Sida 1 av 3

Mercedes-Benz 300D -88, dubbelturbo med sikte på Nürburgring

Postat: 28 jan 2008 22:44
av John
(hihi, här får du en projekttråd så du kan hålla dig uppdaterad Petrus)

Här har vi projektet som förhoppningsvis aldrig kommer bli klart. :o
Lite av en dröm jag haft i ett par år, köpte även objekt till projektet för ett och ett halvt år sedan. Tyvärr tog rosten knäcken på mig med den utgångspunkten, men nu i december hände det grejer..

Så.. vad är detta för idiotprojekt? :mhihi:

Projektet bygger på en Mercedes-Benz 300E från 1988.
1530kg tyskt stål med en 3-liters bensinmotor och automatlåda. Perfekta utgångsobjektet för en banrace-bil alltså. :lol:
För att göra det hela ännu bättre ville jag byta bort bensinmotorn mot en dieselmotor.

I realiteten kan man påstå att projektet började på allvar i december. En bil hittades på blocket - låga mil, ingen rost - och bäst av allt, rasad motor. Snuskbillig var den, och det tackar vi för.

Såhär såg den ut vid köp i december 2007:
Bild


Mål inför 2009

[ ] Chassie
  • Coilovers - finns inte bolton, så detta blir custom..
    Renoverad och lackerad framvagn/bakvagn, bussningar
    Broms-historian som ni redan känner till
    Bromsvåg och hydralisk handbroms i separat system
[ ] Megalättning. Kan man komma ner under 1200kg? Inte räknat på det ännu, men det lär märkas när man börjar plocka isär bilen igen.
  • Skärmar, huv och baklucka i glasfiber.
    Dörrar?
    Tak?
[ ] Motor.. kanske hitta en 24v-motor? Ingen prio på det, men att nå 400hk på drivhjulen tycker jag är ett trevligt mål i kombination med målvikten.
[ ] Jänkeautomat med manuellt ventilhus.
[ ] Fullbur, fyra sportstolar. Custom instrument.
[ ] Registrerad som ombyggt fordon.

Postat: 28 jan 2008 22:52
av Tobinpower
ballt.. lycka till!

Postat: 28 jan 2008 23:01
av John
Och så har vi första uppdateringen på hur det går med projektet... mycket på en gång nu.
Tar det hela lite snabbt sammanfattat och struntar (inte :mhihi:) i saker som att sitta och chilla i garaget..
Bild

[x] Vinterdäck krängdes på orginal 15" alufälgarna
[x] Drivlina nerplockad, avgassystem nerplockat, uppkapat och behållt det som behållas skall. (katalysatorer).
Bild

[x] Bakluckan strippad, förberedelse för omsvetsning.
[x] Märkt upp samtliga småbulor på kaross för att förbereda för slipa/spackla och lacka.
Bild

[x] Rensat i motorrum och runt växellåda, allt klart för utlyft.
Bild

[x] Renoverat bromsok bak som test. Blev riktigt bra, främre oken kommer asap.
Bild

[x] Lekt lite med den ena intercoolern...
Bild

[x] Sen renoverade jag de främre bromsoken (som då förmodligen hamnar bak på bilen?)
Bild

[x] Så slet jag ut motorn
Bild

[x] ...och plockade dän för att stilla nyfikenheten. Varför rasade den?
Mja. Bortsett från att den var totalt sönderrepad i 1'an och 6'ans cylinder så såg den rätt okej ut. :roll:
Fick en halvkass idé om att blästra blocket och placera det under en glasskiva i vardagsrummet... :blush:
Bild


Från orginalprojektet (den rostiga skrothögen som jag köpte för massa länge sen) skulle motor och drivlina behållas. Därför råkade det bli lite aggressioner mot resten av bilen en kväll..
Jag har aldrig sett min garagepolare Jocke så lycklig. (han på bilden)
Bild

[x] Tog inte lång tid innan den motorn och drivlinan var urplockad
Bild

[x] Plockade isär för att checka status. Blåningen på vevaxeln är från härdning i fabrik, men jag blev lite oroad över det. Fina lager och så skruva ihop med nya bultar.
Bild


Nya bultarna dök upp i fredags, så nu i veckan är det dags att skruva ihop! Det var allt för den här gången..

Postat: 28 jan 2008 23:22
av Reco
Spännande projekt!
Något man vill följa.

Postat: 28 jan 2008 23:35
av Martin Fåglefelt
Härligt projekt....obs. att du numera kvalar in i TSV om jag inte missminner mig....eller åtminstone snart.

Postat: 29 jan 2008 04:56
av Neider
Ser bra ut :D Vi får rejsa om att se vem som först kommer ner till Ringen med våra projektbilar :D.

Postat: 29 jan 2008 06:21
av John
Martin Fåglefelt skrev:Härligt projekt....obs. att du numera kvalar in i TSV om jag inte missminner mig....eller åtminstone snart.
TSV? :confused:
Är det bra eller dåligt att kvala in dit? :mhihi:

Postat: 29 jan 2008 10:41
av Larsson
Tyska Slagskeppens Vänner

Postat: 29 jan 2008 10:59
av Anders Toll
Vikten kanske är ett problem? 1500 kg?

http://attitude.mine.nu/tyska/

Postat: 29 jan 2008 11:46
av John
Anders Toll skrev:Vikten kanske är ett problem? 1500 kg?

http://attitude.mine.nu/tyska/
Vikten blir förhoppningsvis ett problem :mhihi:
Kanske inte 2008, men med plåtren cupé kanske det blir lite väl låg vikt.
Motorn är för övrigt bara på 2,996 liter, men jag väger upp det med antalet sniglar på grenröret. :blush:

Kul att ni verkar gilla projektet. Det gör jag också. :tongue:

Postat: 29 jan 2008 12:53
av A.Johansson
sånt här älskar ja! diesel liksom!! :mhihi:

Postat: 29 jan 2008 13:51
av ERnsT
ska blir riktigt intressant att följa detta projektet

Postat: 29 jan 2008 19:47
av Diesel Oscar
Detta gillar jag skarpt!!! Som gammalt mercafreak och tilllika dieselnörd är detta njutning på hög nivå :lovies: .

