Nu har jag varit och hämtat lite grejer till ett nytt projekt.
En V8 på 4liter. 286hk 400nm i vrid. Men dom som vet säger att det är mer än så i verkligheten. Till en början blir den helt original. Ska bara få allt att funka först och främst vilket tar tid nog.
Sen har jag köpt en tom M3kaross.
Karossen är ett kapitel för sig självt. Den behöver en hel del jobb och efter det måste hela bilen lackas. Då finns ju möjligheten att välja färg själv. Så vilken färg tycker ni det ska bli?
Senast redigerad av 2 Samuel Lindkvist, redigerad totalt 22 gång.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Söderblom skrev:
Förresten, vad blir det för växellåda och bakaxel/bakvagn?? Jättenyfiken, berätta mer!!
Eller är det hemligt ett tag till??
Växellåda blir nog en 5växlad från en 530. Den är lite mindre och lättare än den från 540. Men hittar jag en 6växlad från 540 för samma pengar tar jag klart den. Men dom växer inte på träd.
Bakvagn vet jag inte än.
Neider skrev:Kommer bli spännande att följa detta projekt ser grymmt ut redan nu
Får man fråga vad motorn väger??
Vad väger en original M3 motor?
Bara nyfiken hur viktfördelningen förändras.
Jag har inte vägt motorn ännu. Men jag tror inte att den blir så framtung. En V8 är ju inte längre än en rak 4:a. Bara bredare. Och som det ser ut kommer nog motorn hamna lite längre bak än originalmotorn.
Sen är S14 blocket i gjutjärn och V8:an helt i aluminium. Så det skiljer inte så mycket som man kan tro. Jag ska forska lite i vikterna. Jag hade en sida där alla vikter stod men har tappat bort länken.
Original S14 ska väga 106kg. Men det ska tydligen va utan insug och kringutrustning.
V8:an väger 146kg.
Dessa vikter tror jag är tagna ur BMW:s reservdelskatalog ETK.
Alltså bör vikterna va med ganska "rena" motorer enl. bilder nedan.
6:an i M3E36 väger 152kg, så jämför man med den så är V8:an lättare samt sitter längre bak.
Neider skrev:Kommer bli spännande att följa detta projekt ser grymmt ut redan nu
Får man fråga vad motorn väger??
Vad väger en original M3 motor?
Bara nyfiken hur viktfördelningen förändras.
Jag har inte vägt motorn ännu. Men jag tror inte att den blir så framtung. En V8 är ju inte längre än en rak 4:a. Bara bredare. Och som det ser ut kommer nog motorn hamna lite längre bak än originalmotorn.
Sen är S14 blocket i gjutjärn och V8:an helt i aluminium. Så det skiljer inte så mycket som man kan tro. Jag ska forska lite i vikterna. Jag hade en sida där alla vikter stod men har tappat bort länken.
Låter kanon det mer hästar mer vrid samma vikt kan bara bli underbart
ojoj inget dåligt projekt detta... Verkar vara ett trevligt val av motor, 2liter per turbo då Jag hade nog satsat på 9-5 Aero turbosar (har för mig att det är TD04 15T#5), finns flertalet till bra peng, kroknar i trakterna kring 300 hk, laddtrycket bör man inte behöva vänta på speciellt länge. Antar att motorn inte kommer bli jättehögvarvig (med tanke på kolvstorlek/vikt) så laddtryck är ju någonting som man vill ha så tidigt som möjligt... Nog svamlat härifrån... Lycka till!