Sida 1 av 2

Dinli 450 Nitro Edition -08

Postat: 23 jan 2009 18:50
av Calle Wennborg
Så nu har man varit och köpt en ny fyhjuling!

En Dinli 450 Nitro Edition -08

Den är original förutom vägdäck samt crossdäck, rullgas, handtagsvärmare, extraljus, SKF lager i bakaxel.

Nitro edition betyder att den har ny bättre ram, bättre dämpare som man kan ställa bort sig på :) och lite annat "coolt"

Det som saknas är det botten vridet som BOB har, och en sänkning.

Blocket bild

Bild

Postat: 29 jan 2009 22:03
av Anton_the_man
ja har hört att de händer grejjer me denna maskin..
vart e bilderna på lååånga wheelisar? 8)

Postat: 29 jan 2009 22:48
av Emil C
Roliga leksaker det där, även lite nyttosker kanske?! vad vet ja :)
Ser riktigt fin ut iaf..

Postat: 30 jan 2009 14:15
av Calle Wennborg
Anton_the_Man skrev:ja har hört att de händer grejjer med denna maskin..
vart är bilderna på lååånga wheelisar? 8)
Ja det händer lite.

Har sänkt den fram och bak.
Bild

Bild


Drevat om till 15 drev fram istället för 14.
Lackat fram drevs skyddet svart istället för kromerat.
Bild

Bytt belägg bak, va rätt slut.
Bild


Handtags värme, satt på när jag köpte.
Bild


Låst, men ska bli bättre.
Bild

Lååånga wheelisar får jag vänta med till jag kan köra ordentligt och korta med.

Postat: 30 jan 2009 14:17
av Calle Wennborg
Emil C skrev:Roliga leksaker det där, även lite nyttosaker kanske?! vad vet ja :)
Ser riktigt fin ut iaf..
Mycket roliga, och hade det inte varit kallt ute så hade jag haft den jämt inom 3 mils radie. :) Tack är i bra skick faktist.

Postat: 05 feb 2009 17:17
av Calle Wennborg
Spikdäck....

Tror ni detta funkar, med 2 band på bakdäcken.

Stålband, självborrande plåtskruv och silvertejp på insidan. :-? :roll:

Bild

Ja är lite tveksam när jag ser bilden...så nu i efterhand. :mhihi:

Postat: 05 feb 2009 18:30
av Zeb
Hur sitter den fast mot däcket, tömde du däcket på luft när du monterade bandet så däcket spänner fast bandet?

Postat: 05 feb 2009 19:18
av Calle Wennborg
Zeb skrev:Hur sitter den fast mot däcket, tömde du däcket på luft när du monterade bandet så däcket spänner fast bandet?
Däcket tömdes innan och sen när man pumpar det så, ja du fattar.
Tänkte ha 2 band så jag har bara testat lite i garaget, ska bygga lite imorgon. och kanske testköra på min damm.

Frågan är om det räcker.... vet folk som gjort så innan, men bara sätt på gocart däck.

Postat: 06 feb 2009 20:20
av Calle Wennborg
Redo för rejs!

Bild



Fixat dit ett effekt avgasystem i rostfritt.

Bild

Bild

Gjorde ett eget värme skydd i alu.
Bild


Har även skaffat mig en liten extra bränsle pryl.
Som ger 10hk på torsdagar. :roll:

Tyvärr inte installerad än....

Bild

Postat: 07 feb 2009 11:29
av Jakob
Adolfsson skrev:Spikdäck....

Tror ni detta funkar, med 2 band på bakdäcken.

Stålband, självborrande plåtskruv och silvertejp på insidan. :-? :roll:

Bild

Ja är lite tveksam när jag ser bilden...så nu i efterhand. :mhihi:

det ska bli spännande att se om det fungerar på en atv me! kan tyvärr inte komma å kolla idag, det blir garaget och porsche-mek ist!

Postat: 10 feb 2009 20:01
av Calle Wennborg
En utvärdering av "spikbanden".

Fungerade hyfsat blev ju bättre fäste helt klart även om att det mattades väldigt fort, för att skruvarna vek sig.
Sen gick ett band gick sönder och slog sönder en skärm bak m.m. inte så kul och billigt.

Ska man göra något liknande ska man ha bredare och tjockare "band" och större grövre skruv med stor skalle så man kan svetsa fast dom i bandet eller liknande så dom står upp och inte viker sig.

Det som fungerade bäst va ju bra crossdäck, körde den vita Dinlin med nya fina crossdäck på, och det va ren njutning.

Postat: 11 feb 2009 14:05
av Martin
Adolfsson skrev:En utvärdering av "spikbanden".
Jag skruvade mina skruv direkt i däcken på amazonen. Det höll iaf ett varv med bra bett på Linnesjön..

Sedan har jag hört andra som släppt ut luft ur däcket och krängt på mopedkedjor för att sedan pumpa hårt igen, det var enligt personen ifråga väldigt bra.