Har du tänkt behålla original kolvar, förkammare, spridare, pump osv eller blir det dieseltrimmning på högsta nivå med kolvkylning, idiotvässad rotorpump, vulgoförkammare och 300bars turbospridare?
För det är en sugdiesel från början va?
Ska bli mycket intressant att följa.

Kanske skulle man turbokonvertera farsans gamle (numera min) 230E -86...... :roll:

Postat: 29 jan 2008 21:37
av John
Hejdu dieselnörd!

Visst är det en sugdiesel. Orginalkolvarna flyger och far redan vid 400hk enligt rykten. :roll:
Till sommaren blir det orginal innanmäte.

...till nästa sommar blir det vulgo-allt. :mhihi:
Givetvis stannar vi kvar på miljö-o-vänlig förkammardiesel.
Diesel Oscar skrev:Detta gillar jag skarpt!!! Som gammalt mercafreak och tilllika dieselnörd är detta njutning på hög nivå :lovies: .

Har du tänkt behålla original kolvar, förkammare, spridare, pump osv eller blir det dieseltrimmning på högsta nivå med kolvkylning, idiotvässad rotorpump, vulgoförkammare och 300bars turbospridare?
För det är en sugdiesel från början va?
Ska bli mycket intressant att följa.

Kanske skulle man turbokonvertera farsans gamle (numera min) 230E -86...... :roll:

Postat: 29 jan 2008 22:28
av kardanaxel
Mycket roligt projekt! :thumbsup:

Men jag tycker du ska ta en sväng på ringen redan i år! Tro mig, du behöver inte ha 500 hk första gången... :roll:

Postat: 30 jan 2008 12:25
av John
kardanaxel skrev:Mycket roligt projekt! :thumbsup:

Men jag tycker du ska ta en sväng på ringen redan i år! Tro mig, du behöver inte ha 500 hk första gången... :roll:
Tanken har slagit mig.. ett par gånger. Vi får se om ekonomin räcker till det. Ringenresa är inte vansinnigt billigt, och just nu går de mesta pengarna in i bromsar och motordelar. :oops:
Om jag lyckas ha råd, då åker jag, men jag planerar inte för det. Gotland ring får duga i sommar. :lol:

Postat: 30 jan 2008 19:29
av Diesel Oscar
John skrev:Givetvis stannar vi kvar på miljö-o-vänlig förkammardiesel.
Som blir mycket mer varvvillig än en trimmad direktinsprutad dito.... :mhihi:
Se till att kräma ur så mycket som möjligt ur den gamla radpumpen bara.

Egentligen skulle du ju ha tag i ett block och pump från en original turbo300, med kolvkylning som och rökbegränsare som standard, men de växer ju inte på träd. :roll:

Postat: 30 jan 2008 19:41
av John
Diesel Oscar skrev:
John skrev:Givetvis stannar vi kvar på miljö-o-vänlig förkammardiesel.
Som blir mycket mer varvvillig än en trimmad direktinsprutad dito.... :mhihi:
Se till att kräma ur så mycket som möjligt ur den gamla radpumpen bara.

Egentligen skulle du ju ha tag i ett block och pump från en original turbo300, med kolvkylning som och rökbegränsare som standard, men de växer ju inte på träd. :roll:
Blocket behålls så länge det håller. Att skjuta blocket får nog ses som ett angenämt problem - då har man skruvat på grejerna bra reält innan det ska blåsas. Gör iofs inte så mycket då en utbytesmotor oftast inte kostar mer än 3000kr på blocket... då kan man råka blåsa ett par. :lol:
turbo300'an har samma block, sånär som på kolvkylningen med oljedusch. Går att ordna utan att byta för mycket grejer. Kan vara lagom vid första kolvens himmelsfärd.
Rökbegränsare är för fegisar. :mhihi:

Pumpen är bäst på denna motor, samma som på turbo300'a. Undvik pumpen från de nyare 24-ventilers-motorerna. Varvtalsbegränsningen sätts vanligtvis runt 6000rpm.. :P
Det man kan göra är att ragga tar i en 24v-topp, då går det att få riktigt bra kräm i de.
Tydligen inga problem att ta ett block från en 320CDI heller... möjligheterna är obegränsade. :mhihi:

Postat: 30 jan 2008 20:10
av Diesel Oscar
Kan bara kommenteras med ett ord: Härligt!

Postat: 05 feb 2008 18:37
av John
Då har farbror jultomte varit och hälsat på. Paket är roligt. :o
Bidde bromsskivor från en AMG C55'a, mäter 345x30mm. Ventilerade och hålborrade, gått drygt 3000 mil.
Bromsjakten fortsätter, bromsok ska också rotas fram 8)

Bild


Edit: Testade att sänka ner skivorna i ett par 17"are... och de passar. Om man struntar i bromsoken. :mhihi: