Sida 1 av 3

Opel Rekord Caravan -85

Postat: 04 sep 2007 20:49
av Hjerpe
Bild
Nya brukstuben är införskaffad.

Lite info:
Opel Rekord Caravan -85
Okänt antal mil.
Hi-Jacker's bak. (modellen med enbart "däckventil")
Motorvärmare.
Vansinnigt missljud i bakaxeln.

Skicket i övrigt verkar vara bra. Men då bilen mestadels ägts av en äldre herre, så finns det mycket suspekta bättringar på karossen. Man vet ju aldrig vad som döljer sig bakom dem. Underredet är nedkletat med en näst intill vansinnig mägnd underredsmassa. Har inte knackat så mycket undertill ännu, men antar att den är hyffsat ok då den fick blankt papper på senaste bes.

Det som kommer att hända i det närmaste är att göra något åt bakaxeln. Missljudet är något i hästväg, och verkar höras mer utanför bilen än innuti. Jag har ju en bakvagn från Mantan liggande och skräpar hos Tåga. Delar av denna kanske kan komma till undsättning. För det vore ju inte fel med lamelldiff. i vinter.

Eftersom det går mot mörkare tider, så kommer ett flertal extraljus taga plats i fronten. Ska ta fram tumstocken nån dag och se hur många som får plats. (Siktar på tre st)

Postat: 02 nov 2007 19:29
av Hjerpe
Idag har bilen fått diffbroms. Skruvade ur den ur bakaxeln ja sparade från mantan.
Har inte fixat nån olja än, så ja har inte provkört. Kan bara hoppas på att missljudet kom från gamla diffen.

Postat: 02 nov 2007 20:28
av Martin Fåglefelt
Härligt.... diffbroms är ju alltid bra. 8)

Postat: 02 nov 2007 20:36
av David Alesand
piffbroms

Postat: 03 nov 2007 15:39
av Karlsson
Var det bara att byta kronjulet alltså? Kolla om det går att mäta spelet mellan kuggarna. Blir det för tight så kommer den att låta ännu värre än innan, blir det för glappt så kommer kronhjulet och pinjongen slitas ut väldigt fort. Surt att tappa driviningen menar jag...
Öppnade du diffen och kollade hur lamellerna såg ut?

Postat: 03 nov 2007 16:21
av Hjerpe
Ja bytte så ja har samma kronhjul som innan. Så slapp ja krångla, plus att ha gärna varvar skiten ur motorn.

Har inte mätt nåt. Men du menar asså att ja skulle kunna shychcimza kronhjulet, så det kommer närmare det lilla drevet (pinjong?!)?

Postat: 03 nov 2007 17:41
av Karlsson
Jag fick ju lägga en distans mellan kronhjulet och själva diffen, annars funkade det inte med Rekordens utväxling. Sen la jag nåt tunt sjzbrsshims mellan bakaxelhuset och ena lagret.
Min gamle bakaxel är ju iofs nästan 20 år äldre än din, så det kanske stämmer bättre när det är 80-talsprylar från båda håll sas.

Postat: 03 nov 2007 17:54
av Hjerpe
ahaaaaaa.....! :trost:

Det kan nog va värt å kolla det då. Så det inte blir majonäs i rört.
sen antar ja att det 2,4 snart? :hey:

Postat: 03 nov 2007 20:09
av Karlsson
2,4an är på väg. Den har fått lite nya vänner att ta med sig, oljekylare tex.

Postat: 04 nov 2007 03:25
av Hjerpe
man måste gilla carter.

Postat: 05 nov 2007 22:00
av Hjerpe
Haha!! det gick åt skogen! :rolleyes3
Tokigt glapp och om möjligt typ dubbelt så mycket oväsen. Ska kolla till helgen vad som sket sig.

Får väl schbrrrzzzzhimsa upp kronhjult' nåra meter.

Postat: 10 nov 2007 18:42
av Hjerpe
så..
Shimsade ut kronhjulet 4mm mot pinjongen. Så nu är ja tillbax där ja började, om man ser till hur mycket oväsen det är. Undra vad det är som låter?
Fast diffen är ju go... testade den lite i skogen. Mumma.

Postat: 11 nov 2007 13:33
av Karlsson
Gött att det funkar! Jag kräver en provtur, så ska du få se hur man hanterar en 2,2a.
Det måste ju vara nåt lager som väsnas. Troligast är väl hjullagren, jag har iaf aldrig hört talas om att nån bytt de andra lagren i klumpen.

Postat: 11 nov 2007 13:47
av Hjerpe
Karlsson skrev:Jag kräver en provtur, så ska du få se hur man hanterar en 2,2a.
Klart att Carter måste gasa. Du ska få dräpa skiten nån da.

Postat: 24 nov 2007 21:17
av Hjerpe
Ahh.. idag fick ja tebax 2,4'an. En STOR njutning att återförenas med en kär gammal slav... hrrmm.. vän. Ja är inte helt 100 att ja ska kasta i den i rekylen, men det lutar däråt iaf.

Postat: 25 nov 2007 01:32
av Martin Fåglefelt
Hjerpe skrev:Ahh.. idag fick ja tebax 2,4'an. En STOR njutning att återförenas med en kär gammal slav... hrrmm.. vän. Ja är inte helt 100 att ja ska kasta i den i rekylen, men det lutar däråt iaf.
Jag njuter bara jag hör idén....Sätt igång. Häv i't

Postat: 27 nov 2007 21:59
av Hjerpe
Martin Fåglefelt skrev:Jag njuter bara jag hör idén....Sätt igång. Häv i't
Tror att ja blir så illa tvungen... Var ute å höll stummt förut. njöt lite över getaryggen. Sen kom det tydligen ett T-kors. Det hade ja glömt. :blush:
Efter lite granris, blöta fötter och träningsverk var det bara att straffa bilen för mina misstag. Så nu knackar motorn ganska rejält.
EDIT: Carter? vill du ha den äran att döda en 2,2'a?

Postat: 28 nov 2007 16:50
av Karlsson
Går det att döda 2,2or utan överladdning?

Finns ju bara ett sätt att ta reda på det... :burnout:

Postat: 28 nov 2007 22:08
av Martin Fåglefelt
Karlsson skrev:Går det att döda 2,2or utan överladdning?

Finns ju bara ett sätt att ta reda på det... :burnout:
Det går.... :blush:

Postat: 29 nov 2007 21:50
av Hjerpe
Martin Fåglefelt skrev:
Karlsson skrev:Går det att döda 2,2or utan överladdning?

Finns ju bara ett sätt att ta reda på det... :burnout:
Det går.... :blush:
Skriver under på det. Hejdlöst. Nu överröstar motorns skrammel bakaxeln. Det låter som att någon verkligen vill ut ur motorn. :bang: