Sida 1 av 2

volvo 360 rally

Postat: 06 jul 2008 23:50
av Anton_the_man
de började med att jag och en polare skulle köpa en caddy
o mecka lite me, sänka, lack o fixa.. så vi la upp värsta planerna
o peppde järnet för ett bilköp..

men dom planerna rann ut i sanden samma dag som ja skulle åka o köpa projektbilen..

surt tänkte ja o satte mig vid datan o plöjde igenom blocket
i jakt efter andra projekt.. då hittade ja en vit volvo 360 gls -83
i nässjö.. ja ringde direkt o snackade ne stund med en skit trevlig kille..

ja fick me mig calle adolfsson o vi drog direkt. efter att ha kört fel några kvartar i nässjö kom vi till slut fram till skönheten.
:o
en -83 som köptes ny av killens sambos farsa, gubben lämnade in den på rostskydd när den va ny o ställde av den varje vinter fram till 2006!! :o
med andra ord näst intill rostfri, lägg sen till att den alltid e servad varje år på verkstad nu senast i mars på preem i nässjö.

med i köpet fick jag även en uppsättning friktions däck på plåtfälg
utöver dom fina sommardäck på plåtfälg med snobbring som satt på.

skattad o bes med 2 st 2or; fjädersäten rostiga fram o att ena fjädern va brusten.

men priset då? de e väl de bästa med hela hisorien.. 2000 spänn,
klart o betalt. 8)

framtidsplaner

* fixa 2orna (klart bes den 11 juli)
* fixa grillen (klart)
* tvätta den ordentligt
* byta till 15" ace dino, som låg hemma o skräpade. (klart)
* lacka den o vinyla till rally look (vinyl köpt o dekaler beställda)
* sänka fram ( klart, gjordes samtidigts om meckade 2orna)
* diverse interiör grjjer, typ ratt, stolar, plocka ur baksäte mm
* röda breda stänklappar (på g)
* öppet luftfilter
* o så de bästa: turbo!

när de gäller den sista punkten, turbo, behöver ja all hjälp
o info ja kan få o ni kan ge!
kan inget om vad ja behöver.. de e en förgasare o ja prioritera
så lite tid på pallbockar som möjligt framför ett 2 års projekt med
386 hk som slutresultat...

billigt o bra alltså..

lite bilder me för den som orkat läsa allt:

Bild
så här såg hon ut vid inköp

Bild
Name: 111933-PICT0015.JPG

Bild
ace dino 15" 195/50/15

Bild

till slut vill ja be er bröder o systrar om att tänka på denna tråd http://forum.attitudemotorclub.com/viewtopic.php?t=7783 vet att böner eller bara en tanke uppskattas.

Tack o bock
8)

Postat: 07 jul 2008 00:05
av Anton_the_man
o så lite meck bilder

jag o robert gick loss med svets, vinkelslip, rörtång, hammare
zink spackel o rostskydds färg o fixade 2orna med, tja, lyckat resultat
tillslut..

Bild
depån..

Bild
vi kapade av fjädrarna 1,5 varv pga av att den va dålig o för lite mer epa stuk..

Bild
robert smider

Bild

robert visar hur en svetsloppa ska läggas på föredömligt sätt med utmärkt resultat....
Bild
Bild
Bild
kenny bräck kom förbi o hjäpte till..

tack o bock 8)

Postat: 07 jul 2008 00:11
av Anton_the_man
ja kletade även på rostskyddsmassa lite här o var
där de fanns plats..

Bild

Bild

även så har ja sågat rent grillen från emblem, slipat o lackat blanksvart..

Bild

Bild

Bild

de e de som hänt sen köp 2 juli... mer kommer imon

Postat: 07 jul 2008 00:56
av Anton_the_man
satt o skissade lite i de fantastiska programmet paint nu,
o detta e mitt mål.. ja vet att ralliart e för mitusbishi men ja tycker de
e ett fränt märke så de skiter ja i 8)

resten av vinylen o dekalerna e beställda plus lite annat fint

Bild
tack o bock 8)

Postat: 07 jul 2008 07:53
av David Alesand
Kul att se att fler jobbar med vinkelslipen i kortbyxor och barfota! :mhihi:

Postat: 07 jul 2008 08:05
av ERnsT
David Alesand skrev:Kul att se att fler jobbar med vinkelslipen i kortbyxor och barfota! :mhihi:
Så länge det går vägen ja... Var är skyddsutrustningen pajk?
Som väl är har jag bara sett hur det kan gå på bild och det är ingen vacker syn...

Gött med en gammal 360 att sladda omkring i, jag tror inte du kommer ha tråkigt :wink:

Postat: 07 jul 2008 09:52
av Anton_the_man
ERnsT skrev:
David Alesand skrev:Kul att se att fler jobbar med vinkelslipen i kortbyxor och barfota! :mhihi:
Så länge det går vägen ja... Var är skyddsutrustningen pajk?
Som väl är har jag bara sett hur det kan gå på bild och det är ingen vacker syn...

Gött med en gammal 360 att sladda omkring i, jag tror inte du kommer ha tråkigt :wink:
ja skyddsutrustnigen va de lite sådär me..

men åter till min största fråga: Hur klämmer ja dit ena turbo?

Postat: 07 jul 2008 10:01
av ERnsT
Anton_the_Man skrev:
men åter till min största fråga: Hur klämmer ja dit ena turbo?
Nu vet jag inte vad det sitter för motor i, men kan det vara så att grenrören passar mellan de olika blocken? Isåfall kasnke man kan skaffa ett grenrör ifrån en 2/740 turbo och häva på. Sedan bulta dit snurran. Ner med tråget svetsa/gänga i en nippel. Olja till turbon tar du exempelvis där oljetrycksgivaren sitter. Beroende på om du kör vattenkyld snurra eller inte så behövs det ju lite sådana slangar.

