Sida 1 av 18

Opel Commodore GS/E -77

Postat: 24 okt 2009 20:32
av Karlsson
Då var det dags för ett nytt mustigt projekt!

Opels dräparbil från 70-talet, Commodore GS/E. Kallades även "BMW-dödaren"... :mhihi:
En för sin tid mycket snabb och sportig modell, som i coupéutförande klarade den magiska 200 km/h gränsen med en hårsmån.
155 hk ur 2,8 liters sexan, elektronisk insprutning från Bosch och en design som inte går att se sig mätt på.
En bil för knegare med hyfsad lön men som inte hade råd med en BMW 3,0 men ändå ville ha nåt fräsigt på garageuppfarten.
Inredningen bjöd på lyxig träimitation i äkta plast, sportiga extrainstrument och mysig plyschklädsel.

Men nu har det gått 30 år, och tiden har som bekant ganska vassa tänder att gnaga med.
Vi börjar med lite läskiga bilder...

Utbytt tak med allt vad det innebär...
Bild

Rost i bärande balkar, med ytterst suspekta lagningar.
Bild

Sönderkapad mittkonsoll för manuell låda. Ska vara automat.
Bild

Träpanel...
Bild

Ledset innertak och taklucka från nyare Rekord 80-tal nånting.
Det går iaf att öppna luckan, får se om jag kan stänga den sen...
Bild

Nu över till lite roligare bilder!

Vansinnigt snygg kaross med vansinnigt fula extraljus.
Bild

Målad och fin bakaxel med skivbromsar!
Bild

Målad och fin framvagn med ventilerade skivbromsar!
Bild

Fräscht golv i skuffen.
Bild

Tysk manual för det hypermoderna insprutningssystemet D-Jetronic från Bosch.
Bild

Och sist men inte minst, den mäktiga "Gold Edition" motorn!
Ventilkåpa, insug och alla smådetaljer inklusive kylfläkten är målade med äkta guldfärg.
Bild

Eftersom man är som ett litet barn på julafton när man köpt bil så testade vi att starta den...
Soppapumpen verkar ha gett upp, men den hoppade igång på startgas!
Lät jättefint i maskin, lite rassel från ventillyftarna såklart men inte illa alls efter att ha stått still sen mitten av 90-talet nån gång.
Bilen har varit avställd sen -91, så det är ett tag sen den var på vägen senast.
Den äldre mannen som jag köpte bilen av ville ha en åktur i den innan han trillade av pinn, så det fick jag ju lova.
Han kanske blir lite överraskad när det sitter en 230 hk 24V sexa under huven... :roll:

Imorrn fortsätter demonteringen och så ska jag rensa bort lite mossa och sniglar från karossen.

Postat: 24 okt 2009 22:08
av Daniel S
Skönt att se att du inte blir sysslolös i vinter i alla fall.

Stort grattis till en riktigt snygg kaross som i dina händer säkerligen kommer bli något utöver det vanliga. :D

Får du någon gång i framtiden tråkigt kan du på slöpilla med BMW´n. Du på tomgång presterar garanterat mer mekande än vad jag gör på högvarv. :mhihi:

Postat: 24 okt 2009 23:05
av Karlsson
Det låter nästan som om jag skulle vara snabb och effektiv i garaget... :roll:

Jag känner mig själv rätt bra vid det här laget, med tanke på hur lång tid mitt förra bygge tog så ska jag nog inte sätta nån deadline för den här.
Men (såklart) det vore gött att få ihop den hyfsat till våren så man kan besiktiga och köra med den i två år. Då kan man ha den som ett rullande projekt, och bara göra en sak i taget.
Det är det som skapar pallbocksracers, man gör allt på en gång.

Postat: 25 okt 2009 01:30
av iceman
Ser att du har fått upp skuffen nu!!

här kommer filmen från uppstarten:

http://www.youtube.com/watch?v=PbbytQgxG-A

och en bild på karlsson när han gladeligen skulle vrida på nyckeln!

Bild

Postat: 25 okt 2009 04:20
av Jonas Öhman
Det är bara att gratta till ett mycket vackert objekt!

Postat: 25 okt 2009 09:29
av Maccan
Vilken dräpare det kommer bli när den kommer ut om sisådär 8-9 år... :wink:

Helt klar en av det snyggare Oplar som någonsin gjort!

Postat: 25 okt 2009 10:35
av Karlsson
Tack ska ni ha!

Coolt att innerbelysningen funkar, den här bilen fortsätter att överraska!

Postat: 25 okt 2009 16:13
av Andreas
Snygg bil! Och av en helrätt årsmodell dessutom! :thumbsup:

Nu är man ju sugen på att äga en Opel igen...

Postat: 25 okt 2009 16:58
av Calle Wennborg
:thumbsup: Fin bil du hittat Karlsson och säger som Maccan ska bli kul och se den ute på vägarna om 8-9 år :wink:

Postat: 25 okt 2009 19:33
av Karlsson
Ja, ni kommer att få se den på vägarna under de kommande 8-9 åren.
Det lovar jag!