Postat: 11 feb 2009 15:05
av Samuel Lindkvist

Postat: 11 feb 2009 22:02
av Calle Wennborg
Martin skrev:
Adolfsson skrev:En utvärdering av "spikbanden".
Jag skruvade mina skruv direkt i däcken på amazonen. Det höll iaf ett varv med bra bett på Linnesjön..

Sedan har jag hört andra som släppt ut luft ur däcket och krängt på mopedkedjor för att sedan pumpa hårt igen, det var enligt personen ifråga väldigt bra.
Snö kedjor låter ju inte helt fel, borde man kunna hitta någonstans halv billigt kanske.
Får se om man kan fixa några däck som man kan experimentera med.
Skruv dubb har ju såklart varit på G men testade detta knepet först va ju gratis förutom tiden jag la ner.

Postat: 12 feb 2009 20:54
av Emil C
Har planer på att kanske ingå i Dinli-teamet :)
Är det en bra maskin att börja med, vill ju att det ska gå lite! Bara tillägga att ja kört endel fyrhjuling innan.

Vad ligger dom på i pris? Vet du några bra ställen som säljer? köpte du på blocket eller?

Postat: 12 feb 2009 23:32
av Calle Wennborg
Emil C skrev:Har planer på att kanske ingå i Dinli-teamet :)
Är det en bra maskin att börja med, vill ju att det ska gå lite! Bara tillägga att ja kört endel fyrhjuling innan.

Vad ligger dom på i pris? Vet du några bra ställen som säljer? köpte du på blocket eller?
Det tycker ja låter som en bra ide.
Är ju en bra maskin och börja med om man har pengarna, jag köpte en 300 först och testa om jag tyckte det va kul och lärde mig köra.
Men har du kört endel innan så vet du ju hur det är och har lite erfarenhet så då kan ju en 450 va lagom, Dinli går ju väldigt bra rakt fram! Dom är lite tunga säger folk som kör Japan märkena men vem gör det :wink:

Nya ligger dom på 60 tusen.
Om du ska köpa en ny ska du köpa en SS edition http://www.blocket.se/vi/20166208.htm?ca=17_s får man med fälgar m.m

Beg ligger dom billigaste på 25 kanske för en 06a eller runt 40 för en 08.

07 kom en lite förbättrad version med bättre svetsad ram, bättre dämpare m.m
Denna va det väldigt bra pris på om man inte är ute efter en maskin som har en massa utrustning och allt är som det ska. Vet dom som kört 3000mil med sina maskiner så kvaliten är bra. http://www.blocket.se/vi/20188240.htm?ca=17_s

Fråga på! 8)

Postat: 14 feb 2009 16:17
av Emil C
Adolfsson skrev:
Emil C skrev:Har planer på att kanske ingå i Dinli-teamet :)
Är det en bra maskin att börja med, vill ju att det ska gå lite! Bara tillägga att ja kört endel fyrhjuling innan.

Vad ligger dom på i pris? Vet du några bra ställen som säljer? köpte du på blocket eller?
Det tycker ja låter som en bra ide.
Är ju en bra maskin och börja med om man har pengarna, jag köpte en 300 först och testa om jag tyckte det va kul och lärde mig köra.
Men har du kört endel innan så vet du ju hur det är och har lite erfarenhet så då kan ju en 450 va lagom, Dinli går ju väldigt bra rakt fram! Dom är lite tunga säger folk som kör Japan märkena men vem gör det :wink:

Nya ligger dom på 60 tusen.
Om du ska köpa en ny ska du köpa en SS edition http://www.blocket.se/vi/20166208.htm?ca=17_s får man med fälgar m.m

Beg ligger dom billigaste på 25 kanske för en 06a eller runt 40 för en 08.

07 kom en lite förbättrad version med bättre svetsad ram, bättre dämpare m.m
Denna va det väldigt bra pris på om man inte är ute efter en maskin som har en massa utrustning och allt är som det ska. Vet dom som kört 3000mil med sina maskiner så kvaliten är bra. http://www.blocket.se/vi/20188240.htm?ca=17_s

Fråga på! 8)
Ja ja hade ju tänkt mej en beg. -08 med det Nitro paketet isåfall.
Men hur är -06orna? Är det mindre motor, mindre hållbara eller något sådant? Vet du fler märken som ligger i samma kvalitetsklass, alltså ingen kina skit. Och som ligger i 25-30tusen kroners klassen.. Har ju ingen överflödig ekonomi när man är student..det får bli antingen en sån här maskin eller en BMW 525 i sommar :)

Postat: 14 feb 2009 17:54
av Calle Wennborg
Emil C skrev:
Adolfsson skrev:
Emil C skrev:Har planer på att kanske ingå i Dinli-teamet :)
Är det en bra maskin att börja med, vill ju att det ska gå lite! Bara tillägga att ja kört endel fyrhjuling innan.

