Sida 1 av 1

Ascona a 71 turbo

Postat: 23 feb 2007 14:55
av Patrik H
hej jag heter Patrik och är 36 år och hade lust att köpa något kul.
När jag var 18 hade jag en pojk dröm , att sätta riktig fart på en ascona med volvo motor. men det gjorde jag aldrig , så nu när barnen blivit lite större så 2004 köpte jag mej ett projekt.

Ascona a -71a

så här var den när jag köpte den

vikt 1010 kg
reggad med:
allt onödigt bortplockat
störtbåge
4-linkad 240 rallycrossbakaxel lamelldiff 4:10 utv
ställbara fjädrar och dämpare i ett (ved inte vad det heter ser utt som på en motorcykel) torn som går in igenom hjulhuset
b23 rally motor 200 hk rak ställd b20 tråg
torbedväggen bakflyttad så att motorn kommer 20cm längre bak (bättre vikt fördelning)
rally styrsnäcka 2,6 rattvarv
m45 låda
ventilerade omega bromsar fram
markfrigångca 8-9cm sten hårt i fram lite mjukare i bak så den sätter sig för bättre fäste

den gick väll hyfsatt ett tag tills topp pakningen gick
lyfte ur motorn hösten 2005 och skaffade en b21 et i mkt bra skick
har jobbat med den under lediga stunder från min härliga familj.
man får uttnyttja dom stunder som blir över

b21et var orginal för utom intercoler och förstärkt koppling (380nm)


jag var ute på premiär tur 060207
den gick ju klart bättre än rally motorn trots mindre hk
antagligen tack vare ett högre och jämnare vrid hela vägen

Inga problem att växla ner till 2an i 40 och rita två 10 meter långa streck trots ynka 160 original hk
klart över förväntan

sedan efter hand så portade jag en 405topp sattei k-kam och 940 grenrör
gnistat k-jet och höjde trycket till 1,4
sedan körde jag201m på8,6 och 402m på 13,30/172km/h med vinterdäck .ca 230hk

siktar väll på längre sikt på mellan 350-400hk som håller och fungerar och är lättkört på gatan. har inte tid att meka hela kvällarna.

under vintern 2006-2007 har jag köpt på mig lite grejer en ny turbo kkk-27 en nerkapad scania ic och ett megasquirt.
jag räknar med ca 350hk vid 1.3-1,4 bars laddtryck

hoppas bli färdig till sommaren

karossen skulle behöva en liten genomgång lite naggad i kanten efter 35 år




Mvh Patrik H
Götene

Postat: 23 feb 2007 15:00
av Nicke Nyman
Vore galet trevligt med lite bilder! :D

Väldigt intressant projekt måste jag säga! Gamla Oplar med Volvo motor har för mig alltid verkat vara en bra kombination!

Keep up the good work! 8)

Postat: 23 feb 2007 15:40
av Karlsson
:banana: Gött, nu är vi två som kör gammel-Opel med turbomotor här!
Min Rekord har iofs fortfarande en CIH.
Vad kör du med för Megasquirtversion?

Postat: 23 feb 2007 15:49
av Patrik H
jag kom över ett ms1 v2,2 för 500kr av en jobbar kompis men jag har bara kopplat upp det i pc ännu och kalibrerat givare och ställt in konstanter.
vad jag har hört skall det vara väldigt bra flöde i opel motorerna jag läste att det finns dom som byter stakar och sätter i volvo kolvar och kan få det att hålla riktigt bra. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... light=1900

jag har lite bilder här :
http://www.garaget.org/?car=24236
mvh patrik

Postat: 26 dec 2007 23:52
av Patrik H
nu har jag uppdaterat lite på garaget jag länkar dit så slipper jag skriva 2 ggr

http://www.garaget.org/?car=24236

Postat: 27 dec 2007 13:08
av Martin
Hoppas verkligen att få se denna bil på träffarna i sommar! den verkar ju riktigt hårig!

Postat: 27 dec 2007 17:17
av Frownlayer
ser på motorn att du siktar på kvalité...

Postat: 28 dec 2007 01:25
av Martin Fåglefelt
Gött projekt.

Postat: 31 mar 2008 17:14
av Patrik H
nu har jag lagt in några filmsnuttar där jag testat lite men jag har tyvärr inte mappat än bara testat lite på en mapp jag hittade på nätet. den verkar gå lite fett .
men jag skall mappa ordenligt med bredbands lambda när jag har besiktigat.
mvh patrik

http://www.garaget.org/?car=24236

Postat: 31 mar 2008 22:40
av Karlsson
Det skjuter ju på riktigt bra! Lite riktig mappning på den där så blir det nog fint!

Postat: 21 sep 2008 15:58
av Patrik H
var ute och testade lite häromdagen börjar gå skapligt.
då spann det på trean vid gaspådrag i 70 upp till 100 :D riktigt skoj
men den går bra ibland och skit ibland

det har strulat en hel del i sommar men det verkar hänga ihop med jordproblem i ms.
besiktigade bilen för några veckor sedan en 1a på dåliga torkare :mhihi:
annars besiktigade jag den precis som den är bara ställde wastegaten fullt öppen.

men i sommar har jag bränt boxen rasat en ventil oljeläckage osv
och det finns ju annat än bilar här i livet

men nu har jag beställt en bb och skall dra om alla jord kablar till ms

så nu känns det som jag är på G