Sida 1 av 3

M3E30 -2012

Postat: 06 nov 2006 14:14
av Samuel Lindkvist
Nu har jag varit och hämtat lite grejer till ett nytt projekt.

En V8 på 4liter. 286hk 400nm i vrid. Men dom som vet säger att det är mer än så i verkligheten. Till en början blir den helt original. Ska bara få allt att funka först och främst vilket tar tid nog.

Sen har jag köpt en tom M3kaross.
Karossen är ett kapitel för sig självt. Den behöver en hel del jobb och efter det måste hela bilen lackas. Då finns ju möjligheten att välja färg själv. Så vilken färg tycker ni det ska bli?

Bild

Postat: 06 nov 2006 14:18
av Söderblom
Får man komma med annat förslag?? Macao Blau som M3 EVO II!!

Annars funkar färgerna från Sport Evon fint!! :racesmile

Förresten, vad blir det för växellåda och bakaxel/bakvagn?? Jättenyfiken, berätta mer!! :D

Eller är det hemligt ett tag till?? :confused:

Lycka till med bygget!! :wave: :thumbsup:

Postat: 06 nov 2006 15:17
av Andreas K
köpte du karossen i Halmstad?

Postat: 06 nov 2006 15:28
av danne
Ser inte bilden, ditt domännamn verkar inte funka så bra...

Postat: 06 nov 2006 15:32
av Samuel Lindkvist
danne skrev:Ser inte bilden, ditt domännamn verkar inte funka så bra...
Det stämmer. Tänkte inte på det. Ska fixa.

Postat: 06 nov 2006 15:38
av Samuel Lindkvist
Andreas K skrev:köpte du karossen i Halmstad?
Ja tyvärr. :roll:

Postat: 06 nov 2006 16:35
av Karlsson
Det står en likadan V8 i garaget. Köp den också och montera den bak! :mhihi:

Lycka till med bygget!

Postat: 06 nov 2006 16:39
av Nicke Nyman
Grymt projekt! :D Ska bli mycket intressant o följa! ;)

MVH

Postat: 06 nov 2006 18:35
av Widell
Mäktigt! :up:
Omröstningen talar sit tydliga språk...

Postat: 06 nov 2006 20:46
av Samuel Lindkvist
Söderblom skrev: Förresten, vad blir det för växellåda och bakaxel/bakvagn?? Jättenyfiken, berätta mer!! :D

Eller är det hemligt ett tag till?? :confused:
Växellåda blir nog en 5växlad från en 530. Den är lite mindre och lättare än den från 540. Men hittar jag en 6växlad från 540 för samma pengar tar jag klart den. Men dom växer inte på träd.

Bakvagn vet jag inte än.

Postat: 06 nov 2006 21:33
av Mae
Samuel Lindkvist skrev:
Andreas K skrev:köpte du karossen i Halmstad?
Ja tyvärr. :roll:
Vad menar du med tyvärr?
Är inte karossen bra?

Kul projekt! :D

Postat: 06 nov 2006 22:06
av Samuel Lindkvist
Mae skrev:
Vad menar du med tyvärr?
Är inte karossen bra?

Kul projekt! :D
Nä den är inget vidare. Och jag kan inget om rostlagning och spackla slipa måla grejer. :-?

Postat: 07 nov 2006 10:28
av Neider
Kommer bli spännande att följa detta projekt ser grymmt ut redan nu :thumbsup:

Får man fråga vad motorn väger??
Vad väger en original M3 motor?

Bara nyfiken hur viktfördelningen förändras.

Postat: 07 nov 2006 12:42
av Samuel Lindkvist
Neider skrev:Kommer bli spännande att följa detta projekt ser grymmt ut redan nu :thumbsup:

Får man fråga vad motorn väger??
Vad väger en original M3 motor?

Bara nyfiken hur viktfördelningen förändras.
Jag har inte vägt motorn ännu. Men jag tror inte att den blir så framtung. En V8 är ju inte längre än en rak 4:a. Bara bredare. Och som det ser ut kommer nog motorn hamna lite längre bak än originalmotorn.
Sen är S14 blocket i gjutjärn och V8:an helt i aluminium. Så det skiljer inte så mycket som man kan tro. Jag ska forska lite i vikterna. Jag hade en sida där alla vikter stod men har tappat bort länken.

Postat: 07 nov 2006 13:00
av Samuel Lindkvist
Nu hittade jag en annan sida med lite vikter.

Original S14 ska väga 106kg. Men det ska tydligen va utan insug och kringutrustning.
V8:an väger 146kg.
Dessa vikter tror jag är tagna ur BMW:s reservdelskatalog ETK.
Alltså bör vikterna va med ganska "rena" motorer enl. bilder nedan.

6:an i M3E36 väger 152kg, så jämför man med den så är V8:an lättare samt sitter längre bak.

:P

Bild
Bild

Postat: 07 nov 2006 15:03
av kardanaxel
Det var den dummaste frågan på länge... :o :wink:

Klart den ska vara vit!! :D

Postat: 07 nov 2006 21:35
av Neider
Samuel Lindkvist skrev:
Neider skrev:Kommer bli spännande att följa detta projekt ser grymmt ut redan nu :thumbsup:

Får man fråga vad motorn väger??
Vad väger en original M3 motor?

Bara nyfiken hur viktfördelningen förändras.
Jag har inte vägt motorn ännu. Men jag tror inte att den blir så framtung. En V8 är ju inte längre än en rak 4:a. Bara bredare. Och som det ser ut kommer nog motorn hamna lite längre bak än originalmotorn.
Sen är S14 blocket i gjutjärn och V8:an helt i aluminium. Så det skiljer inte så mycket som man kan tro. Jag ska forska lite i vikterna. Jag hade en sida där alla vikter stod men har tappat bort länken.
Låter kanon det :D mer hästar mer vrid samma vikt kan bara bli underbart :D

Postat: 08 nov 2006 21:52
av Daniel Båge
Bild

Du har ju glömt den häftigaste av dem alla... :D

Eller lite oväntat:

Bild


Jag har en tysk BMWtidning med en M3a med GM-v8a i, men den har du väl sett antar jag.

Vilken färg du än väljer så är ju projektet illfränt. :up:
Jag skulle vilja bygga en 640 CSI men det får bli nån annan gång.

Postat: 09 nov 2006 08:26
av RFC Roger
Välkommen i V8-gänget, Samuel! :D
Vad blir det för stressfläktar på motorn?
Vit är tjänstebilsfärg...

Postat: 09 nov 2006 22:01
av ERnsT
ojoj inget dåligt projekt detta... Verkar vara ett trevligt val av motor, 2liter per turbo då :wink: Jag hade nog satsat på 9-5 Aero turbosar (har för mig att det är TD04 15T#5), finns flertalet till bra peng, kroknar i trakterna kring 300 hk, laddtrycket bör man inte behöva vänta på speciellt länge. Antar att motorn inte kommer bli jättehögvarvig (med tanke på kolvstorlek/vikt) så laddtryck är ju någonting som man vill ha så tidigt som möjligt... Nog svamlat härifrån... Lycka till!