Sida 1 av 4

Bmw 318is -90

Postat: 09 sep 2008 22:22
av Martin Fåglefelt
Efter många om o men så ringde jag på en 318is, fick den billigt och blev tvungen att köpa en 318is. :wink:

Denna bilen ska jag ha tills vidare, tills jag hittar något bättre... Men det har hänt lite grejor i garaget även med en bruks(is).

Detta är alltså inte tänkt som ett projekt, utan mer en bra bil att köra runt i....och det är det ju...

men bilderna ville inte bli uppladdade, så det får ni stå ut med nån dag. :)

Re: Bruksis Bmw 318is -90 "Lille sketen"

Postat: 10 sep 2008 06:55
av Reco
Martin Fåglefelt skrev: tills jag hittar något bättre...
Det går väl inte?

Re: Bruksis Bmw 318is -90 "Lille sketen"

Postat: 10 sep 2008 09:26
av Martin Fåglefelt
Reco skrev:
Martin Fåglefelt skrev: tills jag hittar något bättre...
Det går väl inte?
Jodå, det finns ju Opel. :wink:

Innan måste jag säga att många bilar har passerat min "skrivbordsbakgrund", men nu sitter av nån konstig anledning en M3E30 där.

Nåja.

Någon som vill köpa 14" r-däck på fälg, bytes gärna mot 15 eller 16" sommardäck på fälg 4x100.

Vettiga dubbdäck behövs med 14"are. (fälgar har jag)

bilderna vägrar fixa upp sig själv. ska lösa detta snart.

Tills dess kan jag ju berätta vad jag gjort med den....

Först. Köpte jag den :wink:
Sen var framdämparna slut och ena fjädern av. Så då blev det en 60/40 sänkning. (Dämpare o fjädrar)

Sen behövde jag fälgar och fick med R-däck på köpet.

Sen sa jag hej med framdäcken till en trottoar, och tänkte inte på att oljetråget var ivrig på att heja också, så jag slängde dit ett nytt fräscht sånt, eftersom tråget sa hejdå.

När jag köpte bilen var kamkedjan, nybytt och vattenpump och lite smått o gott, motorn går suvveränt. (vet felstavat)

Japsdämpare sitter på, gör säkert 100hk extra, men ska bytas ut mot 2" rör bara tror jag. (vad sitter original?) Fick tillsägning av herr Polis om den. Vad de inte reagerade på var att R-däcken var aningen varma efter lite körning.

Nämen titta, en bild funkade
Bild

Postat: 10 sep 2008 09:45
av Martin Fåglefelt
Bild
Här skruvas det.
Bild
Något kortare fjädrar...eller?
Bild
Inredningen är väldig fin
Bild
Motorn går som den ska och låter som den ska... BILTEMA Koniskt filter
Bild
Och här är bilen låg.

Postat: 10 sep 2008 11:26
av Larsson
Vilka fälgar ;)

Postat: 10 sep 2008 11:28
av sonatarctica
Ser fint ut! :)

Postat: 10 sep 2008 17:06
av Kezo
Jag har ett par femtontummare med lågprofil å lätt stretch (175/50-profil) som kan tänkas avyttras, men jag är inte så intresserad av nåt byte... Kan ta mer, bättre bilder och ta reda på lite mer info om du vill?

http://s149.photobucket.com/albums/s48/ ... ild112.jpg

Postat: 17 sep 2008 11:47
av Martin Fåglefelt
Nya fjäderben på väg hem, och bakaxel kommer nog inom kort också. Så nu ska det smidas....ihop... bilen går som en dröm...men saknar fortfarande bottendraget. :wink:

Postat: 17 sep 2008 12:05
av 740fredrik
Jag har 16" med däck som är sådär, intresserad av byte mot r-däcken?

Postat: 17 sep 2008 12:19
av Martin Fåglefelt
740fredrik skrev:Jag har 16" med däck som är sådär, intresserad av byte mot r-däcken?
bild?

