är skeptiskt till att de är de som viner så mycket... Tror mera på diffen!

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Sen för att fortsätta förklara hur du ska byta lagret, jag vet inte hur din kardan är gjort, men jag tror du har en bult precis innanför knutkorset, en M12 tror jag de är med 19mm skalle på. Skruva upp denna och dra isär kardanen allt eftersom du skruvar ut, då är de splines där. Men FÖRST, innan allt detta ska du märka upp kardanen så du sätter ihop den på samma sätt igen, gör 2 märken mitt emot varandra på de 2 delarna som de blir! När du fått isär kardan i 2 delar tar du och sliter loss själva gummidelen, upphängningen till kardanaxeln. Då sitter lagret där alldeles ensamt o skäms för att de har gått sönder. Dit med en avdragare o dra loss de. Sen köper du en nytt stödlagersats på BMW eller mekonomen eller vart du nu köper reservdelar. Men eftersom du är seriös åker du på BMW. ;) Trycker dit allt, knacka försiktigt med en gummihammare så att lagret glider in dit de ska. Kolla i din mekhandbok hur mycket du ska förspänna stödlagergummit när du hänger tillbaks kardanaxeln. Ihopmonteringen av kardanen sker i bakvänd ordning bara!

Lycka till!

Ps. Jag är INTE säker på om din kardan sitter ihop med en bult, på min E34 gjorde den de. Ds.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Nicke Nyman skrev:mekhandbok
Ah.

Jag måste nog köpa en sådan. ;) Eller två behövs ju. En för bilen och en för motorn.
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Anders Toll skrev:
Nicke Nyman skrev:mekhandbok
Ah.

Jag måste nog köpa en sådan. ;) Eller två behövs ju. En för bilen och en för motorn.
I min är de både och?! :roll:

Lycka till Anders! ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

En för E30. Och en för motorn, E36, eller vilken det var för M42-motorn.
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Anders Toll skrev:En för E30. Och en för motorn, E36, eller vilken det var för M42-motorn.
Aha, E30-boken bjuder alltså bara till med M10 och M20 motorn. Tråkigt värre säger jag! Men så kan de vara. Joo E36 hade M42 motorn.

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Nicke Nyman skrev:Aha, E30-boken bjuder alltså bara till med M10 och M20 motorn. Tråkigt värre säger jag! Men så kan de vara. Joo E36 hade M42 motorn.
Det som är bra är ju att M42-motorn slutade tillverkas -98 eller när det var. Det borde finnas reservdelar/extramotorer i mängd.
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jepp, finns nog en hel drös med dom! Mer eller mindre fräscha oxå! ;)

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Jo, så är det ju alltid.

Enligt Ando var det diffen som lät illa. Hm. Man skulle ju ha en bromsad diff. Är det lätt att få tag i dem?
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Lätt o lätt, njaa... De beror väl mer eller mindre på om du har pengar eller inte. Eftersom folk har en förmåga att bli kär i de bromsade diffarna så sitter de mest i hur mycket pengar du vill lägga ut.

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Ando

Inlägg av Ando »

Anders Toll skrev:
Nicke Nyman skrev:Aha, E30-boken bjuder alltså bara till med M10 och M20 motorn. Tråkigt värre säger jag! Men så kan de vara. Joo E36 hade M42 motorn.
Det som är bra är ju att M42-motorn slutade tillverkas -98 eller när det var. Det borde finnas reservdelar/extramotorer i mängd.
Nja, M42 sitter i 318is E30 medans M44 sitter i 318is E36 och i Z3 1.8i

M40/M42-motorn är med i min Hynes-bok eller pratar ni om någon annan mekbok?
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ando skrev:
Anders Toll skrev:
Nja, M42 sitter i 318is E30 medans M44 sitter i 318is E36 och i Z3 1.8i

M40/M42-motorn är med i min Hynes-bok eller pratar ni om någon annan mekbok?
De är ju skumt att de inte finns med i E30 handboken över M42 motorn. Jag är inte så haj på 4cyl BMW motorer... Om den bara satt i E30 borde den ju finnas med tycker ja. E34a då? 518??

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Idag kunde jag äntligen köra en kort sträcka med bilen! Mums! :thumbsup:

Den har blivit ganska hård. Det ska bli spännande att svänga lite ordentligt med den så småningom.
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Nu ska jag bara fixa färidgt takluckan och sen kan jag köra lite mer med den! Mums!
Skriv svar