Nu ska den gamle volvo 940:in skrämmas upp!

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

David_g
Normal postare
Kontakt:

Nu ska den gamle volvo 940:in skrämmas upp!

Inlägg av David_g »

Tja! :) Nu ska jag börja förvandla min 940 till något alldeles extra!
Det sittter en b230FK motor i nu som är lite småtrimmad. men som alltid så blir man fartblind eller som i detta fallet effektblind.
Jag siktar på ca 280 pollar :)
Bild

Följande sitter i nu:
+ Bränslechip
+ Tändningschip
+ Pysventil för smidig inställning av laddtrycket
+ VX3-kam med specialinställda lyftare. Tolerans på 5 hundradelar mellan kam och lyftare
+ Dubbelkonat öppet luftfilter
+ Värmesköld för luftfilter
+ 3" avgassystem
+ 3"kattalysator
+ Väghållniungs kitt

Men jag kommer inte nöjja mig här! Självklart så vill jag att den ska bli lite tuffare och mer brutal. 8)
Om ni klickar på länken så kan ni ta er en närmre titt på biler och läsa er till information om den. Säg gärna vad ni tycker och det skulle oxå vara superkul om ni ville ge mig lite ideer :D
http://www.garaget.org/david_g

[/url]
Senast redigerad av 1 David_g, redigerad totalt 16 gånger.
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

hej David! trevligt att du har hittat hit! du får ta och hänga med på några träffar till våren!
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Hur mycket effekt har du tänkt att skaffa dig? :wink:

Skitschysst bil.. :)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Frownlayer
Megapostare!

Inlägg av Frownlayer »

tjena david... hur gick det med ditt twinpipebygge? blev det något bra ljud i det?
Mä Völvon på Bréé...
David_g
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av David_g »

Frownlayer skrev:tjena david... hur gick det med ditt twinpipebygge? blev det något bra ljud i det?
jadu det låter gött men eftersom jag inte har kvar den bakre ljuddämparen dönar han en del :P men tykigt blev det?
men vem e du? e ju ny här:P
David_g
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av David_g »

Martin Fåglefelt skrev:Hur mycket effekt har du tänkt att skaffa dig? :wink:

Skitschysst bil.. :)
Jag hade tänkt mig 280 pollar:) dessa järnspisar tål ju en del:P
David_g
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av David_g »

Jakob skrev:hej David! trevligt att du har hittat hit! du får ta och hänga med på några träffar till våren!
bara trevligt att vara här :P självklart ska jag med på träffarna:)
Frownlayer
Megapostare!

Inlägg av Frownlayer »

David_g skrev:jadu det låter gött men eftersom jag inte har kvar den bakre ljuddämparen dönar han en del :P men tykigt blev det?
Jag heter Viktor Gustafsson... ringer någon klocka då???
Mä Völvon på Bréé...
David_g
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av David_g »

Frownlayer skrev:
David_g skrev:jadu det låter gött men eftersom jag inte har kvar den bakre ljuddämparen dönar han en del :P men tykigt blev det?
Jag heter Viktor Gustafsson... ringer någon klocka då???
jag gissade på detta :P trodde att du hade sett twinpipsen liksom:P
Martin Fåglefelt

M90 lådor brukar väl rasa på 3an och 4an utan mod. när man närmar sig vridmomenten som blir runt 280-300hk, så tänk på det...antingen svetsa synkringar eller nåt, byta till nån hållbarare låda (ZF?)

Annars borde du väl ha runt 280 om du slänger dit en något större turbo (så den orkar hålla laddet längre tid pga värmen,..om inte annat), och högre bränsletryck och en liten ommappning... :)
,,,fast det såg jag att du skrivit in i listan för ändringar.. :)

Släng i det och spela in nån film
8)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
David_g
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av David_g »

Martin Fåglefelt skrev:M90 lådor brukar väl rasa på 3an och 4an utan mod. när man närmar sig vridmomenten som blir runt 280-300hk, så tänk på det...antingen svetsa synkringar eller nåt, byta till nån hållbarare låda (ZF?)

