Eftersom Miatan fyller 20 år i år så passar det bra att det är en Mazda Miata 10th Anniversary. En jubileumsmodell som gavs ut vid Miatans tionde årsmodell.
Just denna modellen är speciell på så vis att den har stora motorn 1,9l 16v på 140hk, sexväxlad låda och diffbroms. Dessutom original sportchassie med bilsteindämpare + fjäderbenstag och blå/svart inredning i skinn/alcantara samt högglanspolerade fälgar. Färgen på lacken är unik för denna modellen också.

Köpte bilen september 2008 under en ringenresa med M3an. Behövde både en Miata och en bil att ta sig hem i då M3an bodde nere vid Ringen. Mycket bra kombination. Det innebar att bara nån timma efter inköpet kunde jag testa mitt nyförvärv på Ringen också, kul att ha både den och M3an på parkeringen och sen välja vilken man ville köra...
Hos de tyska myndigheterna:

På Ringens parkering, GT3 - Miata - Maccan - Lotus:

Också på Ringen:

Hade sen lite bekymmer med AB Svensk Bilprovning för att få bilen reggad i Sverige. Allt var superbra med bilen, utom just avgasvärden.
Gjorde en rejäl service med olja, filter, luftfilter, stift, tändkablar och provade igen. Gick inte.
Gjorde felkodsavläsing på Mazda och fick fel på lambdasond och tändmodul.
Bytte båda (svindyr tändmodul kombinerad fördelare och tändspolar)
Besiktigade igen. Gick inte nu heller.
Demonterade sen katalysatorn och upptäckte där avsaknad av innehåll i den.
För att få katalysatorpengarna att kännas som en uppgradering så investerade jag i en SBF/FIA-godkänd racekat som med hjälp av Oscar svetsades på plats.
Därefter gick besiktningen utmärkt!

Nu står bilen och väntar på våren, och innan dess lite små uppgraderingar och förändringar.