Glöm inte oljekyl om du kör snurra som inte är vattenkyld.

Postat: 07 jul 2008 10:06
av Anton_the_man
motorn e en b19b på 2,0L har ja för mig

Postat: 07 jul 2008 10:10
av Calle Wennborg
Sådärja fint att denna klenod kommit upp!

Fina svetsar Kenny! Med dom perfekta arbetsvinklarna och det rostfria materialet borde du skämas :wink: JAG skinkig...nääää 8)

Motorn är en B19A va jag för mig.

Postat: 07 jul 2008 12:05
av Nicke Nyman
Jag tycker ni ska ta och hinka ner en B21A och skaffa grenrör från en 240 turbo, insug från en B21/23/230 med elektronisk insprutning. Förslagsvis en 740 turbo som hade elektronisk insprutning. Tar ni de spridarna och fuelrailen så är ni ganska fort hemma om ni handlar på er ett Megasquirt. Alt är väl att skaffa en B21ET motor med insprutning och allt. Den lämnar 150hk utan intercooler. Sägs att den ska lämna 165hk med intercooler men de tar jag med en nypa salt på de låga laddtrycket. Men de går ju alltid o laborera med K-jeten lite.

Kolla upp vad ni har för kompa i motorn, kan ju funka med att överladda den motor som sitter i. :) Men elektronisk insprutning är att föredra. ;)

Ajöken! 8)

Postat: 07 jul 2008 22:09
av Anton_the_man
Nicke Nyman skrev:Jag tycker ni ska ta och hinka ner en B21A och skaffa grenrör från en 240 turbo, insug från en B21/23/230 med elektronisk insprutning. Förslagsvis en 740 turbo som hade elektronisk insprutning. Tar ni de spridarna och fuelrailen så är ni ganska fort hemma om ni handlar på er ett Megasquirt. Alt är väl att skaffa en B21ET motor med insprutning och allt. Den lämnar 150hk utan intercooler. Sägs att den ska lämna 165hk med intercooler men de tar jag med en nypa salt på de låga laddtrycket. Men de går ju alltid o laborera med K-jeten lite.

Kolla upp vad ni har för kompa i motorn, kan ju funka med att överladda den motor som sitter i. :) Men elektronisk insprutning är att föredra. ;)

Ajöken! 8)
jo de låter ju fränt.. men de e ett budget bygge o ja vill kunna köra me den så snabbt som möjligt.. så de blir snik turbo..

Postat: 07 jul 2008 22:10
av Martin Fåglefelt
Jag tycker du ska köpa min b234f och svetsa ett turbogrenrör sen får du med mitt turboagg och mitt IC, och alla slangkopplingar. Och sen har du om du knappt laddar något 200hk.


Annars köper du bara mitt turbogrenrör (fast testar om det passar först)...och trubo, och alla grejer till....så har du det färs...där...färdigt...ska det stå.

Nice Projekt

Postat: 08 jul 2008 23:32
av Anton_the_man
nu har de meckats igen..

bandaren har ersatts med en pioneer cd o nu funkar
högtalarna som dom ska..
Bild

sen slängde ja ut all inredning bak o sågade ut sidor i plyfa, ska troligtvis sätta i ett par 6*9 där me,, lite mer vikt men kan behövas om de blir vinterbil.. hehe
Bild
Bild
(säkerheten har höjts med keps o birkenstock..)

dessa ska kläs med högtalarmatta o även plåten som va under sätet
som nu kommer bli synligt.
Bild

sen va ja o köpte biltemas värsta luftfilter 8)
Bild

(mycke bilder nu, o mer blir de...)

inför morgondagens meck, vinyl, tog vi även bort alla märken o lister..
Bild

robert tittade även förbi med två röda stänklappar..
Bild

tillslut , två glada pajkar efter ett par timmars mek..
Bild

de va allt för ida.. tack o bock.. 8)

Postat: 09 jul 2008 12:04
av kardanaxel
Jag skrotade en bil i går och fick 2100 kr för den så din affär är ju helt ok minst sagt! :mhihi:

Lycka till :thumbsup:

Postat: 11 aug 2008 22:28
av BOB
idag har bilen stylats lite...

anton chips trimmar lite
Bild


Mupp anton sätter lite dekaler
Bild

resultat
Bild

Luftfilter
Bild


hörde även rykte om att bilen var nybesiktigad

Postat: 12 aug 2008 00:10
av Widell
Härligt att se! Åh, jag blir lite sugen på en 360 igen. :D
Tänkte varna för att köra med startnummer på bilen också. Det är nämligen förbjudet. :-?

Postat: 12 aug 2008 00:36
av Anton_the_man
Widell skrev: Tänkte varna för att köra med startnummer på bilen också. Det är nämligen förbjudet. :-?
jo, ja har blivit varnad för detta..men det är oxå förbjudet o köra 100 på 90 väg vilket ja tror herr polis har mer koll på än nummer på bilar..
får hoppas de prioriterar rätt där o låter mig glida runt..

vad ja menar är att om ja kör lungt o fint o håller mig
undan polisen kommer de nog gå fint.. men vad vet jag..

Postat: 12 aug 2008 10:41
av Martin Fåglefelt
Tycker fortfarande du ska köpa min turbo o grenrör... :D

Najs...

Postat: 12 aug 2008 23:01
av Jonas Öhman
På den gamla goda tiden byggde Volvo en prototyp som fick beteckningen 363 CS = sexa med sprut. Tyvärr visade sig vägenskaperna inet vara de allra bästa och den ko inte i serieproduktion.