Sida 1 av 2
Honda XR500R
Postat: 28 mar 2010 23:06
av Widell
En styck Honda XR500R enduro. 500 kubik encylindrig fyrtaktare från 1982. Då såg den ut ungefär såhär:
För tillfället ser den ut såhär:
| Bakgrund |
Storyn är att pappa köpte den obesiktigad men med papper för många år sedan. Då var den i vettigt
skick för sitt syfte: lite skogskörning nån gång ibland. Sen blev den stulen men återfanns efter ca ETT ÅR
i Huskvarna. Inte i fullt lika bra skick dock. Bland annat hade de kladdat med färg här och var och den
hade en del motorskador. En vipparm i toppen var jättenedsliten och kamaxeln behövde också
bytas. Tanken var att vi skulle fixa till en del andra grejer samtidigt men det blev aldrig av. Nu har
det gått ca TIO år och jag tyckte det var dags att få liv i den igen. Jag har inget garage, men rätt
gott om plats i köket.
| Syfte |
Mest för att bevisa för mig själv att jag kan slutföra ett sånt här projekt.
Och för att njuta ev resultatet såklart.
| Mål |
Målet är att få den i bra skick med blästring/slipning och färg lite här och var, några nya delar och lite kärlek.
Jag siktar på att få den besiktningsbar i år. Det blir första besiktningen sen 1993 i så fall.

Till min hjälp har jag en "Shop Manual" med detaljerade sprängskisser, åtdragningsmoment, toleranser osv.
Postat: 28 mar 2010 23:13
av Widell
Vet någon om nåt ställe i/nära Värnamo där man kan få ramen och baksvingen blästrad och pulverlackad till vettiga pengar?
Eller nånstans där man kan låna/hyra en bläster? Jag kan lika gärna göra det själv.
Har ingen stor budget direkt, så annars får jag väl slipa det för hand och lacka med sprayburk. Långt ifrån lika hållbart och snyggt dock.
Postat: 29 mar 2010 18:41
av Martin Fåglefelt
Härligt...skruva skruva...
Postat: 29 mar 2010 18:50
av Daniel Båge
Widell skrev:Vet någon om nåt ställe i/nära Värnamo där man kan få ramen och baksvingen blästrad och pulverlackad till vettiga pengar?
Eller nånstans där man kan låna/hyra en bläster? Jag kan lika gärna göra det själv.
Har ingen stor budget direkt, så annars får jag väl slipa det för hand och lacka med sprayburk. Långt ifrån lika hållbart och snyggt dock.
Vi har bläster på jobbet men frågan är om du får in ramen i den.
Kommer du med en XR500 så blir de lyckliga på jobbet!
Postat: 29 mar 2010 20:29
av Reco
Bygg Motard av den så köper jag den billigt!
Postat: 29 mar 2010 22:37
av Widell
Reco skrev:Bygg Motard av den så köper jag den billigt!
Nä, den är inte ens min ju, även om jag förmodligen kommer förvalta den. Och denna ska gå i skogen och på småvägar, inte på bakhjulet genom Anderstorp. Har inte du en egen hoj att renovera förresten?

Postat: 30 mar 2010 18:37
av OneYet
Läcker!
Perfekt övningskörnings/förstahoj eller hur?
När frugan skulle ta mc-kort så försökte jag lura på henne en sådan här.
Fast iom att hon inte nådde ned med fötterna hur mycket hon än försökte så blev den en smula svårkickad om man säger så.
Inte ens jag lyckades övertala henne att vi var tvugna att ha den.
Postat: 30 mar 2010 19:40
av Widell
Njae, kanske inte den bästa att börja med. Men man tager vad man haver som det heter.

Denna är för övrigt extra svår att kicka, pga att den inte öppnar ventilerna som den ska under
kick-rörelsen. Det ska vara 0 komp tills man kommer typ halvvägs.
Får se om det går att fixa, har för mig att den delen inte fanns att beställa längre.
| Demontering |
Har frilagt ramen idag, redo för blästern. Fick härja med några envisa bultar, men jag
besegrade dem till sist. Ska demontera svingen också, men man kan ju inte göra allt roligt
samma dag.

Postat: 31 mar 2010 20:31
av Widell
Miniupdate utan bild:
Har fortsatt en stund idag. Endast nållagren mot ramen och en smörjnippel kvar i svingen. Gott om kladd därinne.
Sanslöst vad smuts det har samlats på en del ställen, blandat med smörjfett och olja. Yuck.

Hittade nya bromsdelar till både bak och fram och nytt drivpaket bland kartongerna.

