Sida 1 av 4

BMW E30 cab

Postat: 20 aug 2007 12:40
av erre
Projektet bygger på en 325i cab -86:a.

Var uppe i stockholm ett par gånger under våren 2004 och inhandlade lite delar. Första vändan blev det delar från en skrotad M3E30:
* Framskrämar
* Bakskärmar med hjulhus
* Stötfångare fram och bak
* Sidokjolar
* Dörrar
* Baklucka med vinge

Andra vändan:
* 1st BMW 325i Cab -86

Sen var det ju bara att sälja M3:an jag hade, för här skulle det byggas M3-cab tänkte jag. Sagt och gjort jag blev av med bilen, men kom aldrig igång med bygget. Vi hade precis köpt radhus.... kanske det tog lite av tiden också. Men nu, 1:a Maj 2007 så satte jag igång, med god hjälp av min bror och brorson, så har det gått så långt att bilen är skickad till lack idag!! Hurra!! Men nu är det dags för lite bilder.

Bild
Har precis svetsat dit bakskärmen, fick hjälp att göra andra sidan först, men denna har jag gjort själv, å jag som inte kunde svetsa :D

Bild
Ser efter så att hjulen rullar fritt!

Bild
Nästan som den ser ut idag, förutom att nu är motor/växellåda ur också.

Uppdatering 20/8:

Motorn hade fått en Dr.Schrick 272 graders kam för ca 4000 mil sedan, och då byttes även vippor mm. Så dom sakerna såg fina ut. Fast så rök det om avgserna och luktade olja, så jag har rivit av toppen och bytt ventilstyrningar (som var riktigt glappa) + tätningar. Fint var också att det satt ett extratorgrenrör och KN-filter. Så den lät gött, å kändes rätt så pigg...

Ytterligare saker som köpts unden åren då projektet stod still:
* Fälgar 18" alpina-copy (försök hitta 18" med rätt ET till en E30 - denna uppsättning köptes från england, den enda de hade kvar)
* Däck Toyo Proxies T1R 225/35-18
* Nytt cabtyg - svart
* Nya sidokjolar - för att dom andra passade dåligt på de förstärkta trösklarna cabben har
* Ny frontplåt
* Nya framskärmar (ej de på bilderna)
* M-tech II -vinge
* Bilstereoprylar: Infinity Kappa 60.7cs fram, 52.7cs bak, Infinity 4*129 WRMS steg, Infinity 657 WRMS Mono class-D till bas, 7"touch-skärm (tänkte bygga gps-mediapc).
* Vita blink fram
* Gråa bakljus i orginal-design, ej lexus-lysen, då de ej passar på 80-talare
* M-tech II ratt
* M3E30 dogleglåda, med 1:1 på femman, vet dock inte om jag får dit den, då jag inte har någon sprängkåpa.
* Clips, luckor, skruv, stötfångehållare fram mm.. det är mycke som skiljer en m3 från 325.
* Har chip sen tidigare 325:a

Saker som ska fixas innan allt är klart:
* Kylare, då den gamla läckte, tänkte se om jag kan få dit en E36 kyl med integrerad vätskebehållare.
* Dimljus eller luftintag till bromsar fram.
* Ev någon spitter fram beroende på hur låg bilen ser ut...
* Diverse kylarslangar då föregående ägare hade använt sig av OK-slang som satt löst och gick i i fläkten
* Spricka i sömmarna på ryggstödet bak.

Saker som ska fixas vid ihopplockning:
* Limmad lite större framruta (som M3:an hade)
* Elfel, pga gammalt tjuvlarm
* Nya slutrör, alt avgassystem, då 325 piporna går ut lite åt sidan, medan M3:an går ut rakt bakåt. Som det är nu passar ej stötfångaren bak.

Och vilken färg blir det då, ja undra kan ni, men jag säger inget förrän första bilderna efter lack dyker upp. Om ca 2-3 veckor.

Postat: 20 aug 2007 15:35
av David Alesand
Spännande! Roligt med bilder. :D

Postat: 20 aug 2007 19:47
av Anders Toll
Jag tror den blir Roth!

Spännande projekt! Jobba på! ;)

Postat: 20 aug 2007 20:46
av Calle Wennborg
Trevligt bygge mycket bra val av modell att bygga med!
Ser fram imot lack bilder nu då :)

Postat: 20 aug 2007 23:52
av Nicke Nyman
Grymt projekt! :D

Postat: 21 aug 2007 05:32
av Andreas K
coolt!

m3e30 har stora bultmönstret till lådan och 325an det lilla men det verkar det som du vet om.

Postat: 21 aug 2007 08:13
av Mae
Väldigt trevligt projekt.
Vilken kulör skall bilen lackeras i? (Hoppas på silver)

Postat: 21 aug 2007 09:43
av erre
Andreas K skrev:m3e30 har stora bultmönstret till lådan och 325an det lilla men det verkar det som du vet om.
Det var ett tag sen jog kollade på den lilla rakarn till låda, så just det kom jag inte ihåg. Fast som läget är nu så kommer inte den lådan upp i bilen förrän det blir dags för byte till något större å starkare under huven (typ om 1-2 säsonger). Mot kardan ska jag nog få ihop den, även om jag blir tvungen att byta både kardan och slutväxel. Det är mot motorn som jag har bekymmer... någon som har koll på vilka kåper som finns till lådan, och mot vilka motorer dom passar? Jag vill bra gjärna ha den lådan i bilen, då det är den man saknar mest när man kör... tyvärr tappar man väl en hel del i toppfart, men det är ju en cab, så man lär väl aldrig köra lika fort som man gjorde i M3:an.