Postat: 18 sep 2008 11:42
av 740fredrik
Martin Fåglefelt skrev:
740fredrik skrev:Jag har 16" med däck som är sådär, intresserad av byte mot r-däcken?
bild?
http://200sx.kicks-ass.net/daniel_200sx ... d5cc87.jpg
2,5-3mm kvar. Michelin Pilot HX 205/50-16.
Fälgarna är italienska 1000 Miglia 7,5x16 med ET35.

Postat: 12 okt 2008 23:01
av Martin Fåglefelt
byte kan vara aktuellt...ursäkta dröjsmålet för det svaret....

nu har jag försökt besiktiga bilen igen, men CO värdet på förhöjd tomgång är på tok för högt. Annars viner bakaxeln, och den nya jag ska få hem ligger i Örebro. någon som har de vägarna förbi? Nåja... Här händer det inte mycket annars med bilen. förutom att jag behöver en hjulinställning. Det är ingen som råkar ha en volvo 945 eller en e34 till bytes till mig, eller bättre upp omega 3000?... nåja. får se hur det blir med att ha kvar bilen...

Postat: 13 okt 2008 13:58
av Emil C
Om du ska sälja utan byte så kan jag vara intresserad!

Postat: 23 okt 2008 19:16
av Martin Fåglefelt
hur drar ni kabeln ni som flyttar bak batteriet?

Postat: 04 nov 2008 22:24
av Martin Fåglefelt
Funderar på hur jag ska rostlaga bilen...byta ut det rostiga, eller svetsa nytt. Jag lider här...förresten...Hjerpe, om du läser detta...kolla med Kjelleman om han har en e30 lucka som inte är rostig i nerkant.

Postat: 04 nov 2008 22:36
av Karlsson
Martin Fåglefelt skrev:hur drar ni kabeln ni som flyttar bak batteriet?
Helst i nån skyddande slang, finns ganska billig flexibel PVC-slang på Biltema. Gummigenomföringar överallt där kabeln går igenom nån plåt typ torpedväggen och bakom baksätet.
Köp så grov kabel som går att hitta, typ 25 mm2. Bilstereokabel funkar bra.
Använd riktiga kabelskor också, inga fuskmeck med sockerbitar och eltejp.

Postat: 05 nov 2008 00:45
av Martin Fåglefelt
Nu funderar jag lite över att byta bort denna bilen mot en tokfräsch 965'a. Men överväger att fixa denna fräsch, så nu behöver jag er hjälp... motivationshöjar-råd, och gärna tips hur jag gör denna till riktigt fräsch. För i morgon börjar jag... :) vet inte hur det ska gå till med mitt tålamod i garaget...men det får väl funka.

Ska ner o besiktiga snart...tror du det räcker med typ 5 liter soppa och 1 liter k-sprit för att få ner värdet på CO i förhöjd tomgång?


nåja... tokfräsch är väl dumt att satsa på. har inte bestämt mig ännu, om jag ska byta ännu. Men en fräsch bil som är praktisk som jag behöver, och i bra skick, mot en rolig bmw som egentligen bara har sin billiga driv....kostnad, och rolighetsfaktor....jag vet inte....


annars kan jag ju som sagt göra denna bilen tokfräsch.... :wink:


snälla...ge mig motivation.... tror ni f.ö. att det är okej att dra PVC röret/slangen under bilen? eller så?...kanske dum idé....ska kolla på det i morgon...

Postat: 05 nov 2008 08:40
av Reco
är din is speciellt billig i drift då?
Det är nog inte min...

Postat: 05 nov 2008 12:54
av Martin Fåglefelt
Reco skrev:är din is speciellt billig i drift då?
Det är nog inte min...
min går väl iofs inte snorbilligt...men ändå.....

Postat: 05 nov 2008 21:47
av Karlsson
Martin Fåglefelt skrev:tror ni f.ö. att det är okej att dra PVC röret/slangen under bilen? eller så?...kanske dum idé....ska kolla på det i morgon...
Det är smidigare och säkrare att dra kabeln inne i bilen.
Även om den ligger i en PVC-slang så är den dåligt skyddad mot stenskott och annat.
Dessutom måste du ju borra ett hål nånstans i golvet för att få ut kabeln, som gjort för rost och annat elände.