Postat: 08 apr 2010 19:27
av Widell
| Blästring |
Dagen har till stor del ägnats åt att stå och glo in i ett blästerskåp. Vilken tid det tog! Men det var det värt. Resultatet blev superbra! Stort tack Daniel Båge och ni andra på PEMA!

Ramen var riktigt äcklig här och var med rost och elände.

In i skåpet med den. Precis att den fick plats.

Svingen var minst lika illa däran

Sådärja. Nästan färdig ju!

Den kvarvarande färgen på ramen får slipas bort. Gick inte komma åt där med blästern. Trångt var det.

Tur att man har en E30, så man får plats med grejerna. Den optimala flyttbilen.
Jag har en hel del smådelar som ska få smaka på blästern nån gång framöver också. Sen blir det lack. Yay!
Postat: 08 apr 2010 21:02
av Daniel Båge
Widell skrev: Stort tack Daniel Båge och ni andra på PEMA!

Varsågod. Du störde ju inte direkt nån när du stod där ute i gamla verkstaden.
Postat: 09 apr 2010 07:49
av danne
Om jag inte har helt fel så har jag en servicebok till XL/XR 500 liggande i en låda. Om du har behov av den så kan du få den. Om jag kan hitta den...
Postat: 09 apr 2010 11:45
av Widell
danne skrev:Om jag inte har helt fel så har jag en servicebok till XL/XR 500 liggande i en låda. Om du har behov av den så kan du få den. Om jag kan hitta den...
Jag har det jag behöver av sånt tror jag. Men tack för erbjudandet.

Postat: 06 maj 2010 20:09
av Widell
| Det roliga börjar! |
Har tillbaks alla grejerna från pulverlacken nu. Det blev superbra!
Nu kommer den bästa delen. Att montera ihop rena, fräscha delar.

Mitt kungarike för en riktig kamera.
Ni får ta mig på mitt ord att det blev snyggt.

Blankt och fint. Mmm.
Började lite smått montera grejer idag. Fästet till sadeln och tanken.
Lade skruvar och brickor i ett citronsyrabad ett par tre timmar, så var
de riktigt fina sen. Hushållskemi när den är som bäst.
Är det nån som har bra koll på plast-rekond? Skärmar och tank
behöver lite kärlek, men jag vet inte hur jag ska gå till väga.
En del av grejerna är rätt blekta, och en del blev riktigt slarvigt
penselmålade när den var stulen. Jag behöver få bort färgen och
putsa upp plasten på nåt vis.
Postat: 07 maj 2010 18:16
av Karlsson
Varmluftspistol kan funka för att få upp lystern i blek plast. Men man får nog vara lite försiktig så det inte smälter.
Postat: 07 maj 2010 18:32
av Widell
| Återföreningen |
Efter ca tio år i separation har idag motorpaketet och ramen åter förts samman med bultens förband.
Har ägnat i stort sett hela dagen åt hoj-mek. Eller inte så mycket mek egentligen, mest rengöring av
gamla grisiga endurodelar.

Sådärja.

Liten mockup. Man ser vart det är på väg iaf.
Nästa större steg är att få dit hjulupphängningarna. Sen kommer pyssel med el och grejer.
Karlsson skrev:Varmluftspistol kan funka för att få upp lystern i blek plast. Men man får nog vara lite försiktig så det inte smälter.
Det är ju värt ett försök. Ska ta med grejerna till fars garage i ryd imorgon och testa.
Kan man polera upp det annars? Polermaskin finnes. Ni ser ju hur sidokåpan ser ut...
Postat: 08 maj 2010 09:54
av Reco
Finns det ingen typ av plastrubbing? Med sån oxidation måste du ju gå rätt djupt.
Postat: 09 maj 2010 22:47
av Widell
Reco skrev:Finns det ingen typ av plastrubbing? Med sån oxidation måste du ju gå rätt djupt.
Kanske. Ska fråga Herr Internet om han vet nåt sånt. Testade idag med vanligt polermedel utan resultat.
Värmepistolen verkade kanske funka, men risken att deformera grejerna är för stor. Vi tror det får bli lack på
plastgrejerna också om det ska gå att få det vettigt över huvud taget. De har alla möjliga röda nyanser i nuläget.
Postat: 10 maj 2010 08:41
av Reco
Hammarlack är ju snyggt..

Postat: 13 maj 2010 08:28
av Henke
Har du testat med vanligt hårdvax? Det har jag använt då jag haft "gnidmärken" på kåpor på min hoj. All smuts försvinner men inte grova repor.
Lycka till.