Postat: 21 aug 2007 10:27
av Andreas K
m30, s38, s14 med tillhörande lådor har stora bultmönstret
m20, s50, m50 har lilla. Trodde inte m3an hade löst svep på lådan. Det finns en dogleg e30 låda men den är orimligt dyr. Ser dock ingen vinst mer än orginalkänsla med att ha dogleg. Finns lådor som passar som har 1:1 på 5an.

Postat: 21 aug 2007 10:51
av erre
Andreas K skrev:m30, s38, s14 med tillhörande lådor har stora bultmönstret
m20, s50, m50 har lilla. Trodde inte m3an hade löst svep på lådan. Det finns en dogleg e30 låda men den är orimligt dyr. Ser dock ingen vinst mer än orginalkänsla med att ha dogleg. Finns lådor som passar som har 1:1 på 5an.
Ok, klart att du menade mot motorn förstårs. Finns det bara två bultmönster + v8-v12, eller har dom nyare motererna andra mönster? Skulle tro att m52, m54, s54 använder samma som m50 då.

Jag har redan en m3-dogleglåda, men jag har inte den lösa kåpan. Hade hoppats på att det kanske fanns olika kåper så att jag kunde välja motor om jag har lite tur. Annars får man väl be någon svetsa ihop nåt.

Eller menade du att det fanns en dogleg som passar på m20, med lilla bultmönstret och 1:1 på femman?

Postat: 21 aug 2007 10:59
av Andreas K
japp det finns en låda som kallas e30 sportlåda som är en raritet men fanns en utannonserad på rejsa för ett tag sedan. Dock är de ofta hutlöst dyra, men å andra sidan lär du ju få bra betalt för din låda också.

de som slutar på 2 och 4 är väl bara derivat av befintliga motorer så de lär ha samma bultmönster.

Tror inte det finns ett löst svep som man kan bulta på lådan som passar mot lilla mönstret.

Postat: 21 aug 2007 11:09
av erre
ok, där ser man, den skulle alltså passa fint i hop med någon av de nyare m3-motorerna... finfint.

Jo, min är utan svep iaf, hoppas det nu är rätt låda jag har bara, för annars har jag blivit lurad. =( Jag ska gå ut nu å skriva av beteckningen, så jag vet.

Postat: 21 aug 2007 23:30
av erre
erre skrev:Jag ska gå ut nu å skriva av beteckningen, så jag vet.
Har varit ute å kollat lite och jämfört på nätet. Det är iaf en dogleg, Close Ratio-låda. Om det är Getrag 262 eller 265 ska jag låta vara osagt, för art nr börjar på 262 men enligt flera websidor är det 265 ändå, och enl etk ska det vara 265/5 i m3-an. Den ser iaf ut som lådan på följande bild:
Bild
Funderar på vad man ska ha i slutväxel om man har en kraftigare motor sen, vill kanske inte att 5:ans växel ska bli lika högvarvig som m3:an var orginal. Hörde att tex gamla alpina B7 hade 2,56:1 i slutväxel vilket ger 2200varv vid 100km/h på 5:an med en 1:1 låda och mina hjul. Verkar ju trevligt, då kan man ju nå 100 km/h på 1:an med en varvvillig m-motor (8200rpm). Och sen tätväxlad på det, låter galet skoj... men man får nog se till att man har vrid i botten då.en alpina V8:a kanske =)

Postat: 29 aug 2007 06:15
av Mae
Hur går det?

Postat: 29 aug 2007 12:52
av erre
Jo, det går frammåt :D

I måndags morse så var jag till Lackerarn, och de hade spacklat ena sidan, det såg riktigt bra ut!! De sa att jag skulle få tillbaka bilen på måndag. Är ledig nästa vecka, då blir det 7 heldagars skruvande. Sen skulle jag få hämta de andra delarna alteftersom de blir klara.

Har även beställt luftintag i kolfiber (där dimljusen brukar sitta) Får se om dom blir lackade eller inte. Om jag behåller dem utan färg, så vore det snyggt med lite mer matchande kolfiber-prylar... å det kostar ju en slant. Men ett par snygga speglar och splitter i fram i kolfiber vore ju inte helt fel, eller?

Postat: 03 sep 2007 20:02
av erre
Bild
Bild
Interlagos Blue Metallic

Ser inte mycket ut för världen än, men jag känner mig mycket nöjd med jobbet som lackarn gjort. :banana:

Nu ska jag bara :bang: vidare.

Postat: 03 sep 2007 20:28
av Calle Wennborg
Snyggt!
Är det bara plocka på sakerna nu eller är det en massa kvar?
Finns inte mycket roligare saker en att plocka ihop en nylackerad bil! :D

Postat: 04 sep 2007 11:27
av Mae
Snyggt! :D
Jag hade hoppats på silver men det här blir nog snyggt det också. 8)

Postat: 04 sep 2007 12:15
av Larsson
Detta kommer bli så grymt!

Postat: 04 sep 2007 14:10
av Tobinpower
shit, ser att att bli riktigt bra.. go färg me!