Sida 1 av 2

Vôlvo v70 Deschel.

Postat: 25 nov 2010 22:21
av Hjerpe
Öhum.. ja.. harkel...

Har för en tid sen skaffat mig ett evighetsprojekt.
För att göra en lång historia kort, så var det som så att jag skulle hjälpa "svärfar" att göra sig med lite bilar. Men otroligt nog så visade det sig näst intill omöjligt att sälja V70-delar. Så ja beslöt mig för att köpa loss 2 av hans defekta V70's till ett hôffsat pris, för att bygga ihop till en hel.

Detta var ju ett tag sen, men det har inte hänt så mycket. (nähä?)

Men här kommer historien om "Donatorn".

Bild
Här har den blivande donatorbilen varit och nosat lite i en alé. Det är nog i skrivande stund ungefär 1½ år sen. Och med en sned kaross och enbart trafikförsäkring är det inte mycket att göra åt saken. Bara å släpa hem skiten...




Bild
Ett år senare har äntligen bilen hittat fram till Tågacenter. Här får bilstackaren stelopererad framvagn för att överhuvutaget kunna rullas av kärran.




Bild
Ytterligare några månader senare påbörjas arbetet med att få ur motorn. Våldsamt mycket slangar och sladdar, (om man jämför med vad man är van vid).




Bild
Och nu är vi i det närmaste framkomna i modern tid. Fick ett ryck och lyfte ur motorn precis lagom innan snön kom på allvar.


Så... Nu är det bara att pôta in den andra bilen i garaschyn och byta motor... bara...
"Den andra" V70'n har nämligen en motor med brusten kamaxel. Och med tanke på att den krockade hade ny-servad motor, så är det lika bra å byta hela skiten direkt. Kommer förmodligen att dissikera den trasiga motorn ändå, i rent studiesyfte... Ja har ju nästan inte ens sett en dieselmotor innan.

Men detta kommer nog (som insinuerat innan) ta ett tag, om ja känner mig själv.

Postat: 26 nov 2010 17:41
av Karlsson
Vi får åka på terapisamtal hos tKjell båda två, tror det kan behövas... :roll:

Postat: 03 dec 2010 19:35
av Hjerpe
Karlsson skrev:Vi får åka på terapisamtal hos tKjell båda två, tror det kan behövas... :roll:
Kjell ä den bäste terapetikern di har hettat.

Postat: 21 dec 2010 21:17
av Hjerpe
Idag greppade ja spaden och gav mig ut för att leta efter bilen som ska få "ny" motor...

Det första som slog mig var ett träd som lutade lite oroväckande mot den snöhög (längst ner till höger i bild) som borde vara bilen.
Hoppas det inte blir mer tung snö, eller blåser för mycket. Då blir det nog skit å denne bil med. Men det får framtiden utvisa.
Bild


Efter ett tags petande i snöhögen hittade jag något som såg ut som en blinkers.
Problemet var bara att den befann sig i markhöjd.
Bild


Javisst! Där nere var den! Räva gôtt dä pakjka!
Bild


Sen var det bara att sätta skôffel i skiten å köra. Efter några timmar gav jag upp för idag.
Fick ju ta det ganska försiktigt, för att inte köra spaen i bil. Men om man räknar snällt, så kanske hälften är gjort.
Bild


Får se om ja hinner fortsätta i veckan... det är ju tydligen jul...
Hoppas nu att det där med "Anders braskar..." stämmer. Då smälter det ju på julafton. Då är det ju bara å dra in han.

Postat: 22 dec 2010 18:27
av Karlsson
Jag kan släpa upp Torken 40A till Tåga Centra så kan vi nog elda bort snön.


Kanske eldar bort det mesta av bilen också, men lite svinn får man väl räkna med...

Postat: 22 dec 2010 19:18
av Hjerpe
Karlsson skrev:Jag kan släpa upp Torken 40A till Tåga Centra så kan vi nog elda bort snön.


Kanske eldar bort det mesta av bilen också, men lite svinn får man väl räkna med...
Hehe.. ja.. ja hade faktiskt planer på att stoppa in byggfläkten i bilen.
Men Torken hade varit effektivare. Fast som sagt.. det blir väl bara kôl kvar utav bil.

Postat: 22 dec 2010 19:35
av Karlsson
För att göra det hela ännu mer spännande kan man ju mata Torken med spillolja... :D

Postat: 27 dec 2010 16:17
av Hjerpe
Idag har bilen kommit i värmen!

Bild
Bild

Och om inget oförutsett inträffar, så börjar demontering av motorn imorrn.
Känns bra att det inte står helt still iaf.

