Opel Rekord -67 *Såld*

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Kezo
Deluxpostare!

Opel Rekord -67 *Såld*

Inlägg av Kezo »

Länge hade tankarna på en lite mer speciell bil snurrat i huvudet, och efter många timmar på blocket med kraven "Äldre än -81" och "Under 10 000kr" hittades nånting. Den fanns inte för långt bort, och kostade inte allt för mycket.

Bilen var en Opel Rekord Deluxe 1900 från 1967. Den införskaffades och fraktades hem. På släp, eftersom den varit avställd sedan 80-talets första hälft och en väldigt stor del av den här tiden spenderades på en loge.

Bild

Bild

Såhär såg den ut när den var hemkommen. Brandmannagrillen är utbytt, det låg en vanlig, om än lite buckligare, i bagagen.

Bild

90hk tyskt gjutjärn.

Bild

Bild

Där har vi fälgarna. Egentligen vill jag ha breddade plåtisar då det mer passar stuket jag vill ha på bilen, men det är svårare att få tag på än man kan tro. Och då får väl lite tyskstuk passa bra...

Bild

Här har vi en dålig mobilbild på där bilen står idag. Det har hänt lite sen den här bilden togs, men egentligen är det inte så mycket skoj som hänt. Har smörjt upp alla lås, bytt en tätningslist runt bagageluckan och plockat dän alla reflektorer som är tänkta att skickas iväg på förzinkning/omkromning, vad man nu borde göra med dom. Hursom, så har jag glömt ta bilder på det. Tänkte ta ett par till idag, men det blev inget av det.

Det jag har att fixa innan besiktningen är nu bromsarna, lyktorna och vindrutan, som är rätt ordentligt sprucken.

Problem att fixa innan jag kan komma dit:
Luftfilter. Inte så smidigt att få tag på, finns inget i Frams sortiment och då finns det inte :P Satt ett original tvätta-och-använd-för-alltid-filter med väldigt dåligt flöde igenom.

Lås. Dörrlåsen går att stå ut med om dom kärvar, men nu så har tändningslåset börjat totalvägra. Ifall jag bara fick dän ratten skulle jag kunna få dän det och kika närmre på't...

Målet med bilen är att ha nåt kul att glida runt i, det kommer inte bli några stora ombyggnader den här säsongen men vi får se vad framtiden har att säga när det gäller tid, pengar och inspiration :P
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 21 gånger.
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Jag tror jag vet en som kommer skriva i denna tråden inom kort.... :wink:

Underbar bil. Hoppas att du får ingeom den genom besiktningen snart, så du kan hänga på veteranarna till Uråsa på vår träff där.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

:bow: :banana:

Äntligen en Rekord till på forumet! :D

Har den stått på en loge sen 80-talet? Då borde den ju ha klarat sig ganska bra från rost. Du kanske har haft modellen innan, men vanliga rostställen är lyktpottorna, framskärmarna ovanför blinkern, A-stolpens nederdel/sidopanelen och så klart golv, trösklar och skärmkanter bak.
Kan rosta ganska rejält mellan golvet under baksätet och innerskärmen också, det är ett farligt ställe. Hela karossen kan vika sig om det vill sig illa.

Nog med tråkigheter, din bil är säkert i bra skick!
Angående tändningslåset så gick mitt sönder för ett par år sen när jag skulle provstarta bilen. Det är tydligen ganska vanligt att de kärvar ihop inuti när de inte använts på ett tag. Ska vara samma lås i Kadett B, men de är ungefär lika svåra att hitta hela som till Rekord. Dörrlåsen går att plocka isär, man får tänka på att lägga låsklackarna i ordning bara. Alternativt räcker det med att ösa in massor med låsolja och lirka lite tills de funkar.

Luftfilter blir nog inte lätt att hitta nytt som sagt, men jag har för mig att jag sett nån sorts adaptergummi till den nyare Zenithförgasaren. De har löst pappersfilter och luftrenaren går att öppna. Ser inte riktigt likadan ut, men den är iaf stor svart och rund med snabel fram... :roll:
Annars får du skruva dit en Weber 36/36, de har samma bulthål som Solex/Zenith förgasarna.

Jag har en gammal hederlig Blaupunkt mono radio som skulle passa utmärkt i din instrumentpanel, och även H4 framlyktor. Lite tidstypisk radio och bättre lyse skulle väl inte skada? :wink:

Hur som helst, härlig bil! Titta gärna i min projekttråd om du vill ha avskräckande exempel på "icke originalrenovering"!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bara jag får ordning på alla delar och fel så är det nästan bara rulla in till besiktning. Tanken var att få ut den på vägen nu i april, men jag har sett hur det brukar gå med såna deadlines :P

Weber 36a har jag funderat på, och nu har jag en anledning till :D

Lyktpottorna och så är lite rostigt, men inga hål nånstans. Den är inte så rostig alls, faktiskt. Inga hål, har börjat komma lite på nederkanten på en dörr men inget som behöver svetsas.
Har haft dän baksätet och har inte kunnat se nåt konstigt där, mer än gamla mynt och godispapper...

