Lite info: Opel Rekord Caravan -85
Okänt antal mil.
Hi-Jacker's bak. (modellen med enbart "däckventil")
Motorvärmare.
Vansinnigt missljud i bakaxeln.
Skicket i övrigt verkar vara bra. Men då bilen mestadels ägts av en äldre herre, så finns det mycket suspekta bättringar på karossen. Man vet ju aldrig vad som döljer sig bakom dem. Underredet är nedkletat med en näst intill vansinnig mägnd underredsmassa. Har inte knackat så mycket undertill ännu, men antar att den är hyffsat ok då den fick blankt papper på senaste bes.
Det som kommer att hända i det närmaste är att göra något åt bakaxeln. Missljudet är något i hästväg, och verkar höras mer utanför bilen än innuti. Jag har ju en bakvagn från Mantan liggande och skräpar hos Tåga. Delar av denna kanske kan komma till undsättning. För det vore ju inte fel med lamelldiff. i vinter.
Eftersom det går mot mörkare tider, så kommer ett flertal extraljus taga plats i fronten. Ska ta fram tumstocken nån dag och se hur många som får plats. (Siktar på tre st)
Idag har bilen fått diffbroms. Skruvade ur den ur bakaxeln ja sparade från mantan.
Har inte fixat nån olja än, så ja har inte provkört. Kan bara hoppas på att missljudet kom från gamla diffen.
Var det bara att byta kronjulet alltså? Kolla om det går att mäta spelet mellan kuggarna. Blir det för tight så kommer den att låta ännu värre än innan, blir det för glappt så kommer kronhjulet och pinjongen slitas ut väldigt fort. Surt att tappa driviningen menar jag...
Öppnade du diffen och kollade hur lamellerna såg ut?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag fick ju lägga en distans mellan kronhjulet och själva diffen, annars funkade det inte med Rekordens utväxling. Sen la jag nåt tunt sjzbrsshims mellan bakaxelhuset och ena lagret.
Min gamle bakaxel är ju iofs nästan 20 år äldre än din, så det kanske stämmer bättre när det är 80-talsprylar från båda håll sas.
Anders Karlsson
så..
Shimsade ut kronhjulet 4mm mot pinjongen. Så nu är ja tillbax där ja började, om man ser till hur mycket oväsen det är. Undra vad det är som låter?
Fast diffen är ju go... testade den lite i skogen. Mumma.
Gött att det funkar! Jag kräver en provtur, så ska du få se hur man hanterar en 2,2a.
Det måste ju vara nåt lager som väsnas. Troligast är väl hjullagren, jag har iaf aldrig hört talas om att nån bytt de andra lagren i klumpen.
Anders Karlsson
Ahh.. idag fick ja tebax 2,4'an. En STOR njutning att återförenas med en kär gammal slav... hrrmm.. vän. Ja är inte helt 100 att ja ska kasta i den i rekylen, men det lutar däråt iaf.
Hjerpe skrev:Ahh.. idag fick ja tebax 2,4'an. En STOR njutning att återförenas med en kär gammal slav... hrrmm.. vän. Ja är inte helt 100 att ja ska kasta i den i rekylen, men det lutar däråt iaf.
Jag njuter bara jag hör idén....Sätt igång. Häv i't
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
Martin Fåglefelt skrev:Jag njuter bara jag hör idén....Sätt igång. Häv i't
Tror att ja blir så illa tvungen... Var ute å höll stummt förut. njöt lite över getaryggen. Sen kom det tydligen ett T-kors. Det hade ja glömt.
Efter lite granris, blöta fötter och träningsverk var det bara att straffa bilen för mina misstag. Så nu knackar motorn ganska rejält. EDIT: Carter? vill du ha den äran att döda en 2,2'a?