Annars borde du väl ha runt 280 om du slänger dit en något större turbo (så den orkar hålla laddet längre tid pga värmen,..om inte annat), och högre bränsletryck och en liten ommappning... :)
,,,fast det såg jag att du skrivit in i listan för ändringar.. :)

Släng i det och spela in nån film
8)
Lådan håller strax efter 300 utan mod men självklart ska jag svetsa:) klart jag ska göra:P ni ska få se sen på någon träff:P det kommer typ att gå till ca 9 lakan med trim upp till 280hk.. om du klickar på länken längst upp kommer du till min garagetprofil. vad tycker du jag ska göra vid utsidan då?:)
Martin Fåglefelt

Utsidan är jättesvårt att säga. Det är ju helt upp till vad smaken ligger i.

Själv är jag förtjust i
*16" fälgar
*Toksänkt, säg 3,5-4 varv/fjäder

Men hade nog haft den någorlunda som du har/planerar, med takvinge (som det stod i listan att du skulle ha dit...

Sen är ju alltid en tanke som jag aldrig kommer på när det är aktuellt... göra en extra sidokjol i valfritt material och slänga i dioder i den, så det lyser upp när man kliver ut bilen.. (Ja, jag vet att Carlsson mercor och säkert S-klass har det som standard..)..

och sen stod det att du skulle slänga dit emblem från märkesfirmor... gör inte det. Det är väl onödigt att göra gratisreklam, på en stilren bil alltså.

Schysst bil, saknar volvo....
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
David_g
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av David_g »

Martin Fåglefelt skrev:Utsidan är jättesvårt att säga. Det är ju helt upp till vad smaken ligger i.

Själv är jag förtjust i
*16" fälgar

Men hade nog haft den någorlunda som du har/planerar, med takvinge (som det stod i listan att du skulle ha dit...

Sen är ju alltid en tanke som jag aldrig kommer på när det är aktuellt... göra en extra sidokjol i valfritt material och slänga i dioder i den, så det lyser upp när man kliver ut bilen.. (Ja, jag vet att Carlsson mercor och säkert S-klass har det som standard..)..

och sen stod det att du skulle slänga dit emblem från märkesfirmor... gör inte det. Det är väl onödigt att göra gratisreklam, på en stilren bil alltså.

Har du haft volvo?
jag ska strax köpa 18" fälgar.. kjolpaket är köpt runt om nu så jag ska bara gjuta en kopia av allt. de tål ju inte ens att köra på en hare:P
jag har oxå funderat på att toksänka men jag e ju en lantis och kör en del på grus. kan bli lite jobbigt då :P jag tror att 2 varv skulle räcka för de sänkfjädrana som jag har nu är det inte så särskilt många varv på.
vad tycker du om bling bling belysnig på en bil som min?
Martin Fåglefelt

David_g skrev:
Martin Fåglefelt skrev:Utsidan är jättesvårt att säga. Det är ju helt upp till vad smaken ligger i.

Själv är jag förtjust i
*16" fälgar

Har du haft volvo?
jag ska strax köpa 18" fälgar.. kjolpaket är köpt runt om nu så jag ska bara gjuta en kopia av allt. de tål ju inte ens att köra på en hare:P
jag har oxå funderat på att toksänka men jag e ju en lantis och kör en del på grus. kan bli lite jobbigt då :P jag tror att 2 varv skulle räcka för de sänkfjädrana som jag har nu är det inte så särskilt många varv på.
vad tycker du om bling bling belysnig på en bil som min?
det har väl blivit närmare 20 volvos innan jag hamnade helt fel i bmw-träsket (inte fel för alla, bmw är jättebra, men jag är mer hemma i volvo, för er som reagerar på detta uttalande)...

Sänk inte bilen innan du får på 18"arna och kan mäta upp hur mycket sänkning som är rätt...
kolla om du inte kan hitta en "riktig" säkningssats istället...min till bmwn jag har nu kostade nog inte mer än 3500 ny, och bilen är as-stum. Kapar man fjädrar på volvo (som jag gjorde och tycker om :) ) så har bakvagnen en tendens till vilja åka först. Men gillar du att showa när du kör, så spelar det mindre roll kanske.

Bling bling... tja, menar du neon? Släng dit en färg som passar till bilen bara. Har för mig jag hade grönt en stund på en röd omega, såg nästan okej ut...men till din...blå? Ljusblå?..jag vet inte... Blixtljus (a'la drifting" )skulle jag vilja ha på någon bil....

vad för bling har du tänkt annars? Diod-blinkers är ju snyggt...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Äpplet faller inte långt från trädet när det gäller bilval märker jag... :mhihi:
Skriv svar