Vad ligger dom på i pris? Vet du några bra ställen som säljer? köpte du på blocket eller?
Det tycker ja låter som en bra ide.
Är ju en bra maskin och börja med om man har pengarna, jag köpte en 300 först och testa om jag tyckte det va kul och lärde mig köra.
Men har du kört endel innan så vet du ju hur det är och har lite erfarenhet så då kan ju en 450 va lagom, Dinli går ju väldigt bra rakt fram! Dom är lite tunga säger folk som kör Japan märkena men vem gör det :wink:

Nya ligger dom på 60 tusen.
Om du ska köpa en ny ska du köpa en SS edition http://www.blocket.se/vi/20166208.htm?ca=17_s får man med fälgar m.m

Beg ligger dom billigaste på 25 kanske för en 06a eller runt 40 för en 08.

07 kom en lite förbättrad version med bättre svetsad ram, bättre dämpare m.m
Denna va det väldigt bra pris på om man inte är ute efter en maskin som har en massa utrustning och allt är som det ska. Vet dom som kört 3000mil med sina maskiner så kvaliten är bra. http://www.blocket.se/vi/20188240.htm?ca=17_s

Fråga på! 8)
Ja ja hade ju tänkt mej en beg. -08 med det Nitro paketet isåfall.
Men hur är -06orna? Är det mindre motor, mindre hållbara eller något sådant? Vet du fler märken som ligger i samma kvalitetsklass, alltså ingen kina skit. Och som ligger i 25-30tusen kroners klassen.. Har ju ingen överflödig ekonomi när man är student..det får bli antingen en sån här maskin eller en BMW 525 i sommar :)
OK
Samma motor på alla 450.
Det som är sämre på 05-06 är sämre svetsad ram, stötdämpare, original lyset, bussningar i fram, lagren i bakaxeln. Men om du köper en beg är nog bakaxeln och bussningarna redan fixade. Och extra ljus på biltema är ju inte dyrt eller svårt att koppla in.

Finns ju lite olika 450 och titta på.
Dinli 450, Smc 500, Goes 450 och Hyosung 450 är likadan maskin.

Sen finns ju Suzuki 400 och 450 med men dom är ju lite dyrare och oftast inte vägreggade men är lite lättare.
Sen finns ju mindre maskiner som man har väldigt roligt på som Adly 300, SMC 250 och 300 med flera.

Ska du ha en maskin för högst 30 så får du ha tur om du ska få en 07 Nitro eller uppåt Dinli eller Hyosung 450.
Om inte priserna sjunker mer mot våren vilket jag inte hoppas eller tror :roll: :wink:

Postat: 14 feb 2009 17:56
av Calle Wennborg

Postat: 15 feb 2009 17:18
av Emil C
Adolfsson skrev:
Emil C skrev:
Adolfsson skrev: Det tycker ja låter som en bra ide.
Är ju en bra maskin och börja med om man har pengarna, jag köpte en 300 först och testa om jag tyckte det va kul och lärde mig köra.
Men har du kört endel innan så vet du ju hur det är och har lite erfarenhet så då kan ju en 450 va lagom, Dinli går ju väldigt bra rakt fram! Dom är lite tunga säger folk som kör Japan märkena men vem gör det :wink:

Nya ligger dom på 60 tusen.
Om du ska köpa en ny ska du köpa en SS edition http://www.blocket.se/vi/20166208.htm?ca=17_s får man med fälgar m.m

Beg ligger dom billigaste på 25 kanske för en 06a eller runt 40 för en 08.

07 kom en lite förbättrad version med bättre svetsad ram, bättre dämpare m.m
Denna va det väldigt bra pris på om man inte är ute efter en maskin som har en massa utrustning och allt är som det ska. Vet dom som kört 3000mil med sina maskiner så kvaliten är bra. http://www.blocket.se/vi/20188240.htm?ca=17_s

Fråga på! 8)
Ja ja hade ju tänkt mej en beg. -08 med det Nitro paketet isåfall.
Men hur är -06orna? Är det mindre motor, mindre hållbara eller något sådant? Vet du fler märken som ligger i samma kvalitetsklass, alltså ingen kina skit. Och som ligger i 25-30tusen kroners klassen.. Har ju ingen överflödig ekonomi när man är student..det får bli antingen en sån här maskin eller en BMW 525 i sommar :)
OK
Samma motor på alla 450.
Det som är sämre på 05-06 är sämre svetsad ram, stötdämpare, original lyset, bussningar i fram, lagren i bakaxeln. Men om du köper en beg är nog bakaxeln och bussningarna redan fixade. Och extra ljus på biltema är ju inte dyrt eller svårt att koppla in.

Finns ju lite olika 450 och titta på.
Dinli 450, Smc 500, Goes 450 och Hyosung 450 är likadan maskin.

Sen finns ju Suzuki 400 och 450 med men dom är ju lite dyrare och oftast inte vägreggade men är lite lättare.
Sen finns ju mindre maskiner som man har väldigt roligt på som Adly 300, SMC 250 och 300 med flera.

Ska du ha en maskin för högst 30 så får du ha tur om du ska få en 07 Nitro eller uppåt Dinli eller Hyosung 450.
Om inte priserna sjunker mer mot våren vilket jag inte hoppas eller tror :roll: :wink:
Ja jag har tittat lite på dom också..vi får se hur det blir!

Tack för hjälpen. Kanske kommer fler frågor :)