Karlsson, skickar ett PM om lyktorna och radion. Skulle vara fint med nåt som fyller upp det hålet på instrumentbrädan, har visserligen tänkt sätta i en lite modernare men den ska monteras dold nån annanstans...
Har följt ditt projekt ett bra tag, redan innan jag köpte den här faktiskt. Lite farligt, det kan väcka dumma idéer hos mej... :P
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Och jag har svarat på ditt pm!

Låter ju skönt att den klarat sig bra från rosten, allt annat mekaniskt brukar gå att reparera ganska lätt på de här bilarna.
De är ju byggda på den tiden då man kunde skruva isär allt, smörja lite och skruva ihop igen. Mycket bra!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Var ute hos min lilla Opel idag och gav den lite omsorg. Men inga bilder, det är nog ändå inte så spännande...

Rev isär bromsarna, fick äntligen dän ratten (eller, pappa fick dän ratten...) så nu har jag tändningslåset i handen. Sen har jag upptäckt att det trots allt behövs svetsas litegrann på den. Två hål i en rambalk bak, och lyktpottorna.

Ska beställa bromsdelarna snart, så man kanske kan stryka nåt från att-göra-listan.
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ja, nu så har jag bytt fälgar igen... Snubblade över ett par slotmags till en vettig peng.

205/60-13 är manligt.
Bild

...och så lite autosol på det.
Bild

...så får man det här resultatet.
Bild

Ska polera lite till, och försöka få dom helt rena. Är en hel del svarta prickar på en av dom. Däcken måste bytas med, dom två som inte är helt slitna är hårda som bakelit.
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild

Sänkning hoppade upp ett par steg på prio-listan helt plötsligt... Blev riktigt mulligt med dom fälgarna och däcken, måste bara byta till längre pinnbultar för det känns lite klent när muttrarna bara tar ungefär 2 varv gänga...
Brink
Postar så det viner...

Inlägg av Brink »

Tänk på att det inte ska vara en vanlig konad hjulmutter till de fälgarn. Ska vara en som går in i hålen och på så sett centrerar fälgarna. Annars finns nog risk för att du tappar hjulen
Martin Fåglefelt

Brink skrev:Tänk på att det inte ska vara en vanlig konad hjulmutter till de fälgarn. Ska vara en som går in i hålen och på så sett centrerar fälgarna. Annars finns nog risk för att du tappar hjulen
kan bara instämma... råkat ut för det... :oops:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Brink skrev:Tänk på att det inte ska vara en vanlig konad hjulmutter till de fälgarn. Ska vara en som går in i hålen och på så sett centrerar fälgarna. Annars finns nog risk för att du tappar hjulen
Oh, där ser man. Då förstår jag varför hålen var så väldigt stora. Tack för att du sa det, låter inte kul att leta efter hjulen i diket... :wink:
Brink
Postar så det viner...

Inlägg av Brink »

Här är en länk till dalhems, muttrarna ska se så här men nu vet jag inte om det är de du ska ha. Men förmodar att de ska några som passar till dina fälgar.

Direktlänk:
http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Pro ... 9e51f57c28
Martin Fåglefelt

köpte mina på norks...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Här händer det inte för mycket, mer än att det svetsas rost.

Sen planeras det för vidare dumheter, som innehåller lite mer effekt. Men om dom blir i den här bilen är inte säkert, vill helst ha tag i en commodore för dom planerna...
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Nu har jag funderat... Ska få den igenom besiktningen så man kan åka lite, och sen ska jag börja samla delar för här ska det byggas.

Det som snurrar i min hjärna är en Saabturbo-motor på en F25-låda, volvo- eller commodorebakaxel och commodoreframvagn...

Vad skiljer egentligen framvagnen mellan Commodore A och commodore B? Mest spindlar och så jag funderar på... Folk verkar ju ha en del väldigt speciella lösningar på saker och ting.
Simon Johansson

ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Kezo skrev: Det som snurrar i min hjärna är en Saabturbo-motor på en F25-låda, volvo- eller commodorebakaxel och commodoreframvagn...
Saabmotorer är bra, lättrimmade och håller fint.
Tror det är en R25/R28 låda som du är ute efter. F25an är ju till en framhjulsdriven skapelse.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ah, jag skrev fel. R25, såklart. Jag tänker verkligen inte bygga om den till en grävling... :blush: Om jag förstått rätt satt dom i bland annat i V6-omegorna, och min bror råkar ha en sån ståendes och jag har fått löfte om att ifall jag plockar ur motorn får jag lådan.

Det jag har störst funderingar om är bromsarna, och det här med att jag vill ha samma bultcirkel runt om på hela bilen... Sen så är det tänkt att bilen ska reggas som ombyggt fordon.
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 2 gånger.
Simon Johansson

ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Vad är det tänkt att bilen ska hamna på för vikt när allt är färdigt?
Antar att den lämpligaste motorn blir antingen en lättryckare ifrån 9-3 eller 9000. Som har 150hk orginal. Kan även fungera med en 900 som har 185hk på pappret. Risken är ju att det blir lite mycket blyvikter vid besiktningen dock.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Jaadu, jag vet inte. Den har enligt regbeviset en tjänstevikt på 1190kg nu, och den kommer antagligen inte landa under det. Men om vi för enkelhetens skull räknar på 1200kg så får man ha 180kw (244hk, ungefär) i den om den är reggad som ombyggt. Och det räcker, i det här fallet...
Simon Johansson

ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

2,3 T :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Skriv svar