Sida 1 av 4

Bmw 324Td-R

Postat: 08 okt 2006 11:55
av Ando
BMW 324td E30 -88

Lite udda modell som inte såldes i Sverige.
Original så är motorn en 2.4l sexa som bygger på M20-blocket. 115hk, turbo, men ingen intercooler.

Tillståndet just nu:

Motor:
Modifierad mekanisk dieselpump byggd av Göran "dieselmeken" Lindgren. (elektrisk pump, gasreglage och styrboxar ligger i soptunnan)
Modifierad insugskammare för att passa intercooler. Borttagen popoff-ventil.
Större Garett-turbo från 524td.
Saab 900 intercooler.
Laddtryck just nu 1.3 bar, men det höjs succesivt.
Stort avgassystem :)

Chassie:
H&R-kit med fjädrar och dämpare.
(Sänkt 60/60)

Bromsar:
Originalskivor med PFC 97 belägg. ATE Superblue Racing bromsvätska.

Fälg & Däck
Gata: 16" kryssekerfälgar med Kumho-däck


Planer:
Fixa oljeläckaget
Ska i med min OMP-glasfiberstol och fixa något att fästa den i
Bort med lite vikt
Eventuellt byta turbo och skaffa större intercooler
R-däck
Sen kanske en bur, har inte riktigt bestämmt mig än


Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Orginal till vänster, 524-turbon till höger
Bild

Postat: 08 okt 2006 12:01
av Daniel Båge
vrrrooooooommmmm ppppyyyyyyyschhh!

Knackeliknack. :) :banana: :bow:

Re: 324Td-R

Postat: 08 okt 2006 14:48
av Karlsson
Ando skrev: ...Fixa oljeläckaget...
Läcker den diesel? :mhihi:




Kunde inte låta bli...

Re: 324Td-R

Postat: 08 okt 2006 16:08
av Ando
Karlsson skrev:
Ando skrev: ...Fixa oljeläckaget...
Läcker den diesel? :mhihi:




Kunde inte låta bli...
Hihi :tongue:

Re: 324Td-R

Postat: 08 okt 2006 20:55
av Samuel Lindkvist
Kul. Jag har länge väntat på att denna bil ska utvecklas mera. Jag tycker förra ägaren va lite slö på den biten. :wink:

Är det 524turbo på nu eller ska du sätta din den? Jag vet inte men det borde väl inte vara jättestorskillnad ändå? Samma motor men lite olika karaktärer bara? Fast ganska smidig uppgradering. :thumbsup:
Ando skrev:Modifierad insugskammare för att passa intercooler. Borttagen popoff-ventil.
Visste du att det är ett Lindkvist Motorsport insug du har på bilen? :mhihi:

Ser att du saknar ställbara topplager. :P

Mvh
Samuel - som hoppas att detta blir en lång projekttråd. :D

Re: 324Td-R

Postat: 08 okt 2006 21:11
av Daniel Båge
Samuel Lindkvist skrev:Kul. Jag har länge väntat på att denna bil ska utvecklas mera. Jag tycker förra ägaren va lite slö på den biten. :wink:

Är det 524turbo på nu eller ska du sätta din den? Jag vet inte men det borde väl inte vara jättestorskillnad ändå? Samma motor men lite olika karaktärer bara? Fast ganska smidig uppgradering. :thumbsup:

humpf...


524 turbon sitter på nu. Men den orkar inte med mer nu. Laddar max 1.3 bar verkar det som. Så en annan turbo är nödvändigt om inte en ny ic gör att laddtrycket kan höjas ändå.

Postat: 08 okt 2006 22:11
av Nicke Nyman
Tycker du ska köpa min 240 Turbo intercooler ja har liggandes i garaget! Special price for you young man! Klubbpris GIVETVIS! :D

MVH

Ps. Sen tycker ja du ska inhandla en Holset HX35 med avgashus #12 och intern WG. Hittar du en utan WG kan vi byta för ja behöver ju inte den inbyggda. ;)

Postat: 08 okt 2006 23:41
av Ando
Om jag har fattat det rätt så funkar väl inte en diesel så bra med en bensin-turbo (avgashuset är väl större?)
Samuel Lindkvist skrev:Kul. Jag har länge väntat på att denna bil ska utvecklas mera. Jag tycker förra ägaren va lite slö på den biten. :wink:

Är det 524turbo på nu eller ska du sätta din den? Jag vet inte men det borde väl inte vara jättestorskillnad ändå? Samma motor men lite olika karaktärer bara? Fast ganska smidig uppgradering. :thumbsup:
Ando skrev:Modifierad insugskammare för att passa intercooler. Borttagen popoff-ventil.
Visste du att det är ett Lindkvist Motorsport insug du har på bilen? :mhihi:

Ser att du saknar ställbara topplager. :P

Mvh
Samuel - som hoppas att detta blir en lång projekttråd. :D
Jo, det är en väldigt konstig karaktär på den

Ställbara topplager?

Tufft, har du några häftiga klisterlappar jag kan sätta på bilen då? PFC står det ju redan :wink:

Prio 1 blir att få den besiktigad, sen ska vi se vad man kan hitta på för roligt i vinter

Postat: 09 okt 2006 07:36
av Anders Toll
Går den igenom besiktningen som den är?

