Under åren, så har det passerat några amerikanska bilar och detta är nr. 14. Visar bild på kardan. Denna konstruktion har jag aldrig haft tidigare. Förut varit enkel kardan med knutkors på båda ändar.
Denna kardan är tvådelad och bak sitter dubbla knutkors och mellan
så sitter fjäder med kulor. Sedan kommer vi till mitten och då sitter det
ytterligare 2 knutkors + fjäder/kulor och längst fram 1 knutkors.
Det roliga var att stödlagret, var ett metriskt standard lager

på en jänkare från 1970 och inget tumlager. Man tror det inte är sant.
Ramen på bilen är en kryss-ram och därav så går 1 m kardan i ramen, så här behövs ingen extra kardanfångare. Fick också tag på orginal gummibälg till stödlager.
Det var lite lurt att byta knutkors, för de var låsta med en plastring
på utvändig hylsa i "huset". För få ur dessa, så kunde man värma upp
"allt" och smälta plasten, så det ormade ut sig via två små hål, men innan så värmdes fettet och blev så högt tryck så det blev en explosion, så fick använda skyddsglasögon + rikta hylsorna, så de kunde skjutas iväg åt det håll, så man inte stod ivägen, för annars kunde man "kolat av" om man fick sådan på huvudet.
Ersättnings kors var med låsring.