Gick loss med kniven idag, hittade lite järnoxid. Samma ställe som bilden längst upp, men med mindre lack.
Bild

Ska ge mig på de ruttna balkarna i veckan, alltid kul att svetsa på saker.
Det märktes att bilen var lite mjuk, när jag hissade upp den så började dörrarna kärva lite... :mhihi:

Postat: 25 okt 2009 23:19
av iceman
är hela bilen är lika kexig som motorhuven:) så kansle den förtjänar smeknamnet kexchokladen :)

Postat: 26 okt 2009 09:41
av Samuel S
Ser bra ut Karlsson. Sysselsättning mår man alltid bra av.

Hittade denna Commodoren nere på Ringen i helgen.
Den var riktigt hård.

Bild

Bild

Postat: 26 okt 2009 10:53
av Reco
Jag undrar om det inte är guldfärg som flagar från min ventilkåpa också.
Bara de bästa motorerna får ha den färgen har jag hört.

Postat: 26 okt 2009 15:17
av mr.x_86
Vilken dräpare!! Tror jag mötte dej med den på släpet i lördags strax innan halv ett på rv40 mellan Jkpg o Bottnaryd. Är väl inte så många som åker med en omega kombi med en commodore på släp hehe :mhihi:

Postat: 26 okt 2009 16:46
av Karlsson
iceman skrev:är hela bilen är lika kexig som motorhuven:) så kansle den förtjänar smeknamnet kexchokladen :)
Vi får väl se hur det ser ut. Jag ska skrapa bort all läskig asfaltsmatta från golvet inne i bilen, man vet aldrig vad som kan gömma sig där under.
Samuel S skrev:Ser bra ut Karlsson. Sysselsättning mår man alltid bra av.

Hittade denna Commodoren nere på Ringen i helgen.
Den var riktigt hård.

Bild

Bild
Ouff! Den var ju grym! Skulle kunna tänka mig att ha min lite i det stuket, men kanske inte mattsvart. Han verkar ha trollat bort tanklocket?
Reco skrev:Jag undrar om det inte är guldfärg som flagar från min ventilkåpa också.
Bara de bästa motorerna får ha den färgen har jag hört.
Japp, Gold Edition från 70-talet skojar man inte bort!
mr.x_86 skrev:Vilken dräpare!! Tror jag mötte dej med den på släpet i lördags strax innan halv ett på rv40 mellan Jkpg o Bottnaryd. Är väl inte så många som åker med en omega kombi med en commodore på släp hehe :mhihi:
Det stämmer säkert. Två jobbarkompisar hade visst sett ekipaget också, många som var ute och åkte i lördags.

Postat: 28 okt 2009 21:12
av Anton_the_man
här kanske du finner din tvillingsjäl,
http://www.garaget.org/commodore_racing


lycka till.
tjo 8)

Postat: 28 okt 2009 22:40
av Karlsson
Han hade ju inte bara en Commodore. Skulle tro att den killen äger några av de finare i landet, riktigt fräscha bilar.

Min egen GS/E är inte lika fräsch, ännu.
Har skrapat asfaltsmatta idag, surt jobb men jag vill försäkra mig om att golvet är ok även på insidan. Undersidan är lätt att kolla eftersom det inte finns nån underredsmassa på bilen, skönt att slippa skrapa det iaf.
Hittade ett par små rosthål på passagerarsidan fram, annars var det bara några fläckar med ytrost. Lite fukt har krupit in under asfaltsmattorna också, men det har inte hunnit ställa till nån skada.

Tänkte väl börja kapa lite i bilen också, men först ska jag klippa till lite pappmallar för den nya plåten som ska svetsas.
Än så länge har jag inte hittat några mer allvarliga rostangrepp än de i balkarna undertill, men man ska ju aldrig säga aldrig... :roll:

Postat: 03 nov 2009 21:28
av Karlsson
Började kapa bort lite rost idag, men insåg ganska snart att det är kallt och skitigt att ligga på golvet under bilen när man gör sånt.
Så istället började jag förbereda för att lyfta ner framvagnen med motor och växellåda. Bakaxeln ska också ner, måste ändå kollas över hur den mår i diffen och så.
När karossen är någorlunda tom på tunga delar så ska den hängas upp i roterande spettet, lättare att komma åt och kapa och svetsa då.
Har inga bilder att bjuda på eftersom mobilen är på lagning.

Postat: 03 nov 2009 22:11
av Reco
Vad händer?
Så många år sedan var det väl inte det svetsades avgassystem på rygg i snön i massa minusgrader, på nån sunk-grön Volvo? Vart är världen på väg?

Postat: 03 nov 2009 22:32
av Karlsson
När man passerat 30 så går det fort utför... :roll:

Eller så inser man att det blir bättre att göra det ordentligt en gång istället för att göra det dåligt flera gånger.