Postat: 27 dec 2010 16:42
av Knigth Rider
Det måste väl bli längre hållbarhet på motorn nu när den har varit
konseverad o djupfryst! Förstår att det har varit mycket jobb att
skotta fram den. Hoppas att jobbet som återstår går lättare. :D

Postat: 28 dec 2010 18:45
av Hjerpe
Knigth Rider skrev:Det måste väl bli längre hållbarhet på motorn nu när den har varit konseverad o djupfryst!
Ja, hehe.. man får hoppas det!

Idag började sönderfallet...
Någon form av halvorganiserat rivande i skiten.


Ja låter bilderna tala...
Bild
Bild
Bild

Postat: 31 dec 2010 13:22
av Hjerpe
Inatt gick trä't av.
Och eftersom vi hann flytta undan bilen som trä't lutade mot, så lyckades toppen trilla rakt ner istället. Och där står ju "Donatorn"... jaja... räva.
Men det tog ju inte så mycket...


Bild
Bild

Postat: 02 jan 2011 12:54
av Karlsson
Vad sysslar ni med där uppe i skogen egentligen? Slänga trädtoppar på bilarna... Ojojoj.

Postat: 15 jan 2011 20:10
av Hjerpe
It's alive!

Efter en stunds malande och hostande, hoppade skethögen igång. Den skötte sig ganska väl... Tömt dieselfilter och sånt gjorde att den tjärvade en hel del innan den ville. Men lite startgas, extra batterier, och batteriladdade gjorde susen.

Och sen luktade det ju rätt gött och.

Nästa steg blir att montera tillbaka drivaxlarna, så man kan prova aset.

Postat: 16 jan 2011 10:35
av Knigth Rider
Härligt att höra. Det finns dom som mekar o kämpar trotts kyla o snö.

Lucktar gott.... :idea: Töm i lite Castol R olja så kanske det tillomed
lucktar racing bana när du drar iväg. :lol:

Postat: 16 jan 2011 12:02
av Karlsson
Behöver man inte lufta pumpen på nyare deschlar? Sånt fick man lära sig i lumpen iaf, skruva på nån runddragen luftningsskruv och pumpa med en spak.

Postat: 16 jan 2011 17:29
av marcus
Karlsson skrev:Behöver man inte lufta pumpen på nyare deschlar? Sånt fick man lära sig i lumpen iaf, skruva på nån runddragen luftningsskruv och pumpa med en spak.
Nyare deschlar gör sånt själva

Postat: 16 jan 2011 23:17
av Karlsson
Jag blev så illa nyfiken så jag åkte upp till Tåga-Centra för att beskåda underverket.
Fin bil, luktar lite konstigt och låter som... Ja, en deschel. :roll:

Postat: 21 feb 2011 18:29
av Martin Fåglefelt
Hur går'et? Driver han?

Postat: 24 mar 2011 16:39
av Hjerpe
Hamänn... ho driver. En polare som var hemma och botaniserade lite bland v70-delarna hittade en drivaxel.
Eller ja, det här jag nog glömt att skriva om här. Men mitt första försök att köra ut den slutade efter ca 10cm. Ena drivaxel visade sig vara totalt slut i inre knuten. Och om man ska ha en inre knut, så blir det till att köpa hele axeln. Och sånt sysslar ju inte jag med. Så ja har letat land och rike runt... tills polaren undrade varför jag inte använde den (som av någon mycket märklig anledning) låg i reservdelsbilen...
Så nu går den att köra. Men den får fortfarande mycket luft i bränslet. Har inte kikat så överdrivet mycket på det än.

Postat: 25 jul 2011 19:23
av Hjerpe
öhumm... ja.. (harkel..)
Då har det ju hänt en del igen ja...

Bilen besiktigades för ca 2 månader sen...
Fick 2'or på bromsarna, och det löstagbara draget.

Bromsarna fick nya belägg, och så snodde jag nån skiva från "den andre" v70'n.

Det var lite värre med draget... det var ju nån form av avancerad historia med nyckel och grejjer... så den gick ju åt skogen när jag gick lös med slägga och kofot.
Draget på "donatorn" var av lite mer gedigen karaktär. Ett gammalt hederligt, som man får lossa med 19mm-nyckel. Nu var ju det också fastrostat naturligtvis. Men ja sågade av skiten med bågfil... bankade lite, sprayade lite, svetsade lite och målade lite... så..

Så nu är bil beskitad och används som arselfraktare.

Började pillra lite med dieselpumpen idag. Drog lite kabblar å doninger. Det slutade med att han sket iväg hyfsat med en eftersmak som för tankarna tillbaks till Lützen 1632...

Återkommer till detta med Lützen när dimman lagt sig...