Nationaldagen bokades in för motormontering. Bästa tänkbara firande och det var fest i garaget ända tills framåt eftermiddagen...
En grundlig rengörning av blocket gjordes och sen monterade vi i nya lager och la i veven. Monterade nya pinnbultar till överfallen med.
För att mäta upp lagerspelet använde vi sedan "plastigage" Det är en liten plasttråd och det är den som skymtar i grönt på bilden under. Bilden är efter att överfallet skruvats bort igen.
Så här såg motorlabbet ut, och så här glad är en pajk som bara skruvar saab annars när han får skruva bmw (inte jag på bilden alltså)
Där slutar det positiva... När vi packade upp kolvarna och ställde de nya jämte de gamla så böjer vi oss ner och tittar närmare för att sedan förskräckt utbrista: Är inte detta högkompskolvar...? Efter lite funderande så inser vi att Motor Nord skickat fel grejer till mig och då har jag gått å väntat i nästan åtta veckor på en felleverans
Det var bara att lägga ner. Dagen efter börjar jag vemodigt å plocka in alla verktyg i lådorna och lägga undan alla delar igen. Motorn fick en fin säck över sig för ska det nu dröja åtta veckor igen så är det väl bara å slänga iväg aset i nåt uthus så man slipper å se det.
Där kunde man ju tro att det räckte med motgångar men icke...
När jag städat min provisoriska bänk och plockat bort sista skruvmejseln hinner jag inte mer än vända ryggen så hör jag ett jättebrak... När jag vänder mig om så ligger hela skivan på golvet inklusive delarna Som tur va inte det som ska lämnas tillbaka men kamera, telefon, originaldelar, olja, lager, bultar, vertygslåda m.m. Resultatet blev en bucklig huv, märke i originalkolven och ett antal nya förstörda ramlager
Nu är bänken fast monterad i alla fall.