Postat: 09 okt 2006 08:15
av Nicke Nyman
Ando skrev:Om jag har fattat det rätt så funkar väl inte en diesel så bra med en bensin-turbo (avgashuset är väl större?)
Hallååå! På en så pass stor motor som du har så får du inga problem att få snurr på aggregatet och de är ingen "bensin-turbo" jag åker med heller. Dieselturbo är de! ;) Från en lastbil iofs men fyllnadsgraden upplever jag som bättre på en diesel så därför får du nog tidigare laddtryck än vad jag haft! ;)

Lycka till! 8)

Postat: 09 okt 2006 13:09
av Ando
Ge mig! :D :wink:
Vi får prata mer om detta på icq någon gång...

Postat: 09 okt 2006 13:13
av Ando
Anders Toll skrev:Går den igenom besiktningen som den är?
Nästan, ska sätta i lastnätet (självklart lastbilsreggad) och sätta i ett heljus, det saknas på vänster sida.
Sen måste jag ställa ner dieselpumpen också, så att det inte rycker så mycket.
Sen tror jag inte att det ska vara något mer...

Postat: 09 okt 2006 13:52
av Nicke Nyman
Ando skrev:Ge mig! :D :wink:
Vi får prata mer om detta på icq någon gång...
Leta rätt på en HX35w eller HX35. w står för inbyggd wastegate. De kanske du vill ha. Anledningen till att jag tror på en HX35 på din motor är för att de finns en merca diesel i Lycksele (Lapp-Stockholm) som åker med en HX40 med rätt stort avgashus och han har fullt ladd vid typ 3000rpm och då matar den bara på mer och mer. ;) Jag tror detta är en 300 TD dom byggt på, lite större motor än dig men HX35an är ju mindre än HX40in så. ;)

Vi tar de på ICQ som sagt. ;) Lycka till!

MVH 8)

Postat: 09 okt 2006 16:00
av ERnsT
För en oinvigd, vad hamnar skatt och försäkring på när det blir lastbilsreggat såhär?

Hur är körbarheten när det gäller "framochtillbakatilljobbetkörning"?

Postat: 09 okt 2006 16:34
av Daniel Båge
ERnsT skrev:För en oinvigd, vad hamnar skatt och försäkring på när det blir lastbilsreggat såhär?

Hur är körbarheten när det gäller "framochtillbakatilljobbetkörning"?
Jag vill minnas att skatten var typ 1200:- och förs 3000:- eller nåt sånt.

Just denna dieseln är ju inte direkt snål utan går på 0.8 med pumpen i mellanläge. Men en otrimmad kanske inte drar så mycket, eller vad säger Samuel och Oscar?

Postat: 09 okt 2006 16:50
av Ando
Nicke Nyman skrev:
Ando skrev:Ge mig! :D :wink:
Vi får prata mer om detta på icq någon gång...
Leta rätt på en HX35w eller HX35. w står för inbyggd wastegate. De kanske du vill ha. Anledningen till att jag tror på en HX35 på din motor är för att de finns en merca diesel i Lycksele (Lapp-Stockholm) som åker med en HX40 med rätt stort avgashus och han har fullt ladd vid typ 3000rpm och då matar den bara på mer och mer. ;) Jag tror detta är en 300 TD dom byggt på, lite större motor än dig men HX35an är ju mindre än HX40in så. ;)

Vi tar de på ICQ som sagt. ;) Lycka till!

MVH 8)
http://www.blocket.se/vi/8532884.htm?ca=17_s

Postat: 09 okt 2006 17:02
av Nicke Nyman
KÖÖÖÖP! :D HX35 is the s*it! :D

8)

Postat: 09 okt 2006 17:42
av Samuel S
Daniel Magnusson skrev:
ERnsT skrev:För en oinvigd, vad hamnar skatt och försäkring på när det blir lastbilsreggat såhär?

Hur är körbarheten när det gäller "framochtillbakatilljobbetkörning"?
Jag vill minnas att skatten var typ 1200:- och förs 3000:- eller nåt sånt.

Just denna dieseln är ju inte direkt snål utan går på 0.8 med pumpen i mellanläge. Men en otrimmad kanske inte drar så mycket, eller vad säger Samuel och Oscar?
Jo. Nu körde jag ju inte den länge otrimmad. Men den drog mer då. Säkert 0.9. Märkligt nog.

Kör man inte allt för entusiastiskt med den så går det att köra på 0.7 och kanske lite under med pumpen justerad till kul-läge.

Postat: 15 okt 2006 00:09
av Ando
Liten uppdatering:
Hämtade den ifrån Kalle i fredags, och ställde in den i garaget

Bild

Fick i lastnätet iallfall inför en besikting

Bild

Bild

Om någon har besiktigat innan med en lastbilsreggad bil, kanske kan säga om nätet kan sitta så?
Just nu sitter det bara fast i taket, och sen spänt mot "golvet", men det sitter stenhårt iallfall

Postat: 17 okt 2006 11:00
av Samuel S
Ando skrev: Om någon har besiktigat innan med en lastbilsreggad bil, kanske kan säga om nätet kan sitta så?
Just nu sitter det bara fast i taket, och sen spänt mot "golvet", men det sitter stenhårt iallfall
Nätet satt inte monterat så när jag reg.besiktigade bilen.
Tror du får för mycket lutning på nätet nu, det var ett gränsfall på regbes också.
Men nätet ska stå direkt på kardantunneln, lite längre fram. Då får du det lägre ner, längre fram och det står ner upprätt.